Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten köyhä uskaltaisi muuttaa töiden perässä muualle?

Vierailija
07.09.2026 |

Töissä on koeaika, joten työt voi loppua hyvinkin nopeasti ja silloin käteen jää pelkkä tyhjä arpa. Muuttoon on mennyt rahaa ja olet jumissa uudella paikkakunnalla jolta et tunne ketään. Miten kukaan uskaltaa ottaa riskin jonkun tylsäntavallisen perusduunin takia, ellei todella halua muuttaa muualle? 

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni köyhä on muuttanut töiden perässä vieraaseen maahan.

Vierailija
2/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein tavarat varastoon ja lähdin vaan kolmen kuukauden sijaisuuden takia ulkomaille. Olin vasta valmistunut köyhä opiskelija. Siitä tulikin pitempi reissu lopulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ainakaan olisi varaa. Nytkin tilillä pari euroa. Miten edes maksaisin sen muuton ja millä eläisin siihen ensimmäiseen tiliin. Kelasta on kai mahdollisuus saada tukea noihin, mutta tuskin sitä etukäteen annetaan ja tuskin se kattaa 100%. 

Vierailija
4/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa asua pari ekaa kuukautta teltassa. Ei maksa mitään ja voi vähin äänin lähteä takaisin jos ei natsaa.

Vierailija
5/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Ennen asia oli vähän eri, kun aina löytyi jotain hanttihommaa sen verran, että pystyi pakolliset maksamaan ja tarvitessa säästämään sen verran, että pystyi muuttamaan takaisin. Sitten oli hyvä sossuturva vielä 2000-luvun alussa, että tällainen riski oli mahdollista ilman "vanhan ajan" yhteiskuntaa. -Pekka M36

Vierailija
6/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä vaan. Vaatii vaan suunnittelua. 

Vierailija
7/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein tavarat varastoon ja lähdin vaan kolmen kuukauden sijaisuuden takia ulkomaille. Olin vasta valmistunut köyhä opiskelija. Siitä tulikin pitempi reissu lopulta.

Jos olit köyhä niin millä maksoit varastoon kuljetuksen, varaston, matkat ja asumisen plus ruuat ennen ekaa tiliä. Et selvästikään ollut köyhä.

Vierailija
8/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni köyhä on muuttanut töiden perässä vieraaseen maahan.

Ei ole.

Vierailija
9/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkää ja  kokekaa rohkeasti, ihmiset!

Vierailija
10/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa asua pari ekaa kuukautta teltassa. Ei maksa mitään ja voi vähin äänin lähteä takaisin jos ei natsaa.

Talvella?

Vierailija
11/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskitalvella? Ja ensin pitää ostaa se teltta, makuupussi, retkikeitin, makuualusta, eväät. Maksaa matkat.

Vierailija
12/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa.

Vierailija
13/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen kanssa 30 asteen pakkasessa teltassa, just.

Vierailija
14/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi noin. Muutin lähes 300km päähän uppo-outoon kaupunkiin ja työt loppui melkein heti. Mutta selvisin. Tosin olin silloin parikymppinen. Nyt keski-ikäisenä, jos pitäisi lähteä, niin kynnys olisi korkeampi. 

Vierailija
15/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei ymmärrä ( en ole ap) miten köyhä ei pysty muuttamaan elämässään mitään. Jos ei ole varaa ostaa edes hammastahnaa eurolla tällä viikolla niin millä rahalla sitä muuttaa töiden perässä jonnekin. 

Vierailija
16/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten on nykyään, mutta minä muutin työn perässä v.2008 ja sain useammalta kuukaudelta palkan lisäksi Kelasta työmarkkinatukea muuttoavustuksena. Silloinen Työvoimatoimisto myös korvasi matkakulut, mitkä tuli haastattelussa käymisestä.

Vierailija
17/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olit köyhä niin millä maksoit varastoon kuljetuksen, varaston, matkat ja asumisen plus ruuat ennen ekaa tiliä. Et selvästikään ollut köyhä.

Kesätyörahoilla sain asioita hoidettua. Isäni kuskasi tavarat varastoon. Töistä sain myös ennakkoa ja asuin pienessä huoneessa kommuunissa. Saatuani pitempiaikaksen sopimuksen muutin yksiöön asumaan.

Vierailija
18/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä köyhä uskaltaa olla muuttamatta, jos siellä uudella paikkakunnalla olisi edes mahdollisuus siihen että voisi päästä siitä köyhyydestä ja pystyä elättämään ihan itse itsensä? Jos vaihtoehto on se että jää samalle paikkakunnalle takuuvarmaan köyhyyteen ja toisten almujen varassa elelyyn. 

Vierailija
19/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hanttihommia aina löytyy sano joku ministeri. No hyvä tietää että herrarouva ministereille on hommia ensi vuonna, etsii vaan niitä hanttihommia ettei tarvi sopeutumisrahaa nostaa.

Vierailija
20/59 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä köyhä uskaltaa olla muuttamatta, jos siellä uudella paikkakunnalla olisi edes mahdollisuus siihen että voisi päästä siitä köyhyydestä ja pystyä elättämään ihan itse itsensä? Jos vaihtoehto on se että jää samalle paikkakunnalle takuuvarmaan köyhyyteen ja toisten almujen varassa elelyyn. 

No näinhän se menee idyllisessä maailmassa, mutta on asioita, joita ei ihminen ymmärrä kuin kokemuksen kautta. Sellaisia on mm. oman lapsen kuolema, synnytys, läheisestä huolehtiminen ja köyhyys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi