IS: Näin paranet aamuvirkuksi -->. Aamutorkkuisuus sairastuttaa ihmisen ja johtaa varhaisempaan kuolemaan. Ihmisistä kyllä huomaa eron ovatko aamuvirkkuja vai aamutorkkuja.
https://www.is.fi/terveys/art-2000009729121.html
Ainakin töissä aamutorkut eivät saa aikaiseksi niin paljon kuin aamuvirkut ja ovat yleensä ylipainoisia ja saikuttavat enemmän.
Pitäisi herättää keskustelua onko oikein tuhlata työnantajan rahoja olemalla töissä ihan tokkurassa puolet ajasta.
Ja ei olla missään aamuvuorossa vaan vasta klo 8 alkaa työt.
Kommentit (69)
Parantuminen aamutorkusta aamuvirkuksi tapahtuu samaan tapaan kuin uskonnollisessa piirretyssä. Siinä sairas musta mies muuttui valkoiseksi kun parani. Niin sairas olen että iltayhdeksältä nukahtaminen vaatisi kolmiolääkkeen.
Olen mieluummin iltavirkku, jaksan vapaa-ajalla enemmän toisin kuin aamuvirkut. Aiemmin yksikin 28v. aamuvirkku tuttuni kertoi, että hänen energiatasonsa alkaa laskea jo klo 14.
Minä käännyin jo vuosikymmeniä sitten iltavirkusta aamuvirkuksi kun totesin että saan elämältäni paljon enemmän kun herään aikaisin, hoidan työt pois ja saan jo iltapäivästä alkaen aikaa itselleni. Lämpimänä kesäpäivänä työssäkäyntikään ei harmita niin paljoa kun tiedän että voi lähteä jo puoli kolmelta kotiin.
Jokainen voi helposti säätää vuorokausirytmin haluamakseen, mutta uhriutukaa vaan siitä miten yhteiskunta pakottaa teidät elämään väärässä aikavyöhykkeessä, jos te siitä nautitte.
Jaa, no mä olen onnekseni järjestänyt elämäni niin että saan rauhassa olla sellainen torkku kuin olen.
Höpsis, jos viitsit lukea koko jutun eikä vain otsikon, mitään tutkittua eroa ei ole, mikäli et tupakoi ja/tai dokaa.
Molemmat tavat sotkevat ihmisen vireyttä, unirytmiä ja terveyttä paljon aamu- tai iltavirkkuutta enemmän.
Unirytmi on ihan eri asia kuin se, oletko aamuihminen vai iltaihminen vai jotain siltä väliltä.
Aamuihminen on virkeimmillään ensimmäisinä tunteina heräämisen jälkeen. Iltaihmisellä taas kestää monta tuntia heräämisen jälkeen ennen kuin alkaa aivot toimia tehokkaasti. Tähän ei vaikuta se, mihin aikaan herää.
Esim. jos iltaihminen herää aamulla klo 6.00, hänen tehokas työaikansa alkaa n. klo 10 aikoihin. Jos hän nukkuu klo 12 asti, hänen tehokas työaikansa alkaa n. klo 16 maissa. (Tämä siis esimerkkihenkilö. Ei välttämättä ihan ksi yhteen päde kaikkiin iltaihmisiin, mutta suuntaa antavasti kyllä.)
Aito aamuihminen taas on aktiivisimmillaan heti heräämisen jälkeen. Eli jos hän herää klo 6.00, alkaa hänen vireystilansa laskemaan n. klo 12 -13 aikoihin. Jos taas hän nukkuu klo 12.00 asti, hänen vireystilansa pysyy hyvänä jonnekin klo 18-19 asti.
Puolisoni on iltaihminen, ja itse olen enempi aamupainotteinen. Jos pitää yhdessä jotain tehdä, se on aika tuskaista, mikäli heräämme samaan aikaan. Puolisoani on tosi vaikea saada aktivoitumaan aamupäivällä, jolloin minulla olisi energiaa, ja kun hänellä alkaa vauhti kiihtyä, minä alan jo väsymään. Mutta jos ollaan aamulla johonkin lähdössä, minä nousen tekemään viimehetken valmisteluja, ja annan puolisoni heräillä rauhassa. Illalla taas määränpäässä tai reissu jälkeen puolisoni jää vielä tekemään asioita, kun minä käyn jo lepäämään. Minulla menee nukahtamiseen enemmän aikaa kuin hänellä, joten jos käymme yhtä aikaa vuoteeseen, hän on jo täydessä unessa, kun minä vielä käännän kylkeä ja haen asentoa.
Tottakai on terveyshaittoja, jos pakotetaan elämään aamurytmissä. Itse herään siinä klo 11 työaamuina ja klo 12-13 lomalla. Ei terveyshaittoja.
Vierailija kirjoitti:
Unirytmi on ihan eri asia kuin se, oletko aamuihminen vai iltaihminen vai jotain siltä väliltä.
Aamuihminen on virkeimmillään ensimmäisinä tunteina heräämisen jälkeen. Iltaihmisellä taas kestää monta tuntia heräämisen jälkeen ennen kuin alkaa aivot toimia tehokkaasti. Tähän ei vaikuta se, mihin aikaan herää.
Esim. jos iltaihminen herää aamulla klo 6.00, hänen tehokas työaikansa alkaa n. klo 10 aikoihin. Jos hän nukkuu klo 12 asti, hänen tehokas työaikansa alkaa n. klo 16 maissa. (Tämä siis esimerkkihenkilö. Ei välttämättä ihan ksi yhteen päde kaikkiin iltaihmisiin, mutta suuntaa antavasti kyllä.)
Aito aamuihminen taas on aktiivisimmillaan heti heräämisen jälkeen. Eli jos hän herää klo 6.00, alkaa hänen vireystilansa laskemaan n. klo 12 -13 aikoihin. Jos taas hän nukkuu klo 12.00 asti, hänen vireystilansa pysyy hyvänä jonnekin klo 18-19 asti.
Puolisoni on iltaihminen, ja itse olen enempi aamupainotteinen. Jos pitää yhdessä jotain tehdä, se on aika tuskaista, mikäli heräämme samaan aikaan. Puolisoani on tosi vaikea saada aktivoitumaan aamupäivällä, jolloin minulla olisi energiaa, ja kun hänellä alkaa vauhti kiihtyä, minä alan jo väsymään. Mutta jos ollaan aamulla johonkin lähdössä, minä nousen tekemään viimehetken valmisteluja, ja annan puolisoni heräillä rauhassa. Illalla taas määränpäässä tai reissu jälkeen puolisoni jää vielä tekemään asioita, kun minä käyn jo lepäämään. Minulla menee nukahtamiseen enemmän aikaa kuin hänellä, joten jos käymme yhtä aikaa vuoteeseen, hän on jo täydessä unessa, kun minä vielä käännän kylkeä ja haen asentoa.
Minä olen iltavirkku, jälleen lomalla on tullut luontevaksi mennä nukkumaan vasta pikkutunneilla ja herätä aamulla kymmeneltä, mutta aktiivisin aikani on heti herättyä. Ihan sama silloinkin, jos joudun heräämään 7-8 aikaan. Saan eniten aikaiseksi ensimmäisten tuntien aikana.
Puoliso on iltavirkku ja käynnistyy hitaasti. Jos heräämme molemmat kymmeneltä, kuten tänään, minä olen tässä vaiheessa päivää tehnyt työni (poiminut marjoja, perannut ne pakkaseen, käynyt kaupassa, laittanut itselleni lounasta ja syönyt ym.) ja loppupäivän haluan ottaa rennosti, hän taas alkaa tuolla pikkuhiljaa herätä eloon.
Jos olisit lukenut jutun, huomasit ettei illalla valvominen itsessään aiheuta mitään sairauksia. Sairauksia aiheutti tupakointi, alkoholi ja huonot ruokailutottumukset. Tuollaisia tapoja tuntui olevan enemmän iltavirkuilla ihmisillä. Otsikko on melkoisen harhaanjohtavaa uutisointia.
Toki valvominen voi sairastuttaa jos töihin pitää herätä todella aikaisin ja ihminen siksi nukkuu kroonisesti liian vähän. Mutta jos ei ole pakollista tarvetta herätä aiemmin ja saa nukuttua riittävästi, ei myöhäisemmästä unirytmistä ole mitään haittaa.
Omaa luontaista rytmiä ei kannata väkisin kääntää jos sille ei ole kovaa tarvetta. Esim itse olen iltaihminen ja onnekseni myös työssä, jonka ajat painottuvat ilta-aikaan. Miksi ihmeessä muuttaisin unirytmin aikaiseksi vain huvikseni?
Vierailija kirjoitti:
Minä käännyin jo vuosikymmeniä sitten iltavirkusta aamuvirkuksi kun totesin että saan elämältäni paljon enemmän kun herään aikaisin, hoidan työt pois ja saan jo iltapäivästä alkaen aikaa itselleni. Lämpimänä kesäpäivänä työssäkäyntikään ei harmita niin paljoa kun tiedän että voi lähteä jo puoli kolmelta kotiin.
Jokainen voi helposti säätää vuorokausirytmin haluamakseen, mutta uhriutukaa vaan siitä miten yhteiskunta pakottaa teidät elämään väärässä aikavyöhykkeessä, jos te siitä nautitte.
Voi rakas lapsi, kunpa se olisikin noin yksinkertaista. Jos minä joutuisin menemään töihin klo 6.30, en nauttisi 14.30 kotiinlähdöstä, kun olisi paleleva, tärisevä, oksettava olo siitä väsymyksestä, joka tulee liian aikaisesta heräämisestä. Ihan riippumatta siitä, mihin aikaan olen mennyt nukkumaan.
Mulle tekee tuskaa herätä ennen kuutta ja illalla taas jaksan valvoa korkeintaan n. 01 asti, jos olen aamulla saanut nukkua pidempään, mutta tämän myöhempään en pysy hereillä oikein millään, vaikka olisin lomalla.
Menen mieluummin töihin aiemmin kuin myöhemmin, jos saan valita, mutta jos joudun jatkuvasti heräämään kuudelta tai aiemmin, menee mun aivot aivan toimintakyvyttömäksi, koska en yksinkertaisesti ehdi saada tarpeeksi unta. Menen mieluiten nukkumaan kesäaikana n. klo 00, talvella klo 23.
Mikä olen? Aamu- vai iltavirkku?
Miehelläni tämä kaikki on n. 2 h myöhemmin, eli jos hänet herättää ennen klo 08 aamulla, on hänen mielestään vielä yö.
Hupaisa teoria.
Iltavirkkuna teen valtavan määrän töitä, kun nuoremmat sairastavat - tai "sairastavat".
Taustalla lyhyt elinaikaennustem, henkiin jääminen syövästä ja elinsiirto. Onneksi pää kesti, kun kroppa romahti.
N 58
Mieheni teki vuosikymmeniä 3-vuorotyötä, meni siinä ajassa vuorokausirytmit aivan sekaisin eikä ole vieläkään palautunut ennalleen vaikka niitä hommia lopetti 7 vuotta sitten. Kyllä vuorotyöt kuluttaa ihmistä.
Aamu- tai iltavirkkuus eivät ole sairauksia.
Se on sairasta, että yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen ehdoilla.
5-6 aamulla on voittajan tunti. Silloin me toimitusjohtajat tempastaan täysimittainen triathlon tai meditoidaan. Ja ihan hyvin jaksaa vielä iltaisin kyykyttää köyhiä. Ei öisin tarvitse nukkua ylipäätään niin paljon, 4-5 tuntia riitti Sam Inkisellekin kasarilla kun nukkui toimistossa futon patjalla ja opiskeli japania.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta lähettää sinulle mitalin.
Vuosikaudet paukutettiin että iltavirkut sairastuu ja kuolee aiemmin.
Hiljattain oli sitten ohimennen juttu, ettei se olekaan niin vaan väärä tulkinta johtuu siitä että iltaisin juodaan viinaa ja poltetaan tupakkaa ehkä.
Muuten, yhteiskunta toimii 24/7, moni tekee vuorotyötä.
Moneen kertaan todettu että se mikä iltaihmisiä sairastuttaa on väärään rytmiin pakottaminen, ei iltavirkkuus itsessään. Eli siis ihan p****a tuo sun juttu.