äiti hoitaa lapsensa missä tilassa tahansa -näin yhteiskunta olettaa
Oon sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja uupumukseen, vauva 9kk. Tällä hetkellä lääkitys on sellainen, etten jaksa tehdä juuri muuta
kuin nukkua. Odottelen pääsyä terapiaan.
Onneksi mulla on ihmisiä ympärillä, jotka pystyvät auttamaan lqpsenhoidossa. Jos näin ei olisi, en edes uskalla ajatella mitä olisi sattunut. Ilman tukiverkkoa masentunut äiti jää todella yksin ja yhteiskunta olettaa, että sairas äiti pystyy huolehtimaan lapsistaan. :( Eikö tälle asialle olisi jo Aki tehdä jotakin? Mieskin voi olla töistä pois vain palkattomana, jos äiti sairastuu. Meillä ei ainakaan vara sellaiseen.
Kommentit (231)
päivähoito tämän laajuisena kuin se on kuin palataan vanhaan aikaan kodinhoitajineen ja kotihoitoineen.
näihin teidän ehdotuksiin kodinhoitajista ja muista? Kuntien talous tulee vaan kiristymään ensi vuonna kun valtion tukea pienennetään.
ihan hups vain vaan ne olivat koko ajan kiinni. Varsinkaan mihinkään ympärivuorokautiseen hoitoon niitä ei riittänyt.
Mutta jatketaan spekulointia, koska olette valmiit maksamaan lisää veroeuroja siitä, että palkataan tällainen reservi eli kymmenkunta kodinhoitajaa kuntaan odottamaan masentuneita äitejä.
No jos äiti on yh ja haluaa lapselleen ympärivuorokautisen hoidon. Siihen tarvitaan 4 hoitajaa, että saadaan heille viikkovapaat ja vuorotyö mahdollistumaan. Eli yhteen perheeseen sidotaan 4 hoitajaa kymmenestä.
Mitä sitten tehdään jos sairastuu toinenkin yh samaan aikaan. Toiset 4 hoitajaa pyörittämään hänen taloittaan.
Jäljelle jää 2. Nyt heidän varassaan on loppukunta. Mutta kas, hoitajat ei riitä vaan pitää palkata 10 hoitajaa lisää.
Eli palataan todellisuuteen, Silloin 80-luvullakaan ei ollut mahdollisuutta saada kodinhoitajaa yhtäkkiä muutamaksi viikoksi hoitamaan lapsia ja siivoamaan ja puuhastelemaan. Minkään kunnan resurssit eivät silloinkaan riittäneet sellaiseen reserviin, mitä te haluaisitte, että mammoilla olisi 24/7 hoito lapsille kun sairastutaan tai yhtäkkiä olisi mahdollisuus saada hoitaja tälle päivää kun kotimammalla on oksutauti.
Etukäteen pystyttiin suunnittelemaan esim. kaksosten äideille apua alussa joksikin aikaa kun HÄNELLÄ OLI ISOMMAT LAPSET KOTONA. Eli ennen ei ollut virikehoitoa vaan kaikki lapset hoidettiin kotona kun äiti jäi äitiyslomalle. Nykyään se sama raha menee virikehoitoon. Eli kun on paljon lapsia, viedään ne lapset virikehoitoon. Ennen hoidettiin kotona ja apu tuotiin kotiin.
Nyt kaksosten äiti panee isommat hoitoon ja hoitaa ne 2 vauvaa itse. Ennen äiti hoisi kaikki itse ja sai päivässä pari tuntia kodinhoitajan apua.
Kerropa, mistä kunta järjestää hoitajan?
Eli sinun mielestä kunnan pitäisi palkata reserviin muutama kymmenen hoitajaa ihan varmuuden vuoksi jos sattuu vaikka v. 2012 syyskuussa sairastumaan toistakymmentä äitiä. Kunnan pitää heti järjestää hoitaja sinne kotiin jokaiseksi päiväksi.
Pohditaan edelleen. Mitä nämä hoitajat tekevät sitten muun ajan jos ei ole uupuneita äitejä? Palkka heille pitää kuitenkin maksaa.
Entä jos kunta ei ole palkannut tarpeeksi hoitajia odottamaan äitien sairastumista niin mistä he hommaavat pätevän hoitajan yhtäkkiä hoitamaan tänään sairastuneen äidin lasta?
No mietitään eteen päin tätä asiaa. Eli kunta on palkannut 10 hoitajaa odottamaan, että äidit tarvitsevat apua. Jos tällä viikolla ei ole sairastuneita äitejä, he voivat heittää keikkaa päiväkodeissa. Tai hehän voivat vaikka olla kotipalvelussa vanhusten luona.
No keskiviikkona ilmoittaa 5 äitiä, että kahdella on selkäranka murtunut ja 3 masista, hoitaja saatava heti. Eli nyt otetaan mummoilta heti muutaman tunnin varoitusajalla 3 hoitajaa pois ja päiväkodista irroitetaan 2 hoitajaa.
Jostain pitää nyt saada hoitajat niille mummoille ja päiväkotiin.
Entä toimenkuva. Se hoitaja on tehnyt työsopparin kuntaan hoitamaan lapsia kun äidit uupuvat. Asia ok. Miten hän siis yhtäkkiä voi olla mummojen lääkehoidossa. Hänet on palkattu hoitamaan lapsia, ei siivoamaan. Jos hän on siivoaja, palkka pienenee, joten hän hoitaa vain lapsia.
Mutta silti olemme ongeman edessä, mistä ne 5 hoitajaa saadaan niihin muihin paikkoihin äkkiä.
Vai odottaako ne 10 hoitajaa kotona varallaolona hälytyksiä, koska heitä tarvitaan.
Kun se ei auta sen heikoimpia osapuolia. Ap
nyt perusteluja kehiin, eikä näitä typeriä itkuja, että "yhteiskunta ei auta lapsiperheitä ja masentuneita ja me emme saa mitään"
Eli mitä et ole saanut, mitä apua haluat ja mikä on se yhteiskunta ja millä rahoitat sen kaiken avun, mitä kaikki näkyy haluavan ilmaiseksi saada?
Jos äiti ei esim pysty lastansa hoitamaan, kunnan pitäisi järjestää hoitaja. Niin ei usein kuitenkaan ole. Äiti sekä lapsi jää heitteille ja pian huomataan, että huostaanotto on ainut ratkaisu. Vai miksi luulet, että huostasnottoja tapahtuu niin paljon? Verovaroillahan näitä tuettaissin. Jos tehtäs vähemmän vaikka jotain rantatunneleita, niin tälläsiin perusasioihin olisi vara
sellanen reservi on olemassa joissakin kunnissa, idiootti. Menee nimellä kunnan kodinhoitajat, muistaakseni. 80-luvulla näitä hoitajia oli joka kunnassa, mutta nykyään säästösyistä ei ole. Kannattasko eka tarkistaa faktat, ennen ku alkaa täällä näsäviisastelemaan.
no tottakai ne oli jjoskus kiinni. Ihan kiukkuinen kuka tahansa!! Mut mikäs perustelu toi nyt oli? Nykyään niitä hoitajia ei ole ollenkaan!
näihin teidän ehdotuksiin kodinhoitajista ja muista? Kuntien talous tulee vaan kiristymään ensi vuonna kun valtion tukea pienennetään.
Ja silti on vara tehä rantatunneleitä tai laajentaa metroo.
Kyllä sitä rahaa on, mut ne laitetaan johonkin tarpeettomiin juttuihin.
vanhuspuolelle, koska lapsille on suunnattu rajaton päivähoito-oikeus.
Eli kodinhoitajia on karsittu tarpeettomina pois tältä saralta juuri siksi, että ei ole ollut enää sellaista tarvetta, koska kunnat maksaa siitä mahdollisuudesta, että äidit vievät isommat lapset hoitoon äitiyslomalla ollessaan. Ennen hoidettiin kaikki itse ja aitoja kotiäitejä oli enemmän. Eli siis sellaisia, jotka olivat työelämän ulkopuolella.
Ja kyllä oli myös tavallista sekin, että jos äiti joutui sairaalaan, kaikki perheen lapset sijoitettiin muualle. Meilläkin luokkakaverin perheen lapset sijoitettiin yhdeksi kevääksi yksi sinne ja toinen tänne.
Kun nyt olen spekuloinut näitä teidän toiveita saada yhtäkkiä tänäaamuna kodinhoitaja kun kotiäidillä on oksennustauti niin olen kartoittanut kuntaa työnantajana, miten se voisi mahdollistaa sen. Eli kunnalla täytyisi olla aina muutama hoitaja varalla odottamassa aamulla hälytystä, tarvitaanko häntä.
Samalla maksetaan virikehoito kotiäitien lapsille.
Mihin muuhun haluatte veroeuroja sijoittaa?
Ja silti on vara tehä rantatunneleitä tai laajentaa metroo.Kyllä sitä rahaa on, mut ne laitetaan johonkin tarpeettomiin juttuihin.
Voin kuvitella, että näille mammoille tulee järkytyksenä eteen se, että he joutuvat vanhana maksamaan itse omasta hoidostaan. Yhteiskunta ei maksa edes sitä vaan edellyttää yksilöiltä kykyä huolehtia itsestään.
Mikähän itku ja poru siitä tulee kun huomaavat vanhoina ja sairana kotona, että määkö joudun maksaan tästä siivousavusta ja ruokapalvelusta. Eikö yhteiskunta maksakaan näitä kaikkea mulle ilmaiseksi ja palkkaa mulle kodinhoitajaa tänne päiväksi. Nyt ne käy vain pari kertaa päivässä mua kääntämässä ja antamassa lääkkeet ja pesemässä ja siitäkin pitää maksaa.
Kannattaa ihan oikeasti pitää taloudestaan huolta ja vähän varautua tulevaisuuteen ja yllättäviin tilanteisiin.
Kerropa, mistä kunta järjestää hoitajan?
Eli sinun mielestä kunnan pitäisi palkata reserviin muutama kymmenen hoitajaa ihan varmuuden vuoksi jos sattuu vaikka v. 2012 syyskuussa sairastumaan toistakymmentä äitiä. Kunnan pitää heti järjestää hoitaja sinne kotiin jokaiseksi päiväksi.
Pohditaan edelleen. Mitä nämä hoitajat tekevät sitten muun ajan jos ei ole uupuneita äitejä? Palkka heille pitää kuitenkin maksaa.
Entä jos kunta ei ole palkannut tarpeeksi hoitajia odottamaan äitien sairastumista niin mistä he hommaavat pätevän hoitajan yhtäkkiä hoitamaan tänään sairastuneen äidin lasta?
No mietitään eteen päin tätä asiaa. Eli kunta on palkannut 10 hoitajaa odottamaan, että äidit tarvitsevat apua. Jos tällä viikolla ei ole sairastuneita äitejä, he voivat heittää keikkaa päiväkodeissa. Tai hehän voivat vaikka olla kotipalvelussa vanhusten luona.
No keskiviikkona ilmoittaa 5 äitiä, että kahdella on selkäranka murtunut ja 3 masista, hoitaja saatava heti. Eli nyt otetaan mummoilta heti muutaman tunnin varoitusajalla 3 hoitajaa pois ja päiväkodista irroitetaan 2 hoitajaa.
Jostain pitää nyt saada hoitajat niille mummoille ja päiväkotiin.
Entä toimenkuva. Se hoitaja on tehnyt työsopparin kuntaan hoitamaan lapsia kun äidit uupuvat. Asia ok. Miten hän siis yhtäkkiä voi olla mummojen lääkehoidossa. Hänet on palkattu hoitamaan lapsia, ei siivoamaan. Jos hän on siivoaja, palkka pienenee, joten hän hoitaa vain lapsia.
Mutta silti olemme ongeman edessä, mistä ne 5 hoitajaa saadaan niihin muihin paikkoihin äkkiä.
Vai odottaako ne 10 hoitajaa kotona varallaolona hälytyksiä, koska heitä tarvitaan.
Kun se ei auta sen heikoimpia osapuolia. Ap
nyt perusteluja kehiin, eikä näitä typeriä itkuja, että "yhteiskunta ei auta lapsiperheitä ja masentuneita ja me emme saa mitään"
Eli mitä et ole saanut, mitä apua haluat ja mikä on se yhteiskunta ja millä rahoitat sen kaiken avun, mitä kaikki näkyy haluavan ilmaiseksi saada?
Jos äiti ei esim pysty lastansa hoitamaan, kunnan pitäisi järjestää hoitaja. Niin ei usein kuitenkaan ole. Äiti sekä lapsi jää heitteille ja pian huomataan, että huostaanotto on ainut ratkaisu. Vai miksi luulet, että huostasnottoja tapahtuu niin paljon? Verovaroillahan näitä tuettaissin. Jos tehtäs vähemmän vaikka jotain rantatunneleita, niin tälläsiin perusasioihin olisi vara
Niillä kodinhoitajilla, jotka oli varattu lapsiperheille tilapäisapuun riitti kyllä töitä ihan jokaiselle päivälle.
Itse olen kahdesti joutunut sen kokemaan, että apua ei saa, vaikka kuinka tarttis.
Pari vuotta sitten mulle iski kolmoishermosärky. Helvetillinen kipu, jota en toivoisi pahimmalle vihamiehellenikään. Ensimmäiset kaksi viikkoa se kipu oli jatkuvaa. Alkuun olin sairaalassa ja mut pumpattiin täyteen kipulääkkeitä, jotka ei ees kunnolla auttaneet. Mutta toisaalta, olin niin pihalla niiden ansiosta, ettei kipu sit haitannut niin paljoa... Mä en pystynyt nukkumaan öisin, enkä päivisin. Kotona olin vuoroin helvetinmoisessa lääketokkurassa, vuoroin oksentelin ja pyörtyilin lääkkeiden sivuvaikutusten takia, kolme lasta pyöri jaloissa hoidin ne miten taisin. Nuorin oli ihan vauva. Mies hoiti illat, mutta päivät olin omillani. Pari kertaa sisko tuli auttelemaan, mutta ei sekään usein päässyt. Lasten mummo käy myös töissä, eikä muita sukulaisia ole 300km säteellä. Viikon kärvistelyn jälkeen soitin itkien neuvolaan, kysyäkseni onko ketään tai mitään, joka voisi auttaa. Edes vähän. Ei ollut. Teetä ja sympatiaa sain. Noh, mitäs muutettiin tänne tuppukylää, jossa ei pahemmin ole edes yksityisiä palveluita. Vaikka toisaalta, meidän talous kesti kyllä sen, että mulla ei ollut tuloja, mutta ei meillä kyllä montaa kertaa olis ollut mihinkään kodinhoitajaankaan varaa... Hoitopaikkoja niin lyhyellä varoajalla ei lapsille saanut.
Toisella kertaa olimme varautuneet. Mulla leikattiin polvi. Eka viikko oli järkätty siten, että joka päivä oli joko mies tai joku muu auttelemassa mua. Sen jälkeen luulin selviäväni ihan normaalisti. Paitsi, että toipuminen ei mennytkään ihan niinkuin piti. Kipu oli jotain ihan muuta kuin mitä oli "luvattu", en siis taaskaan nukkunut. Ja ekaan viikkoon jalkaa ei voinut pitää alhaalla 5 minuuttia kauempaa. Kuukauden kuljin täysin kahden kepin varassa ja suuri osa päivästä oli pakko pitää koipi kohollaan sohvalla, kun se vaan turpos ja turpos ja kipu sen mukainen. Jalan hermot ei toimineet turvotuksen takia oikein jne jne... Mä en voinut kantaa mitään, joten pienen korikärryn ja nukenvaunujen kanssa hilasin muksuille ruokaa pöytään. Onneksi nuorin osasi jo kävellä, joten keppien kanssa ohjailin sen vessaan pyllypyykille ja muuten vaipanvaihdot hoidettiin sohvalla. Onneksi vanhin oli jo sen verran iso, että hänestä oli iso apu, tosin hänkin oli päivät koulussa... Enää en kylläkään edes kysellyt ketään apuun. Eipä sitä olis kuitenkaan tullut...
Mutta kyllä mä monta kertaa mietin, että mikä helvetin järki tässä on. Pitäs varmaan mennä töihin ja pistää nuorimmainenkin päiväkotiin, olispahan lapsilla ainakin hoitopaikka valmiina ihan siltä varalta, että äiti sattuu sairastumaan...
Vanhoihin aikoihin ihan turha verrata, silloin kaikki teki töitä henkensä pitimiksi. Ja jos oli niin sairas, ettei mihinkään kyennyt, asui usein samassa pihapiirissä isovanhempia, tätejä, setiä, piikoja, renkejä ja ties ketä.
Koskaan aiemmin eivät äidit ole lapsiaan hoitaneet niin yksin kuin nykypäivänä.
Ja silti on vara tehä rantatunneleitä tai laajentaa metroo. Kyllä sitä rahaa on, mut ne laitetaan johonkin tarpeettomiin juttuihin.
Eli kodinhoitajia on karsittu tarpeettomina pois tältä saralta juuri siksi, että ei ole ollut enää sellaista tarvetta, koska kunnat maksaa siitä mahdollisuudesta, että äidit vievät isommat lapset hoitoon äitiyslomalla ollessaan. Ennen hoidettiin kaikki itse ja aitoja kotiäitejä oli enemmän. Eli siis sellaisia, jotka olivat työelämän ulkopuolella.
Ja kyllä oli myös tavallista sekin, että jos äiti joutui sairaalaan, kaikki perheen lapset sijoitettiin muualle. Meilläkin luokkakaverin perheen lapset sijoitettiin yhdeksi kevääksi yksi sinne ja toinen tänne.
Kun nyt olen spekuloinut näitä teidän toiveita saada yhtäkkiä tänäaamuna kodinhoitaja kun kotiäidillä on oksennustauti niin olen kartoittanut kuntaa työnantajana, miten se voisi mahdollistaa sen. Eli kunnalla täytyisi olla aina muutama hoitaja varalla odottamassa aamulla hälytystä, tarvitaanko häntä.
mä en ymmärrä, että jopa äidit itsekin haluaa tehä säästöt just niistä kohteista, mitkä koskettaa lapsiperheitä. Eikö olis aika jo pienentää niitä menoja, joilla katetaan esim uudet hienot metrot.Ja Miks kukaan ei puhu siitä, että kansanedudtajatkin käyttää aika kivasti näitä meidän verorahoja samaiseen aikaan kun esim masentunut äiti tekee uupumuksissaan itsemurhan. Miks vitussa AINA pitää verottaa lapsiperheitä, vaikka meidän takia tää yhteiskunta pysyy pystyssä!!
ne pienet menot niistä kodinhoitajista kuin lihotan huostaanottolaitoksia ja maksan siitä OMAISUUKSIA ja koko sitä siihen hönttiä turhanpäiväistä lastensuojelupopulaa.
Ja silti on vara tehä rantatunneleitä tai laajentaa metroo. Kyllä sitä rahaa on, mut ne laitetaan johonkin tarpeettomiin juttuihin.
No kyllä ihmiset ihan hyvin tulee tänäkin ivänä toimeen hesassa ilman espoon metroon tai tampereella ilman rantatunnelia
Mutta nyt olemme siis taas lähtökohdassa. Eli näille hoitajille oli siis töitä joka päivä. Eli, sairastut oksennustautiin ja kontaat pitkin lattioita ja hoidat vauvaa ja valitat kun yhteiskunta ei auta, kuten tämä yksi äiti täällä teki.
Jos hoitajat oli varattu niin mistä kunta hommaa sen hoitajan tälle äidille ja ehkä toisellekin oksennustautiselle.
Kun nykymamma haluaa sen hoitajan heti kun aamulla soittaa, että olen kipeä ja haluan, että yhteiskunta auttaa. Jos näin nopeaa apua vaaditaan niin silloinhan täytyy olla varahenkilöstö, koska muut hoitajat ovat kiinni.
Simppeliä, eikö vain jos asiaa mietit.
Kieltämättä virikehoito on todellakin syönyt kodinhoitajat pois. Mutta tässä on ollut ajatuksena, että tilapäisen hoitopaikan voi saada nopeaa jos on tiedossa esim. leikkaukseen meno. Se on sitten eri asia, onko näitä hoitopaikkoja vapaana, koska kukaan ei voinut kuvitella, että kaikki terveiden lasten vanhemmat työntää jopa vuoden ikäisiä virikehoitoon kun halutaan se toinen vauva lyhyellä ikäerolla.
Nämä kaikki palvelut on kalliita veronmaksajille ja ihan määrättömästi ei voida palkata kodinhoitajia ja rakentaa päiväkoteja.
Jos asiaa mietit tarkkaan niin varmaan ymmärrät asian muutenkin kuin huutelemalla , että miksi yhteiskunta ei auta meitä äitejä.
kuin kiroilemalla av. palstalla.
Mutta olen vain selittänyt tätä toimintaa, miten se toimii ja miksi. Lapsiperheisiin on satsattu mahdollisuudella hoitaa lapset kotona 3-vuotiaiksi ilman, että työnantaja saa antaa potkuja. Siitä maksetan kotihoidontuki ja lisä. Lisäksi kunnat voivat maksaa omaa lisäänsä.
Silti voit viedä kunnan varoilla isommat lapset hoitoon ja kun olet kotihoidontuella, et maksa edes hoitopaikasta mitään vaan saat sen ilmaiseksi. Kokopäiväpaikka päiväkodissa maksaa n. 1000 euroa kuukausi veronmaksajille.
Eli et voi väittää, että lapsiperheet ei saa yhteiskunnalta mitään palveluita.
mä en ymmärrä, että jopa äidit itsekin haluaa tehä säästöt just niistä kohteista, mitkä koskettaa lapsiperheitä. Eikö olis aika jo pienentää niitä menoja, joilla katetaan esim uudet hienot metrot.Ja Miks kukaan ei puhu siitä, että kansanedudtajatkin käyttää aika kivasti näitä meidän verorahoja samaiseen aikaan kun esim masentunut äiti tekee uupumuksissaan itsemurhan. Miks vitussa AINA pitää verottaa lapsiperheitä, vaikka meidän takia tää yhteiskunta pysyy pystyssä!!
että ihmiset varailevat niitä hoitopaikkoja, koska se on ainoa lapsiperheiden etuus, jota ei ole saatu nyysittyä pois lakeja rikkoen.
aikaa kun äiti on sairaalassa? Ovat "kodinomaisia" (okei, no eivät nyt tietenkään ihan, vaan laitoksia, mutta aika kodikkaita kuitenkin ja turvallisisia - jotkuthan asuvat siellä ihan koko lapsuutensa ja nuoruutensa).
Kyllä mä mieluummin sellaisen paikan ottaisin, kun jonkun tuntemattoman meille hoitamaan. Vai minkälainen palvelu sinusta yhteiskunnalla pitäisi olla? Musta toi lastenkoti on aivan hyvä tässä tapauksessa.
Meillä nyt on kyllä useita sukulaisia ja kavereitakin, jotka lapset kyllä ottaisivat hoitoon. En oikein ymmärrä, millaisia ihmisiä ovat ne, joilla ei ole ketään. Mulla on ollut joka talossa jo naapuritkin aina tarjonneet apua, kun lähtee synnyttämään tms. Ja minä luonnollisesti myös heille.
Väitteesi, että nykyajan äiti on niin yksi ja ennen oli piiat ja rengit ja mummot samassa pihapiirissä.
Pienviljelijän talossa ei ollut piikoja, eikä renkejä. Rintamamiestalossa pyöri lapsia ja ei todellakaan ollut varaa palkata apuvoimaa siihen avuksi hoitamaan lapsia ja tekemään kotitöitä. Lisäksi hoidettiin mummot ja papat ja anopit ja apet itse kotiin.
Toisaalta 70-luvulla en ole nähnty kaupungissa, enkä maalla piikoja ja renkejä. Ei ollut mummot samassa taloudessa auttamassa lastenhoidossa. Siksi moni nainen valitsi kotiäitiyden, koska ei ollut hoitopaikkoja ja apua lasten hoitoon ei saanut. Jäätiin ns. kotirouvaksi hoitamaan lapsia palkatta ja mentiin töihin vasta kun lapset menivät kouluun. Ja silloin ei saatu kotihoidontukia yms.
Otan osaa tilanteesi johdosta. Ei varmasti ole helppoa.
Mutta mitä "yhteiskunnan" pitäisi mielestäsi tehdä?
Äideillä pitäisi olla yhtäläiset oikeudet kuin muillakin ihmisillä, mielestäni. Vai onko äiteys Miksi äidillä ei ole oikeus olla sairaslomalla? Ei sairas ihminen voi hoitaa lastansa.
Kyllä äiti voi olla sairaslomalla, miksi ei voisi. Silloin vaan täytyy lapselle löytää jostain muualta hoitaja.
Mistä jostain muualta? Miten helppoa sen luulet olevan ?
että äidin joutuminen onnettomuuteen on lapselle sen kertaluokan shokki, että ei ole kyllä asiallista sanoa, että saman tien joutaa lapsi itsekin sitten lastenkotiin.