Aamulla tyttäreni, jolla on "puhdas" englanninkielentaito koetti opettaa minua sanomaan sanan grass.
Ei onnistu kuulemma. Itse mielestäni sanon sen ihan oikein :)
Kuulemma kaikki miten sen sanoin menee pieleen vaikka kuinka koetan matkia tyttären lausuntamallia. En edes erota miten erilailla hän sen muka sanoo. Tytär kyllä osaa kertoa minulle aina sen virheen, välillä tulee kuulemma c välillä g ja sitten muita omituisuuksia, mutta ei koskaan oikein. Tunnen olevani toivoton tapaus.
Ollaan asuttu englantia puhuvassa maassa jo 15 v ja osaan kyllä melko sujuvasti puhua kieltä, mutta eipä kelpaa tyttärelle :))
Kommentit (24)
mutta onhan nyt englannissakin alueellisia eroja ääntämisessä... se tapa jolla jossain äännetään squirrel ei ehkä ole ihan täysin sama kuin jossain toisessa paikassa.
Ei onnistu kuulemma. Itse mielestäni sanon sen ihan oikein :)
Kuulemma kaikki miten sen sanoin menee pieleen vaikka kuinka koetan matkia tyttären lausuntamallia. En edes erota miten erilailla hän sen muka sanoo. Tytär kyllä osaa kertoa minulle aina sen virheen, välillä tulee kuulemma c välillä g ja sitten muita omituisuuksia, mutta ei koskaan oikein. Tunnen olevani toivoton tapaus.
Ollaan asuttu englantia puhuvassa maassa jo 15 v ja osaan kyllä melko sujuvasti puhua kieltä, mutta eipä kelpaa tyttärelle :))
Onko pahojakin kehitysongelmia? Kukaan normaali ei mene arvostelemaan kuiden puhetta. Onko terapiaa?
Minusta jutun juoni on ihan selkeä. Vastaavasti voisi ajatella, että minulla olisi vaikka ulkomaalainen mies täällä Suomessa, ja lapseni ääntäisi suomea pienellä korostuksella. Kyllähän sitä yrittäisi korjata, että osaisi puhua mahdollisimman hyvin. Natiivin tasolle ei yleensä pääse mitenkään, jos on aikuisena vasta kielen oppinut. Vai tunteeko joku sellaisen Suomessa asuvan ulkomaalaisen, joka on aikuisena tullut, eikä muka kukaan huomaa mitään korostusta edes pitkään jutellessa?? Enpä usko.
tyttärellesi squirrel niin saa hyvät naurut :D Se on ihan mahdoton lausua oikein!
Minusta siina ei ole mitaan vaikeata. Jewellery on myos sana joka tuntuu olevan mahdoton sanoa oikein.
Ja niinkin simppeli nimi kuin Melissa aannetaan kunnon e:lla kun natiivit nelkein nielaisevat sen pois - Mlissa.
sulla ei taida olla ainakaan teini-ikäistä lasta?