äiti hoitaa lapsensa missä tilassa tahansa -näin yhteiskunta olettaa
Oon sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja uupumukseen, vauva 9kk. Tällä hetkellä lääkitys on sellainen, etten jaksa tehdä juuri muuta
kuin nukkua. Odottelen pääsyä terapiaan.
Onneksi mulla on ihmisiä ympärillä, jotka pystyvät auttamaan lqpsenhoidossa. Jos näin ei olisi, en edes uskalla ajatella mitä olisi sattunut. Ilman tukiverkkoa masentunut äiti jää todella yksin ja yhteiskunta olettaa, että sairas äiti pystyy huolehtimaan lapsistaan. :( Eikö tälle asialle olisi jo Aki tehdä jotakin? Mieskin voi olla töistä pois vain palkattomana, jos äiti sairastuu. Meillä ei ainakaan vara sellaiseen.
Kommentit (231)
miten tällainen tilanne pitäisi hoitaa. Olisi hyvä saada uusia neuvoja tällaisiin tilanteisiin. Voisimme sitten kerätä niitä ja lähettää päättäjille.
Eli jos äiti joutuu onnettomuuteen, mitä tehdään.
Eli jos äiti yh ja lapset päiväkodissa ja sinne ilmoitetaan, että äiti ollut autokolarissa.
Miten yhteiskunnan pitäisi auttaa. Mitä tässä pitäisi tehdä. Nythän todennäköisesti lapset pikasijoitetaan joko sijaiskotiin tai lastenkotiin, koska eihän heitä voi kotiinkaan yksin päästää ellei heillä ole sitten isää, joka voi ottaa tai muuta sukulaista.
Mutta spekuloidaan, että isää ei ole ollenkaan, eikä sukulaisia samassa kaupungissa. Miten voisi yhteiskunta auttaa.
Ja nyt kunnon neuvoja kehiin, eikä tyhjän riitelyä.
että äidin joutuminen onnettomuuteen on lapselle sen kertaluokan shokki, että ei ole kyllä asiallista sanoa, että saman tien joutaa lapsi itsekin sitten lastenkotiin.
Erityislapsilla tuohon matkaan olsi jo muutenkin koulukuljetus. Mutta jos olet itse valinnut munkuin lähikoulun , niin niin sitten sitä kantaa itse surankset eikä valita.
Erityislapsilla tuohon matkaan olsi jo muutenkin koulukuljetus. Mutta jos olet itse valinnut munkuin lähikoulun , niin niin sitten sitä kantaa itse surankset eikä valita.
kaikilla lapsilla siellä on noin pitkät matkat ja äidit eivät voi mennä töihin kun heidän pitää kuskata koululaisia kouluun.
Kun muualla Suomessa lapsilla on koulukuljetus jos koulumatka on ala-asteella yli 3km
Väitteesi, että nykyajan äiti on niin yksi ja ennen oli piiat ja rengit ja mummot samassa pihapiirissä.
Pienviljelijän talossa ei ollut piikoja, eikä renkejä. Rintamamiestalossa pyöri lapsia ja ei todellakaan ollut varaa palkata apuvoimaa siihen avuksi hoitamaan lapsia ja tekemään kotitöitä. Lisäksi hoidettiin mummot ja papat ja anopit ja apet itse kotiin.
Toisaalta 70-luvulla en ole nähnty kaupungissa, enkä maalla piikoja ja renkejä. Ei ollut mummot samassa taloudessa auttamassa lastenhoidossa. Siksi moni nainen valitsi kotiäitiyden, koska ei ollut hoitopaikkoja ja apua lasten hoitoon ei saanut. Jäätiin ns. kotirouvaksi hoitamaan lapsia palkatta ja mentiin töihin vasta kun lapset menivät kouluun. Ja silloin ei saatu kotihoidontukia yms.
Esim. kun pikkusiskoni syntyi vuonna 1976 äitiysloma oli sen muutaman hassun kuukauden, jonka jälkeen äitini otti palkatonta virkavapaata siihen saakka, että sisko oli vähän vajaa 1-vuotias. Vaan kuinkas sitten kävikään, sisko ei saanutkaan hoitopaikkaa vaan vanhempieni oli pakko palkata kotiin hoitaja ja jossain vaiheessa pääsi sitten jonottamalla "seimeen" eli ihan pienetn päiväkotiosastolle.
Nykyään subjektiivisen päivähoito-oikeuden myötä päivähoitopaikan saaminen on aivan eri sfääreissä.
Olen sitä mieltä, että esim. vakavan masennuksen myötä tulisi saada jonkinlaista apua yhteiskunnalta, esim. lastenhoitoon - oli se sitten kuntouttava paikka päiväkodissa (masentuneen lapselle varmaan paras vaihtoehto) tai ihan pienten kohdalla jotain muita tukipalveluita, mutta maksuttomia näiden ei todellakaan tarvitsisi olla, eivät ne ole vanhuksillekaan. Mutta siis esim. niin, että neuvolan kautta autettaisiin avun järjestämisessä, koska masentuneelle se saattaa olla aivan ylivoimainen asia.
Mutta nämä oksennustautiset avun vinkujat ovat kyllä todellakin tapaus sinänsä. Ei varmaan ole äitiä jolle vastaava tilanne ei olisi sattunut kohdalle, itsellänikin usein. Muutaman päivän seisoo kyllä vaikka kepin nenässä ja jos lähtee 40 asteen kuumeessa ulkoilemaan kun muksu "vinkuu ulos" niin se on kyllä jo ihan omaa tyhmyyttä. Todellakin, millainen reservi hoitajia tarvittaisiinkaan jokaisen kotiäidin oksennustautien varalle.
että lähikouluun on.
Meillä on lähikoulu, mutta se on homeessa ja lakkautusuhan alla. Siksi siihen ei kannata lapsiaan laittaa.
Uusi koulutontti on meidän talon takana, siihen piti tulla uusi koulu 2008, mutta vielä ole näkynyt.
Siksi tämän alueen lapsia kuskataan muualle, koska tämän alueen oma koulutilanne on hoitamatta.
täti voisi ottaa niitä lapsia vaikka aluksi, ettei niitä tarvis panna mihkään lastenkotiin. Muutenkin lapsilla shokki kun äiti on sairaalassa.
joka tapauksessa, joten lapsen etu on, että aloittaa joka tapauksessa jossakin muussa koulussa alunperinkin.
Koko päiväksi lapset päiväkotiin, koululaiset kouluun ja ilatpäivän kyllä pystyvät olemaan yksinkin kotona jos on pakko, isä töihin ja äiti sairaalaan. Työpäivän jälkeen isä hoitaa lapset.
Minten minusta tuntuu, että jotkut on sitten ihan tosi avuttomia.
pk seudulla lähikouluun ei ole kellään 15 km. Erityislapsilla tuohon matkaan olsi jo muutenkin koulukuljetus. Mutta jos olet itse valinnut munkuin lähikoulun , niin niin sitten sitä kantaa itse surankset eikä valita.
Asun Munkkivuoressa enkä äkkiä pysty edes laskemaan monta alakoulua tässä olisi 15 km säteellä jos tuohon lähimpään ei pääsisi, aika monta...
Ja jos se lähikoulu on homeessa tms. kuten tää 15 kilsan matkasta valittanut sanoi, niin kuntahan yleensä järjestää väistötilat esim. parakkiin (ei kivaa tietenkään).
Mutta toki jos täytyy Kulosaaresta saada se lapsi vaikka tänne meillepäin Ranskalais-Suomalaiseen kouluun niin se on ihan oma valinta ja toki ekaluokkalaiselle hankala matka. Mutta se asia pitää ottaa huomioon kouluun hakiessa eikä huutaa yhteiskuntaa apuun.
Tää lakkautusuhan alla oleva homeinen koulu on jo parakki. Eli mihin siitä nyt vielä pitäisi VÄISTÄÄ?
Ja mikä ihmeen asia? Siis se, että äiti joutuu autokolariin?
olevan tiedossa, miten asiat pitää hoitaa. Nyt esimerkkejä kehiin, miten pitäisi hoitaa tilanne, missä yh äiti joutuu onnettomuuteen ja lapset päiväkodissa. Asia pitäisi hoitaa niin, ettei kylmät paskiaset vie lapsia inhottavaan päiväkotiin.
Ehdotuksia, huhuuu...
Ja kuka on ylipäätään puhunut yksinhuoltajaäideistä?
Jos joutuu onnettomuuteen, moni ihan tavallinen kotityö vaikeutuu tai käy mahdottomaksi - ja se lastenhoito. Kas kun ne lapsetkin voi siinä toipilasaikana sairastaa.
Ihan jo niin yksinkertainen juttu kuin vaatehuolto, siis se vaatteiden viikkaaminen, ei onnistu ihan jo niin yksinkertaisen haverin sattuessa kuin että kaatuu ja murtaa ranteensa.
Eli lapset päiväksi päiväkotiin ja isä hoitaa illalla pyykkien viikkaukset yms.
Eli siis mihin te tarvitsitte sitä yhteiskunnan apua niin kamalasti ja sitä ilmaista kodinhoitajaa?
Äsken oli kamala huuto siitä, että yhteiskunta ei auta ja nythän se auttaakin kun tarjoaa päiväkotipaikan ja isä hoitaa illalla lapset.
No voi voi, eikö se nyt enää ollutkaan niin hankalaa. Ja vielä tunti sitten tuntui, että maailma kaatuu jos äiti sairastuu ja yhteiskunta ei auta ja mistään ei tule mitään: nyt ei ole ongelmaa. Lapset päiväkotiin ja se on siinä.
Jos joutuu onnettomuuteen, moni ihan tavallinen kotityö vaikeutuu tai käy mahdottomaksi - ja se lastenhoito. Kas kun ne lapsetkin voi siinä toipilasaikana sairastaa.
Ihan jo niin yksinkertainen juttu kuin vaatehuolto, siis se vaatteiden viikkaaminen, ei onnistu ihan jo niin yksinkertaisen haverin sattuessa kuin että kaatuu ja murtaa ranteensa.
Vai onko sun mies sitä luokkaa, että tulee illala töistä, rojahtaa sohvalle kaljatölkin kans, eikä tee mitään. Siksi haluat päiväsi kotipalvelun tekemään kotityöt, että ukkos saa ryystää kaljaa illat rauhassa.
hänenkin saada kodinhoitaja päiväksi kotiin. Ihan samassa tilanteessa hänkin on kuin äiti. Sillä kädellä ei voi tehdä mitään.
Sillä ei voi vaikka runkata niin se kodinhoitaja voi vaikka auttaa samalla tavalla kuin tulee naiselle viikkaamaan pyykkiä jos ranne on murtunut.
Tasa-arvo kunniaan.
Ihmiset haluaa vain marista marisemisen ilosta ja leikkiä marttyyria, mutta mitään oikeita ehdotuksia ei ole.
Eli koko ketju menetti täysin uskottavuutensa, kuten ap.kin. Vaikka hän kyllä tunnustikin jo, että teki aloituksen vain osoittaakseen myötätuntoa muita kohtaan ja hänelläkään ei ollut ratkaisuvaihtoehtoja siihen "kun yhteiskunta ei auta"
mieheni otti jo ylimääräistä palkatonta vapaata töistä hoitaakseen ne lasten kuskaukset, jotka minä yleensä hoidan.
Ja sen lisäksi me palkkasimme siivoojan käymään kerran viikossa.
Ja lastenhoitoapua, kun meidän nuorimmainen sairasti (hänellä on krooninen sairaus, minkä takia hän alkujaan olikin kotihoidossa, koska ei kestänyt päiväkodissa infektioriskin takia). Lastenhoitaja auttoi myös, kun mieheni oli työmatkalla, eikä ollut kuskaamassa/hoitamassa lapsia.
Me emme siis saaneet - tai edes hakeneet - yhteiskunnalta yhtään mitään. Ole ihan huoleti.
Me olisimme tarvinneet myös ihan tukea siitä itse onnettomuudesta toipumiseen ja kuntoutumiseen. Siis henkisesti. Mutta älä huoli, ei me sellaistakaan haettu tai saatu.
hänenkin saada kodinhoitaja päiväksi kotiin. Ihan samassa tilanteessa hänkin on kuin äiti. Sillä kädellä ei voi tehdä mitään.
Sillä ei voi vaikka runkata niin se kodinhoitaja voi vaikka auttaa samalla tavalla kuin tulee naiselle viikkaamaan pyykkiä jos ranne on murtunut.Tasa-arvo kunniaan.
Sillä miehellä ei ole lapsia siellä nurkassa kun se kotiäiti hoitaa ne lapset.idiootti sinäkin. Et tajua mikä tää pointti on
että joidenkin äitien henkinen tila on kyllä järkyttävällä tolalla.
tarvitaan todellakin 4 hoitajaa pyörittämään vuorohoitoa kotona. Maksaa sekin kunnalle aika paljon. Toisaalta, millaista on lasten elämä kun päivän aikana on kolme hoitajaa, 1 vapaalla ja tulee töihin viikkolevon jälkeen.
Kunnalla ei ole mahdollisuutta palkata äidillistä hoitajaa asumaan viikoksi kotiin ja hoitamaan perhettä. Samat työaikalait kodinhoitajilla on kuin muillakin. He eivät voi tehdä töitä 24 tuntia vuorokaudessa ilman vapaapäivää.
Ihana idealistisia ajatuksia monella, mutta mahdoton toteuttaa. Toki olisi hienoa jos voisin aamulla soittaa kunnantoimistoon ja sanoa, että olen kipeä, saanko hoitajan täksi päivää. Puolen tunnin päästä tulisi hoitaja hoitamaan lapsia ja minä saisin lekotella rauhassa päivän.
Samoin jos mieheni olisi reissussa ja tulisin kipeäksi, saisin vaikka viideksi päiväksi hoitajan ympärivuorokautta hoitamaan lapsiani ja tekemään ruoat ja leipomaan.
En sitä sano, etteikö se olisi ihanaa. Mutta olen yrittänyt selittää käytännön hankaluuksia, miksi se ei oikein toimi.
Ihana on huudella, että miksi yhteiskunta ei auta ja hommaa meille hoitajia ja apua kotiin ja just mulle nyt tälle päivää kun mulla on kuumetta. Mutta haluaisin rakentavia vinkkejä, miten ne hoidettaisiin. Ja jos on hyviä neuvoja kunnalle, miten tämä voitaisiin hoitaa niin kannattaa tehdä aloitteita asiasta jos ne saataisiin eteen päin.