Kaverisynttärit 5-vuotiaalle tytölle. Mitä leikkejä ja ohjelmaa?
Kyseessä siis esikoinen, joten ensimmäistä kertaa elämässäni tällaista järjestän. Minkälaista ohjelmaa laittaisin? Lapset ovat meillä 1h30min. Entäs tarjottavaa? Ajattelin ihan keksiä, jäätelöä ja pieni kakku.
Kommentit (33)
ongintaa ja aarteenetsintää. Osan aikaa saivat keksiä itse tekemisensä ja hyvin viihtyivät.
Tarjottavana oli kakku, keksejä, sipsejä, popcornia, pieniä lihapullia, juustoa, viinirypäleitä tikunnenässä, karkkia.
6v synttäreille tehdään jäätelöbaari, paria eri jäätelöä, siihen kastikkeita, strösseleitä ym, itse saavat koota annoksensa.
vinkeistä! Entäs oisko joitain pelejä lisää? Aarteen etsintä oli aika kiva idea kans! Mites tuo Pinata juttu toimii? Teetkö itse sen? Ja onko siihen jossain teko-ohjetta?
ap
Vaikea ymmärtää vielä pienten lasten äitinä tätä tapaa, että lasten synttäreille pitäisi aikuisten keksiäohjelmaa. Kuvittelisin, että jos yhteen lätkäistään 5-10 lasta niin keksivät ohjelmansa ihan itse. Näin ainakin oli omassa lapsuudessani.
Ehkäpä viisastun ja alan itsekin joku päivä vääntää prinsessatiaroja.
Meidän muksut tykkää, kun synttäreillä saa leikkiä ihan vapaasti. Joku onginta nyt on kiva tai aarteenetsintä, mutta muutoin ovat meillä olleet kolmekin tuntia ilman enempiä järjestelyitä. Joillain kavereiden kutsuilla on joskus jotain ollut, mutta valmista on tullut kuulemma harvoin (äitien mukaan), kun lapset on enemmän halunneet vaan leikkiä kuin tehdä niitä suunniteltuja juttuja.
on tulossa 6v synttärit enkä meinannut kummempaa ohjelmaa keksiä. Joku onginta-juttu varmaan on mutta uskon että aika kuluu ilman erityistä ohjelmaakin.
taas ehdottomasti vannoo ohjelman nimeen. Kaverisynttäreistä on paljonkin kokemuksia (sekä esikoisen, että tämän 5-vuotiaan kuopuksen) ja kyllä se vaan niin usein menee, että ellei ole ohjelmaa, rupeaa lapset sitten riehumaan ja juoksentelemaan. Varsinkin jos lapsia on paljon, niin ohjelmaa on ihan hyvä olla, ainakin varalta, jos meno yltyy liian kovaksi. Jos synttäreillä ei olisi ohjelmaa, niin miten se eroaisi ihan normaaleista kyläilyistä? Kyllä omat lapseni nimenomaan tykkää kavereidenkin synttäreillä siitä, että siellä on sitä kivaa ohjelmaa ja tekemistä. Ei vaan pelkkää vapaata leikkiä.
Piñatan olen ostanut valmiiksi kaupasta. Tämä on meillä jo perinne, esikoisella on ollut monta vuotta ja nyt tyttö halusi omiin synttäreihin myös.
Aarteenetsintä on minustakin tosi kiva, varsinkin jos sen voi järkätä ulkona. Viime vuonna 4-v. synttäreillä sää suosi ja aarretta etsittiin ulkona ihanassa auringonpaisteessa.
terv. nro 2
Onko sulla lapsia? Tulet todennäköisesti muuttamaan tämän mielipiteesi kunhan oot järkännyt ekat synttärit! Usko pois...!
Vaikea ymmärtää vielä pienten lasten äitinä tätä tapaa, että lasten synttäreille pitäisi aikuisten keksiäohjelmaa. Kuvittelisin, että jos yhteen lätkäistään 5-10 lasta niin keksivät ohjelmansa ihan itse. Näin ainakin oli omassa lapsuudessani.
Ehkäpä viisastun ja alan itsekin joku päivä vääntää prinsessatiaroja.
ehdottomasti suositan, että on ohjelmaa joka minuutiksi... meillä meni homma ihan riehumiseksi, vaikka vieraat olivat 5- ja 6-vuotiaita. Omanikin ihmetteli touhua... ja kyllä minä siinä sitten jöötä pidin, kun vieraat suurin piirtein hyppivät ruokapöydällä! Seuraavat synttärit pidetään kerhotilassa ja ohjelman kera:-)
Kun kaikki vieraat ovat tulleet, kokoa heidät yhteen. Jos joku ojentaa lahjan jo ovella, sitä ei avata heti vaan viedään odottamaan pöydälle. Tässä vaiheessa on hyvä olla vaikka lastenmusiikkia soimassa, jos vieraat tulevat hiukan eri aikaan, toiset voivat kuunnella tai tanssia olohuoneessa odotellessaan.
Kun kaikki ovat paikalla, pitäkää aluksi piirissä lattialla esittelykierros, jos ihan kaikki eivät ole ennestään tuttuja. Tai muutenkin, jos itse et muista lasten nimiä. Tai järjestä heti alkuun jokin nimileikki.
Koska 5-vuotiaille lahjan antaminen on jännä juttu, se kannattaa hoitaa seuraavaksi alta pois. Voitte ratkaista pullonpyörityksellä tai antaa vaikka päivänsankarin valita, kenen vuoro on ojentaa lahja. Lahjat avataan yksi kerrallaan ja jokaista ihastellaan kuuluvasti (ja päivänsankari on etukäteen ohjeistettu kiittämään antajaa). Lahjat voi vielä panna kiertämään ringissä että jokainen saa ihailla. Tämä on lahjan antajalle usein tärkeää.
Sen jälkeen lapset kutsutaan pöytään ja kun kynttilät on sytytetty, lauletaan onnittelulaulu. Herkutteluun ei yleensä mene pienillä kovin pitkään.
Pöydästä lapset pyydetään jonkun ohjelmanumeron pariin. Se voi olla vaikka aarteenetsintää. Voit esimerkiksi piirtää aarrekartan tai tulostaa kuvan paikasta, jossa aarre on, ja leikata kuvan tai kartan esim. 9 palaan. Olet kätkenyt palat ympäri taloa ja lasten pitää yhdessä löytää ne kaikki ja koota sitten yhteen. Yhdessä etsitään sitten myös se aarre ja jaetaan. Voit laittaa laatikkoon esim. tikkareita, purkkapakkauksia, saippuakuplapurkkeja tms., joista jokainen saa omansa.
Jos tilanne näyttää siltä, voit jättää tähän väliin aikaa vapaaseen leikkiin, vaikkapa niillä uusilla leluilla. Tai jos on hyvä sää ja mahdollisuus mennä esimerkiksi pomppimaan trampoliiniin tms., se purkaa pahimpia paineita ja helpottaa sokerihumalaa.
Takataskuun on hyvä varata jokin ohjelmanumero, jos kaikki ei meinaakaan sujua tai jos vieraat ovat kovin vaisuja. Tyttöjen synttäreillä voi olla vaikka piirustuskilpailu (kaikki työt pannaan esille ja jokainen laittaa rastin tai tarran siihen työhön, mikä oli omasta mielestä paras), voittajalle joku pieni palkinto. Tai muita pikkukilpailuja, joista saa palkinnoiksi tarroja tms.
Joskus lopuksi voi olla kiva laittaa onginta tai muu, josta jokainen saa jonkun pienen ja halvan kotinviemisen, oli se sitten vaikka lakupötkö.
Mukavia juhlia!
jos ei ole järjestettyä ohjelmaa kokoajan.
Ja meinaa mennä siltikin vaikka oliskin ohjelmaa.
Meillä pari tyttöä kekesi alkaa leikkiä sokkohippa ja ryntäilivät sitten pitkin seinä pipot silmillä.
2 aikuista tarvitaan vähintää, toinen laittaa tarjottavia ja valmistelee leikkejä ja toinen viihdyttää porukkaa sen aikaa. Sitten on niitä nirppanokkia, joille ei kelpaa mikään tarjottava tai leikki. ja onginnan palkinnotkin on surkeita.
Mulla on 7v poika ja 5v tyttö. Synttäreillä oli viimeeksi onginta tytöllä ja aarteenetsintä pojalla eikä mitään muuta järjestettyä ohjelmaa. Mitään ongelmia ei ollut. Synttärit kesti 2.5 tuntia, koska sitten tuli iltapala-aika. Tuollaisilla synttäreillä, joilla olisi koko ajan ollut jotain järkättyä juttua ei meidän lapset ole koskaan olleet. Mutta koska kaikki lapset eivät ilmeisesti osaa leikkiä porukalla niin suunnittele varulta jotain ohjelmaa. Lukemani perusteella voi olla viisautta. Niin ja synttärit eroaa tavallisesta kyläilystä siten, että on aika paljon enemmän herkkuja tarjolla, aika paljon enemmän kavereita kylässä ja juhlavaatteet päällä.
Ainakin meidän 5-vuotissynttäreillä on aina kaikki sujunut tosi hienosti. Tyttöjen kanssa on ollut helppoa.
Olohuone on puhallettu puolilleen ilmapalloja ja smurffi- tms. musiikkia soimaan siksi aikaa kunnes kaikki ovat paikalla. Pelkkä ilmapallojen heittely musiikin tahtiin on ollut yllättävän hauskaa. (Usein kotiin lähtiessä on sitten saanut ottaa ilmapallon mukaan jos on halunnut).
Sitten tosiaan nuo lahjanantamisseremoniat, kakut ja muut ja muutama ohjelmanumero. Jos te aikuiset viitsitte vähänkin laittaa itseänne likoon, se on lapsista usein hurjan hauskaa. Vaikken tätä nyt kenellekään suosittele, meillä oli yhtenä kesänä kilpailu, jossa sai pihalle heittää omaa ja kahta naapurin isiä vesi-ilmapalloilla. Osumista sai pisteitä. Sitä muistellaan vieläkin hervottomasti nauraen.
Eikö ne voisi tosiaan keksiä ohjelmaa ihan itse? Vaikea ymmärtää vielä pienten lasten äitinä tätä tapaa, että lasten synttäreille pitäisi aikuisten keksiäohjelmaa. Kuvittelisin, että jos yhteen lätkäistään 5-10 lasta niin keksivät ohjelmansa ihan itse. Näin ainakin oli omassa lapsuudessani. Ehkäpä viisastun ja alan itsekin joku päivä vääntää prinsessatiaroja.
Osa lapsista alkaa riehumaan päättömästi ja osa monkuu ettei ole mitään tekemistä. Pahimmassa tapauksessa tulee tappeluita (tämmöisetkin synttärit on nähty, onneksi ei ollut meillä).
Ainakin poikien kanssa menee touhut äkkiä rajuksi ellei joka hetkeä ole ohjelmoitu.
En tiedä onko tyttöjen kanssa helpompaa.
Itse järjestän lasten syntymäpäivät nykyään aina hoplopissa tai elokuvissa tai liikennepuistossa tai jossain muualla kodin ulkopuolella :)
Kotisynttäreiden hyviksi ohjelmanumeroiksi olen havainnut onginnan, ilmapalloleikit, aasin hännän laittaminen paikoilleen ('häntä' voi olla vaikka hello kittyn rusetti). Temppuratakin on kiva, ja tytöt voisivat innostua myös tanssimisesta.
ongintaa ja aarteenetsintää. Osan aikaa saivat keksiä itse tekemisensä ja hyvin viihtyivät. Tarjottavana oli kakku, keksejä, sipsejä, popcornia, pieniä lihapullia, juustoa, viinirypäleitä tikunnenässä, karkkia. 6v synttäreille tehdään jäätelöbaari, paria eri jäätelöä, siihen kastikkeita, strösseleitä ym, itse saavat koota annoksensa.
on meillä ollut toimivin tarjoilu. Kakkua lapset eivät halua, ja muidenkin tarjottavien kanssa on vähän niin ja näin. Jäätelö, karkit ja popparit uppoaa hyvin eikä niistä ole valituksia kuulunut. On myös helppo ratkaisu juhlien järjestäjälle :)
Oma lapseni oli synttäreillä, joilla ympäriinsä oli kätketty kultakolikoita (karkkihyllystä) ja ensin oli tietysti kolikonetsintää ja sitten kun löysi kolikon, sai mennä ostamaan "jätskikaupasta" itselleen jätskin. Muistaakseni oli erimakuisia eskimopuikkoja ja paria eri mehujäätä kylmälaukussa, ja paketeista oli leikattu kuvat pahville, niin että asiakas sai siitä osoittaa, millaisen jätskin hän ostaa. Päivänsankari piti tätä kauppaa kassakoneen kanssa polleana. Lapseni on pyytänyt vastaavaa ohjelmanumeroa myös omille synttäreilleen ja varmaan jollain tavalla sen toteutammekin.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2011 klo 10:34"]
Oma lapseni oli synttäreillä, joilla ympäriinsä oli kätketty kultakolikoita (karkkihyllystä) ja ensin oli tietysti kolikonetsintää ja sitten kun löysi kolikon, sai mennä ostamaan "jätskikaupasta" itselleen jätskin. Muistaakseni oli erimakuisia eskimopuikkoja ja paria eri mehujäätä kylmälaukussa, ja paketeista oli leikattu kuvat pahville, niin että asiakas sai siitä osoittaa, millaisen jätskin hän ostaa. Päivänsankari piti tätä kauppaa kassakoneen kanssa polleana. Lapseni on pyytänyt vastaavaa ohjelmanumeroa myös omille synttäreilleen ja varmaan jollain tavalla sen toteutammekin.
[/quote]
Heips,
tuo 1 h 30 min. kuulostaa tosi lyhyelle ajalle. Meillä synttärit ovat aina olleet 2,5-3h. Ja ohjelmaa on ollut aina. Tai ei vain ohjelmaa, vaan teema. Esim. ritari, intiaani, prinsessa, jalkapallo, dinot tms. Jos on jokin teema, on ohjelma helppo rakentaa sen puitteisiin: tietokilpailut (isommilla), leikit, askartelut, kätkemis-etsimis-jutut (etsimme kerran lapsen 6-v. synttäreillä dinon luita maaston merkkien mukaan) jne.
Pidän tosi outona, jos lapset tulevan kaverinsa synttäreille ja saavat keksiä ajankulunsa itse. Mutta en asu Suomessa, joten.. Meillä päin vanhemmat valmistelevat synttärit huolella. Jotain "valmissynttäreitä" hampurilaispaikassa tms. on täällä onneksi harvemmin.
Tuo jätskibaari on hyvä, sen integroin seuraaville synttäreille.
Ei helvetti! Ihan oikeasti tätäkö odotetaan; järkättyjä ohjelmanumeroita ja kaverilahjoja, teemajuhlia HopLopissa tms?!? Miten nykyajan kakarat ovat niin vaativia (...vai vanhemmat)?? Eikö jäätelökakku ja vapaa leikki enää riitä? Ei sitä mun lapsuudessa... Huh!
ja kuten varmaan kaikilla tämänikäisillä tytöillä, prinsessateema on nyt se juttu. Eli meillä askarrellaan prinsessakruunut (valmiiksi leikatut pohjat, jotka lapset saa tarroin koristella) ja sitten on ongintaa ja tytöt saavat rikkoa piñatan, jossa on karkkia sisällä. Tarkoitus on kehitellä jokin varaohjelma vielä. Viime vuonna nimittäin huomasin, että homma toimii parhaiten, jos on koko ajan jotain pientä tekemistä. Muuten touhu saattaa mennä pelkäksi juoksenteluksi ja riehumiseksi.
Kakkua lapset eivät yleensä syö, joten teen jäätelöstä kakun. Sitten muffineja, keksiä, jotain pientä suolaista sekä karkkia. Tyttöni myös jostain syystä haluaa tänä vuonna synttäreillään pirtelöä, joten sellaistakin on tarjolla.