sektiosta,sen saannista...
siis jos on synnytyspelkoja ja haluaisi sektion onko pakko käydä siellä pelkopolilla?
Kommentit (101)
Mulla on sektio kammo! mun mielestä se oli ihan kauhea kokemus!!! Toisen lapsen kovasti haluaisin mutta mielessä kummittelee vain tuo sektio mihinkä en tod. haluaisi enää. Muuta vaihtoehtoa ei kuitenkaan ahtaan lantion vuoksi ole=(!!!
Vierailija:
eikö ole muita vaihtoehtoja mieleen tullut+ niitä kerrotaan pelkopolilla. ehkä miehesi voisi olla pois töistä,onhan se hänenkin " juttu"
vai onko niitä muitakin joista sit pelkopolilla kerrotaan......-ap
Jösses, että olet tietämätön ja typerä. Sektiossa on aina enemmän riskejä kuin alatiesynnytyksessä - niin lapselle kuin aikuisellekin. Lapsellista vaatia mukavuussektiota. Itse jouduin sektioon lapsen väärän asennon mukaan. Toivottavasti seuraava lapseni saa parhaan mahdollisen alun elämälleen ja syntyy normaalisti alatiesynnytyksellä, vaikka se tuskallinen onkin.
kertokaa mitä vaihtoehtoja siellä sitten annetaan????????????????
siinä ne kivut vaan on 6 viikkoa sen synnytyksen jälkeen... ja mitään vauvaa painavampaa EI saa kannella ekaan 4 viikkon, eli esim. esikoista.
Nimim. kaksi sectiota takana, ja nyt saa riittää
joillakkin on joillakin ei. ystävälläni oli kivuton ja kanteli esikoistaan huoletta. minun tuurilla sektio on sika kivulias... mutta ei tule kysymykseenkään että alatieitse synnyttäisin.-ap
tosin tieto vaikeasta synnytyksestä tuli itselleni ja lääkäreille vasta synnytystapa-arviossa viikolla 37. Mutta tiukkana piti olla! Lääkäri olisi halunnut arvioida tilannetta uudestaan synnytyksessä. (ahdas lantio). Pidin kiinni haluttomuudestani vaurioittaa lasta ehkä hapnpuutteessa ym. ja sektioaika irtosi saman tien.. Mielestäni kyseessä ei ollut kuitenkaan minkään perinteinen pelkosektio. Oli syytäkin pelätä jos lantiossa ei röntgenlääkärin mukaan ollut tilaa..
Mutta synnytystapaa ei voi silti valita vain siten, että kun nyt pelkään alapääni repeävän haluan sektion. Kummassakin synnytystavassa on hyviä ja huonoja puolia ja niistä sinun täytyy sinne mennä keskustelemaan. Ilman sitä et voi tehdä perusteltua päätöstä siitä, miten haluat lapsen synnyttää. Sektiokaan ei ole välttämättä helppo ja kivuton, itse asiassa riskit (kuolleisuus ja muut komplikaatiot) ovat äidille paljon normaalia synnytystä suuremmat.
terv. molemmat tavat kokenut ja ehdottomasti alatiesynnytyksen kannalla
Vierailija:
kertokaa mitä vaihtoehtoja siellä sitten annetaan????????????????
Lääkärin mielestä sektioon ei ollut syytä, vaikka lantioröntgen antoi ahtaat mitat (esim interspina 9 cm). Sain luvan sektioon vain kategoriassa " pelkosektio" , horror partus! Lääkäri muutenkin todella v-mäinen tyyppi.
et sinä tiedä mitkä asiat ovat aiheuttaneet pelkoni!-ap
Olen täysijärkinen ja täysi-ikäinen nainen. Lisäksi erittäin koulutettu ja sivistynyt, toisin kuin ehkä te, jotka jaatte tunteenomaisia mielipiteitänne vailla itsekritiikkiä.
Odotan toista lasta ja saan hänellekin sektion. Oletteko lukutaidottomia: KOLMEN ystäväni lapset ovat vammautuneet synnytyksissä pahasti. Kahdella aivovamma. Jo tämä on syy pyytää sektiota ja te ette voi mitata, mikä merkitys asiassa on minulle henkilökohtaisesti. Sektio on täysin selvä valinta minulle. Sen koettuani annan tottakai kokemuksistani tietoa samaa pohtiville.
Alatiesynnytyksissä tapahtuu n. 15% lapsista vammautumisia aina " lievemmistä" kuten jäsenten sijoiltaan menosta yms. vakavampiin kuten aivovammat. Tämä tieto on lääkäriltä saatua.
Sektiossa tämä prosentti on olematon, jotkut tosin väittävät että lapsen on saatava alatiebakteereja vastustuskyvyn vuoksi. Mutta meidän lapsi sai Gefilusta ja on äärimmäisen terve.
Lastani ei ahdettu läpi alapään, hän on kokenut varmasti todella onnellisen synnytyksen ja saman tarjoan toisellekin. Imettää aloin heti ja nousin kävelemään muutama tunti leikkauksen jälkeen illalla. Ihanampaa kokemusta ei ole kuin oman lapsen syntymä.
Lisäksi äitien vammautumisesta vaietaan, mutta tuttu synnytyslääkäri on paljastanut todella ikäviä tapauksia ja sanonut, että jos hän vain voisi niin kuuluttaisi joka suuntaan, että kannattaa valita sektio. Alatiesynnytystä suositaan, koska se on halvempi ja äiti hoitaa sen lähestulkoon itse.
Niin, ja sektioäidille VAKAVAT riskit (kuten äärimmäisen harvinainen veritulppa) voivat olla erilaiset kuin alatiesynnytyksissä, mutta ne ovat yleensä riskiryhmien (lihavat, diabeetikot jne. ongelmia). Minä olen hoikka ja terve ja voin oikein hyvin sektion jälkeen ja otan vaikka riskin, että itse saan jonkin komplikaation, pääasia että lapseni saa turvallisen synnytyksen.
Älkääpä siis jakako omituisia ja tietämättömiä kommentteja numerot 10 ja 6. Sektioon siis vain ap ja muut asiaa harkitsevat. Se on hieno kokemus etenkin lapselle.
NR 5
Synnytys oli vaikea ja hätäsektio päätös tuli yli 2tunnin turhan työntövaiheen jälkeen.olin tosi kipeä ja vieläkään en voi nostella painavia tavaroita!kammo jäi kyllä leikkaukseenki!
Ehkä oletkin niin hieno ja sivistynyt, että tavallisten rahvaiden tapa synnyttää alakautta on sinulle liian sotkuista ja hankalaa.
Ota se pää pois sieltä kirjojesi välistä ja tutustu hieman OIKEISIIN faktoihin sektion riskeistä ennen kuin tulet vakuuttelemaan sen paremmuudesta.
Olet väärässä. En jaksa luetella tähän kaikkia sektion riskejä. Voit käydä itse katsomassa ne netistä tai jostakin alan teoksesta. Olet sentään kai lukutaitoinen. Ei pidä myöskään uhohtaa sektioarven vaikutuksia seuraaviin raskauksiin ja synnytyksiin. Sektion jälkeen esim. kohdun repeäminen on riski ja äärimmäisen vaarallinen tilanne.
Jos olet jostakin löytänyt epäpätevän lääkärin, joka olisi valmis suosittelemaan sektiota normaalitilanteessakin, niin ymmärrät varmaan itsekin, että tämä puoskari on ehdoton poikkeus.
Alatiesynnytys yleensä äidille riskittömämpää. Kukin valitsee arvojensa tai pelkojensa mukaan. Molemmissa riskejä.
Kyllä on aikamoisia nöösiluusereita suuri osa suomen naisista. Poistakaa vaikka räätkin nenästänne leikkauksella, johan siinä voi verisuoni katketa päästä jos oikein joutuu töristämään.
Väitteesi, että sektio olisi parempi kokemus lapselle on pötyä. Luonnollisessa tilanteessa lapsi itse käynnistää synnytyksen eli lähtee ulos, kun on siihen valmis. Suunnitellussa sektiossa lapsi vain nostetaan yhtäkkiä maailmaan. Siitä syystä, esim. hengitysongelmat ovat yleisempia sektiolapsilla. Tutkimusten mukaan sektiolapset ovat uneliaampia, ja on myös tilastotietoa, että jopa lähtevät liikkeelle myöhemmin kuin luonnollisesti syntyneet.
sitä mieltä, että sektio saattaa olla jopa traumaattinen tapahtuma lapselle. Lapsi nostetaan pahaa aavistamatta kohdusta maailmaan, kun normaalissa alatiesynnytksessä lapsi " päättää itse" , kun on aika lähteä kohdusta.
eikö ole muita vaihtoehtoja mieleen tullut+ niitä kerrotaan pelkopolilla. ehkä miehesi voisi olla pois töistä,onhan se hänenkin " juttu"