Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa haukutaan selän takana virikehoitoon lapsiaan tuovia vanhempia.

Vierailija
07.09.2011 |

Esimerkiksi kun jompikumpi vanhemmista on kotona, tai äiti tuo isompia lapsiaan päiväkotiin ja on kotona pienen kanssa. Heitä haukutaan TODELLA paljon ja ihan avoimesti kahvitunneilla. Tiedän tämän paljon päiväkoteja kiertäneenä.

Vaikka pystyisin perustelemaan omalla kohdallani virikehoidon, en yksinkertaisesti KEHTAISI viedä lasta hoitoon tästä syystä.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se jonkin asteen laiskuutta on, jos ei jaksa vauvaa ja isompia lapsia hoitaa, ellei sitten sairaus ole syynä tähän.

Höpöti höpö. Poissa on se maailma, jossa kaikki talouden lapset pyörii äidin helmoilla ja yksi rintalapsi siinä vielä menee kuin suit sait vaan.

Ihan pelkkä yösyöttöjen aiheuttama väsymys on mun mielestä täysi syy siihen, että antaa äitinä itelleen oikeuden keskittyä siihen vauvaan, ja muut lapset on päivän hoidossa.

"Virikelapsi" on mielestäni ihan älytön nimitys muutenkin. Perheillä on oikeus itse päättää, ovatko lapset hoidossa vai kotona. Äiti saa itse päättää, onko kotona vauvan kanssa kahden vai kaikkien lasten kanssa. Siinä ei pitäisi olla hoitohenkilökunnalla sanan sijaa, sillä kukapa muu heille palkan maksaa kuin hoitolasten vanhemmat?!

Niinpä saa se äiti itse päättää mutta laki lapsen edun ensisijaisuudesta velvottaa myös päiväkodin ammattilaiset tätä valvomaan.Jos ammattilaisen näkökulmasta vanhemmat tekevät päivähoitopäätöksen joka koetaan lapsen edun vastaiseksi tulisi ammattilaisten paljon selkeämmin asia ilmaista kuin puhua selän takana, on heidän velvollisuutensa.Parhaimmassa tapauksessa vanhemmat ja hoitaja todella pystyvät asiasta keskustelemaan ja löytämään ratkaisun jossa lapsi saa tarvitsemansa tuen molemmilta eikä kuten liian usein ollaan vaan napit vastakkain ja niin se on lapsi joka eniten kärsii.

Vierailija
22/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minulla on mahdollisuus pitää lapsi kaikki koululoma-ajat kotona ja hakea tosi aikaisin muutenkin, pitää usein kotona jne.

Ja ihan töitä teen, kotona tai työhuoneella.

Tää kuvio on ilmiselvästi jotenkin kadehdittava, koska nyt on jotenkin ruvettu minulle korostamaan, että "tää ja tää jäi kesken, kun tulit hakemaan"...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni (6 vuotias) on päiväkodissa virikepaikalla 10 päivää kuukaudessa ja itse olen vauvan kanssa kotona. Olen väsynyt yövalvomisista ja lapseni tarvitsee seuraa. Nautin suunnattomasti näistä päivistä kun isompi menee tarhaan ja saan nukkua univelkoja pois sillä aikaa! Eikä mua kiinosta paskan vertaa meneekö yhteiskunnan varoja tähän, sillä kotikaupunkini tuhlaa samaan aikaan satoja tuhansia euroja kaikkeen muuhun täysin turhanpäiväiseen. Suosittelen muillekin niin kauan kuin se vielä on mahdollista!

6-vuotias on eri asia kuin 2-vuotias.

Esikoisesi kaipaa ja tarvitseekin ikäistään seuraa. Tässä olikin puhe niistä naisista, jotka sikiävät kanien lailla, laittavat 2- ja 3-vuotiaat sisarukset tarhaan, kun ovat vauvan kanssa kotona.

Eniten säälitti se tarina tuossa alkupäässä, kun lapsi kysyy, onko hän ollut tuhmä, kun ei saa olla äidin ja vauvan kanssa kotona ) ´:

Vierailija
24/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla aiemmin joka ollut kotiäitinä ja kun 3.lapsi syntyi niin isommat hoitoon (ei edes sitä hoitopaikkaa ollut aiemmin ja lapset pieniä 3 ja 2) niin kyllä tollaselta tekis mieli kysyä että mitä ihmettä varten se kolmas lapsi tehtiin kun ei kerran sitten jaksaa hoitaa????

Aly hoi

Vierailija
25/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavatpa itse päättää mutta Suomessa myös laki joka velvotta vanhemmat toimimaan lapsen edun mukaisesti. Myös viranomaisilla,siis päivähoidolla, on velvollisuus valvoa että vanhemmat toimivat lapsen edun mukaisesti. Vaikka kuinka vanhemmat väittäisivät taaperon hyötyvän virikehoidosta äidin hoitaessa vauvaa kotona, ei tämä ole totta.Kokopäivä hoito yhtälailla isomman lapsen kohdalla, samassa tilanteessa,ei ole lapselle hyödyksi.

Vierailija
26/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se narina lopu viimeistään siihen, jos subjektiivinen päivähoito-oikeus puretaan. Se meinaa, että päiväkodeissa lapset vaihtuvat tiheämpään ja tekevät keskimäärin pidempää päivää - eli ryhmät ovat täydempiä. Henkilökuntaa tarvitaan vähemmän, joten luvassa on myöskin irtisanomisia ja pätkätöitä myös niille, jotka nyt työskentelevät vakinaisina.

Toivon omien lasteni ehtivän kouluikään ennen kuin tämä tapahtuu. Tuollainen muutos nimittäin pilaa ilmapiirin päivähoidossa täysin ja siitä kärsivät ennen kaikkea lapset.

Vierailija
27/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se narina lopu viimeistään siihen, jos subjektiivinen päivähoito-oikeus puretaan. Se meinaa, että päiväkodeissa lapset vaihtuvat tiheämpään ja tekevät keskimäärin pidempää päivää - eli ryhmät ovat täydempiä. Henkilökuntaa tarvitaan vähemmän, joten luvassa on myöskin irtisanomisia ja pätkätöitä myös niille, jotka nyt työskentelevät vakinaisina.

Toivon omien lasteni ehtivän kouluikään ennen kuin tämä tapahtuu. Tuollainen muutos nimittäin pilaa ilmapiirin päivähoidossa täysin ja siitä kärsivät ennen kaikkea lapset.

kun omat lapset ei ole päivähoidossa, vasta eskariin meni ja tulee menemään. eikä haittaa vaikka eskarikin muuttuisi maksulliseksi, ihan ok olis se maksaa

Vierailija
28/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikinen hoitaja on ihana meidän pkssa, joss nelivuotiaani on virikehoidossa. Eikä itseasiassa kiinnosta mitä inusta selkäni takana puhuvat.

Vierailija
29/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tollaiset haittaa. Aika moni muukin puhuu pahaa sinusta selän takana, mut eri asia onko se oikeassa ;). Jos ap väittää, ettei kukaan sen toimia hauku selän takana, niin on aika ulalla elämästä.

Kun tietää tekevänsä oikein sellaiset panettelemiset ei itseään haittaa.

Vierailija
30/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä haittaa vaikka eskarikin muuttuisi maksulliseksi, ihan ok olis se maksaa

Entä peruskoulu? Toivotko senkin muuttuvan maksulliseksi?

Vierailija
31/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päiväkodeissa pyörii tosi paljon kouluttamatonta henkilökuntaa. Meillä jopa mielenterveyskuntoutujia, joista yksi yritti manata lapsilta piruja pois "hiilaamalla".

Jos virikelapset saataisiin pois, saataisiin ammattitaitoista henkilökuntaa tiivistettyä ja niille töissäkäyvien lapsille parempaa hoitoa. Sijaisiakin olisi sitten varaa ottaa kun päivähoitomenot kunnassa pienenisivät.

Ja ennen kaikkea. Lapset saisivat tutustua omiin vanhempiinsa, keiden lapsia he ovat.

Vierailija
32/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettiä sitä, että ollaanko varmasti ihan selvillä, mitä siellä kotona tapahtuu. Itselläni on esim. se tilanne, että olen vauvan kanssa kotona tehden samalla gradua sekä etätöitä. Koska olen ollut opiskelija, niin äitiyspäiväraha ei ole hääppöinen - siksi nuo etätyöt (äitiyspäivärahalla saa tehdä töitä "sunnuntaisin"). Eli kun vauva nukkuu paljon päivällä, niin teen niitä töitä ja opiskelujuttuja ja 4-vuotias on kolmena päivänä viikossa päivähoidossa. Ja sitä paitsi ei saatu kerhopaikkaa läheltä, vaan lähin olisi ollut sellaisen matkan päässä, että kahdella bussilla olisi pitänyt mennä.

Eli haukkukaa vain minua kahvitunneillanne ihan vapaasti, koska luultavasti ette tätä minun tilannettani tunne, vaan näette vain minut vaunujen kanssa tuomassa ja hakemassa lasta. Lapseni tykkää olla päiväkodissa.

Vierailija
33/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni (6 vuotias) on päiväkodissa virikepaikalla 10 päivää kuukaudessa ja itse olen vauvan kanssa kotona. Olen väsynyt yövalvomisista ja lapseni tarvitsee seuraa. Nautin suunnattomasti näistä päivistä kun isompi menee tarhaan ja saan nukkua univelkoja pois sillä aikaa! Eikä mua kiinosta paskan vertaa meneekö yhteiskunnan varoja tähän, sillä kotikaupunkini tuhlaa samaan aikaan satoja tuhansia euroja kaikkeen muuhun täysin turhanpäiväiseen. Suosittelen muillekin niin kauan kuin se vielä on mahdollista!

Vierailija
34/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku puhui kateudesta. Miten virikelasten kohtalosta voisi olla kateellinen, kun itse voisi tehdä ihan saman eli dumpata pienen esikoisen hoitoon?

Ei kuulkaa, ennemminkin olen hirmuisen ylpeä siitä että kykenen hoitamaan omat lapseni. Ja huomaan, että virikelasten vanhemmat välttelevät aihetta minun kanssani - paha mieli on varmaan heilläkin ja huono omatunto. Toivottavasti.

Vierailija
35/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos virikelapset saataisiin pois, saataisiin ammattitaitoista henkilökuntaa tiivistettyä ja niille töissäkäyvien lapsille parempaa hoitoa. Sijaisiakin olisi sitten varaa ottaa kun päivähoitomenot kunnassa pienenisivät.

Tämä voi päteä jossakin, missä on kova muuttovoitto, mutta ainakin Tampereella on koulutetusta henkilökunnasta jo nykyisellään ylitarjontaa. Oman lapseni lto oli kesän työttömänä ja toisen lapseni ryhmässä hoiti avustajan tehtävää vastavalmistunut lähihoitaja, joka ei saanut koulutustaan vastaavaa työtä. Hänenkin työsuhteensa katkesi kesän ajaksi.

Sijaisia lasteni päiväkodissa on aina ollut ihan lain mukaisesti. Enempään eivät kunnan rahahanat aukene, vaikka kuinka päivähoidon kysyntä vähenisi. Niille rahoille on paljon muutakin kysyntää (kirjastoista ja jäähalleista vanhuspalveluihin).

Vierailija
36/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan hoitavat sen lapsen kunnolla. Aivan sama mitä joku akkaporukka on mieltä minusta ja valinnoistani.

Vierailija
37/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tein opintoja valmiiksi ollessani kuopuksen kanssa äitiyslomalla. Vanhempi lapsi oli tuolloin pk:ssa. Samoin itse tein pienissä määrin käännöshommia, siis sen verran, että ne voisi tehdä sunnuntain työtunteina. Tässä ei ole mitään huijaamista - itse vielä varmistin asian KELA:sta. Mutta sinähän varmaan tiedät paremmin..

t. ei tuo alkuperäinen

76, eli huijaat yhteiskuntaa, NICE.

Vierailija
38/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömänä. Voisin heti luetella kymmenen paikkaa, missä olisi ammattia vastaavaa työtä, vaikka kuinka paljon. Samoin lto.lle.

Taitaa olla vika näissä sinun tutuissasi pikemminkin.

Tämä voi päteä jossakin, missä on kova muuttovoitto, mutta ainakin Tampereella on koulutetusta henkilökunnasta jo nykyisellään ylitarjontaa. Oman lapseni lto oli kesän työttömänä ja toisen lapseni ryhmässä hoiti avustajan tehtävää vastavalmistunut lähihoitaja, joka ei saanut koulutustaan vastaavaa työtä. Hänenkin työsuhteensa katkesi kesän ajaksi.

Sijaisia lasteni päiväkodissa on aina ollut ihan lain mukaisesti. Enempään eivät kunnan rahahanat aukene, vaikka kuinka päivähoidon kysyntä vähenisi. Niille rahoille on paljon muutakin kysyntää (kirjastoista ja jäähalleista vanhuspalveluihin).

Vierailija
39/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo että kikkaillaan työtunnit sitten sunnuntaille.

Vierailija
40/92 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat äidit, joiden lapset ovat virikepaikoilla, ruikuttavat muualla, miten heidän menestyviä miehiään rangaistaan hirmuverotuksella. Eivätkä tietenkään näe näiden välillä mitään yhteyttä.

Virikepaikkalaisilta maksu päivähoidosta todellisten kustannusten mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan