Miksi niin monet naiset käyvät jumpissa/salilla/spinnaamassa, mutta eivät tee kunnolla?
Tälläkin viikolla spinningsali on täpötäynnä porukkaa ja ainakin kolmasosa tuntui polkevan sellaista sunnuntaipyöräilyä. Yhtä ainutta hikipisaraa ei näkynyt, otsahiukset olivat nätisti ojennuksessa vielä tunnin jälkeenkin.
Sama juttu pumpissa. Painoja laitetaan pari kiloa tankoon ja niitä sitten heilutellaan kevyen näköisesti ilman, että yhtään edes yritetään haastaa itseään. Sama rutiini tehdään pari kolme kertaa viikossa ja kehitystä ei tapahdu.
Miksi?
Kommentit (100)
liikunnan pitää olla kivaa ja iloista.
vai oletko tehnyt pitkääkin seurantatutkimusta? Teetkö oikein muistiinpanoja?
Olen itse kilpaurheilija ja samalla lailla jäisit kakkoseksi mulle treenin määrässä =) Tosin et varmaan tällä hetkellä olen viikoilla rv39 =D
Eikös se pääasia juuri ole, että tykkää siitä mitä tekee juuri siihen tahtiin mikä tuntuu hyvälle. Kaikilla on eri tavoitteensa liikunnassa. Keskity omaan päämäärääsi, niin on mukavampaa sinullakin ;)
Aivan varmasti jään kakkoseksi sinulle ja aika monelle muullekin av-mammalle - myös niille kanssaspinnaajille, jotka ovat minua kovakuntoisempia. Sellaisiakin joka kerta salista löytyy. Ja se on minulle ihan OK.
Halusin vain kuulla perusteluja niiltä, jotka treenaavat 3 kertaa viikossa ilman hikoilua. Miksi olette valinneet tämän tyylin treenata?
Täällä on jo muutama syy tullutkin: ei tykkää hikoilla ja hengästyä, ei ole asettanut tavoitteita itselleen eikä välitä kehittyä, haluaa vain päästä tuulettumaan, on raskaana tai selkävaivainen jne. Nämä ovat ihan valideja ja mielenkiintoisia pointteja. Lisääkin kuulen mielelläni.
AP
Alkulämmittelyissä vaan heilutellaan käsiä niin että vieressäolevana pelottaa että menee olkapäät sijoiltaan kun ei yhtään näytä että olisi minkäänlaista kehonhallintaa... Käytetään niitä lihaksia naiset!
Ap taitaa olla silmälasien uusinnan tarpeessa.
Toisten pumppikäytännöistä en tiedä, mutta itse valitsen kohtuulliset painot yläselän nikamavaivojen takia. Selkä voi paremmin, kun sitä treenaa kohtuudella eikä voimien äärirajoilla.
jos sä oikeasti keskittyisit siihen omaan treeniisi, et edes huomaa, miten muut tekevät.
Minä tulen jumpasta aina "liimalettinä" ulos, olipa mikä tahansa jumppa. En ehdi katsomaan, millaisella painolla kaveri treenaa.
Itse treenaan kovaa, koska haluan näkyviä tuloksia (sekä kropassa että kunnossa) ja pidän kovan liikunnan tuottamasta endorfiinipöllystä. Mikä on sinun perustelusi kevyelle liikunnalle?AP
huomaatko ollenkaan, miten tästä sun avauksesta henkii sellainen fiilis, että juuri sinun tapasi harrastaa liikuntaa on oikea ja muiden väärä? Siitä johtuu se, että saat ärtyneitä vastauksia.
Mutta hyvin usein ihmiset tulkitsevat ihan aidon kysymyksen kritiikiksi, jos he itse kokevat että tekevät "huonommin" kuin kysyjä. Minä en ole missään sanonut, että kevyesti treenaaminen olisi huono juttu. Itselleni se ei sovi, mutta varmasti monelle sopii jostain syystä. Ja niitä syitä tässä kyselen.
AP
Itse treenaan kovaa, koska haluan näkyviä tuloksia (sekä kropassa että kunnossa) ja pidän kovan liikunnan tuottamasta endorfiinipöllystä. Mikä on sinun perustelusi kevyelle liikunnalle?AP
huomaatko ollenkaan, miten tästä sun avauksesta henkii sellainen fiilis, että juuri sinun tapasi harrastaa liikuntaa on oikea ja muiden väärä? Siitä johtuu se, että saat ärtyneitä vastauksia.
Heh, en ole ap, mutta samaa ilmiötä olen kyllä ihmetellyt. Ap:n aloitushan oli ihan kohdallaan, kyllä kai sinne tunnille/salille OIKEASTI pitäisi mennä urheilemaan (saa siis tulla hiki) eikä lukemaan naistenlehtiä tms. Kai niitä lehtiä voi lukea kotonakin? Miksi tulla urheilemaan jos urheilu ei kiinosta;)?
Mä luulen, että nää kaikki pullamössöpyöräilijät ja salilla lehtiä lukevat huijaa vaan itseään. Se on niin kiva sitten sanoa, että "kävi salilla" tai "tulipa tälläkin kertaa vedettyä neljä jumppaa", vaikka siellä ei mitään olisikaan tehnyt.
tässä ketjussa. Luepa koko ketju, ja mieti, miksi viestisi herättävät ärtymystä.
Minä puolestani ihmettelen, miten satut olemaan aina katse siihen suuntaan, missä se kevyesti liikkuva sijaitsee. Vai pyöritkö ympäriinsä niska ja selkä mutkalla, jotta ehdit nähdä, mitä muut tekevät? Eikö se ole terveydellesi haitallista?
Itse treenaan kovaa, koska haluan näkyviä tuloksia (sekä kropassa että kunnossa) ja pidän kovan liikunnan tuottamasta endorfiinipöllystä. Mikä on sinun perustelusi kevyelle liikunnalle? AP
Heh, en ole ap, mutta samaa ilmiötä olen kyllä ihmetellyt. Ap:n aloitushan oli ihan kohdallaan, kyllä kai sinne tunnille/salille OIKEASTI pitäisi mennä urheilemaan (saa siis tulla hiki) eikä lukemaan naistenlehtiä tms. Kai niitä lehtiä voi lukea kotonakin? Miksi tulla urheilemaan jos urheilu ei kiinosta;)? Mä luulen, että nää kaikki pullamössöpyöräilijät ja salilla lehtiä lukevat huijaa vaan itseään. Se on niin kiva sitten sanoa, että "kävi salilla" tai "tulipa tälläkin kertaa vedettyä neljä jumppaa", vaikka siellä ei mitään olisikaan tehnyt.
Miksi käydä spinningissä tai pumpissa kun voi pyöräillä ulkona mielin määrin ja heiluttaa lapiota, kuokkaa ja rautakankea?
tässä ketjussa. Luepa koko ketju, ja mieti, miksi viestisi herättävät ärtymystä.
Minä puolestani ihmettelen, miten satut olemaan aina katse siihen suuntaan, missä se kevyesti liikkuva sijaitsee. Vai pyöritkö ympäriinsä niska ja selkä mutkalla, jotta ehdit nähdä, mitä muut tekevät? Eikö se ole terveydellesi haitallista?
Jos salissa on kolmasosa sellaisia, joilla ei hikipisaraakaan irtoa niin aika vaikea tältä huomiolta on välttyä. Tunti kestää kuitenkin tunnin ja siinä välissä on palautteluja ja painonvaihtoja, joten vallan hyvin siinä ehtii katselemaan ympärilleen ilman niskan nyrjäytystäkin. Itselläni esimerkiksi pumppitunnit menevät jo niin rutiinilla, että olen usein valmiina painojen kanssa odottelemassa, että muut saavat kamansa kondikseen. Siinä sitten istuskelen laudalla ja seuraan ympäristöäni. Kiinnitän huomiota myös esimerkiksi ihmisten jumppavaatteisiin (*kauhistus*) ja panen merkille, jos jollain on todella hienot uudet trikoot. Ampukaa mut ;)
AP
Miksi käydä spinningissä tai pumpissa kun voi pyöräillä ulkona mielin määrin ja heiluttaa lapiota, kuokkaa ja rautakankea?
Mutta kapearenkaisella maantiepyörällä on ikävä polkea syyssateissa, kun lehdet liukastavat kadut. Siksi siirryn sisätiloihin jatkamaan harrastustani näin syksyisin.
Minulla ei ole lapiota, kuokkaa eikä rautakankea. Asun kerrostalossa ja epäilen, ettei kaupungin puutarhurit pitäisi siitä jos menisin lähipuistoon kaivelemaan kuoppia. :)
AP
Ensin olin juuri palautumassa raskaudesta (sektiosta 6 kk kun aloitin harrastamaan), sen jälkeen tulin pian uudelleen raskaaksi eikä tuntunut hyvältä tehdä täysillä verenmaku suussa kun muutenkin oli pahoinvointia.
Olen myös vuosien saatossa toipunut juuri leikkauksesta tai käynyt harrastamassa selkäni takia joka kipeytyy työssäni.
Ei kaikki siellä käy pelkästään ulkonäön vuoksi! Mulle se on myös todella omaa aikaakin.
Esim. minä en KOSKAAN hikoile niin, että hiki valuu. Spinningissä tai muussa aerobisessa liikunnassa saan kyllä hien pintaan ja saatan jopa pyyhkäistä naamaa pari kertaa tunnin aikana.
Mutta pumpissa tai muissa lihaskuntojumpissa ei vain tule hiki, ei vaikka rehkin kaikin voimin. Kuuma voi kyllä tulla ja lihakset tärisevät, mutta minkäs teet kuin ei hiki nouse?
siksi en voi edes juosta. Jotain haluan kuitenkin tehdä.
Esim. minä en KOSKAAN hikoile niin, että hiki valuu. Spinningissä tai muussa aerobisessa liikunnassa saan kyllä hien pintaan ja saatan jopa pyyhkäistä naamaa pari kertaa tunnin aikana.
Mutta pumpissa tai muissa lihaskuntojumpissa ei vain tule hiki, ei vaikka rehkin kaikin voimin. Kuuma voi kyllä tulla ja lihakset tärisevät, mutta minkäs teet kuin ei hiki nouse?
Tosin ihmettelen kyllä suuresti, ettei täpötäydessä kuumassa spinningsalissa saa hikipisaraakaan aikaiseksi tunnin aikana vaikka kuinka lisää vastusta. Mutta onhan se toki mahdollista! Itse hikoilen todella paljon.
AP
Mä saan helvetillisen päänsäryn liian kovasta treenistä, siksi en voi edes juosta. Jotain haluan kuitenkin tehdä.
En minäkään rehkisi, jos siitä tulisi päänsärkyä.
AP
käymästä salilla. Siellä riitti aina toisten kyttääjiä, jotka nenä pystyssä ja verisesti loukatun ylimyksen ilme naamalla odottelivat vuoroaan laitteisiin ja lastasivat sitten hirmuisen määrän painoja kevyesti treenaavien jälkeen. Ilmeestä oikein näki, että "mitä sinä sunnuntailiikkuja tulet tänne tosissaan treenaavien treenejä häiritsemään". Ja jos näitä tapauksia sattui pari paikalle yhtä aikaa, haukuttiin pukuhuoneessa keskenään kaikki muut. Salin omistajille ja paljon treenaaville toki oltiin mielin kielin.
Nykyisessä harrastuksessani jokainen keskittyy todellakin vaan omaan harjoitteluunsa ja tekee sitä omaan tahtiinsa. Niin kuin pitääkin, koska jokainen ihmiskeho on erilainen.
Tosiaan jotkut voivat olla palautumassa raskaudesta, leikkauksesta tai ties mistä. Jotkut voivat olla himotreenaajia jotka tekevät välillä näitä palauttavia harjoituksia, eli treenaavat pari kertaa viikossa kevyemmin. Sitten voi olla niitä ihmisiä, joiden naamassa ei vain näy, vaikka lihaksissa tuntuisikin. Itse en siis kuulu tähänkään ryhmään valitettavasti, mutta niitä on.
Itse sain muuten aikanani personal trainerilta liikuntasuunnitelman johon kuului ainakin pari kertaa viikossa treenia sykealueella 115-135 (tms). Tämä voi tietty olla kävelyä tms, mutta miksipä sitä ei voisi spinnatakin, varsinkin jos on kuukausikortti kuntokeskukseen eikä treeni siis sillä tavalla mene "hukkaan" vaikkei täysillä joka kerta tekisikään.