Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidit, joilla ei ole pientä vauvaa, rohkenen kysyä teiltä nyt suoraan:

Vierailija
04.09.2011 |

Millä te elätätte itsenne ja perhettänne? Vai tienaako se mies niin paljon, että kotiäitiys kannattaa...? Nimim. Asiaa vakavasti harkitseva

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko Suomessa? Oma kokemukseni on, että töihinpaluusta kysellään jo äitiysloman aikana, eikä yli kolmen vuoden kotiäitinä olemista hyväksytä mitenkään. Puolitututkin katsovat asiakseen ihmetellä ääneen millä tulemme toimeen ja minkä ihmeen takia äiti on kotona, vaikka hoitovapaa(kin) jo loppui.

Mies elättää minut täysin. Meidän kodin hoito ja lasten kasvatus on minun työni.

t. Nuorinkin jo yli 3-v.

Vierailija
22/114 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ulkopuoliset ovat suhtautuneet valintaasi?

Ei mahda olla ainoa suomalainen äiti joka on kotona yli 3-vuotiaan kanssa. Tottakai jotkut voivat paheksua ja ties mitä, mutta ainahan joku paheksuu teki mitä tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehtiihän sitä vielä työelämään 20 vuodeksi. Tai sitten voi kuolla ennen eläkeikää.

Joten en hirveesti pelossa pyöri.

Vierailija
24/114 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun pieni 2v olen kotona. Rahat on joka kuu tiukalla, mutta nautimme muista asioista.

Vierailija
25/114 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen sitä kyselyn määrää mitä olen saanut töihin palaamisen ajankohdasta reilusti ennen vanhempainvapaan loppumista. Ja kun ei 2-vuotiaan kanssa ole vielä mennyt takaisin töihin, siinä taas lisää kummeksuttavaa. Jotenkin olin luullut että kaikki ovat sitä mieltä että kotihoito on ihan pienille paras vaihtoehto ja ne jotka eivät siihen rahallisesti pysty, menevät sitten aiemmin töihin.

Olen muuten huomannut että heikommin ansaitsevat pystyvät keskituloisia paremmin jäämään kotiin lapsen kanssa. Voisiko johtua siitä että tulot eivät pienene niin merkittävästi ja lainat ovat pienempiä?

Meillä on niukkaa ja vanhempien menoeristä tingitään. Hiljalleen on jäänyt sanomalehdet, uudet vaatteet, ravintolat ja muut menot yms. Nyt on tärkeintä ostaa lapselle asioita, terveellistä ruokaa, vakuutuksia ja sen sellaista.

Vierailija
26/114 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies opiskelee, minä olen kotona. saamme kodinhoidontukea, lapsilisän, asumistukea sekä mies opintotuen. näillä pärjää, kun ei ostele ylimääräisiä :) mielestäni on sen arvoista.

Vierailija
27/114 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten huomannut että heikommin ansaitsevat pystyvät keskituloisia paremmin jäämään kotiin lapsen kanssa. Voisiko johtua siitä että tulot eivät pienene niin merkittävästi ja lainat ovat pienempiä?

.

Paljon tienaava laskee koko ajan paljonko menettää ollessaan kotona.

Vierailija
28/114 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on pienituloinen, asuu vuokrakämpässä ja molemmat vanhemmat nostelevat tukia niin - kyllä.

Olen muuten huomannut että heikommin ansaitsevat pystyvät keskituloisia paremmin jäämään kotiin lapsen kanssa. Voisiko johtua siitä että tulot eivät pienene niin merkittävästi

Vierailija
29/114 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUKAAN ei ole vielä älähtänyt siitä, että miksi lapset ovat päiväkodissa jos äiti kerran kotona?

Ohhoh, ihmeiden aika ei näemmä ole ohi aaveelläkään... ;)

Lapset ovat päiväkodissa, eskarissa ja koulussa, joten päivisin ei ole muuta tekemistä kuin käydä kaupassa ja kuntoilemassa tai siivota/pestä pyykkiä.

Vierailija
30/114 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli töissä, ihan ok palkalla, insinööri.

Hankittiin omistusasuntokin, ja myöhemmin rakennettiin omakotitalo. Miehen ollessa lomautettuna miehen vanhemmat auttoivat jonkinverran taloudellisesti.

Talon rakennuksen jälkeen (=isot lainat) oli kuitenkin selvä että töihin on lähdettävä. Vein kuopuksen 1v.9kk raskain mielin hoitoon mutta sinnehän tuo iloisesti jäi.

Vierailija
31/114 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla myös pienituloinen ja asua kalliissa vuokrakämpässä saamatta muita tukia kuin kotihoidontukea, koska ei vaan saa halvempaa vuokrakämppää koska on jo joku kämppä.. ei ole elämä herkkua ei!

Vierailija
32/114 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittyy tähän aloitukseen millä tavalla...?

Mies oli töissä, ihan ok palkalla, insinööri.

Hankittiin omistusasuntokin, ja myöhemmin rakennettiin omakotitalo. Miehen ollessa lomautettuna miehen vanhemmat auttoivat jonkinverran taloudellisesti.

Talon rakennuksen jälkeen (=isot lainat) oli kuitenkin selvä että töihin on lähdettävä. Vein kuopuksen 1v.9kk raskain mielin hoitoon mutta sinnehän tuo iloisesti jäi.

Vierailija
33/114 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa käteen n 2300e. Meillä neljä lasta ja asuntolainaa melkein 200t. Eli huonosti pärjätään. Arvovalinta tää meidän perheelle on.

Vierailija
34/114 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksan/olen maksanut jo 10v eläkerahastoon pientä summaa ja tarkoitus on maksaa enempi sit kun tuloja enempi.

Vierailija
35/114 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se todellisuus ei näytä moniakaan huolettavan. Nytkin näitä yksinolevia "äiti" eläkeläisiä on sosiaalitoimiston pitkäaikaisasiakkaina, vai elättäisivätkö lapset sitten äitiään? Takuueläke on 600e ja siihen mahdollinen asumislisä - sillä sitten pärjätä. Terveyskin voi reistata. No, nykyiset ei varautuneet kotiäidit ehkä luottavat siihen että kyllä asiat hoituu sitten joskus... mut niin vaan luottivat nekin eläkeläiset jotka sosiaalitoimistossa kuukausittain loppuelämänsa asioivat...

Vierailija
36/114 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tosin on kolmio josta ei ole velkaa ja se on vuokralla, siitä saan tuloja mutta ei mun tartte niitäkään käyttää koska mies maksaa kaikki laskuta ja mulla on myös sen tilille käyttöoikeus.

Vierailija
37/114 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme ulkomaankomennuksella, jonka vuoksi jatin tyopaikkani Suomessa. Suunnitelmissa on palata tyoelamaan kun menemme aikanaan takaisin Suomeen. Talla hetkella olen erittain tyytyvainen tilanteeseen ja elamaan. Lapset talla hetkella pienia koululaisia.

Vierailija
38/114 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen edelleen kotona. Mies tienaa sen verran, että pyöritetään arkea ihan mukavasti. Mua ei huoleta eläkkeet, eihän sitä tiedä missä jamassa ne ovat siinä vaiheessa, kun mä tulen eläkeikäiseksi. Ihmiset suhtautuvat näin pitkään kotiäitiyteen nuivasti. Mä olen useamman mielestä siipeilevä luuseri. Tämä ratkaisu kuitenkin sopii meidän perheelle.

Vierailija
39/114 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otettiin asuntolainaa alun perinkin vain sen verran, että miehen palkalla sen pystyy hoitamaan. Toinen iso juttu, joka on auttanut pärjäämään on se, että autoa ei ole.

Kotihoidontuen jälkeen olin pari vuotta kotona työttömänä. Työttömyysturvan kanssa elimme melkein herroiksi, kun oli tottunut miehen palkkaan + kotihoidon tukeen. Sitten olin muutaman kuukauden töissä, sen jälkeen työvoimakoulutuksessa, taas vähän pätkätöissä ja osa-aikaisena. En saanut työvoimakoulutuksesta sellaista ammattiaitoa, millä olisin työllistynyt ja lopulta lähdin opiskelemaan AMK-tutkintoa kun tyttö oli menossa toiselle luokalle. 1,5 vuotta sain opintotukea 300€/kk ja sen jälkeen en mitään. Töitä hyvin vähän ja harvoin, miehen palkalla on tultu toimeen. Nyt on opintoja 3 vuotta takana ja opinnot loppusuoralla, mutta työllistyminen silti suuri kysymysmerkki.

Ja lapsia meillä siis on vain yksi. Tässäkin kohtaa ollaan säästetty :-)

Vierailija
40/114 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityissesti, paitsi tietty vanhemmat lapsia. Minä olen vielä kevääseen kh-tuella ja mies työttömänä. Siitä ei kuitenkaan ole kokopäiväiseen lastenhoitoon, joten ratkaisu tämä. Pärjätään, mutta leveää ei todellakaan ole!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä