Että minäkö EPÄuskoinen?
Olen aina tähän asti luullut, että sana EPÄUSKOINEN tarkoittaa ihmistä, joka ei usko Jumalaan.
Nyt onkin kuulemma niin, että ihminen on EPÄUSKOINEN jos ei ole lestadiolainen.
Vaikka uskoisi Jumalaan, ja on kirkon jäsen, niin on siltikin EPÄuskoinen?!
Anopin sisko sivisti eilen minua tällä tiedonjyvällä. Huh huh, osaako joku lestadiolainen sanoa pitääkö paikkansa?
Kommentit (56)
Vaihteleeko lestadiolaisilla käsitykset niin tärkeästä asiasta kuin ihmisen pelastuksesta?
Opettaako vl puhujat seuroissa kahdella tavalla?
jokainen lestadiolaispappi haluaisi jokaisen seurakuntalaisensa pelastuvan. Siksi hän saarnaa siellä kirkossa että synnit on anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Jos sen uskot omalle kohdallesi, pelastut. Ei se ole sen kummempaa.
Eikö tosiaan enää nykyään tarvi noudattaa n. lestadiolaisten syntilistaa?
Pelkkä usko Jeesukseen siis riittää taivaspaikkaan, niinkö? Opetetteko te nykyisin näin?
Jos vaikka meikkaa ja rajoittaa raskaaksi tulemistaan, niin uskolla silti pelastuu?
Tottahan tuo on, ettei aloittaja ole uskossa...
Sinähän näkijä olet kun luulet että näet netissä toisen ihmisen sieluntilan!!!!!!
ap
SRK-opin mukisessa lestadiolaisuudessa.
aina niin loukkaavana. (Vaikka täällä nyt joku ajatuksesta irtisanoutuikin.)
En ymmärrä, miksi tai miten he voivat kuulua Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon...
jokainen lestadiolaispappi haluaisi jokaisen seurakuntalaisensa pelastuvan. Siksi hän saarnaa siellä kirkossa että synnit on anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Jos sen uskot omalle kohdallesi, pelastut. Ei se ole sen kummempaa.
Eikö tosiaan enää nykyään tarvi noudattaa n. lestadiolaisten syntilistaa?
Pelkkä usko Jeesukseen siis riittää taivaspaikkaan, niinkö? Opetetteko te nykyisin näin?
Jos vaikka meikkaa ja rajoittaa raskaaksi tulemistaan, niin uskolla silti pelastuu?
Mutta joo, minä ainakin uskon että meikkaamisella ei ole mitään tekemistä pelastumisen kanssa. Samoin ehkäisy on jossain tilanteissa ihan oikea ratkaisu. Lestadiolaisten syntilistasta suurin osa on vain elämäntapa-asioita, jotka eivät ole oikeasti syntejä. Nämä asiat muuttuu pikkuhiljaa, nimittäin iso osa nuoremmasta vl-polvesta ymmärtää nämä eri lailla kuin vanhemmat.
Elävän uskon saa kun joku jo uskovainen (vaikka se kamala lestapappi) saarnaa sinulle synnit anteeksi ja sinä sen uskot. Evankeliumin ydin on se, että Jeesus on sovittanut kaikkien synnit. Tarvitsee vain uskoa se omalle kohdalleen.
Pelkkä usko Jeesukseen siis riittää taivaspaikkaan, niinkö? Opetetteko te nykyisin näin? Jos vaikka meikkaa ja rajoittaa raskaaksi tulemistaan, niin uskolla silti pelastuu?
minä ainakin uskon että meikkaamisella ei ole mitään tekemistä pelastumisen kanssa.
Samoin ehkäisy on jossain tilanteissa ihan oikea ratkaisu.
Lestadiolaisten syntilistasta suurin osa on vain elämäntapa-asioita, jotka eivät ole oikeasti syntejä.
Nämä asiat muuttuu pikkuhiljaa, nimittäin iso osa nuoremmasta vl-polvesta ymmärtää nämä eri lailla kuin vanhemmat.
Eikö sinusta ole hieman outoa, että samalla kun te uskotte, että vain yksi joukko eli rauhanyhdistys-lestadiolaiset pelastuu, teidän keskuudessa on kaksi erilaista käistystä siitä miten sitovia mainitsemasi "elämäntapasäännöt" ovat?
Onko se siis uskovaisen itse vapaasti valittavissa mitä mieltä on meikkaamisesta ja ehkäisystä?
Minä olen kokenut tuon, etteivät lestadiolaiset pidä muita kristittyjä uskovina aina niin loukkaavana. (Vaikka täällä nyt joku ajatuksesta irtisanoutuikin.) En ymmärrä, miksi tai miten he voivat kuulua Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon...
Jotkut teologit ev.lut. kirkossa ovat pähkäilleet toisinaan samaa asiaa. Minustakin on kummallista että kirkossa voi opettaa epäluterilaist aitse keksittyä oppia ja saada piispoilta siihen täydet valtuudet.
Kirkko erotti piiristään Luther säätiön ja Nokia Mission, ja niiden opetuksissa on paljon vähemmän poikkeavaa kirkonopista kuin SRK:n opeissa.
Mutta ne ovatkin paljon PIENEMPIÄ vain muutaman tuhannen jäsenen ryhmiä.
Lestadiolaisuudessa on kait yli 35 000 aikuista ja yli 50 000 alaikäistä jäsentä, niin että liike on kirkon jäsenmäärän kannalta tärkeä rahoittaja tulevaisuudessakin.
Money talks.
Pelkkä usko Jeesukseen siis riittää taivaspaikkaan, niinkö? Opetetteko te nykyisin näin? Jos vaikka meikkaa ja rajoittaa raskaaksi tulemistaan, niin uskolla silti pelastuu?
minä ainakin uskon että meikkaamisella ei ole mitään tekemistä pelastumisen kanssa.
Samoin ehkäisy on jossain tilanteissa ihan oikea ratkaisu.
Lestadiolaisten syntilistasta suurin osa on vain elämäntapa-asioita, jotka eivät ole oikeasti syntejä.
Nämä asiat muuttuu pikkuhiljaa, nimittäin iso osa nuoremmasta vl-polvesta ymmärtää nämä eri lailla kuin vanhemmat.
Eikö sinusta ole hieman outoa, että samalla kun te uskotte, että vain yksi joukko eli rauhanyhdistys-lestadiolaiset pelastuu, teidän keskuudessa on kaksi erilaista käistystä siitä miten sitovia mainitsemasi "elämäntapasäännöt" ovat?Onko se siis uskovaisen itse vapaasti valittavissa mitä mieltä on meikkaamisesta ja ehkäisystä?
On se ehkä omasta mielestänikin ristiriitaista osittain. Mutta ei kukaan väitä että rauhanyhdistyksen jäsenenä pelastuu. Itse en ole minkään rauhanyhdistyksen jäsen, ja silti uskovainen. Älä laita sanoja suuhuni. Minä nimenomaan tuolla aiemmin sanoin, että se pappikin siellä haluaisi kaikkien pelastuvan ja siksi saarnaa ihmisille syntejä anteeksi. Sen uskominen riittää pelastumiseen! Ei tarvita mitään erikoisempia syntilistoja (kymmenen käskyä ja rakkauden kaksoiskäsky riittää), ja uskovainen todellakin voi itse valita mitä mieltä on meikkaamisesta. Mutta totta on, että joidenkin mielestä esim. korvakoruilla voi "kieltää uskon" tai ainakin se otetaan merkkinä uskon kieltämisestä. Ja tämä on se ristiriitainen juttu, mutta uskon ja toivon että se on muuttumassa ja elämäntapa-asiat aletaan laajemminkin ymmärtää nimenomaan elämäntapa-asioiksi.
Kukaan ihminen ei voi tietää kuka pelastuu ja kuka ei. Jokainen voi valvoa omaa kohtaansa ja myös levittää evankeliumin ilosanomaa, mutta ei tuomita toista kadotukseen. Se ei yksinkertaisesti ole ihmisen vallassa.
minä ainakin uskon että meikkaamisella ei ole mitään tekemistä pelastumisen kanssa. Samoin ehkäisy on jossain tilanteissa ihan oikea ratkaisu. Lestadiolaisten syntilistasta suurin osa on vain elämäntapa-asioita, jotka eivät ole oikeasti syntejä. Nämä asiat muuttuu pikkuhiljaa, nimittäin iso osa nuoremmasta vl-polvesta ymmärtää nämä eri lailla kuin vanhemmat.
Eikö sinusta ole hieman outoa, että samalla kun te uskotte, että vain yksi joukko eli rauhanyhdistys-lestadiolaiset pelastuu, teidän keskuudessa on kaksi erilaista käistystä siitä miten sitovia mainitsemasi "elämäntapasäännöt" ovat? Onko se siis uskovaisen itse vapaasti valittavissa mitä mieltä on meikkaamisesta ja ehkäisystä?
On se ehkä omasta mielestänikin ristiriitaista osittain. Mutta ei kukaan väitä että rauhanyhdistyksen jäsenenä pelastuu. Itse en ole minkään rauhanyhdistyksen jäsen, ja silti uskovainen. Älä laita sanoja suuhuni. Minä nimenomaan tuolla aiemmin sanoin, että se pappikin siellä haluaisi kaikkien pelastuvan ja siksi saarnaa ihmisille syntejä anteeksi. Sen uskominen riittää pelastumiseen! Ei tarvita mitään erikoisempia syntilistoja (kymmenen käskyä ja rakkauden kaksoiskäsky riittää), ja uskovainen todellakin voi itse valita mitä mieltä on meikkaamisesta. Mutta totta on, että joidenkin mielestä esim. korvakoruilla voi "kieltää uskon" tai ainakin se otetaan merkkinä uskon kieltämisestä. Ja tämä on se ristiriitainen juttu, mutta uskon ja toivon että se on muuttumassa ja elämäntapa-asiat aletaan laajemminkin ymmärtää nimenomaan elämäntapa-asioiksi. Kukaan ihminen ei voi tietää kuka pelastuu ja kuka ei. Jokainen voi valvoa omaa kohtaansa ja myös levittää evankeliumin ilosanomaa, mutta ei tuomita toista kadotukseen. Se ei yksinkertaisesti ole ihmisen vallassa.
OK. Kiitän sinua ystävällisestä ja paneutuvasta vastauksesta. Olet tehnyt parhaasi vl-liikkeen opillisen maineen puhdistammiseksi. Voihan sitä muutosta toivoa mutta kysymys kuuluu, miten realistinen se toive on. Kaikkea hyvää sinulle. :)
jokaisessa uskonnossahan on ihan sama juttu. jos et ole muslimi, olet muslimin mielestä epäuskoinen, ja sama tietty lestadiolaisten kanssa. tosin lestoilla taitaa olla siinä mielessä tiukempi käsitys tästä kuin muilla kristityillä. luterilainen luultavasti pitää lestaakin uskovana, mutta kaikki lestat eivät pidäkkään sitä luterilaista..
eikös se tarkoita epäileväistä, skeptistä. Tuskin nyt kaikkea purematta nielet.
Itse noudattavat ihmisten =johtomiehien- oppeja ja ohittavat Raamatun käskyt. Törkeä esimerkki tämä anteeksi pyytäminen, saaminen sekä ei saa puhua siitä jälkeenpäin. Sotkevat vielä lapsetkin siihen. Tiitus 1:15-16 sopii heille mietittäväksi tosi hyvin. Miettiköön myös tämä tavallinen porukka, joka ei näe, ei kuule, ei ymmärrä mitä piirissä pyörii! Tiituksen mukaan juuri TEOT todistavat uskosta. Jaakobiakin voisi lainata ja Johanneksen evankeliumia.
Kirkon jäsenyys sinällään ei merkitse kuin nimikristillisyyttä. Vauvakaste ei ole oma valinta Raamatun tietoon perustuen eikä Raamatun hengen mukainen. Uskova ihminen tuntee ja tietää Jumalan tahdon ja noudattaa sitä epätäydellisyydestään huolimatta. Siis Raamattua kaikki lukemaan jos haluaa tietoa!
jaa tuota käsitystä??????????????????????
Hurjaa touhua teillä! Eikö juuri YKSIMIELISYYS ollut seurakuntien tavoite uskossa? Katsoppa Room. 15: 4-6 Lue, ajattele ja opi!
ja lestapapit saarnaa kirkossa. Mikä lahkolaisuuden pesäpaikka tämä kirkko oikein on? Kyllä kirkon jäsenten pitäisi vähän vaatia tietoa ja perusteita ylläpitämälleen inkvisitiolleen!
Kysäsepä kuule papilta. Vai onko täällä joku lestadiolaispappi paikalla? Mistäs sä näiden nettikeskusteluiden perusteella tiedät mitä se pappi uskoo ja mitä ei? Ihan kaikkea ei kannata purematta niellä mitä täällä tulee vastaan.
Uskoisin että jokainen lestadiolaispappi haluaisi jokaisen seurakuntalaisensa pelastuvan. Siksi hän saarnaa siellä kirkossa että synnit on anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Jos sen uskot omalle kohdallesi, pelastut. Ei se ole sen kummempaa.
Mutta onko se lestadiolaispappi niin huono pappi sun mielestä, ettet voi hänen sanomaansa anteeksiantamuksesta uskoa?