Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

äiti hoitaa lapsensa missä tilassa tahansa -näin yhteiskunta olettaa

Vierailija
25.08.2011 |

Oon sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja uupumukseen, vauva 9kk. Tällä hetkellä lääkitys on sellainen, etten jaksa tehdä juuri muuta

kuin nukkua. Odottelen pääsyä terapiaan.

Onneksi mulla on ihmisiä ympärillä, jotka pystyvät auttamaan lqpsenhoidossa. Jos näin ei olisi, en edes uskalla ajatella mitä olisi sattunut. Ilman tukiverkkoa masentunut äiti jää todella yksin ja yhteiskunta olettaa, että sairas äiti pystyy huolehtimaan lapsistaan. :( Eikö tälle asialle olisi jo Aki tehdä jotakin? Mieskin voi olla töistä pois vain palkattomana, jos äiti sairastuu. Meillä ei ainakaan vara sellaiseen.

Kommentit (231)

Vierailija
221/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti hoitaa lapsensa missä tilassa tahansa -näin yhteiskunta olettaa

Eli mikä ja kuka on se yhteiskunta. Miten niin olettaa ja mikä on nämä kaikki tilanteet. Hänelle vastattiin, että on päiväkotia ja lastenkotia ja sijaiskotia. Ei oleteta hoitavan itse. Mutta mikään ei kelvannut. Alkoi vinkuna, että hän on sitten huono äiti, räiskis, linjat poikki.

Jos esittää väittämän, pitää pystyä perustelemaan se, että se on todella totta. Muuten se on vain tunnepitoista marinaa ja väittämällä ei ole uskottavuutta.

tässä hieman käsitettä sinulle:

Yhteiskunta koostuu ihmisistä ja heidän yhteisöistään, jotka asuvat ja ovat vuorovaikutuksessa tietyllä maantieteellisellä alueella; myös erilaiset instituutiot, poliittiset käytännöt tai valtarakenteet, infrastruktuuri ja kulttuuri ovat osa yhteiskuntaa. Kaikki yhteiskunnat yhdessä muodostavat ihmiskunnan.

Ja edelleenkin ymmärrän täysin, jos sun kaltaselle uhoajalle ei jaksa/halua vastata. Luepas tuo kirjoituksesi ja mieti, onko se hirveän ystävälliseen sävyyn kirjoitettu. Vaikka olisi toista mieltä, ei tarvitse olla ilkeä. Et antanut itsestäsi nyt kovin hyvää kuvaa.

Jos äiti on hoitovapaalla/äitiysvapaalla, ei lapselle ole silloin tietenkään järjestetty hoitopaikkaa. Ymmärrätkö miksi? Oletko mukana?

Jos äiti sairastuu äkillisesti, ei lapselle millään voi löytyä läheltä hoitopaikkaa. Ymmärrätkö? Oletko mukana?

Kunnan kotiapu(mikä on vielä onneksi joissakin harvoissa kunnissa toiminnassa)on tälläisiä äkillisiä ja tilapäisiä hätätilanteita varten. Äitillä on aikaa parantua. Ymmärrätkö? Oletko mukana?

Lastenkotia ja sijaiskotia tarvitaan, jos äitille ei ole annettua mahdollisuutta parantua. Kotiapu mahdollistaisi sen tilapäisen lapsenhoidon ja sen, äidillä olisi aikaa parantua. Ei tietenkään kestä ikuisuuksia, mutta ei paraneminenkaan ekstä. Ymmärrätkö? Oletko mukana?

Sen lisäksi hoitopaikka sijaiskodista tai lastenkodista puhumattakaan tulee yhteiskunnalle PALJON kalliimmaksi, kuin kunnan hoitoapu. Ymmärrätkö? Oletko mukana?

Miksi sä siis haluat maksaa noista lastenodeista ja sijaiskodeista, mutta et paljon halvemmasta kotiavusta?

Uskon, ettet enää vastaa tähän viestiin, koska olit täällä vain provoamassa. Mä toivon, että sulle tulee joku päivä sattumaan jotain ennaltaodottamattoman pahaa. Ehkä sitten ymmärrät heikompiasi.

Vierailija
222/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolimatta ole lähikoulua, on aika hemmetin sama sitten enää, mihin sen lapsensa laittaa, koska kaikkiin muihin täältä pitää alaluokilla joka tapauksessa kuskata.

Me muutimme tänne alueelle 2004. Sitä ennen soitin kaupungin opetusvirastoon ja sieltä sanottiin, että alueelle tulee upouusi koulu 2008. Minun lasteni koulunaloitusvuodet ovat 2009 ja 2011 eli laskin että vaikka hanke myöhästyisi vuodella, koulun silti saamme ajoissa meidän lapsillemme. Näin sieltä vakuutettiin.

Kun esikoisen kouluunmeno lähestyi, alkoi käydä ilmeiseksi, ettei sitä koulua kuulu. (Ei ole kuulunut vieläkään, joten sinne ei edes voi vaihtaa.) Sitten piti alkaa etsiä koulua lapsille ja koska _KAIKKIIN_ joka tapauksessa pitää kuskata, me valitsimme sitten koulun, jossa on koolla sama luokka eskarista asti, eikä ala-asteella yläasteelle tule hyppyä. Ja valittu koulu on suht pieni.

JOS meillä olisi lähikoulu, meidän lapset kävisivät sitä. KOSKA sitä ei ole, he eivät sitä pysty käymään. Ja KOSKA me sitten joka tapauksessa joudumme kuskaamaan, yritimme sitten valita niistä kouluista meidän lapsille parhaan, myös jotta se kuskaaminen tuntuisi jollain tapaa mielekkäältä.

En ole missään väittänyt, että tää lasten koulu olisi ainoa tai että se olisi lähin, vaan että olosuhteiden pakosta meidän kouluvalinta meni näin.

Selvensikö tämä nyt nälvijöille tarpeeksi selkeästi tämän tilanteen, jossa ratkaisuja on tehty?

Vierailija
224/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i . Mä toivon, että sulle tulee joku päivä sattumaan jotain ennaltaodottamattoman pahaa. Ehkä sitten ymmärrät heikompiasi.

toisille pahaa kun he eivät ole samaa mieltä kanssasi.

Kertoo sinusta aika paljon. Jos yrittäisit kasvaa ihmisenä niin se masennuskaan ei aina niin äkillisesti iskisi ja ei tarvitsisi niitä masislääkkeitä syödä jatkuvasti ja hakea niille lapsille hoitopaikkaa.

Tuollaisella toisille pahan toivomisella ja aggressiivisella asenteella et vahingoita kuin itseäsi ja perhettäsi.

Sori. Ei mee läpi.

Tossa oli kysymys siitä, että sä yksinkertasesti olit väärässä, etkä sit keksiny enää muutakaan vasta-argumettia. Tyypillistä.

Edelleenkin toivon, että sinua elämä kohtelisi vielä vähän huonommin. Se on vaan taivaan tosi, ettie ihminen voi ymmärtää toisen kärsimystä, ennen kuin itse kokee jotain vääryyttä. Toinen vaihtoehto tietysti olisi, että olisi sivistänyt itsensä ymmärtämään muita ihmisiä, mutta sinun kohdallasi se ei ole mahdollista(kirjoitustyylisi, asenteesi ja kaikki muu puhuu sen puolesta).

Mutta jää sä tänne yksin kinailee ja ilkeilemään. Mä lähden katsomaan peliä ;)

PS. missä vaiheessa mä kerroin, että kärsin masennuksesta? Sekin kertoo paljon sinusta, että sepittelet muista ihmisistä ihan mitä sattuu oman mielesi mukaan.

Vierailija
225/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i . Mä toivon, että sulle tulee joku päivä sattumaan jotain ennaltaodottamattoman pahaa. Ehkä sitten ymmärrät heikompiasi.

Kertoo sinusta aika paljon. Jos yrittäisit kasvaa ihmisenä niin se masennuskaan ei aina niin äkillisesti iskisi ja ei tarvitsisi niitä masislääkkeitä syödä jatkuvasti ja hakea niille lapsille hoitopaikkaa.

Tuollaisella toisille pahan toivomisella ja aggressiivisella asenteella et vahingoita kuin itseäsi ja perhettäsi.

niin ja aika jännä, että sinä puhut täällä ihmisenä kasvamisesta :D Lue pliis noi sun tekstit vielä läpi ja mieti uudestaan, onko sulla varaa sanoo noin.

Vierailija
226/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kodinhoitajien armeija, mikä auttaa kotiin kotiäitiä oksennustaudissa ja kätensä murtaneelle äidille tulee viikkaamaan pyykit.

Suunsoitolla ei asiat parane. Olen pahoillani.

Kukaan ei pystynyt esittämään ratkaisua, millä rahoitetaan ne kodinhoitajat, joita te tarvitsette ja miten tämä asia konkreettisesti järjestetään.

Pellejä ja tyhjän ruikuttajia. Parempaan ei teistä ole.

toisille pahaa kun he eivät ole samaa mieltä kanssasi. Kertoo sinusta aika paljon. Jos yrittäisit kasvaa ihmisenä niin se masennuskaan ei aina niin äkillisesti iskisi ja ei tarvitsisi niitä masislääkkeitä syödä jatkuvasti ja hakea niille lapsille hoitopaikkaa. Tuollaisella toisille pahan toivomisella ja aggressiivisella asenteella et vahingoita kuin itseäsi ja perhettäsi.

niin ja aika jännä, että sinä puhut täällä ihmisenä kasvamisesta :D Lue pliis noi sun tekstit vielä läpi ja mieti uudestaan, onko sulla varaa sanoo noin.

Vierailija
227/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Itselläni ei mitään masennusta ollut, mutta kyllä se on raskasta yksin lapsen kanssa, tiedän, kun olen pitkiä aikoja ollut yksinhuoltajana. Kun siihen yksinhuoltajuuteen yhdisti arjen, töissäkäynnin, niin olihan siinä haasteensa. Ihan normaalit asiat, kaupassakäynti, siivous, suihkussakäynti... ja pieni uhmaikäinen, joka päiväkotipäivän jälkeen takertuu äitiin, ainoaan aikuiseen, molemmin käsin kiinni.

Ja entä sitten lapsen sairastelut... oksennustaudit, kun ei mihinkään voinut lähteä moneen päivään, ettei lapsi oksenna tai ripuloi alleen jossain kaupassa. Sukulaiset eivät tietty halua tulla auttamaan, ettei heihin tarttuisi kaikki lapsen taudit. Vasta, kun minuun tarttui paha pöpö ja soitin itselleni apua, tuli onneksi sukulainen kotiin auttamaan, mutta mielessä kävi kyllä, että entä jos ei olisi ollut lähellä ketään ja äiti sairaalassa. ?

Ja nämä perhetyöntekijät, jos asia todella on niin, että ne käyvät juomassa kahvia ja puhumassa paskaa ja raportoivat kaiken äitiä vastaan... Mikä idea heitä on sitten jokapaikassa tuputtaa. Itsekin melkein suostuin sellaisen kotiini ottamaan. Onneksi en.

Yheiskunnan pitäisi tarjota konkreettist KOTIAPUA pienituloisille vanhemmille. Ennen kotiapua oli helposti saatavilla, ja yhteisössä autettiin toinen toista, niin että köyhimmilläkin oli aina apujoukkoja. Toista vaan on nykyään, kun ei edes tunne seinänaapuriaan.

Vierailija
228/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa tilanteesi johdosta. Ei varmasti ole helppoa.

Mutta mitä "yhteiskunnan" pitäisi mielestäsi tehdä?

Äideillä pitäisi olla yhtäläiset oikeudet kuin muillakin ihmisillä, mielestäni. Vai onko äiteys Miksi äidillä ei ole oikeus olla sairaslomalla? Ei sairas ihminen voi hoitaa lastansa.

Ennenkaikkea voisi ajatella, että yhteiskunnan tehtävä on auttaa lasta, jonka anhempi on sairas, sillä jokaisella lapsella on oikeus olla turvassa, perushoidettu jne. Miten tämä voi toteutua, jos lasta hoitava vanhempi on sairastunut mielenterveyteen vaikuttavaan sairauteen kuten masennukseen?

Toisaalta taas: yhteiskunnalla ei ole muita keinoja kuin viedä lapsi vanhemmaltaan tässä tapauksessa ja tämän asian pelossa äiti saattaa piilotella sairauttaan ettei menettäisi lastaan, kunnes tilanne ehkä riistääntyy täysin käsistä. Ja samalla lapsi kärsii, kun äiti ei kykene ulkoilemaan, siivoa kotia, laita ruokaa, pysty olemaan tasapainoinen ja iloinen.

Tähän tosiaan pitäisi pureutua ja keksi ratkaisua. Ratkaisun löytyminen vaikuttaisi positiivisesti koko yhteiskuntaan.

Vierailija
229/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kodinhoitajien armeija, mikä auttaa kotiin kotiäitiä oksennustaudissa ja kätensä murtaneelle äidille tulee viikkaamaan pyykit.

Suunsoitolla ei asiat parane. Olen pahoillani.

Kukaan ei pystynyt esittämään ratkaisua, millä rahoitetaan ne kodinhoitajat, joita te tarvitsette ja miten tämä asia konkreettisesti järjestetään.

Pellejä ja tyhjän ruikuttajia. Parempaan ei teistä ole.

toisille pahaa kun he eivät ole samaa mieltä kanssasi. Kertoo sinusta aika paljon. Jos yrittäisit kasvaa ihmisenä niin se masennuskaan ei aina niin äkillisesti iskisi ja ei tarvitsisi niitä masislääkkeitä syödä jatkuvasti ja hakea niille lapsille hoitopaikkaa. Tuollaisella toisille pahan toivomisella ja aggressiivisella asenteella et vahingoita kuin itseäsi ja perhettäsi.

Heh. toi sun kielenkäyttös on jotenkin huvittavaa. Mutta asiaan.

Kyllä täällä on aika moni ilmaissut, miten tämä asia tulisi ratkaista ja miten on rahoituksen laita. Sanon tän kuitenkin vielä kerran, jos sulta on mennyt ohi. Mut tää on tosiaanki viimeinen kerta. Sitten en jaksa enää pelleillä sun kanssa. Jos et tästä ymmärrä, täytyy sun lukemisenymmärtämisessä olla jotain vialla.

RAHOITUS

Kodinhoitoapu rahoitettas ihan niillä verorahoilla, yllätys yllätys. Olit jossain viestissä valmis sijottamaan lapset lastenkotiin tai sijaiskotiin, jos äiti ja isä ei ole lapsia kykenevä hoitamaan. Oletko miettinyt, että nämä kyseiset "kodit" tulee maksamaan kunnille paljon paljon enemmän kuin kodinhoitoapu.

Kodinhoitoapu on juuri ehkäisymuoto, jolla voidaan välttää lapsen joutuminen sijais -tai lastenkotiin. Jos et mua usko, lue tästä(huomaa kohta ennältaehkäisy!!):

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/08/kodinhoitoapu_voi_estaa_ongelmien…

Maininta vielä siitä, että nykyään kodinhoitoapua järjestetään jossain myös lahjoitusrahoilla. Hyvä hyväntekeväisyys siis!

MITEN KONKREETTISESTI JÄRJESTETÄÄN ?

Kodinhoitoavulla on yllättävän pitkät perinteet Suomessa, mutta 90-lvun lamavuosina siitä tingittiin monissa kunnissa ja siksi se on käytössä konkreettisesti vain muutamissa kunnissa nykyään, vaikka asiaa koskien on olemassa oma lakipykälä. Mutta siis konkreettisesti kunnalla on palkkalistoillaan "kodinhoitajia", jotka hoitavat vanhuksia, mutta auttavat myös lapsiperheiden arkea.

Ja tässä vielä vähän lisätietoa :) :

http://yle.fi/alueet/etela-karjala/2009/10/kodinhoitoapu_voi_pelastaa_l…

Jep. Toivottavasti nyt valkeni. Ehkä jopa sivistyit ;)

Vierailija
230/231 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä teet lapsia vasta sitten kun on pääkoppa kasassa. Ai, niin, sulla olikin jälkeinen, oikohan kuitenkin ollut oletettavissa.

Vierailija
231/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan