Kun lapseton ihminen kuolee niin kuka tekee perunkirjoituksen?
Kommentit (29)
Mun isotädin ja sen sedän kuollessa perunkirjan teki näiden sisarusten lapset.
Kotikunta mun varattoman ja velkaisen äitini ainakin teki. Ja hoiti hautauksen ja kaiken muunkin. Kieltäydyin kaikesta. Äitikulta kun jätti mut 6 vuotiaana viinan takia lastenkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kotikunta mun varattoman ja velkaisen äitini ainakin teki. Ja hoiti hautauksen ja kaiken muunkin. Kieltäydyin kaikesta. Äitikulta kun jätti mut 6 vuotiaana viinan takia lastenkotiin.
Sukulaisilla on oikeus kieltäytyä varattoman asioiden hoidosta kuoleman jälkeen.
No esim. meidän suvussa yhden tällaisen perunkirjoituksen hoiti lakimies, asiaa kuolinpesän puolesta hoiti enimmäkseen vainajan veljenpoika (setäni). Perijöinä oli tässä tapauksessa sisarukset ja joissain tapauksissa sisarusten lapset tai lapsenlapset.
Jos ap tarkoitti henkilöä jolla ei ole ketään läheistä, niin tuomioistuin määrää pesänselvittäjän. Jos pesä on ilmeisen varaton niin että pesänselvittäjän palkkiotakaan ei ilmeisesti löydy, vainajan kotikunta hoitaa kaikki asiat.
Varmaan valtio, jos ei ole lähisukulaisia elossa. Serkut eivät Suomessa peri.
Vierailija kirjoitti:
velat paniikissa
Eihä se velan huoli ole kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap tarkoitti henkilöä jolla ei ole ketään läheistä, niin tuomioistuin määrää pesänselvittäjän. Jos pesä on ilmeisen varaton niin että pesänselvittäjän palkkiotakaan ei ilmeisesti löydy, vainajan kotikunta hoitaa kaikki asiat.
Näin.
Eli älä missään nimessä suostu varattoman pesänhoitajaksi.
Alkaa laskut kiertää sun kautta. Takaisin saat rahojas hakea vuosikaupalla.
Jos edes lopulta mitään saat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin.
Eli älä missään nimessä suostu varattoman pesänhoitajaksi.
Alkaa laskut kiertää sun kautta. Takaisin saat rahojas hakea vuosikaupalla.
Jos edes lopulta mitään saat.
Ei niitä laskuja pidä omista rahoistaan maksaa, vaan vainajan rahoista, jos niitä on tarpeeksi. Jos vainajalta ei jäänyt rahaa tai omaisuutta laskujen maksamiseen, niin sitten ilmoitetaan laskujen lähettäjälle, että kuolinpesä on caraton.
Korjaus: kuolinpesä on varaton.
12
Vierailija kirjoitti:
Ei valtio vaan kunta
Jos vainaja oli aikaisemmin ollut naimisissa, niin myös ensiksi kuolleen puolison sisarukset tai niiden lapset voivat olla perillisiä ja siten mahdollisia henkilöitä hoitamaan perunkirjoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Minulla on kaikki
etukäteen sovittuna,
vaikka elän varmaankin
vielä 30-45 vuotta. E
Minulla on läheisiä,
ja heillä lapsia. Se ero. E
Vierailija kirjoitti:
Jos vainaja oli aikaisemmin ollut naimisissa, niin myös ensiksi kuolleen puolison sisarukset tai niiden lapset voivat olla perillisiä ja siten mahdollisia henkilöitä hoitamaan perunkirjoituksen.
Tämä on totta. E
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valtio vaan kunta
Ai kunta hoitaa asiat, mutta valtio kuitenkin perii? Finlexin mukaan valtio perii.
Vielä OT pilkunviilausta: toimitus on perunkirjoitus, jossa laaditaan perukirja, kirjoitetaan ilman n- kirjainta.
Joku sukulainen. Kyllä sen lapsettomankin joku perii. Katsokaa perintökaarta.