Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun synnytit, oliko mukana opiskelijoita seuraamassa sitä?

Vierailija
09.09.2011 |

Minulla oli toisessa synnytyksessä. Kysyivät luvan ja sanoin, että toki saavat olla.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyttiin, että saako opiskelija tulla synnytykseen ja sanoin että ei. En halunnut yhtään ylimääräistä ihmistä noin henkilökohtaiseen ´ja muutenkin vaikeaan hetkeen. Ymmärrän, että heidän pitää jossain oppia, mutta oppikoot jonkun muun kuin minun synnytyksestä.:) Ikävintä oli, että asiaa ei kysytty etukäteen vaan vasta kesken synnytyksen ja kaiken lisäksi kätilö vaikutti närkästyneeltä kieltäytymisestäni. Se tuntui ikävältä.

Vierailija
2/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt kaksi kertaa Naikkarilla ja molemmilla kerroilla oli lääketieteen kandi mukana.

Eka kerralla oli mukava tyyppi joka jutusteli niitä näitä koko synnytyksen ajan. Oli rento tunnelma. Hän vielä harjoitteli luvallani ultraamista siinä synnytyksen aikana kun mulla oli epiduraali eikä sattunut pahemmin.

Toisella kerralla oli myös kandi, mutta hän katosi välillä pitkiksi ajoiksi pois lukemaan tenttiin ja tuli sitten aina välillä paikalle. Meinasi missata kokonaan lapsen syntymän koska ei ollut paikalla. Muistan kun pakottava ponnistustarve tuli niin huusin kätilölle:"Nyt ei sitten odotella sitä kandia" kun sitä oli aiemmin odoteltu paikalle toimenpiteitä varten. En tajua miten se kätilö piti pokkansa mutta kiitettävästi hän vastasi ihan vakavalla naamalla, että ei odotella, ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoittelijan ensimmäinen tikkaus... kesti tosiaan myös tovin =)

Vierailija
4/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli aivan ihana kätilöopiskelija. Meillä synnytys kesti vuorokauden (ihan virallinen kesto, siis - sitä ennen supisteli jo komeasti), ja opiskelija oli läsnä koko ajan.

Opiskelija oli tosi mukava, empaattinen, fiksu ja nopeaälyinen. Oli kiva, että yksi henkilö pysyi samana koko synnytyksen ajan, muuten ihmiset vaihtuivat työvuoron mukaan (tosin loppuun ehti sama kätilö kuin oli alussa ollut, sen verran kauan tosiaan olimme synnyttämässä).

Kätilöopiskelija tarvitsi "ulosottoja", siksi oli niin sitkeästi paikalla. Mutta oli tosiaan erinomaisen sopiva tulevaan ammattiinsa, mieluusti olisin ollut myöhemminkin hänen käsissään.

Ja synnytys tapahtui muuten ihan oikeasti Porvoon sairaalassa. :)

Vierailija
5/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoittelijan ensimmäinen tikkaus... kesti tosiaan myös tovin =)

miten ihmeessä annoit harjoittelijan tikata itsesi?? en suostuisi moiseen ikinä. haluan, että intiimit alueeni tikataan kokeneilla sormilla, enkä haluaisi olla mikään koekappale vaikka maksettaisiin. puhumattakaan siitä, että jos on juuri synnyttänyt niin haluaa todellakin minimoida kaikki jälkitoimenpiteet ja niiden keston.

respect kyllä teille kaikille harjoituskappaleille!

Vierailija
6/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelija, mutta häsisi kummasti jossain vaiheessa:) Kiitokset hänelle kuitenkin ,että kävi kysymässä vointia. (sis. ottava kätilö oli ihan perseestä). Toivottavasti opiskelijalle ei jäänyt traumoja, itse olen ne jo käsitellyt.

Vierailija
7/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama tikki vaan, niin ajattelin, että ei se pahasti voi mennä pieleen... ja ihan hyvä tuli, vaikka olikin hidasta, tyttöä kyllä jännitti kamalasti

t. harjoittelijan tikkaama

Vierailija
8/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensihoita oli jatko opiskelemassa ja nyt oli vuorossa synnytykset. oli onneksi paikalla vain loppu vaiheen. mahto kundia pelottaa silla salissa raikui vittu perkeleet. (ei puudutuksia,esikoinen,syöksysynnytys) ja sen verran satuin kuulemaan/tajuamaan kun kertoi kätilölle että oma vaimo on 8 kuulla..... no tiespä mitä odottaa =)

Vierailija
9/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa oli perätila synnytys, niin siinä oli jo muutenkin kätilö, avustava kätilö ja lastenlääkäri lisäksi oli tanskalainen kätilöharjoittelija sekä lääkäriharjoittelija. Tämä lääkäriharjoitteli sitten saikin synnytyskeskustelusta minulta pikkusen terveisiä. Onneksi en ennen synnytystä asiasta tiennyt, ihmettelin vain kun kätilöni hoki koko ajan, että ei kosketa vielä, ei kosketa vielä, enkä ole varma estikö jopa koskemasta. Tämä harjoittelija oli tarttumassa lapsen jalkoihin heti ja mikäli olisi sen tehnyt, olisi vauva nostanut kädet ylös säikähdyksestä ja siinä vaiheessa tosiaan oli vasta jalat ulkona, joten olisi hiukka voinut sattua. Myöskin tämän kyseisen hlön asenne oli suoraan sanottuna vittumainen, minä kun olen lääkäri en ota neuvoja kätilöiltä. Tästä johtuen hän ei tullut tikkaamaan ajallaan, vaan puudutus kerkesi osittain valua pakaroihin. Onneksi ei kokonaan ja lisäksi tikkaus oli: nykäisy jonka jälkeen kuului oho sori, nykäisy.... tikkejä oli kuitenkin muistaaksen 14, eppari ja repeämä lisäksi. Uskon myöskin terveisten menneen perille, koska kätilöni oli osastonhoitajana synnärillä. Saatteeksi käskin vielä sanoa, että toivottavasti yksikään toinen äiti ei saa samaa kohtelua. =)

Toisessa oli kätilöharjoittelija vain. Hän yritti puhkaista kalvoja, se ei heti onnistunut ja tuli tosi kivulias supistus ja kun en ehtinyt mitään kivunlievitystä saamaan, karjaisin, että nyt lopetatte. Vastaus oli lopetettu on... mutta sormet oli vielä sisällä, niin lipsahti aika tylystikkin: JA VITTU, NE SORMET KANS! Tätä sitten harjoittelijan kanssa myöhemmin yhdessä naurettiin, että en onneksi hänelle traumoja saanut.

Vierailija
10/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni synnytettyä olen päättänyt, että jos vielä synnytän, paikalla EI ENÄÄ KOSKAAN OLE OPISKELIJOITA!!!!!! Jumakauta sitä ämmää, joka oli tietävinään kaiken kaikesta!!! Oli sellainen vanhempi nainen (siis vanhempi kuin opiskelijat ehkä yleensä, n.35-40v.)...

Minulla ei esim. epiduraali vaikuttanut, kolmeen kertaan se pistettiin eikä sillä vaikutusta ollut. joka kerta tämä lässyttäjä-harjoittelija sössötti jotain "no kyllä se nyt varmasti edes vähän vaikuttaa!" tms. Onneksi anestesialääkäri sitten lopulta sanoi hänelle, että joko se vaikuttaa tai sitten ei, eikä mitään "vähän vaikuttaa".

Samoin opiskelija yritti koko ajan tyrkyttää jotain ilokaasuja sun muita, sanoin, ettei ole tarvetta, synnytys oli todella alussa eikä siitä sitten lopulta edes edennytkään, niin kuin tämä täti siinä "ota nyt!! kokeile nyt!!"

Lopulta synnytys päätyi hätäsektioon, siinä sitten kun vauvan sydänäänet olivat hukassa, alkoi tämä opiskelija kertoilla minulle opinnäytetyöstään! Ei ihan hirveesti muistu nyt mieleen, mitä se käsitteli...kovasti yritti kaikkea minulta tiedustellla, ja oli todella lähellä, etten tiuskassut, että nyt on oikeasti muutakin ajateltavaa!!

Vierailija
11/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kertaa ei ehtinyt olla ponnistukseen mukana, kun aamuvuoro odotti ja välillä piti käydä nukkumassakin. Toki oli inhottavaa kun kaksi ihmistä ronkki ensisynnyttäjää, mutta oli siitä viiden lapsen äidistä rutkasti iloa ja hyötyäkin salissa. Omanlaisensa turvallisuuden tunne että läsnä on koko ajan joku joka tietää mitä tapahtuu vaikkei valmis kätilö olekaan.

Toisella kertaa kätilöni ehti itse olla melko paljon salissa, mutta sanoin heti että opiskelija saa minun puolestani tulla. Miten ne muuten oppii kuin kokemalla ja näkemällä. Tämä toinen oli nuori tyttö jolla ei ollut selkeästikään otetta vielä työalaansa, mutta hän oli asiallinen ja kohteli potilastaan hyvin. Nyt kun olen rehellinen, en muista oliko hän läsnä kun ponnistin. :D

Vierailija
12/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa ei ollut. Toisella kertaa minulta kysysttiin saako kätilöopiskelija olla mukana ja toki sai luvan. Opiskelija oli äiti jo itsekkin ja mukvaa seuraa kun kätilö ei kuitenkaan voi olla koko aikaa paikalla. Toisessa synnytyksessä oli kyllä tosi mukava kätilö ja synnytin luomusti veteen "oppikirja" synnytyksen helposti.

Pikkasen ärsytti kun ponnistusvaiheessa huoneeseen tuli joku lääkäri ja ilmeisesti lääkäriharjoittelija jota kukaan ei koskaan esitellyt eikä kysellyt lupaa tuon nuoren miehen paikalla ololle. Lääkäriäkään ei tarvittu kun kaikki sujui loistavasti mutta ilmeisesti tuo lääkäri halusi nähdä veteen syntymisen ? Tuijottivat siinä sitten "näköalapaikalla" nuo kaksi miestä kun synnytin veteen.

Vierailija
13/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keitä mun synnytyksessä on ollut :) Minä ja mieheni ja sitten jotain hoitoalan ihmisiä. En ole ollut yhtään kiinnostunut, keitä siellä ravaa.

Vierailija
14/47 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi heille voitu vähän jotain briiffata synnyttäjän kohtaamisesta, nyt vaan lehmänsilmin möllöttivät siellä lähinnä tylsistyneenä haukotellen. Ei kiitti enää.

Vierailija
15/47 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin jo kokonaan unohtanut sen ihanan kandin sunnuntaisena syysyönä NKL:lla vuonna 2005... :)

Todella symppis kaveri, tuli aika loppuvaiheessa saliin (olin siellä jo 10 tuntia ollut). Muistan, että piti mun toista jalkaa ja kätilä toista siinä ponnistaessa ja ihanasti höösäsi vauvan ja meidän kanssa sen jälkeenkin.

Ja vaikka muistot eivät näin hyvät olisikaan, niin kyllä päästäisin kandin/opiskelijan seuraavallakin kerralla, ihan samalla tavoin kuin neuvolassakin on niitä harjoittelijoita aina välillä. Eiväthän he opi muuten kuin käytännön kautta.

Vierailija
16/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmessa on ollut opiskelija tai -joita.

Vierailija
17/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisessa kaksi kandia anestesialääkärin kanssa kävi antamassa epiduraalin (tai sen kyllä antoi itse anesteslialääkäri, mutta kanditytöt vieressä hihittelivät..)

Ihan hyviä kokemuksia molemmat kumminkin.

Vierailija
18/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(heinäkuu naikkarilla), tokassa kyllä (heinäkuu naikkarilla).

Kummassakin synnytyksessä oli loppuvaiheessa salissa porukkaa kuin aseman odotushallissa. Kun ei mennyt ihan oppikirjan mukaan.

Vierailija
19/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja noheva opiskelija olikin: toi mulle jakkaran, jolla synnytin. Oikea kätilö olisi mieluummin antanut minun synnyttää sängyllä maaten.

Vierailija
20/47 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kandi itsekin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi