Miksi niin monet naiset käyvät jumpissa/salilla/spinnaamassa, mutta eivät tee kunnolla?
Tälläkin viikolla spinningsali on täpötäynnä porukkaa ja ainakin kolmasosa tuntui polkevan sellaista sunnuntaipyöräilyä. Yhtä ainutta hikipisaraa ei näkynyt, otsahiukset olivat nätisti ojennuksessa vielä tunnin jälkeenkin.
Sama juttu pumpissa. Painoja laitetaan pari kiloa tankoon ja niitä sitten heilutellaan kevyen näköisesti ilman, että yhtään edes yritetään haastaa itseään. Sama rutiini tehdään pari kolme kertaa viikossa ja kehitystä ei tapahdu.
Miksi?
Kommentit (100)
Varsinkin Pilateksessa jos liike ei tunnu missään, on lähes varmaa että sen tekee väärin. Ja sama homma salilla; ei aktivoida keskivartaloa tai pidetään selkään ihan missä asennossa tahansa "eikä taaskaan tunnun missään". Vatsarutistuksia vedetään sata "tosta vaan" eikä mukana ole kuin lonkankoukistajat jne.jne.
Pyysin anopin kerran mukaani core-tunnille, ja tunnin jälkeen hän tokaisi ettei ollut hänen juttunsa tuo core, kun ei edes tuntunut missään, taitaa olla niin hyvät vatsalihakset hällä... Huoh. Kyllä se vaan tuntuis jos tekis oikein, koitin selittää mutta ei...
on succis. Se selittää kysymyksen ja asenteen. Eivät ole normaaleja ihmisiä nuo maantiepyörilijät. Antakaa olla ja harrastakaa rauhassa niillä painoilla ja sykkeellä millä itse haluatte.
just sanottiin, että jos tekee 10 harjotusta viikossa niin 7 niistä pitäisi olla kevyitä. Kroppa tykkää.
Anna kaikkien liikkua, älä katso muita!
hökkäilen metsissä. Mutta olen samaa miettinyt sauvakävelijöiden kohdalla. Kaikki laahavaat sauovja vetelästi käsien jatkeena, yhdenkään en ole nähnyt todella tekevän niillä kävellessä töitä, jolloin tehokin olisi toisenlainen. Miksi raahat moisi keppejä mukana, jollei niillä oikeasti lyki vauhtia ja kävele reippaasti..?
Älkää BodyPumpissa käyjät välittäkö, vaan tehkää juuri niillä painoilla, miltä itse hyvältä tuntuu! Ihan turha kenenkään verrata vieruskaverin painoihin, ei voi tietää kenellä on minkäkinlaista lajitreeniä takana, kenellä on huono olo, kuka palauttelee entisestä treenistä, onko vaikka käsi kipeänä yms. BodyPumpissa käy monenlaista väkeä, eikä tavotteena ole se, että saadaan ladottua mahd. paljon rautaa (no tässä tapauksessa muovia) sinne tankoon, vaan puhdas missio on saada kokea se hyvä fiilis, jonka BodyPumpista saa! :)
On myös ensiarvoisen tärkeää, että suorittaa liikkeet oikein. Liian isoista painoista on vain haittaa, liikkeitä ei saa suoritettua täysin ja voi jopa rikkoa paikkansa. On myös muistettava, että BodyPump on kova paketti, yleensä varsinkin aluksi sitä tekee yllättävänkin pienillä painoilla, varsinkin jos ei ole hirveästi liikuntaa harrastanut.
Terveisin itsekkin BodyPumppia ohjaillut! Harvat siellä tosissaan toisten painomääriä arvostelee, on niin yksilöllistä, kuten sanoin. Joskus ohjaajanakin laittaa paljon vähemmän painoa kun yleensä, jos on vaikka paikat jumissa, ettei yritä mahdottomuuksia eikä satuta itseään. :)
ihmettelen samaa.
Antakaa hien virrata,tytöt! Ei siihen kuole.
Tai niin että sen pitäis nousta. se nimittäin ei nouse vaan tulee rytmihäiriöitä ja karmee olo koko päiväksi.
Tarttisin ehkä oikeasti tahdistimen, mutta siihen en suostu, mun kroppaan ei kajota. Lääkärillä en siis aijo käydä enkä virallistaa vaivaani. Mutta kuntopyörällä Cardio-osuudessa laite heittää mut ulos aina kahdessa minuutissa, koska sydämen syke heittelee niin pahasti.
Vaikkei elämä niin hääviä olekaan, eikä kuolema mikään paha asia, niin en ole kuntosalilla tehdäkseni itsemurhaa, joten en myöskään treenaa "täysillä".
ei ole tällingissä olevia naisia, ja ihan reilusti siellä hikoillaan. En ehkä aina itsekkään teeihan kunnolla, mutta se johtuu ihan siitä, että en aina pysy perässä tai jalat tekevät omiaan. Mutta eikö tärkeintä olekin se, että on liikkeessä, ei se, miten hyvin ne tekee?
Miksi kiinnität noin paljon huomiota muiden tekemisiin? Jokainen tekee kuntonsa ja halunsa mukaan.
Minä nyt vain teen huomioita ympäröivästä maailmasta ja siitä, miten ihmiset käyttäytyvät. Olen esimerkiksi huomioinut myös sellaisen seikan, että aasialaiset vaihto-opiskelijat laittavat riisiä kukkakaalikeittoon. Ihmettelen minä sitäkin ja oletan sen johtuvan kulttuurieroista.Naisten kevyenpuoleinen treenaaminen on tapa, johon itse en ole osannut päätellä syytä. Siksi kysyn teiltä, jos täällä vaikka joku tietäisi.
ap
Kävin 3-4 krt viikossa treenaamassa, ja ihmettelin myös, kun siellä parveili näitä naisia, joilla oli kultaketjuja kaulassa, vimpan päälle treenikuteet, Poison löyhkäsi jo ovelta vastaan ja meikit ja tukka laitettu jo aamulla seitsemältä... ja sitten samalla juorutaan ja vähän heilutetaan kättä tai jalkaa... joo. Kun hiki ei varmaan saanut tulla, ettei tartte tukkaa tai naamaa kastella ja pilata meikkejä...
Ja on muuten aamulla yks karseimmista lemuista haistaa Poison kuntosalin hikeen sekoittuneena :) Meinasi vatsaa kääntää, kun ei ollut itsekään vielä kunnolla hereillä eikä kunnon aamupalaa syöneenä...
Esim. minä en KOSKAAN hikoile niin, että hiki valuu. Spinningissä tai muussa aerobisessa liikunnassa saan kyllä hien pintaan ja saatan jopa pyyhkäistä naamaa pari kertaa tunnin aikana.
Mutta pumpissa tai muissa lihaskuntojumpissa ei vain tule hiki, ei vaikka rehkin kaikin voimin. Kuuma voi kyllä tulla ja lihakset tärisevät, mutta minkäs teet kuin ei hiki nouse?
Minä hikoilen hyvin huonosti kasvoista, lähinnä vain kainalot ja jalat hikoaa kuntoillessa. Mutta heti kun tulee vähääkään lämmin, mun naama menee ihan PUNAISEKSI kauttaaltaan eli siitä tietää että olen jotain tehnytki.
Mun mies taas, kasvot valuu hikeä heti jos esim. pihahommissa muutaman kerran lapiota heilauttaa.
En käy julkisilla punttisaleilla enkä spinningissä enkä jumpissa, koska inhoan kaikennäköistä ryhmäliikuntaa. Mutta muistan kun joskus lukioaikoina piti käydä punttisalilla, tulihan sitä pitkistään katsottua niitä jotka muka oli kuntoilemassa. En nyt tarkoita niitä jotka oikeasti tekee jotain (oli ne painot sitten isot eli pienet) vaan niitä jotka teki 2 liikettä jossain laitteessa, sitten istuttiin palautumassa 10min ja uudessa laitteessa 3 liikettä. Jälkeenpäin pukuhuoneen puolella kehuivat että olipa ihana käydä "treenaamassa". Joo todellista treenausta. =)
Älkää BodyPumpissa käyjät välittäkö, vaan tehkää juuri niillä painoilla, miltä itse hyvältä tuntuu! Ihan turha kenenkään verrata vieruskaverin painoihin, ei voi tietää kenellä on minkäkinlaista lajitreeniä takana, kenellä on huono olo, kuka palauttelee entisestä treenistä, onko vaikka käsi kipeänä yms. BodyPumpissa käy monenlaista väkeä, eikä tavotteena ole se, että saadaan ladottua mahd. paljon rautaa (no tässä tapauksessa muovia) sinne tankoon, vaan puhdas missio on saada kokea se hyvä fiilis, jonka BodyPumpista saa! :)
On myös ensiarvoisen tärkeää, että suorittaa liikkeet oikein. Liian isoista painoista on vain haittaa, liikkeitä ei saa suoritettua täysin ja voi jopa rikkoa paikkansa. On myös muistettava, että BodyPump on kova paketti, yleensä varsinkin aluksi sitä tekee yllättävänkin pienillä painoilla, varsinkin jos ei ole hirveästi liikuntaa harrastanut.
Terveisin itsekkin BodyPumppia ohjaillut! Harvat siellä tosissaan toisten painomääriä arvostelee, on niin yksilöllistä, kuten sanoin. Joskus ohjaajanakin laittaa paljon vähemmän painoa kun yleensä, jos on vaikka paikat jumissa, ettei yritä mahdottomuuksia eikä satuta itseään. :)
Aloitukseni koski kuitenkin niitä jumppajia, jotka eivät koskaan haasta itseään. Samat naamat käy samoilla tunneilla, eikä kukaan koskaan lisää painoja tankoon. Itsekin aloitin Pumpissa pienillä painoilla ja opettelin liikkeet kunnolla. Olen kuitenkin aina tietyin väliajoin kokeillut rajojani ja lisännyt tehoja. Nyt olen siinä tilanteessa, että olen yli tuplannut painot jokaiseen sarjaan.
Kyllä sen jumppaajan naamasta ja olemuksesta tunnin jälkeen näkee, kuka on oikeasti tehnyt kunnolla ja kuka vain tullut näyttäytymään salille. Toisille se kunnon tekeminen tarkoittaa viiden kilon painoja, toisille kahdenkymmenen - mutta silti molemmat ovat tehneet parhaansa.
AP
Älkää BodyPumpissa käyjät välittäkö, vaan tehkää juuri niillä painoilla, miltä itse hyvältä tuntuu! Ihan turha kenenkään verrata vieruskaverin painoihin, ei voi tietää kenellä on minkäkinlaista lajitreeniä takana, kenellä on huono olo, kuka palauttelee entisestä treenistä, onko vaikka käsi kipeänä yms. BodyPumpissa käy monenlaista väkeä, eikä tavotteena ole se, että saadaan ladottua mahd. paljon rautaa (no tässä tapauksessa muovia) sinne tankoon, vaan puhdas missio on saada kokea se hyvä fiilis, jonka BodyPumpista saa! :) On myös ensiarvoisen tärkeää, että suorittaa liikkeet oikein. Liian isoista painoista on vain haittaa, liikkeitä ei saa suoritettua täysin ja voi jopa rikkoa paikkansa. On myös muistettava, että BodyPump on kova paketti, yleensä varsinkin aluksi sitä tekee yllättävänkin pienillä painoilla, varsinkin jos ei ole hirveästi liikuntaa harrastanut. Terveisin itsekkin BodyPumppia ohjaillut! Harvat siellä tosissaan toisten painomääriä arvostelee, on niin yksilöllistä, kuten sanoin. Joskus ohjaajanakin laittaa paljon vähemmän painoa kun yleensä, jos on vaikka paikat jumissa, ettei yritä mahdottomuuksia eikä satuta itseään. :)
Aloitukseni koski kuitenkin niitä jumppajia, jotka eivät koskaan haasta itseään. Samat naamat käy samoilla tunneilla, eikä kukaan koskaan lisää painoja tankoon. Itsekin aloitin Pumpissa pienillä painoilla ja opettelin liikkeet kunnolla. Olen kuitenkin aina tietyin väliajoin kokeillut rajojani ja lisännyt tehoja. Nyt olen siinä tilanteessa, että olen yli tuplannut painot jokaiseen sarjaan. Kyllä sen jumppaajan naamasta ja olemuksesta tunnin jälkeen näkee, kuka on oikeasti tehnyt kunnolla ja kuka vain tullut näyttäytymään salille. Toisille se kunnon tekeminen tarkoittaa viiden kilon painoja, toisille kahdenkymmenen - mutta silti molemmat ovat tehneet parhaansa. AP
miksi liikkeitä ei tehdä kunnolla. Ymmärrän kyllä että valitaan pienet painot esim. just niveliä säästäkseen, mutta sitten kun niilläkään ei tehdä yhtään liikettä kunnolla loppuun, jää treenin teho vajaaksi.
Tosiasiahan on, ettei se tankoon lastattu kilomäärä kerro kaikkea treenin tehosta, tärkeintä on myös tehdä liike oikein. Isoja lihaksia on turha pelätä, niitä ei saa hankittua vahingossa.
Mutta nämä treeneissä köllöttelijät on varmaan niitä joilla on paljon omaa aikaa. Minulla sitä on niin vähän, että kun salille pääsen niin tosissani teen.
Eiköhän täällä käydä keskustelua aiheesta kuin aiheesta, joten ihan hyvin voi kysyä tästäkin. Komppaan myös sitä, joka sanoi olevan ihan normaalia tarkkailla ympäristöään. Varsinkin, jos monta kertaa viikossa salilla käyt, niin kyllä siinä ehtii näkemään yhtä ja toista, ilman että kyylää ketään! Ihan kuin kaikki katsominen olisi tuijottamista.
Kyllä minäkin ihmettelen, jos joku käy tunnilla pelkkää tankoa heiluttamassa. Olettaen siis, että ei ole mitään rajoituksia liikkumisessa. Onhan niitä tunteja moneen lähtöön, jos tahtoo keppijumppaa niin miksi tulla pumppiin?
Itse treenaan salilla myös juoksua talvella, joko juoksumatolla tai crossarilla. Tällöin teho saattaa näyttää alhaiselta, koska tarkoitus on pysyä peruskestävyysalueella. Siinä samalla voi kyllä lukea lehteäkin, kunhan ei minuutin välein sivua käännä...
Olen vuosikaudet spinningissä ja pumppitunneilla miettinyt samaa kuin ap. Aikoinaan (ennen lapsia) tavattiin käydä spinnaamassa yhdessä mieheni kanssa ja hän jaksoi olla aina yhtä kummastunut siitä, miksi jotkut naiset tulevat tunneille lähinnä hengailemaan. En tähän päivään mennessä ole keksinyt selitystä. Eikä siinä mitään, ei se mua haittaa, siinäpähän kuluttavat aikaansa. Ap:n kysymys oli silti mielestäni ihan perusteltu (ja asiallisesti esitetty, toisin kuin monet siihen saadut kommentit).
Oli ihmisellä vaivoja tai ei, niin kyllä hänestä huomaa tekeekö tämä tosissaan. Tätä ei mitata painoilla eikä hikoilun määrällä vaan tekniikalla. Pienilläkin painoilla saa tuntumaa, jos oikeasti keskittyy tekniikkaan. Pilates on hyvä esimerkki, kuten joku jo edellä mainitsikin. Ihmettelen itsekin miksi sellaiset ihmiset, jotka vain huitovat sinne päin vaivautuvat edes tulemaan salille saati maksamaan siitä.
Hyvin kirjoitettu. Itselläkään ei ole huomio kiinnittynyt hikoilun tai painojen määrään, vaan siihen miten tehdään. Jos on vaivoja tai muita syitä, niin silloinhan tulisi nimenomaan keskittyä oikea tekniikkaan. Tottakai ihminen saattaa syystä tai toisesta ottaa tunnin vähän kevyemmin (kuten itsekin esim. raskausaikana), mutta sehän on ihan eri asia kuin nämä juoruilijat tai vähän sinne päin huitojat. Monesti ohjaaja saattaa tulla jopa kädestä pitäen neuvomaan oikeaa tekniikkaa, johon nämä neidit yleensä reagoivat naureskelemalla kaverille ja jatkavat puolihuolimatonta menoaan.
Kai ihmiset, etenkin ne vähän tuhdimmat kuvittelee, että sillä laihtuu kun kävelee salin ovista sisään. Ei ne jaksa tehä mitään, huono kuntoisia.
Itse tykkään kun muutkin tunneilla olijat tekevät kunnolla, olivat sitten minkä kokoisia tahansa. Hyvä energia kun kaikki tekee täysillä!
Ihmettelen kun vuodesta toiseen samat ihmiset samalla Body Pump tunnilla tekevat liikkeet aivan samoilla painoilla. Eiko jossain vaiheessa olisi syyta vaihtaa painojen maaraa etta tapahtuisi jotain kehitysta? Kyse on terveista ihmisista joilla ei ole mitaan vaivoja jne. Mutta kukin tyylillaan. Paaasia etta harrastaa liikuntaa.
naisia, jotka istuu lehti kourassa sisäreisilaitteessa ja veivaa sitä 200 kertaa viidellä kilolla ja välillä luetaan lehteä. Sitten toljotetaan pitkään kun itse vedän maastavetoa maksimipainoilla lyhyttä sarjaa.
Hui kun se ei oo naisellista ja tulee lihaksia ja hiki ja hei ei meidän Pertti tykkäis jos musta tulis sellanen lihaskimppu. Mutta kun on kiva tytöille selittää, että käyn salilla monta kertaa viikossa.
Juu, siirryin sekasalille, missä on oikeasti tekemisen meininki.
Ryhmäliikunnassa se nyt on se ja sama, lähinnä mietityttää, miksi ihmiset toimivat niin kuin toimivat (tosin siihenhän on tullut aika paljon vastauksia).
Olen tosin myös joskus käynyt tosi ahdistavassa naisten liikuntakeskuksessa, jossa jengi kävi vain näyttäytymässä. Kunnolla ei voinut treenata, ettei mene tukka sekaisin, meikki suttuun tai kynsi katki. Sitten tuijotettiin suu auki ja tirskuttiin kuin 13-kesäiset, kun joku oikeasti hikoili tai teki jotain.
Salilla käydessä laiska treenaaminen ärsyttää, koska laitteita/painoja on kuitenkin vain se x määrä ja on rasittavaa, että joku varaa laitetta tai tankoa, jolla ei tee mitään. Tällä en viittaa ihmisiin, jotka tekevät sarjansa maltillisilla painoilla vaan niihin, jotka istahtavat tekemään lähentäjiä, loitontajia, etureisiä tai takareisiä lehden kanssa ja kääntävät sivua sen parinkymmenen minuutin aikana, jonka istuvat, useammin kuin liikuttavat jalkaa sekä niihin, jotka ottavat tangon käteen ensin ja menevät vaihtamaan vartin kuulumiset kaverin kanssa sitten.
Riippumatta siitä, kuinka suurilla painoilla treenaa, kierto eli tankojen tai koneiden välillä on kuitenkin aika nopeaa, jos oikeasti tekee jotain eikä lue lehteä, tuijota kattoa tai juttele kaverin kanssa. Treenaava ihminen ei siis tuki salia vaan tulppaamaan jäävät ne, joiden ei oikeasti edes tarvitsisi hyvpistellä sitä tankoa tai istua siinä penkissä, koska mitään ei tapahdu kuitenkaan.
Tosin salilla käynti on sen verran yhteisöllistä puuhaa, että pahaa tekee myös kun joku nostaa tai tekee väärin. Välillä olen käynyt näyttämässä oikein liikeradan, mutta aina ei jaksa.
hien määrä, naaman punaisuus tai painojen määrä ei kiinnostaa mua pätkääkään, mutta ihmettelen myös sellaista yleistä löysyyttä ja vaisuutta, joka naisten liikkummiseen usein liittyy.
Tuntuu, että moni ei jotenkin ymmärrä kehonsa voimaa. Sitä että voi hypätä korkealla, potkaista voimalla, jännittää kehonsa kokonaan, ojentaa käsivartensa suoraksi ja pyörittää niitä voimalla, polkeä spinnigpyörää niin kovaa kuin vain pystyy.
Ap:n lailla en käsitä tätä, koska pidän siltä, mistä ruumiissani tuntuu, kun sitä käyttää. Lisäksi oletan, että ihmiset haluavat liikunnasta jotain hyötyä: painonpudotusta tai lihaskuntoa. Näitä kumpaakaan ei löysällä treenillä tule. Mutta toisaalta, varmasti huono kunto, selkävaivat, rentoutumishalu ja palautuminen selittävät paljon.
Olen pienikokoinen ja pelkkä tanko oli ihan kidutusta mulle. Kävelin viikon nilkuttamalla, eli oli rankka treeni mulle vaikka ei painoja ollut ollenkaan! Ja mä en hikoile vaikka pulssi hakkais tuhatta ja sataa, enkä muutu punaiseksi..