Sosiaalityöntekijä kommentoi ostoksiani! :O
Huh huh mikä päivä!
Olen hakenut toimeentulotukea opintojen loppuajaksi (tää on toinen tarina) ja piti siis toimittaa tiliotteet sossuun. En ole ostoksiani kummemmin ajatellut, olen käyttänyt electronia yleensä aina. Todella harvoin, varmaan muutaman kerran käytän käteistä.
No, olen yh eikä mulla ole minkään valtakunnan miesystävää ja olen sitten ostanut itselleni dildon ja pari muuta leikkikalua. Kävin hakemassa eripäivinä heinäkuussa ja tietty näkyi mun tiliotteella sen kaupan nimi! Sossu katsoi mun tiliotteet läpi siinä toimistossa (halusi tavata ja haastatella mun tilanteesta). Ensinnäkin kommentoi, että ostanpa usein bensaa vaikka mulla ei ole autoa (mulla on aika usein äidin auto lainassa jos lasta pitää veidä johonkin) ja kysyi noista seksivälineistä, että "oliko nääkään tarpeellisia"!!!
Onko näillä sossutyöntekijöillä mitään rajaa tossa nöyryyttämisessä?? Tosin minä vastasin, että tarpeeseen kyllä tuli mutta muuta en osannut sanoa, olin ja olen edelleen todella hämilläni!
Kukahan muu ne tiliotteet siellä näkee ja kuinka kauan niitä siellä säilytetään?? Taidan tästä lähin ostaa KAIKEN käteisellä, nostan tililtä kerran kuussa sinne tulleet rahat.
Ja tiadan tehdä valituksen tuosta työntekijästä, mun mielestä todella asiatonta.
Kommentit (137)
ja muiltakin paikkakunnilta löytyy tästä
https://www.vvo.fi/uuteenkotiin/vuokraasunnot/vapaatasunnot/default.aspx
VVO:n asuntoihin tulee useita hakemuksia samaa asuntoa kohti. Ja monessa VVO:n kämpässäkin on itse asiassa aika korkea vuokra.
Itsekin olen joskus saanut toimeentulotukea, ja koska tiesin, että tiliotteet pitää toimittaa sossuun, käytin aina esim. seksikaupassa ja Alkossa käteistä.
Juu ja kahvilassa ja ravintolassa.
Tiliotteiden tarkastaminen tarkoittaa lähinnä sitä, että nähdään onko sinne tilille tullut sellaista tuloa jota hakija ei kerro.
..sulle dildoja...nussi itteäs muulla tavalla...
Eli on ihan röyhkeää, että joku kehtaa ostaa sellaisia säädyttömiä turhuuksia, vaikka saa toimeentulotukea (ja vieläpä äiti!). Olisiko sama narina, jos ap olisikin ostanut vaikka ne lenkkitossut käydäkseen lenkillä, tai maton lattialle.
Tiettyjä ihmisiä tuskin huvittaisi veroilla osallistua edes toisten ruokaostosten kustantamiseen, mutta siitä on aika turha narista. veroilla katetaan paljon asioita, eikä niistä kaikki ole tietenkään jokaisen mieleen. Yhteisten varojen käytöstä päätetään kuitenkin onneksi muualla kuin tällaisilla palstoilla.
Tsemppiä täältäkin suunnalta! Törkeää käytöstä, mahtoi akka (olettaisin?) tuntea itsensä tärkeäksi, kun pääsi näpäyttämään asiasta.
No, jos hänen itsetunto kohosi edes puoli milliä tuolla kommentilla, niin kivat hänelle!
Hyvää loppukesää ja osta käteisellä tästä lähtien!
tulkaa nyt listaamaan, mitä asioita sillä toimeentulotuela saa ostaa ja mihin vedetään raja! Missä menee välttämättömyyksien raja? Kertokaa nyt!
Vaan ruokakuponkeja pahimman yli ja kyllä pelottaisi yrittämään siihen omaehtoiseen elättämiseen - ja opintolainojen ottamiseen yms. elämänvalintoihin kun ei olisi sitä loputonta piikkiä sossussa.
miettikääpä nyt. Suurinosa ihmisistä ostaa 5€ tuoppeja ja tuhlaa alkoholiin rahaa ja joku ostaa seksikaupasta jotain......... ja suurinosa ihmisistä ostaa tupakkaa ja vetää savuna ilmaan rahat joka päivä
No kun vetää omia rahojaan ei ole kellään naputtamista.
Espoossa pitää käyttää kaikki tt-rahat per kuukausi. Jos jää yli, ne vähennetään seuraavan kuukauden tt-tuesta.
Vaan ruokakuponkeja pahimman yli ja kyllä pelottaisi yrittämään siihen omaehtoiseen elättämiseen - ja opintolainojen ottamiseen yms. elämänvalintoihin kun ei olisi sitä loputonta piikkiä sossussa.
papandreus kreikasta seurailee mielihyvin tätä keskustelua. meille rahat eikä mitään dildoja teille. tapelkaa niin saatte makkaraa.
onpahan yksikin tyyppi luokiteltu sossun kautta peliongelmaiseksi kun käytti 10 euroa kuukaudessa lottoon. Jotta silleen nämä pakkomielteet menevät.
Tulkaa nyt tekemään sitä listaa, että mitä sillä toimeentulotuella sitten saa ostaa ja mitä ei!
Ja sinä ruokakuponkityyppi - et voi olla tosissasi noin älyttömän ehdotuksen kanssa. (Provo?) Tuostahan tulisi ihan hirveän hankala systeemi. Ja mitä, jos perhe tarvitsisikin jonain kuukautena vaikka lapselle tyynyn tai shampoota. Pitäisikö ne sitten varastaa? Ja mites työssäkäyvän ihmisen työpaikkaruokailu...?
Tulkaa nyt tekemään sitä listaa, että mitä sillä toimeentulotuella sitten saa ostaa ja mitä ei!
Ja sinä ruokakuponkityyppi - et voi olla tosissasi noin älyttömän ehdotuksen kanssa. (Provo?) Tuostahan tulisi ihan hirveän hankala systeemi. Ja mitä, jos perhe tarvitsisikin jonain kuukautena vaikka lapselle tyynyn tai shampoota. Pitäisikö ne sitten varastaa? Ja mites työssäkäyvän ihmisen työpaikkaruokailu...?
montakaan vuotta kun oli niitä ruokakuponkia. Sitä sanotaan maksusitoumukseksi. Oon itte nähnyt kassalla kun sellaisella ostetaan tupakkaa ja kaljaa niin että ei tainnut sekään toimia.
Mutta. Toimeentulossa on norminsa. Annetaan se mikä kuuluu. Saajan on näytettävä tiliotteensa eli todistettava tulot.
Menoja ei tarvitse esittää eli maksat käteisellä niin voit päättää ostatko sen shampoon vai nakkipaketin.
on lukuisia syitä, miksi se ei voi olla käytäntö.
Niistä yksi on esimerkiksi asiakkaan yksityisyyden suoja.
Toinen on se, ettäsehän rajaisi mahdolisuutta valita itse kauppansa. Ei voisikaan ostaa tarjousmaitoa yhdestä kaupasta, kun kuponki on johonkin tiettyyn kauppaketjuun. Torilta ei voisi ostaa mitään, ei myöskään muilta paikkakunnilta.
Ja jos idea olisi, että toimeentulotuella saisi vain ruokaa, niin aika outo käsitys olisi elämästä: moni saa toimeentulotukea vuosikausia, niin hänkö ei saisi sitten ostaa ikinä edes deodoranttia. Eikä kyse ole aina työttömistä, vaan esim. pientä palkkaa saava yh voi saada toimeentulotukea.
Pahimmillaan se tarkoittaisi sitä, että toimeentulotukiperheen lapset eivät ikinä oppisi käsittelemään rahaa, ja kun sitten joskus saisivat sitä, eivät suunnilleen tajuaisi, mitä se on. Yhteiskunnassa olisi kahdenlaisia ihmisiä: niitä jotka elävät normaalissa maailmassa, ja niitä jotka elävät jossain scifissä kuponkitodellisuudessa.
Kyllähän maksusitoumukset ovat edelleen käytössä joissain erikoistilanteissa. Mutta kyllä käytäntö on ollut jo hyvin, hyvin pitkään, että maksetaan toimeentulotukea, jonka asiakas itse käyttää haluamallaan tavalla. Ei toimeentulotukea voisi mitenkään muuten maksaakaan, tottakai se täytyy tulla rahana!
että päällepäin samanlainen perhe, vaikka 2 vanhempaa, 3 lasta voi omata hyvinkin erilaisia tarpeita, ja menot eri luokkaa.Toiselle jää yli sossun normin, toinen ei tiedä kuinka saa rahat riittämään.
Toinen asuu lähellä palveluita, ei matkakuluja, toinen joutuu käyttämään bussia joka kerta kaupassakin käydessään.Toisessa perheessä käy normiruoka, toisessa perheessä on allergiaa ja keliakiaa.samalla rahalla on silti pärjättävä.
on asia erikseen. Mutta jos asuu hevon perseessä josta tarvitsee auton tai bussia kulkeakseen, täytyy vaihtaa asuinpaikkaa. Tai kulkea kotoa vain pakolliset menot eikä joka ilta kulkea sukulaisten ja kavereiden luokse kylään.
Mun henkilökohtainen mielipide on että hyvin moneen asiaan ihmiset pystyy vaikuttamaan elämässään. Varmasti ainakin 80% ihmisistä saisi normitulot riittämään huomattavasti paremmin jos vain tarkkailisi menojaan.
että päällepäin samanlainen perhe, vaikka 2 vanhempaa, 3 lasta voi omata hyvinkin erilaisia tarpeita, ja menot eri luokkaa.Toiselle jää yli sossun normin, toinen ei tiedä kuinka saa rahat riittämään.
Toinen asuu lähellä palveluita, ei matkakuluja, toinen joutuu käyttämään bussia joka kerta kaupassakin käydessään.Toisessa perheessä käy normiruoka, toisessa perheessä on allergiaa ja keliakiaa.samalla rahalla on silti pärjättävä.
ja muiltakin paikkakunnilta löytyy tästä
https://www.vvo.fi/uuteenkotiin/vuokraasunnot/vapaatasunnot/default.aspx