sektiosta,sen saannista...
siis jos on synnytyspelkoja ja haluaisi sektion onko pakko käydä siellä pelkopolilla?
Kommentit (101)
Puhutaan hitaasta adaptaatiosta, lapsi ei oikein muista hengittää, sydämen toiminnan kanssa on ongelmia jne.
Muutenkin sektiovauvat ovat tutkitusti itkuisempia kuin alatietä syntyneet. Syynä juuri se, että eivät ole kokeneet sitä alatiesynnytyksen aiheuttamaa " stressiä" , joka käynnistää vauvassakin monia esim. hormonaalisia toimintoja, ja eivät siten ole yhtä valmiita tähän maailmaan.
Mukavuudenhaluisen muka " sivistyneen" äitykän järjenjuoksu ei riitä niin pitkälle, että tajuaisi sen, että sektiossa tehdään viilto vatsapeitteiden lisäksi valtavaan lihakseen ja tämä todella aiheuttaa huimasti suurentuneita riskejä tuleviin raskauksiin ja synnytyksiin. Tämä bimbo uskoo vain mitä haluaa ja perustelee tekaistuilla faktoilla itsekkyytensä.
Taitaa " erittäin koulutettu" tarkoittaa kohdallasi kampaajan utkintoa. Tuollaista skeidaa et muuten suustasi päästelesi. Synnyttäneeksi naiseksi olet harvinaisen huonosti perillä faktoista. Onko jonkun yksittäisen lääkärin sanomisetko sinulle on joku Jumalan sana? Vain tyhmä uskoo sokeasti auktoriteetteihin. Otapa asioista selvää, enne kuin tulet tänne länkyttämään hölmöyksiä.
...Kommentointia. Ei mitään ymmärtämistä, tukemista,erilaisuuden hyväksymistä!Näkee tosiaan että toinen äiti on toiselle susi.Ei ole vain yhdenlaista hyväksyttyä tapaa synnyttää, me ihmiset olemme erilaisia. Toiset sietävät pelkoa ja kipua paremmin kuin toiset, miksi siitä tarvitsee muiden syyllistää? Synnytys ja raskaus on riski, synnyttää kummalla tavalla tahansa.Tämä on samaa kinastelua kuin imetysasiat. Hei haloo! Tiukkapipoisuus hiiteen ja ymmärrystä puolin ja toisin!
Tässä keskustelussa ei ole pahemmin puututtu siihen, mikä tapa on oikea, vaan enemmänkin siihen kun joku " fiksu" ja " koulutettu" jakelee täysin valheellista tietoa.
kiova:
...Kommentointia. Ei mitään ymmärtämistä, tukemista,erilaisuuden hyväksymistä!Näkee tosiaan että toinen äiti on toiselle susi.Ei ole vain yhdenlaista hyväksyttyä tapaa synnyttää, me ihmiset olemme erilaisia. Toiset sietävät pelkoa ja kipua paremmin kuin toiset, miksi siitä tarvitsee muiden syyllistää? Synnytys ja raskaus on riski, synnyttää kummalla tavalla tahansa.Tämä on samaa kinastelua kuin imetysasiat. Hei haloo! Tiukkapipoisuus hiiteen ja ymmärrystä puolin ja toisin!
sillon ei sektioita tehty.minun isoäiti on synnyttänyt YKSIN saunassa 12 lasta paitsi yhdessä oli miehensä mukana ja tosin se lapsi kuoli synnytykseen.mutta 12 lasta on saunassa vääntänyt eikä ollut kätilöitä paikalla.mitenköhän jos nyky naisten pitäisi tehdä samoin...
Luen hupaisiakin sävyjä saaneita mielipiteitänne tässä työpaikalla kahvin lomassa.
15% synnytyksessä vammautuneita lapsia on valtava luku, se jos mikä aiheuttaa pienelle vauvalle trauman! Vai kuka antaisi kätilön tai lääkärin synnytyksen JÄLKEEN ihan rauhassa kiskoa lastanne päästä, repiä käsiä sijoiltaan tai rusauttaa luita poikki? Entä kuka antaisi laittaa lapsen suulle käden ja pitää minuuttitolkulla niin, että tulee aivovamma hapenpuutteesta??? Ei tietenkään KUKAAN! Se on aivan sairas ajatuskin, mutta synnytyksen aikana kaikki on ok muka sen vuoksi, että se ON LAPSELLE HYVÄKSI? Olette melko sairaita mieleltänne, kun tällaisen logiikan sumeilematta hyväksytte ja laitatte edelle rauhallisen sektiosynnytyksen.
Kaikki mielipiteenne ovat mielipiteitä. Ne eivät liikauta minua mihinkään. Ne ainoastaan vahvistavat minun oikeaa valintaani, minä ajattelen oikeasti syntyvää lastani ja hänen etuaan. Te olette turvautuneet siihen viralliseen malliin, että naisen ja lapsen kuuluukin kärsiä synnytyksen aikana, ei haittaa vaikka molemmat vammautuu ja kipua pitää tuntea, muuten ei ole äiti.
Minä olen todella hyvä ja onnellinen äiti, surettaa vain että kaltaisianne fanaatikkoja on niin paljon. Olette jopa valmiita propagandaan puolustaaksenne alapään repimistänne ja lastenne synnytyskärsimyksiä. Minä sain terveen lapsen ja toinen terve lapsi on tulossa, jos se synnytyksestä on kiinni. Olen erittäin rohkea ja iloinen siitä, että olen osannut tehdä oikean valinnan.
Naurattaakin vähän kiihkomielisyytenne, mutta enimmäkseen tosiaankin surettaa, että synnytyksestä tehdään kilpajuoksu ja naisten välinen sota, ikäänkuin meillä ei olisi aihetta yhteiseen ponnistukseen parempien synnytyskokemusten lisäämiseksi.
5
Uskomatonta, mitä älytöntä porukkaa täällä on tuomitsemassa sektiota. Itkuisia lapsiako sektiolla? Höpöhöpö! Jollakin on, jollakin ei ja niin on alatiesynnytyksissä. Minun lapseni oli tosi rauhallinen ja tyytyväinen, on vieläkin 2 vuotiaana. Sama juttu usealla ystävälläni, jolla sektiolapsi.
Ja nro 5 ei tempaa tuulesta synnytyksen riskeistä lapselle. Niistä puhutaan vähän, mutta niitä tapahtuu paljon. Valtio ei halua alkaa ottaa kustannuksia terveydenhuoltoon yhtään enempää kuin nyt on. Siksi näistä asioista vaietaan.
T: Sektioäiti
olen usein kuullut sen lauseen että ennen sitä synnytettiin vaikka kesken heinätöiden. Jopa synnytyslääkäriltä. Tokaisin silloin siihen että:Joo, mutta lapsi ja äiti kuolleisuuskin oli aivan eri luvuissa.Pitäisikö taas palata saunasynnytyksiin yms.?Jos sinusta tuntuu että sektio olisi sinulle se oikea tapa synnyttää HYVÄ NIIN.Sinulla on siihen täysi oikeus!Jos taas monet täällä on alatiesynnytysten kannalla, siitä vaan alakautta pukkaamaan.HYVÄ NIIN. Tietysti lääkäreillä yms. on sanansa sanottavana, mutta toivoahan voi aina.Nautitaan raskauksistamme ja lapsistamme...ja tukekaamme muita äitejä.
Kunv errataan lapsille sattuneita vammautumisia synnytyksissä, niin sektiossa tämä prosentti on häviävän pieni. Alatiesynnytyksissä se on tosiaan jotain 14-15% luokkaa.
Äidille vakavat riskit ovat isompia (veritulppa jne.) mutta jos verrataan sitten näitä vähemmän vakavia eli vain mukavuuteen vaikuttavia riskejä (peräsuolen, virtsaputken tai rakon tai emättimen repeämät yms.) niin niiden määrä on huikea verrattuna sektioon. Sektion ainoa vastaava " mukavuusvaiva" on arpi, joka voi parantua heikosta tai siinä voi olla muita ongelmia. Mutta sisäisiä repeämiä yms. ei emättimen seudulle sektioäideillä tietenkään tule.
Riippuu siis, miten vaivoja verrataan ja lasketaan niin sektiossa ei siis tule " alapää pieniä tai isoja vaivoja" , mutta esimerkiksi lihaville riski saada veritulppa on suurempi.
Nykytietämyksellä ja hoidolla lapseen kohdistuvasta stressistäkin ollaan monta mieltä, joten tässä ketjussa ei ole faktatietoa niistä kiistatta.
parhaimmat tiensä. Eli kannatan alatiesynnytystä, jos se on vain mahdollista. Itse jouduin loppujen lopuksi kiireelliseen sektioon ja musta se oli masentavaa. Ei 6-7 vatsapeitettä vedettynä halki ja 20 cm pitkä arpi alamahalla ole hauskaa... Toipuminen on pääsääntöisesti hitaampaa.
sektioon en lähtisi ellei synnytys sängyllä ollesani sanota että pitää tehdä hätäsektio.ja en ymmärrä mikä siinä on niin kamalaa synnyttää lapsi alateitse jos kerta lääkärit ei määrää sektiota.ja kun sanotaan että six kun pelottaa se synnytys ni eihän siinä oo muutakun se jumalaton kipu.ja kätilöthän ja lääkärithän siellä on sitä varten että jos jotain käy
Ei omaa elämää voi loputtomiin kontrolloida.
Surullista, ei voi muuta sanoa...
Itkuisia olivat molemmat. Sektiovauva itki vatsanpurujaan ekat 3kk mutta tämä täydellisellä alatiesynnytyksellä syntynyt oli itkuisa ekat 10kk. Et ei taida ihan paikkaansa pitää tuo luulo että sektiovauvat ne vain itkee ja itkee.
Vastaus: Keisarinleikkaukseen ryhdytään vain lääketieteellisten seikkojen perusteella, koska keisarinleikkaus on kuitenkin riskialttiimpi synnytys kuin alatiesynnytys. Jos alatiesynnytyksessä tulee äkillisesti ennalta arvaamattomia riskejä, voidaan keisarinleikkaus tehdä vielä kuitenkin.
Hannu Penttinen
Yleislääkäri
http://www.tohtori.fi/kysy/
Vierailija:
Sama, jos väittäisi korvikkeen olevan aina lapselle parasta ravintoa tai säännöllisen fyysisen kurituksen olevan hyväksi lapsen kehitykselle.
on väitteillä: sektio on aina parempi lapselle tai korvike on aina parasta lapselle. Yhtä tuulesta temmattujahan ne ovat.
mitä tuon yhden linkin takaa löytyi! Olen parhaillaan raskaana ja nyt iski sektiokammo. En voi tajuta miten joku voi HALUTA vartavasten sektioon.
No, toisaalta jos joku sektion haluaa, niin suon sen kyllä hänelle ilomielin. Kunhan vain en itse koskaan joutuisi sektioitavaksi...
mä en todellakaan olisi edes halunnut mitään sektiota.olen onnellinen koska sain synnyttää molemmat lapseni alateitse.ja todellakin HALUSIN tuntea miltä tuntuu syynnytys kivut.ja ne tosiaan oli aivan helvetilliset.mutta ainakin tiedän miltä SYNNYTTÄMINEN tuntuu.
Tiesitkö, että sektion jälkeen kohtukuolleisuusriski nousee 8-kertaiseksi seuraavan lapsen kohdalla verrattuna alatiesynnytykseen?
Ihan hyvä, jos ymmärrät olevasi sen verran surkea tyyppi, ettet osaa edes synnyttää, sitten onkin varmaan ihan hyvä antaa homma toisten hoidettavaksi.
Mutta jos seuraava tai sitä seuraava lapsesi kuolee kohtuun, tiedät myös ketä yksin syyttää. Itseäsi.