Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityöntekijä kommentoi ostoksiani! :O

Vierailija
26.08.2011 |

Huh huh mikä päivä!

Olen hakenut toimeentulotukea opintojen loppuajaksi (tää on toinen tarina) ja piti siis toimittaa tiliotteet sossuun. En ole ostoksiani kummemmin ajatellut, olen käyttänyt electronia yleensä aina. Todella harvoin, varmaan muutaman kerran käytän käteistä.

No, olen yh eikä mulla ole minkään valtakunnan miesystävää ja olen sitten ostanut itselleni dildon ja pari muuta leikkikalua. Kävin hakemassa eripäivinä heinäkuussa ja tietty näkyi mun tiliotteella sen kaupan nimi! Sossu katsoi mun tiliotteet läpi siinä toimistossa (halusi tavata ja haastatella mun tilanteesta). Ensinnäkin kommentoi, että ostanpa usein bensaa vaikka mulla ei ole autoa (mulla on aika usein äidin auto lainassa jos lasta pitää veidä johonkin) ja kysyi noista seksivälineistä, että "oliko nääkään tarpeellisia"!!!

Onko näillä sossutyöntekijöillä mitään rajaa tossa nöyryyttämisessä?? Tosin minä vastasin, että tarpeeseen kyllä tuli mutta muuta en osannut sanoa, olin ja olen edelleen todella hämilläni!

Kukahan muu ne tiliotteet siellä näkee ja kuinka kauan niitä siellä säilytetään?? Taidan tästä lähin ostaa KAIKEN käteisellä, nostan tililtä kerran kuussa sinne tulleet rahat.

Ja tiadan tehdä valituksen tuosta työntekijästä, mun mielestä todella asiatonta.

Kommentit (137)

Vierailija
101/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normituloisilla tarkoitan myös niitä vähätuloisia jotka joka kuukausi vierailee sossussa.

on asia erikseen. Mutta jos asuu hevon perseessä josta tarvitsee auton tai bussia kulkeakseen, täytyy vaihtaa asuinpaikkaa. Tai kulkea kotoa vain pakolliset menot eikä joka ilta kulkea sukulaisten ja kavereiden luokse kylään.

Mun henkilökohtainen mielipide on että hyvin moneen asiaan ihmiset pystyy vaikuttamaan elämässään. Varmasti ainakin 80% ihmisistä saisi normitulot riittämään huomattavasti paremmin jos vain tarkkailisi menojaan.

että päällepäin samanlainen perhe, vaikka 2 vanhempaa, 3 lasta voi omata hyvinkin erilaisia tarpeita, ja menot eri luokkaa.Toiselle jää yli sossun normin, toinen ei tiedä kuinka saa rahat riittämään.

Toinen asuu lähellä palveluita, ei matkakuluja, toinen joutuu käyttämään bussia joka kerta kaupassakin käydessään.Toisessa perheessä käy normiruoka, toisessa perheessä on allergiaa ja keliakiaa.samalla rahalla on silti pärjättävä.

Vierailija
102/137 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehei - se ei ole ilmaisen rahan jakaminen.

Se on ihmisen tukeminen itsenäiseen elämään, mitä valitettavasti harva sossu ehtii enää tehdä. Jos jollakulla siis eivät esim. rahat riitä, tämän kanssa on ihan hyvä käydä läpi kulutustottumuksia ja opastaa elelemään sellaisella tavalla, että rahat paremmin riittäisivät.

Mutta se on toki ikävää puuttumista vapaiden ihmisten vapaaseen elämään.

Jos ihmisen palkka on liian pieni, ei se siitä suuremmaksi muutu, vaikka kuinka tekisi taloudenpitosuunnitelmia. Millään matematiikalla et saa esim. opintotukea tai kotihoidontukea riittämään perheen elättämiseen vaikkapa Helsingissä. Ei siinä ole kysymys holtittomasta rahankäytöstä tai ongelmista suunnitella omaa taloutta. Siinä voi olla hyvinkin kysymys vain siitä, että vuokrataso on liian korkeat, tukien ostovoima heikko, tai työnantaja ei raaski maksaa kunnon palkkaa.

Jos lähes kaikki tulot/tuet menevät vuokranmaksuun, niin MITEN siinä voi opstaa elelemään niin, että rahat riittäisivät? Äläkä sano, että pitää muuttaa halvempaan asuntoon, koska Helsingissä ensinnäkään ei kovin halpoja asuntoja ole (paitsi kaupungilla, missä on hirveät jonot), eikä siellä voi käydä katsomassa kymmentä asuntoa ja valita niistä mieleisensä (vaan asunnoista on kova kilpailu, vuokranantaja valitsee, kenet haluaa, ja silloin on paras tarttua kämppään, tai jää ilman - näin siis, jos ei ole varaa maksaa ökyvuokria). Jopa Saton ja VVO:n asunnoissa on aika korkeita vuokria. Eikä 3-henkinen perhe voi ahtautua mihinkään 20 neliön pikkuyksiöön.

Sossussa on monia eri osa-alueita. Ja niistä yhden - toimeentulotuen - tehtävä kyllä TODELLAKIN ON ilmaisen rahan jakaminen. Ja sen tarkoitus taas on taata ihmisarvoinen elämä tilaneessa, jossa perheen omat tulot ja varat eivät riitä elämiseen.

1. Ap itse on sanonut, että häneltä jää perusosasta osa käyttämättä. Eli kaikki hänen rahansa EIVÄT mene pakollisiin menoihin. Itse asiassa, hänelle jää pakollisten menojen jälkeen ylimääräistä rahaa, jolla hän sitten ostaa esim. bensaa ja dildoja.

2. Mikä kolmehenkinen perhe? Ap on kertonut olevansa yhden lapsen yksinhuoltaja.

Eli tavallaan ihan valideja pointteja kirjoitit, mutta ap:n tilanteeseen ne eivät liittyneet mitenkään. Ehkäpä siis kommentoit omaa tilannettasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/137 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kurjaa, mekin haettiin eka kerta tänä syksynä mutta ei sattunut olee mitään vastaavaa mikä olisi nolottanut.

Oli harkitsematonta arvostella noin intiimiä ostosta ääneen minusta, tosiaan.

Ja kaikille muille: jos toimeentulo tukea oikeasti saa niin tulot on alista tuloluokkaa. ei oikeesti tarvii olla kateellinen, ei rahat riitä ikinä läheskään kaikkeen mistä haaveilis kuten uuteen mattoon tai kosmetologikäynteihin.

Vierailija
104/137 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka huutelette, ettette halua veronmaksajina maksaa esim jonkun dildoa..

Onko kenellekkään tullut mieleen, että tt-tuen asiakas on itsekkin aiemmin voinut olla töissä ja maksanut niitä hiton VEROJA ja jostakin syystä nykyään tarvitsee tukea elämiseen.

Eli tavallaan hän on itse aiemmin maksanut veroissa nyt saamansa rahat!!

Ja huutelette, että se on ilmaista rahaa... no kuulkaas, edelleenkin on voinut aiemmin maksaa veroja kun oli töissä, tulee tulevaisuudessa maksamaan veroja joten voi laskea, että maksaa ns velat takaisin yhteiskunnalle!!

Ja btw, varmana jokainen teistä on saanut kodinhoitotukea, siitähän lähtee kanssa 20%veroja..

Joten lopettakaa se itkeminen, eiköhän jokainen veroissa ole maksanut hetkellisen tt tukensa!!!

Itse asiassa TODELLA HARVA on maksanut niin paljon veroja, että hänen voitaisiin katsoa jo maksaneen saamansa tuet.

Onkohan sinulla oikein mitään käsitystä siitä, miten paljon nuori ihminen (kuten ap) on tullut elämänsä aikana maksamaan yhteiskunnalle?

Vierailija
105/137 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tunteettomia ihmisiä sikäli kun mitään kommenteista voi päätellä.

Vierailija
106/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri oli saanut veronpalautusta muutaman satasen (markkoja). Oli ostanut itselleen uudet housut. Sossu kysyi kaverilta että "miks sä oot ostanut housut ilman lupaa"?

Tää juttu on ihan tosi!

Kaverin olis siis pitänyt sossun mielestä kysyä lupa, saako ostaa housut veropalautuksista?

vähennetään sossurahoista.

Vierailija
107/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on laskettu, että sillä hädin tuskin kattaa välttämättömät elämisen kulut. Mistä rahoista sinä sitten maksat ne välttämättömät, jos rahasi menevät ei-välttämättömiin.

sossun rahoilla pärjää?

Mä olen 2-lapsen yh ja rahaa jää jopa säästöön vaikka ei mitenkään tiukasti eletä, että kyllä olisi varaa ostaa pari dildoa kuukaudessa..

Vierailija
108/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja dildo-ostosten kommentoinnista. Laittavat valituksen sosiaalilautakunnan käsiteltäväksi tai ainakin käsittelevät asiaa viikkopalaverissa. Saavat hyvät naurut siellä! =D

Se vaan yritti saada sut havahtumaan, että jos omat rahat ei riitä, niin turhasta voisi yrittää karsia.

Vierailija
109/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja dildo-ostosten kommentoinnista. Laittavat valituksen sosiaalilautakunnan käsiteltäväksi tai ainakin käsittelevät asiaa viikkopalaverissa. Saavat hyvät naurut siellä! =D

Se vaan yritti saada sut havahtumaan, että jos omat rahat ei riitä, niin turhasta voisi yrittää karsia.

Sukulaisiakin sattuu olemaan sos.lautakunnassa :D

Kyse ei ole siitä, ettei mun rahat riitä. Olisin kotihoidontuellakin ollut oikeutettu toimeentulotukeen, mutta en sitä halunnut (melkeinpä tyrkyttivät!!), koska rahani riittivät aivan hyvin. Eli pärjään perusosalla aivan hyvin, sen tiedän ja sen hekin näkevät.

ap

Vierailija
110/137 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elää sosiaalituilla niin pitää riittää vain aivan välttämätön. Halvinta mahdollista ruokaa. Ei TV:tä eikä tietokonetta. Ei edes mattoa. Eikä tosiaankaan mitään seksivälineitä

Ei asuntokaan ole välttämätön. Kyllähän sitä ihminen tulee maakuopassakin jotenkin toimeen. Ilman suihkuakin pärjää, kunhan sinunlaisesi ihmiset käyvät välillä kusemassa päälle?

Vierailija
111/137 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä vaan, että ei sossuun mitään tiliotteita tarvi syynättäväksi viedä. Ja vaikka tarttisikin niin ei niissä dildot näy.

sä oikeesti noin tyhmä?tiliotteet täytyy viedä ja kukaan ei ole sanonutkaan, että tiliotteissa lukisi dildo vaan SEXSHOP. Voi vittu lukekaa nää jutut ennenkuin kommentoitte!

Vierailija
112/137 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin muutama vuosi sitten fattasta rahaa hakemassa,kun olin yh ja kodinhoidontuella, työpaikka siis odotti mutta olin avioliiton aikana päättänyt jäädä kotiin hoitamaan lasta, no, eihän sillä 300 eurolla kukaan pärjää, joten rahat haettiin fattasta.

Minä siellä sitten kotiäitinuttura kireellä marisin, että ainakin minä käytän rahani lapsiin ja ruokaan ja asumiseen enkä edes tupakoi ja plpaaplpaa.

Nuori sossutyttö vaan tuumasi, että on aivan sama mihin sen perusosan käyttää.

Ja tässä on se pointti.

Jos saat palkan, on sinun oma asiasi, mihin sen käytät.

Jos olet toimeentulotuen hakija, ja saaja, saat sen normiston mukaisesti mihin olet oikeutettu. Ja sillä rahalla voit tehdä ihan mitä haluat.

Tiliotteet katsotaan, että saako jostain lisätuloja jne.

Minä nostin käteiseksi kaiken ja säästin ns. sukan varteen. Näin sossu ei nähnyt missä kaikkialla asioin, eihän se heille kuulu.

Vierailija
113/137 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kuka normaaliälyinen köyhä ihminen ostaa viimeisillä roposillaan jonkun perkeleen DILDON??? Itse ainakin keksisin sata muuta tarpeellisempaa kohdetta rahoilleni. Sitä paitsi eikö sitäkin rahaa olisi voinut SÄÄSTÄÄ? Ei sitten tarvitsisi nostella yhteiskunnan tukia. Oletko jotenkin tyhmä? Säälittävä ainakin.

Vierailija
114/137 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se auto. Minullakin oli, vaikka bussit kulki ikkunan alta. ei sitä huomioitu perusosaan, ei katsottu omaisuudeksi eikä huomioitu menoeräksi. eikä siitä sossutäti valittanut.

Vierailija
115/137 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamukahvi mennä väärään kurkkuun, kun huomasin tän ketjun vielä elossa!

Nyttemmin olen jo valmistunut ja olen koulutustani vastaavassa hyvin palkatussa työssä. Dildokin vielä toimii, joten miestä ei ole tarvinnut hankkia.

Jos en olisi toimeentulotuella saanut ostaa bensaa tai pitää autoa tai tietokonetta, niin en olisi valmistunut enkä olisi maksamassa veroja. Nih.

ap

Vierailija
116/137 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkö mä ole oikeutettu ostamaan sillä käteen jäävällä osalla muuta kuin ruokaa ja vaatteita? Ja maksamaan puhelin- ja nettilaskun? ap

yhteiskunnan tuki on ainoastaan aivan välttämättömiin tarpeisiin. Mene töihin ja elätä itsesi silloin voit käyttää rahasi aivan kuten haluat.

Vierailija
117/137 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva kuulla että sinulla menee noin hyvin. mielenkiinnosta, teitkö valituksen?

Vierailija
118/137 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kerran (kesätöissä ollut?)nuori virkailija lupasi mulle silmälasit seuraavan kuun toimeentulotuesta.

Nöyrästi kävin pyytämässä tukea varten hinta-arvion kolmesta eri liikkeestä (noloa, mutta tarvitisin tosiaan nuo lasit!).

Moni (omista) rahoistaan tarkka tekee noin aina. Eihän mikään pakota kertomaan, että sossu niitä arvioita pyytää. Ne voi pyytää ihan itselleen.

Onko joku tarve törsätä kyselemättä mitään? Niin ei kannattaisi kenenkään toimia.

Tuttavapiirissä muuten näkee selvästi, että mitä enemmän rahaa ja varakkuutta ihmisillä on, sitä tarkempia ne on rahoistaan. En mitenkään ihaile kitupiikki-rikkaita, mutta ei ole ihailemista siinäkään, ettei valtaosa suomalaisista osaa rahankäytön alkeitakaan.

Vierailija
119/137 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva kuulla että sinulla menee noin hyvin. mielenkiinnosta, teitkö valituksen?

ei vaan riittänyt aika ja voimat siihen. Mut seuraavista tiliotteista mustasin mielenosoituksellisesti KAIKKI :D

ap

Vierailija
120/137 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se kerran on ihan millin tarkkaa,mihin se raha menee,niin sossut antakoot sitten viikoksi kerrallaan ruokalistan ja lahjakortin johonkin tiettyyn kauppaan. Eipä tarvis enää miettiä mitä teen perheelle ruoaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi