Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monet naiset käyvät jumpissa/salilla/spinnaamassa, mutta eivät tee kunnolla?

Vierailija
09.09.2011 |

Tälläkin viikolla spinningsali on täpötäynnä porukkaa ja ainakin kolmasosa tuntui polkevan sellaista sunnuntaipyöräilyä. Yhtä ainutta hikipisaraa ei näkynyt, otsahiukset olivat nätisti ojennuksessa vielä tunnin jälkeenkin.

Sama juttu pumpissa. Painoja laitetaan pari kiloa tankoon ja niitä sitten heilutellaan kevyen näköisesti ilman, että yhtään edes yritetään haastaa itseään. Sama rutiini tehdään pari kolme kertaa viikossa ja kehitystä ei tapahdu.

Miksi?

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusasioita liikuntaharjoittelusta. Harrastan itse aktiivisesti juoksemista, ja olen lukenut todella paljon aiheeseen liittyviä kirjoja ja lehtiä. Kaikissa korostetaan sitä, että valtaosan (vähintään 75 %) harjoittelusta tulee olla kevyttä. Kevyellä harjoittelulla tarkoitetaan tässä sellaista, jossa ei lainkaan hengästy. Yksityiskohtana voisin vielä mainita, että Lasse Virenkin teki suuren osan lenkeistään alle 120 sykkeellä, kun Virenin maksimisyke oli noin 200. (Lähde: Virenin valmentajan Rolf Haikkolan kirjoittama kirja, jossa hän kertoo Virenin harjoittelusta.)

Minun havaintojeni mukaan ongelma on ennemminkin se, että monet tekevät viikon kaikki harjoituksensa lähes täysillä ja kevyt harjoittelu (jota pitäisi olla suurin osa harjoittelusta) jää täysin puuttumaan.

Se on toki todella tyhmää, jos joku varaa laitteen tai suorituspaikan pitkien taukojen ajaksi. Minun käyttämälläni kuntosalilla tähän kuitenkin syyllistyvät lähinnä miehet, jotka ensin tekevät lyhyen sarjan todella raskailla painoilla ja jäävät sitten samalle paikalle palautumaan (tyypillisesti Iltasanomien tai vastaavan kanssa) 5-10 minuutiksi ennen seuraavaa sarjaa.

Vierailija
2/100 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toki olemassa henkilöitä, jotka eivät niin perusta huhkimisesta. Mutta itse en ole 20 treenivuoden aikana kovin paljon jumpissa törmännyt ap:n mainitsemaan jumppaajatyyppiin. Ehkä en kyttää riittävästi. :)

Kaikki eivät hikoile samalla tavalla. Esimerkiksi nestetasapaino vaikuttaa asiaan runsaasti, mutta jotkut eivät hikoile muutenkaan hirveästi. Vaikka huhkisin kuinka, en itsekään saa lammikkoa aikaan. Ja yleensä vedän täysillä, jos sykemittariin ja oloon on luottaminen.

Pumpissa taas monet lataavat hirveästi painoja tankoon ja tekevät viiden sentin kyykkyä tai heiluvat hauiskäännöissä niin, että työn tekee selkä, ei hauis. Toiset lataavat vähemmän ja tekevät syvät kyykyt ja hallitut hauiskäännöt, joissa työskentelee nimenomaan hauis. Jälkimmäinen on tehokkaampaa eikä altista loukkaantumisille samalla tavalla.

Osalla on syynsä olla huhkimatta, kuten se, että on ensimmäistä kertaa sairauden jälkeen kokeilemassa. Tai sitten himotreenaajalla on palauttava päivä; itsekin ajan spinning-tunneilla joskus palauttavia harjoituksia. Tällöin otsatukkakin pysyy suorassa. :)

Pumppi ei kasvata merkittävästi lihasmassaa, joten tuskin kukaan sen takia on painoja lisäämättä. Se on aivan erityyppinen treeni kuin massatreeni. Esimerkiksi aktiiviset, hyvässä kunnossa olevat punttitreenaajat saattavat pumpissa olla sitä joukkoa, jolla on pienimmät painot - jotkut kun käyvät tunneilla vaihtelun vuoksi "huijaamassa" elimistöään, joka on tottunut raskaisiin painoihin.

Terv. aktiivikuntoilija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn satunnaisesti lapsen harrastuksen aikaan eräässä zumbaryhmässä ja ohjatussa kuntopiirityyppisessä jumpassa.

Minulla ei hiki roisku, vaikka tekisin kuinka. Koska olen suht kovakuntoinen ja nämä lajit ei riitä siihen, että syke nousisi tarpeeksi ja tulisi kunnolla hiki.

Muuten mukavia liikuntalajeja ja toimivat hyvin palauttavina treeneinä. Zumba varsinkin on hauskaa ja hyvä liikkuvuustreeni. Mutta ei näissä hiki minulle tule, kuten näkyy tulevan suurimmalle osalle muista kuntoilijoista.

Toisaalta itse kyllä ymmärrän sen jos joku haluaa käydä liikuntaharrastuksessa vain huvin vuoksi. Ehkä hän hakee sitä ns. omaa aikaa, mutta ei silti ole addiktoitunut liikuntaan. Tai sitten hänellä ei ole oikeaa tietoa kunnon kehityksestä ja hän ihan oikeasti luulee, että kehittyy sillä kun polkee hipihitaasti yms.

Mistäs näistä tietää. Antaa ihmisten hakea mielihyvää kukin laillaan.

Treenaan salilla kuntopiirityyppisesti ja hiki vaan roiskuu, vaikka kannan pyyhettä mukana. Vaatteet kastuu sieltä sun täältä.

Muilla naisilla ei edes naama punoita....ja se on tosiaan järkkyä, että laitteeseen jäädään istumaan sarjojen väliseksi ajaksi. Liikkeelle siitä, että veri kiertää, herranjumala!

Tosin ei se laitteissa istuminen mua niin haittaa, kun teen pääasiassa vapailla painoilla. Eipähän oo ruuhkaa käsipainotelineellä eikä kyykkypaikalla :-)

Vierailija
4/100 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En rakasta liikuntaa, eikä mulla ole oikein mitään urheilutaustaa.

Kun kuitenkin aivoihini on saatu iskostettua että liikuntaa PITÄÄ harrastaa, niin mä sitten yritän harrastaa.

Mutta koska en touhua rakasta, usein se on juuri tuollaista vaisua, ponnetonta, eikä yhtään kiinnosta itseni haastaminen tai kehittyminen.

Ja ihmettelen myös saamiasi vastauksia. Mä en lukenut sun avauksesta mitään kritiikkiä tai kyttäämistä tai oman kehän kiillotusta.

Urheilijat on erikseen ja me muut sitten erikseen.

Vierailija
5/100 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt selvä, että salilla, spinningissä ym. käy tosi paljon sellaisia tyyppejä, joista on vaan hienoa kehua KÄYVÄNSÄ salilla 3xvkossa tai jotain. Ei ne siellä mitään tee.

Näitä tekstiiliurheilijoita näkee aina, kyllä te laskettelukeskuksissakin erotatte tosi äkkiä ne after ski -tyypit.

Mielestäni ap ei ole mikään kyttääjä, hän vaan sanoo suoraan miten asiat on. Sitten täällä vingutaan, et just ton takia lopetin salilla käymisen. Just joo. Kyllä sen oikeesti näkee, jos esim. joku vasta-alkaja tai ylipainoinen tosissaan yrittää. Se on hieno juttu ja tsemiä heille!

Vierailija
6/100 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en esim. voi jumpassa tehdä mitään pomppivaa.Olenkin valinnut sellaisen lajin, jossa niitä liikkeitä on mahd. vähän.Mutta joskus on, kuitenkin.Silloin en tee "täysillä".Joskus taas on päivän mittaan tullut hyötyliikuntaa, pyöräilyä, kävelyä töissä ym. niin paljon, että ei enää jaksa vetää jumppaa täysillä tehoilla, mutta kuitenkin tekee mieli mennä tanssimaan, että saa muuten päivän stressin nollattua.Silloinkin teen sillä teholla mikä mulle sopii, ja kuuntelen ensisijaisesti OMAA kehoani, kukin kuntoilee omista lähtökohdistaan käsin, ja käsittääkseni itseään varten, joten keskity ap sinäkin vaan siihen omaan tekemiseesi.

Vierailija
7/100 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on täällä maalla aivan mahtava sali, jossa ohjaajat ruoskii kyllä jokaiselle punan naamalle ja hien pintaan. Jopa minä olen alkanut hikoilla, kun ennen en hikoillut urheillessanikaan. Isommissa kaupungeissa asuvilta ystäviltäni olen kuullut näistä täydessä tällingissä "treenaavista" misuista.

Vierailija
8/100 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasta "velttoilua" en oo kyllä toisissakaan huomannut. Eipä se mulle kuulukaan tosin.

Vierailija
9/100 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ärsyttää kun liikkeet tehdään väärin "eikä tunnu missään". Varsinkin Pilateksessa jos liike ei tunnu missään, on lähes varmaa että sen tekee väärin. Ja sama homma salilla; ei aktivoida keskivartaloa tai pidetään selkään ihan missä asennossa tahansa "eikä taaskaan tunnun missään". Vatsarutistuksia vedetään sata "tosta vaan" eikä mukana ole kuin lonkankoukistajat jne.jne.

Ei sillä, että kaverin väärin treenaminen olisi mitenkään pois mun omasta harjoituksestani. Mutta se tympäisee, kun toinen koko ajan korostaa sitä, miten kevyttä ja helppoa ja ihmettelee, kun itse ähkin ja huhkin "samoja" liikkeitä tehdessäni... Kun hänelle yrittää vihjaista siitä, että tekee liikkeet väärin tai vain puoliksi, niin menee ohi korvien että vilahtaa. Nykyisin treenaankin mieluummin yksin.

Vierailija
10/100 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- viimeksi oli flunssa tulossa, kurkku hieman kipeä enkä uskaltanut rasittaa sydäntäni, vaan otin kevyesti

- mulla on taipumusta hartia- ja niskajumituksiin. Isot painot saavat aikaan entistä pahemman jumituksen ja päänsäryn. Olen todennut, että on parempi tehdä kevyillä painoilla paljon toistoja ja saada näin veri kiertämään ja lihakset toimimaan kunnolla

Itselläni kesti kauan ennen kuin sain itselleni liikunnallisen identiteetin. Tosi pitkään vertailin itseäni muihin ja tunsin huonommuutta. Nykyään teen juuri siihen tahtiin mikä hyvältä tuntuu. Usein kyllä naama on punaisena treenin jälkeen. En kiinnitä enää ollenkaan huomiot muiden liikkumistapaan. On erilaisia päiviä, viikkoja ja kuukausia. On tulevia ja meneviä flunssia, huonoja yöunia jne. Liikunta on minulle työn vastapaino ja otan siitä kaiken irti: välillä kevyemmin, välillä rankasti itseni haastaen.

Joskus aikaisemmin olen hiukan ihmetellyt esim. pumpissa treenaajia, jotka ottavat selvästi liikaa painoja eivätkä jaksa / osaa tehdä liikkeitä oikein. Itse opin jo vuosia sitten, että sillä tavoin vain hajottaa paikkansa nopsaan. Mielestäni on viisasta aloittaa varovasti, vartalonsa halliten. Muuten liikunnasta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
11/100 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

: Olen ylipainoinen ja huonokuntoinen, joten ei ole paljon järkeä vetää kovin suurilla painoilla, mulla kuitenkin on painoa esim. kyykyissä 30 kg enemmän kuin niillä, jotka ovat aina kunnostaan pitäneet huolta ja pysyneet hoikkina. En ole käynyt pumpissa montaakaan kertaa, mutta jopa osan pelkällä tangolla tehtynä olen ollut ihan hyytelöä. Ja toisaalta ei ole todellakaan ollut otsahiukset ojennuksessa...

Kai kaikki vähän tekee niinkuni parhaaksi näkee. Kai se huonosti/vähemmin/kevyemmin tekeminen on parempi verrattuna siihen, että jää himaan katsomaan Kaunareita.

Vierailija
12/100 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksavat kuntoilusta kun esim. kotona tekisivät kotitöitä ja sun muita niin kuluuhan siinäkin energiaa hyödyllisesti

Vierailija
13/100 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnolla.

Vierailija
14/100 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se myös johtua Kreikan vakuusongelmastakin tai siitä, että maito palaa helposti pohjaan teräskattilassa. Omalla kohdallani kyse lienee siitä, että en käy kuntosaleilla.

Mistä me voisimme tietää?

Vierailija
15/100 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnolla.

on ihmegeenit ja lihakset POKS-poksahtavat hirmumittoihin ihan jos kerrankin käy salilla treenaamassa isoilla painoilla...

Vierailija
16/100 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman kerran pumpissa (kunnes totesin, että se ei todellakaan ole mun lajini), enkä todellakaan laittanut isoja painoja. Mulla liikunnassa tavoitteena on hyvä olo ja se, että selkä pysyy kunnossa, ei itseni haastaminen, lihasten kasvattaminen tai ulkonäölliset seikat.

Vierailija
17/100 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemisiin? Jokainen tekee kuntonsa ja halunsa mukaan.

Vierailija
18/100 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ne on vaikka selkävaivaisia tai haluavat ottaa iisisti raskauksien jälkeen. Keskity omaan treeniisi äläkä kyttää muita. Mitä väliä?

Vierailija
19/100 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiinnität noin paljon huomiota muiden tekemisiin? Jokainen tekee kuntonsa ja halunsa mukaan.

Minä nyt vain teen huomioita ympäröivästä maailmasta ja siitä, miten ihmiset käyttäytyvät. Olen esimerkiksi huomioinut myös sellaisen seikan, että aasialaiset vaihto-opiskelijat laittavat riisiä kukkakaalikeittoon. Ihmettelen minä sitäkin ja oletan sen johtuvan kulttuurieroista.

Naisten kevyenpuoleinen treenaaminen on tapa, johon itse en ole osannut päätellä syytä. Siksi kysyn teiltä, jos täällä vaikka joku tietäisi.

ap

Vierailija
20/100 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ne on vaikka selkävaivaisia tai haluavat ottaa iisisti raskauksien jälkeen. Keskity omaan treeniisi äläkä kyttää muita. Mitä väliä?

Tai raskaudesta palautuvia? Siis about 20 naista per jumppa? Aika paljon... Uskon, että mukana on tällaisiakin tapauksia. Mutta sitä en usko, että niitä olisi noin paljon.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän