Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosiaalityöntekijä kommentoi ostoksiani! :O

Vierailija
26.08.2011 |

Huh huh mikä päivä!

Olen hakenut toimeentulotukea opintojen loppuajaksi (tää on toinen tarina) ja piti siis toimittaa tiliotteet sossuun. En ole ostoksiani kummemmin ajatellut, olen käyttänyt electronia yleensä aina. Todella harvoin, varmaan muutaman kerran käytän käteistä.

No, olen yh eikä mulla ole minkään valtakunnan miesystävää ja olen sitten ostanut itselleni dildon ja pari muuta leikkikalua. Kävin hakemassa eripäivinä heinäkuussa ja tietty näkyi mun tiliotteella sen kaupan nimi! Sossu katsoi mun tiliotteet läpi siinä toimistossa (halusi tavata ja haastatella mun tilanteesta). Ensinnäkin kommentoi, että ostanpa usein bensaa vaikka mulla ei ole autoa (mulla on aika usein äidin auto lainassa jos lasta pitää veidä johonkin) ja kysyi noista seksivälineistä, että "oliko nääkään tarpeellisia"!!!

Onko näillä sossutyöntekijöillä mitään rajaa tossa nöyryyttämisessä?? Tosin minä vastasin, että tarpeeseen kyllä tuli mutta muuta en osannut sanoa, olin ja olen edelleen todella hämilläni!

Kukahan muu ne tiliotteet siellä näkee ja kuinka kauan niitä siellä säilytetään?? Taidan tästä lähin ostaa KAIKEN käteisellä, nostan tililtä kerran kuussa sinne tulleet rahat.

Ja tiadan tehdä valituksen tuosta työntekijästä, mun mielestä todella asiatonta.

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksiköhän appiukon autonrutku täytyy pitää meidän nimissä, ettei sossu sitä vie? Auton arvo on noin 500e.

autot ole mitään "realisoitavaa omaisuutta". Ihan rauhassa saahaan mekin omalla autolla ajella,

tv: asiakas

Vierailija
62/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näitä perheitä vuosia sossun kautta tuetaan. Kun se ajatus siitä että pitää itse miettiä pystyykö sen perheen perustamaan on ihan kadonnut. Tai taju siitä että jollei ole varaa mieleisillään paikoilla Helsingissä asua niin pitää siirtyä muualle missä ne OMAT RAHAT riittävät siihen itse valitsemansa perheen elättämiseen. Ei yhteiskunnan pidä aina kompensoida sitä että omat halut ja kyvyt niiden tyydyttämiseen ei riitä. Mut tähän on ikävä kyllä tultu et ei alunperin tarttekaan olla kykyjä/voimavaroja kun puuttuvat rahat toiveisiinsa saa yhteiskunnan veromarkoista.

Helsingissä ensinnäkään ei kovin halpoja asuntoja ole (paitsi kaupungilla, missä on hirveät jonot), eikä siellä voi käydä katsomassa kymmentä asuntoa ja valita niistä mieleisensä (vaan asunnoista on kova kilpailu, vuokranantaja valitsee, kenet haluaa, ja silloin on paras tarttua kämppään, tai jää ilman - näin siis, jos ei ole varaa maksaa ökyvuokria). Jopa Saton ja VVO:n asunnoissa on aika korkeita vuokria. Eikä 3-henkinen perhe voi ahtautua mihinkään 20 jossa perheen omat tulot ja varat eivät riitä elämiseen.

Ensinnäkin, Helsingin kaupungin vuokra-asuntoon pääsee nopeastikin, jos on todellinen tarve eikä turhan nirso asuinpaikasta. Tietysti jos kuvittelet saavasi halvan asunnon Katajanokalta, olet hakoteillä.

Toisekseen, ihmisarvoinen elämä tarkoittaa Suomessa näemmä hieman muuta kuin monessa muussa (sivistys)maassa. Mielestäni tarvittavat vaatteet, asuminen ja ruoka pitäisi riittää. On kohtuutonta vaatia harrastusmeoja ja nettiyhteyksiä. Ei niitä saa nekään perheet joilla on pienituloiset vanhemmat (koska eivät kuulu sissin asiakkaisiin ja tulot eivät yksinkertaisesti riitä muuhun kuin välttämättömyyteen).

Näyttää ihmisluonto olevan kovin ahnetta ja laiskaa. Kaikkea pitäisi saada ja vielä mitään tekemättä. Kyllä teitä isovanhempanne ja isoisovanhempanne kääntyisivät haudoissaan jos tietäisivät nykymenosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä pelimaksuja taisi olla useampiakin tai olivat suuria jos niiden jälkeen piti lakki kourassa mennä sossun luukulle.

Kaikenlaisia valopäitä se leipä elättääkin...

ni miksei niil omilla rahoilla voi ostaa dildoa?? Toiset ostaa niillä sossunkin rahoilla alkoa ja tupakkaa ja karkkia ja vaikka mitä.

Kertokaa oi viisaat, et miten pitää elää välttyäkseen nykypäivänä köyhyydeltä?

ps. perheemme haki kerran tukea sähkölaskuun ja tiliotteissa näkyi varsinkin mieheni kohdalla, että paljon menee pelaamiseen jne. Sossu ei tajua ettei aikuisen miehen rahankäyttöä voi hallita, vaikka haluais ja parin pelimaksun takia ei kai kuitenkaan tarvitse erota?? Tilanne oli siis se, että mies jäi työttömäksi ja viihdytti jonkin aikaa töitten loputtua itseään koneella istuen kunnes lopulta ryhdistäytyi.

Vierailija
64/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mielestäni kuuluu mihin olette rahat käyttäneet (puolivuotiskuviin) jos seuraavassa kuussa olette jälleen sossun luukulla.

Ihan uskomatonta touhua. Miten voi olla mahdollista että vähävaraiset ihmiset kuvittelee että heillä on oikeus siihen mihin rikkaillakin? Käytetään rahaa huvitteluun ja kaikkeen kivaan, ja seuraavassa kuussa taas täytellään lappuja kun on rahat loppu. Miksi ette säästäneet sitäkin rahaa, esim. sairastumisen varalle? Epäilen etä kyse oli vain siitä että laskeskelit että sairastuessasi kannat kuitit ja laskut sossuun...

aikanaan hämmästytti ostostemme kommentointi, esim. että olimme tuhlanneet rahaa vauvan puolivuotiskuviin.

Mun mielestä pitäisi olla ihan sama, mihin ne perusosaan kuuluvat rahat käyttää, ei se kenellekään kuulu.

Ja kerran (kesätöissä ollut?)nuori virkailija lupasi mulle silmälasit seuraavan kuun toimeentulotuesta.

Nöyrästi kävin pyytämässä tukea varten hinta-arvion kolmesta eri liikkeestä (noloa, mutta tarvitisin tosiaan nuo lasit!).

Vaan miten kävi: hylkäsivät kulun ja jouduin maksamaan lasit itse kuitenkin.

Vierailija
65/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänne tullut vastauksia!

Enää ei hävetä, enintään vaan vähän ärsyttää... Mutta pystypäin aion mennä seuraavan kerran sossuun.

Joillekin, jotka ymmärtävät lukemaansa huonosti:

-olen ollut töissä (joiden takia on opinnot viivästyneet), joinakin vuosian vuositulot yli 20t, eli olen minäkin niitä veroja maksanut.

-dildot maksoivat n. 10e/kpl, sen verran pihtaan itseältänikin, etten raaski ostaa niitä 50 euron vehkeitä

-dildot maksettu itseasiassa kotihoidontuella (josta menee veroa!!)

-mulle jää vähän ylimääräitä jopa siitä kotihoidontuesta, joten ihan kuralla taloudenpitoni EI voi olla

-sossu ei voi maksaa perusosaa vähempää, säännöt ovat sääntöjä.

Seuraavan kerran aion kysyä, että kuinka kauan noita tiliotteita säilytetään ja missä, ja kuka ne näkee. Liian paljon ollut sellaisia tapauksia mediassa, joissa on mm. potilastietoja levinnyt jonnekin roskalavalle. Ja vaikka ketään muuta ei mun tiliotteet kiinnostaisi, niin mua niitten kohtalo kiinnostaa.

ap

Vierailija
66/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se kyllä riittänyt ainakaan silloin muuhun kuin pakollisiin menoihin, kuten ruokaan, vuokraan... Mutta riittäähän se joillakin viinaan, tupakkaan, huumeisiinkin,

Vierailija
67/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sosiaalimenoja koko ajan kasvattaa kun näitä perheitä vuosia sossun kautta tuetaan. Kun se ajatus siitä että pitää itse miettiä pystyykö sen perheen perustamaan on ihan kadonnut. Tai taju siitä että jollei ole varaa mieleisillään paikoilla Helsingissä asua niin pitää siirtyä muualle missä ne OMAT RAHAT riittävät siihen itse valitsemansa perheen elättämiseen. Ei yhteiskunnan pidä aina kompensoida sitä että omat halut ja kyvyt niiden tyydyttämiseen ei riitä. Mut tähän on ikävä kyllä tultu et ei alunperin tarttekaan olla kykyjä/voimavaroja kun puuttuvat rahat toiveisiinsa saa yhteiskunnan veromarkoista.

Helsingissä ensinnäkään ei kovin halpoja asuntoja ole (paitsi kaupungilla, missä on hirveät jonot), eikä siellä voi käydä katsomassa kymmentä asuntoa ja valita niistä mieleisensä (vaan asunnoista on kova kilpailu, vuokranantaja valitsee, kenet haluaa, ja silloin on paras tarttua kämppään, tai jää ilman - näin siis, jos ei ole varaa maksaa ökyvuokria). Jopa Saton ja VVO:n asunnoissa on aika korkeita vuokria. Eikä 3-henkinen perhe voi ahtautua mihinkään 20 jossa perheen omat tulot ja varat eivät riitä elämiseen.

Ensinnäkin, Helsingin kaupungin vuokra-asuntoon pääsee nopeastikin, jos on todellinen tarve eikä turhan nirso asuinpaikasta. Tietysti jos kuvittelet saavasi halvan asunnon Katajanokalta, olet hakoteillä.

Toisekseen, ihmisarvoinen elämä tarkoittaa Suomessa näemmä hieman muuta kuin monessa muussa (sivistys)maassa. Mielestäni tarvittavat vaatteet, asuminen ja ruoka pitäisi riittää. On kohtuutonta vaatia harrastusmeoja ja nettiyhteyksiä. Ei niitä saa nekään perheet joilla on pienituloiset vanhemmat (koska eivät kuulu sissin asiakkaisiin ja tulot eivät yksinkertaisesti riitä muuhun kuin välttämättömyyteen).

Näyttää ihmisluonto olevan kovin ahnetta ja laiskaa. Kaikkea pitäisi saada ja vielä mitään tekemättä. Kyllä teitä isovanhempanne ja isoisovanhempanne kääntyisivät haudoissaan jos tietäisivät nykymenosta.

Osa pienituloisista ihmisistä pystyy aivan mainiosti elättämään itsensä ja perheensä ilman jatkuvaa juoksemista sossun luukulla. Sitten on isotuloisia, joilla tili on jo puolessa kuussa nollilla ja vingutetaan luottokortteja. Puutteellista elämänhallintaa, ei mitään muuta.

Miksi ihmiset ei muuta halvempaan asuntoon? Tai paikkakunnalle jossa olisi töitä? Mutta ei, kun on niin kiva asua siinä tutulla alueella ja sossu maksaa kaiken.

Vierailija
68/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin ostat dildoja ja sitten menet sossun luukulle ruokarahaa varten.

Nimim. itsekin ollut vähävarainen opiskelija joka ei sossun luukulla ole käynyt.

tänne tullut vastauksia!

Enää ei hävetä, enintään vaan vähän ärsyttää... Mutta pystypäin aion mennä seuraavan kerran sossuun.

-olen ollut töissä (joiden takia on opinnot viivästyneet), joinakin vuosian vuositulot yli 20t, eli olen minäkin niitä veroja maksanut.

-dildot maksoivat n. 10e/kpl, sen verran pihtaan itseältänikin, etten raaski ostaa niitä 50 euron vehkeitä

-mulle jää vähän ylimääräitä jopa siitä kotihoidontuesta, joten ihan kuralla taloudenpitoni EI voi olla

Seuraavan kerran aion kysyä, että kuinka kauan noita tiliotteita säilytetään ja missä, ja kuka ne näkee. Liian paljon ollut sellaisia tapauksia mediassa, joissa on mm. potilastietoja levinnyt jonnekin roskalavalle. Ja vaikka ketään muuta ei mun tiliotteet kiinnostaisi, niin mua niitten kohtalo kiinnostaa.

ap

Vierailija
69/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta täällä näkee nyt, että asioita kommentoi ihmiset, jotka eivät ymmärrä toimeentulotuen määräytymisestä tai sosiaalitoimen käytännöistä mitään.

Aika törkeä temppu. Mutta ihmisiä tosiaan ne etuuskäsittelijätkin on, osalla nousee se valta heti päähän ja toiset osaavat koko uransa toimia ammattitaitoisesti ja asiallisesti. Mun mielestäni tosta kohtelusta vois vaikka valittaa/huomauttaa jonnekin, ihan vaan sen vuoksi, että moni köyhä nöyrtyy kuuntelemaan kaikenlaista ilkeää, kun on itsekin nolona omasta ikävästä tilanteestaan.

Mutta positiivista tuossa on se, että teillä sentään pääsee tapaamaan etuuskäsittelijää, täällä meillä se mahdollisuus on poistettu - oli tilanne mikä tahansa - ja kaikki yhteydenpito tapahtuu kirjeitse etanapostissa. Sekin on aika hankalaa. Tätä kirjekeskustelua saan seurata paljon sivusta, kun lähes kaikki asiakkaani ovat myös toimeentulotuen hakijoita.

Vierailija
70/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin ostat dildoja ja sitten menet sossun luukulle ruokarahaa varten.

Nimim. itsekin ollut vähävarainen opiskelija joka ei sossun luukulla ole käynyt.

tänne tullut vastauksia!

ap

Mulla ei ole enää opintotukioikeutta ja syyskuun alusta palaan kouluun kotihoidontuelta. Olen käynyt sossussa neuvottelemassa tilanteestani ja heille sopi se, että tukevat opintojani loppuajan. Jos tämä ei olisi heille käynyt, niin olisin mennyt töihin (tai työnhakijaksi).

Tästä saatte sit uuden väittelynaiheen varmaan...

ap

Vierailija
71/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juosta seksikaupassa, vaikka olen kokopäivätöissä. Hyvä jos rahat riittää vuokran jälkeen edes ruokaan. Pitää varmaan jäädä toimeentulotuelle sitten

Vierailija
72/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kaupunpungin asuntoihin on jatkuvasti huomattavasti enemän hakijoita kuin tarjottavia asuntoja. Kaikille ei todellakaan riitä kämppiä sieltä. Siellä ei ole jonoja, vaan ihmiset on jaoteltu kiireellisyysluokkiin asunnontarpeen mukaan. Kiireellisimpiä ovat asunnottomat tai joilta on menossa asunto alta (esim. vuokranantaja irtisanonut asunnon). Toiseksi kiireellisimpiä ovat ne, joilla on esim. perhekoko muuttumassa. Ne, joilla on jo asunto, eivät ole kiireellisiä. Kyllä joskus hekin sieltä saavat asunnon, mutta ymmärrät ehkä, että jos yhtä asuntoa kohti on vaikka 100 hakijaa, niin 99 heistä jää edelleen odottamaan.

Olen itse hakenut kaupungilta asuntoa tilanteessa, jossa odotin lasta ja asuimme liian pienessä asunnossa. Koskaan en saanut asuntotarjousta, vaan asunto saatiin lopulta muualta. Tosin meillä oli aluerajauksia.

Ystäväni haki asuntoa, koska hänen vuokranantajansa oli sannut irti asunnon (koska aikoi myydä sen, eli irtisanomisen syy ei ollut ystävässäni). Hänellä ei ollut asuntorajauksia. Silti hänkään ei saanut sieltä asuntotarjousta.

Toisekseen, ihmisarvoinen elämä tarkoittaa Suomessa näemmä hieman muuta kuin monessa muussa (sivistys)maassa. Mielestäni tarvittavat vaatteet, asuminen ja ruoka pitäisi riittää. On kohtuutonta vaatia harrastusmeoja ja nettiyhteyksiä.

Liikutaan vähän vaarallisilla vesillä, jos ruvetaan listaamaan, mitä toimeentulotukiasiakas "saa" ostaa, ja mitä ei. Lasketaanko lenkkitossut turhuudeksi, jos niillä käydään lenkillä, mutta käyttökengät on erikseen? Lasketaanko perhekahvilassa ostettu kahvi harrastusmenoksi? Ja entä ne aiemmin ketjussa listatut tuotteet, jotka eivät ole välttämättömiä hengissä pysymisen kannalta, saako niitä ostaa - esim. ikkunaverhot, ketsuppia, hunajaa teehen, teetä, hiuspinni lapselle, ripsiväri itselle? Saako ostaa leluja lapselle - eihän niitä joskus ennenkään ollut?

Yllättävän iso osa toimeentulotukiasiakkaista muuten on työssäkäyviä tai opiskelijoita. Oletko tästä tietoinen? Tällöinhän nettiyhteys on usein ihan välttämätön. Ja entä, jos ihminen ei jaksa käydä töissä, jos häneltä on kielletty KAIKKI harrastaminen - mitkä kaikki katsotaan harrastuksiksi? Ja jos joku harrastaa vaikka ruuanlaittoa ja tykkää kokeilla erilaisia ruoka-aineita, pitäisikö tällöin siis rajata tarkkaan myös se, mitä ruoka-aineita saa ostaa? Saako ostaa leivontatarvikkeet kotipullaa varten, vai onko sekin turhaa ylellisyyttä?

Niin, onhan se ikävää, että jotkut ahneet työnantajat maksavat ihmiselle niin pientä palkkaa, että sillä ei tule toimeen, vaan joutuu hakemaan sossusta rahaa - ja sen jälkeen tulee sinun kaltaisiasi julmia ja epäinhimillisiä ihmisiä, jotka listaavat, miten tämä ihminen ei ole oikeutettu ostamaan rahallaan mitään, mikä toisi itselle tai perheelle jotain iloa.

Vierailija
73/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näitä perheitä vuosia sossun kautta tuetaan. Kun se ajatus siitä että pitää itse miettiä pystyykö sen perheen perustamaan on ihan kadonnut. Tai taju siitä että jollei ole varaa mieleisillään paikoilla Helsingissä asua niin pitää siirtyä muualle missä ne OMAT RAHAT riittävät siihen itse valitsemansa perheen elättämiseen. Ei yhteiskunnan pidä aina kompensoida sitä että omat halut ja kyvyt niiden tyydyttämiseen ei riitä. Mut tähän on ikävä kyllä tultu et ei alunperin tarttekaan olla kykyjä/voimavaroja kun puuttuvat rahat toiveisiinsa saa yhteiskunnan veromarkoista.

Aika harva uskaltaisi lisääntyä, jos pitäisi olla takeet siitä, ettei seuraavan 18 vuoden aikana tule tarvetta hakea toimeentulotukea tai ettei tule muitakaan taloudellisia vaikeuksia.

Ja mitä Helsinkiin tulee, vuokrataso on kyllä kaikkialla kaupungissa sen verran korkea, että hyvin pienituloinen perhe tai vaikka opiskelijaperhe ei vaan tule toimeen omillaan.

Ja kyllähän moni perhe saa asumistukea ja täysimääräistä kotihoidontukea - pitäisikö siis mennä niin, että vain ne perheet, jotka eivät tarvitse MITÄÄN, voisivat hankkia lapsia?

Vierailija
74/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimiston henkilö kyseli näitä tiettyjä ostoja ehkä siksi, että niitä on peräti kolmin kappalein. Saattoi ajatella, että onkohan mahdollista että hakijalla on jokin seksipakkomielle tms, miksi näitä ostoja tulisi koko ajan tulevaisuudessakin. Esimerkiksi. Turha sitä on sen kummemmin ajatella, ap, tämä henkilö ei sinua tuntenut.

mitä se seksipakkomiellekään etuuskäsittelijälle kuuluuisi? Hänen koulutuksensa ei mitenkään riittäisi sen ongelman ruotimiseen. Muutenkin muutama yksittäinen käynti seksikaupassa ei vielä kuulosta pakkomielteeltä. Pakkomielle voisi olla silloin, jos kaikki rahat olisivat menneet seksikauppaan.

Vierailija
75/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen joskus saanut toimeentulotukea, ja koska tiesin, että tiliotteet pitää toimittaa sossuun, käytin aina esim. seksikaupassa ja Alkossa käteistä.

Vierailija
76/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sai joskus toimeentulotukea. Välillä se sitten kuitenkin lainasi rahaa meiltä kavereilta. Kirjoitettiin sitten viestiksi (kun tilille laitettiin rahaa) että "huoriin" tai "dildoja, ruoskia, kermavaahtoa..." Parasta:D

Vierailija
77/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu omasta elämästä on ITSELLÄ! Tekisi hyvää sellainen asennemuutos että edellytykset ensin perheelle eikä niinpäin että raskaustodistus kädessä vinkumaan sossuun mä haluan tätä ja tätä ja MULLA on OIKEUS tähän ja tähän kun mä olen tässä päättänyt lisääntyä eikä mulla ole mitään, ei koulutusta, asuntoa, varoja yms.

.

Ja kyllähän moni perhe saa asumistukea ja täysimääräistä kotihoidontukea - pitäisikö siis mennä niin, että vain ne perheet, jotka eivät tarvitse MITÄÄN, voisivat hankkia lapsia?

Vierailija
78/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..sulle dildoja...nussi itteäs muulla tavalla...

Vierailija
79/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lähen baariin ja yritän saada sieltä miehen. Kortsuja mulla ei tosin ole, koska ne on "tarpeetonta". :)

ap

Vierailija
80/137 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu omasta elämästä on ITSELLÄ! Tekisi hyvää sellainen asennemuutos että edellytykset ensin perheelle eikä niinpäin että raskaustodistus kädessä vinkumaan sossuun mä haluan tätä ja tätä ja MULLA on OIKEUS tähän ja tähän kun mä olen tässä päättänyt lisääntyä eikä mulla ole mitään, ei koulutusta, asuntoa, varoja yms.

entä sitten ne, jotka saavat asumistukea tai kotihoidontukea?

Ja eihän se, että tarvitsee joskus toimeentulotukea tarkoita sitä, että ihminen olisi kouluttamaton ja asunnoton. Vai tarkoitatko asunnolla nimenomaan omaa asuntoa - että vuokralla asuva perhe on lähtökohtaisesti "liian köyhä" hankkimaan lapsia? outo asenne.