Miten suhtaudutte jos nimiäisiin halutaan
suvussa kulkenut kastemekko ja siihen vauvan nimi?
Kommentit (79)
Siihen on kirjailtava kaikkien nimet, riippumatta kastetaanko heitä vai ei. Tämä on niin nykyaikaa, mä en halua olla kirkon jäsen enkä kastaa lastani, mutta mä haluan että se mun lapseni nimi on siellä kastettujen joukossa kastemekkoon kirjailtuna. Mä haluan, mä haluan. Koska lasten serkku on kastettu just siinä mekossa niin minun lapseni ei voi olla huonompi vaan hänetkin on siihen puettava nimiäisissä. Ja se nimi on sinne kirjailtava, aivan kuten sen serkunkin. Ja jos joku ei tykkää niin vedetään esille tämä sukukortti, onhan se lapsi sukunsa jäsen ja siten oikeutettu saamaan nimensä KASTEmekkoon vaikkei häntä kastetakaan.
Jotenkin en käsitä sitä että ihmiset ei oikeasti ota vastuuta omista päätöksistään. Jos päättää ettei lasta kasteta (se on ihan oma päätös) niin siitä voi sitten seurata jotain (esim. se ettei sitä nimeä kirjailla kastemekkoon tai ettei lapsella ole virallisia kummeja). Sen kanssa on sitten vain elettävä, ei tässä elämässä aina kaikkea saa.
onko kastemekko (eli olennaisesti valkoinen, pitkä, pitsiä sisältävä mekko, johon lapsen nimi kirjaillaan) jotenkin varattu kristinuskon traditioon? Mä en ole ikinä ajatellut, että voisi olla noin, ihan absurdi ajatus. Minusta se on nimenomaan mekko, jota käytetään kun tulee uusi jäsen sukuun. Melkein kaikissa kulttuureissa juhlitaan uutta vauvaa, sehän se pointti on kasteessa, nimiäisissä, jne., puitteet vain pikkuisen eroaa.
Jos joku haluaisi nimiäisiin vaikka suvun pyhän raamatun koristeeksi tms. niin se olisi omituista. Missä ja millä perusteella tietty vaatekappale on uskonnollinen symboli?
(Ja ei, en itse laittanut lapselleni nimiäisiin omaa kastemekkoani, vaikka olisin sen varmasti äidiltäni saanut. Ei vain tullut mieleen, olisin voinut laittaakin jos olisi tullut.)
Monilla se kastemekko on muisto suvun kastetuista lapsista, eivätkä halua siitä mitään nimiäismekkoa.ei siinä auta muu kuin keskustella ja yrittää tulla toimeen kaikkien sukulaisten kanssa. Ja miettiä, kumpi on tärkeämpää - se, ketkä suvussa on kastettu vai se, ketkä ovat suvun lapsia. Ja jos eri sukulaisilla on erilaisia näkemyksiä asiasta, niin sitten pitää vain päättää, antaako joku periksi, löytyykö kompromissi, vai tuleeko sukuriita.
Siihen on kirjailtava kaikkien nimet, riippumatta kastetaanko heitä vai ei. Tämä on niin nykyaikaa, mä en halua olla kirkon jäsen enkä kastaa lastani, mutta mä haluan että se mun lapseni nimi on siellä kastettujen joukossa kastemekkoon kirjailtuna. Mä haluan, mä haluan. Koska lasten serkku on kastettu just siinä mekossa niin minun lapseni ei voi olla huonompi vaan hänetkin on siihen puettava nimiäisissä. Ja se nimi on sinne kirjailtava, aivan kuten sen serkunkin. Ja jos joku ei tykkää niin vedetään esille tämä sukukortti, onhan se lapsi sukunsa jäsen ja siten oikeutettu saamaan nimensä KASTEmekkoon vaikkei häntä kastetakaan.
Jotenkin en käsitä sitä että ihmiset ei oikeasti ota vastuuta omista päätöksistään. Jos päättää ettei lasta kasteta (se on ihan oma päätös) niin siitä voi sitten seurata jotain (esim. se ettei sitä nimeä kirjailla kastemekkoon tai ettei lapsella ole virallisia kummeja). Sen kanssa on sitten vain elettävä, ei tässä elämässä aina kaikkea saa.
Joten ei tartte kastemekkoa! Haloo!
Minutkin on jätetty joskus kastamatta, ei ollut yllä kastemekkoa.
kasteessa ei ole kyse mekoista eikä nimistä, vaan liittymisestä seurakuntaan. Vaatteilla ei pitäisi olla asian kanssa mitään tekemistä, samoin pitäisi olla yhdentekevää, lukeeko kastemekossa myöhemmin rakkaan ateistiserkun nimi - vaate on kuitenkin vain kuori, se nimen kirjailu on vain kuori, kasteen syvempi merkitys löytyy ihan muualta.
Joo ei kastemekko erityisesti ole raamattuun liittyvä enemmänkin tapa. EI se Johannes Kastajakaan laittanut ihmisiä kastemekkoon.
millainen vaate kastettavan vauvan päällä pitää olla ja millaisissa yhteyksissä sitä vaatetta saa myöhemmin käyttää? Vai miksi joku mekko kirkkoon kuulumattoman vauvan nimiäisjuhlissa herättää uskovaisissa noin suurta vihaa?
En tosin tiedä, lainaako seurakunta niitä ateistien nimiäisiin ja näihin ei varmaan saa kirjailla itse myöskään mitään.
Mistä ihmeen vihasta puhut?
Jos lasta ei kasteta, niin mihin kastemekkoa tarttee?
Kastemekkoon on pitkät tavat, sä voit googlettaa niitä netista hakusanalla kastemekko tai kastepuku. Jos luet vaikka seurakunnalta kastetoimitusta, mitä tarttee varata niin kastemekko on yksi niistä. Jos itsellä ei ole kastemekkoa niin sellasen voi monelta seurakunnalta myös lainata.
Mutta kastetoimitukseen kuuluu kaste. Ei nimiäisiin, ei minua ole aikanaan kastemekossa pidetty vaikka vanhemmat järkkäs nimiäiset. Sittemmin liityin kirkkoon ja olen lapseni kastanut. Miehellä on suvussa kulkeva kastemekko ja siihen saa lapsensa kasteessa laittaa -jos lapsensa kastaa!
Meillä on suvussa niin uskovia, ateisteja, käännynnäisiä ja löytyy yksi muslimiparikin! Ei kaikki kasta lastaan vaikka samaa sukua ollaan, niitä omia tapoja ja muuttuvia perinteitä tehdään muissa asioissa mutta kirkossa kastejuhlaan kuuluu kastemekko.
Toki joku voi ostaa vaikka häämekon lapsensa kastepäivään ja miehes olla nudisti, ei se tarkoita kuin että te teitte niin.
En ymmärtäisi jos lapseni haluaa joskus suvussa kulkeneen kastemekon muttei luvassa olekaan kastetta.
70
Enpä ennen tätä keskustelua tajunnut arvosta avoanoppiani riittävästi. Hän tarjosi (huom. ei edes vaatinut tai toivonut) suvun ihanaa kastemekkoa lastemme nimiäisiin. Mekko toi juhlavaa tunnelmaa ja sen pukeminen oli meistä kaikista mukava ajatus. Meillä oli omaa nimiäisohjelmaa (esim. vieraita pyydettiin tuomaan jokin esine vauvalle koottavaan muistolaatikkoon, jonka hän voi joskus isona avata ja katsoa millainen maailmamme oli ) mutta oli myös perinteitä: mekko, kakut,
runoja jne. Neuvoisin alkuperäistä kysyjää
kuulostelemaan suvun ajatuksia ja toimimaan tavalla, joka tuntuu itsestä hyvältä, muttei loukkaa muita. Hyviä nimiäisiä!
enkä voi käsittää, miksi joku haluaa nimiäisiin asun, jossa olevat lapset on kristillisin menoin kastettu. Tavallaan se puku on ateistin silmin "häväisty" kaikella sillä siunaamisella ja Jumalan rakkaudella. Eikö ateisti pelkää, että ripaus sitä rakkautta hulmahtaa nimiteltävään?
enkä voi käsittää, miksi joku haluaa nimiäisiin asun, jossa olevat lapset on kristillisin menoin kastettu. Tavallaan se puku on ateistin silmin "häväisty" kaikella sillä siunaamisella ja Jumalan rakkaudella. Eikö ateisti pelkää, että ripaus sitä rakkautta hulmahtaa nimiteltävään?
Tuskin ongelma, asteistihan ei usko siunaamiseen ja Jumalan rakkauteen LOL Jos hän uskoisi, ei hän silloin olisi ateisti vaan uskovainen :)
Tavallaan se puku on ateistin silmin "häväisty" kaikella sillä siunaamisella ja Jumalan rakkaudella. Eikö ateisti pelkää, että ripaus sitä rakkautta hulmahtaa nimiteltävään?
Toivottavasti kaikki uskovaiset eivät ole näin lapsellisia :D
Mutta aika moni taitaa olla: "Taivaan iskän rakkaus", "löysin iskän", "Isin siunausta"... LOL
Mikä siinä on niin vaikea käsittää? Se ei ole mikä tahansa suvussa kulkeva vaate vaan varattu nimenomaan kastetilaisuutta varten.
Uusi vauvasi ei tarvitse kastemekkoa jos ette sitä kasta. Se nyt vaan on niin yksinkertaista.
onko kastemekko (eli olennaisesti valkoinen, pitkä, pitsiä sisältävä mekko, johon lapsen nimi kirjaillaan) jotenkin varattu kristinuskon traditioon? Mä en ole ikinä ajatellut, että voisi olla noin, ihan absurdi ajatus. Minusta se on nimenomaan mekko, jota käytetään kun tulee uusi jäsen sukuun. Melkein kaikissa kulttuureissa juhlitaan uutta vauvaa, sehän se pointti on kasteessa, nimiäisissä, jne., puitteet vain pikkuisen eroaa.
Jos joku haluaisi nimiäisiin vaikka suvun pyhän raamatun koristeeksi tms. niin se olisi omituista. Missä ja millä perusteella tietty vaatekappale on uskonnollinen symboli?
(Ja ei, en itse laittanut lapselleni nimiäisiin omaa kastemekkoani, vaikka olisin sen varmasti äidiltäni saanut. Ei vain tullut mieleen, olisin voinut laittaakin jos olisi tullut.)
Monilla se kastemekko on muisto suvun kastetuista lapsista, eivätkä halua siitä mitään nimiäismekkoa.ei siinä auta muu kuin keskustella ja yrittää tulla toimeen kaikkien sukulaisten kanssa. Ja miettiä, kumpi on tärkeämpää - se, ketkä suvussa on kastettu vai se, ketkä ovat suvun lapsia. Ja jos eri sukulaisilla on erilaisia näkemyksiä asiasta, niin sitten pitää vain päättää, antaako joku periksi, löytyykö kompromissi, vai tuleeko sukuriita.
Minusta se on nimenomaan mekko, jota käytetään kun tulee uusi jäsen sukuun. Melkein kaikissa kulttuureissa juhlitaan uutta vauvaa, sehän se pointti on kasteessa, nimiäisissä, jne., puitteet vain pikkuisen eroaa.
Vaan lapsi puetaan kastemekkoon, kun hänet kastetaan. Ripille päästessään nuori pukeutuu albaan, ja sillä on sama symbolinen merkitys.
Ja olet oikeassa, puitteet eroavat. Ev-lut. kulttuuriin kuuluu kastemekko, moniin muihin uskonnollisiin kulttuureihin tai ei-uskonnollisiin kulttuureihin ei kuulu. Tosiaan ihmettelen, jos ei ole jo nimiäismekkoa markkinoilla.
Raamattu ei mainitse kastemekkoa, vaan se on tietysti ihmisten itsensä kehittämä asia kastetta varten. Raamattu ei mainitse monia muitakaan asioita, mutta silti näitä asioita tehdään tai noudatetaan. Sanotaan nyt vielä, että Raamattu ei kiellä kastemekon käyttöä, joten eiköhän se sovi kristitylle erinomaisesti.
Minusta se on nimenomaan mekko, jota käytetään kun tulee uusi jäsen sukuun. Melkein kaikissa kulttuureissa juhlitaan uutta vauvaa, sehän se pointti on kasteessa, nimiäisissä, jne., puitteet vain pikkuisen eroaa.
Jokainen voi toki ostaa itselleen uuden kastemekon ja käyttää sitä mihin tarkoitukseen tahtookin ja ajatella, että se on nimenomaan mekko, jota käytetään ostajan tahtomaan tarkoitukseen.
Sen sijaan suvussa kulkeva kastemekko ei ole sinun omaisuuttasi, vaan se on sen henkilön omaisuutta tai perintöä, joka sen on hankkinut. Jos hän on hankkinut sen yleiseksi vauvanjuhlintamekoksi niin fine, sitten sitä tulee siihen tarkoitukseen käyttää. Jos taas hän on hankkinut sen kastetta varten, sitten se yksiselitteisesti on tarkoitettu siihen käyttöön ja on epäkunnioittavaa ja itsekästä vaatia esi-isien arvokkaita (viittaan nyt tunnearvoon, en rahaan) juhlatarvikkeita annettavaksi muihin tarkoituksiin. Toki jos kaikki suvussa yksimielisesti kannattavat kastemekon käyttöä muulloinkin, silloin se on hyväksyttävää. Mutta jos erimielisyyttä syntyy, silloin pitää kunnioittaa kastemekon alkuperää ja sitä ihmistä, joka on tuon perinteen aloittanut.
Kastemekkohan on kristinuskon symboli.Tekopyhää.
kastemekko minun sukuni kastemekko vai miksi minun pitäisi suhtautua siihen mitenkään?
Nimiäisissä halutaan varmasti myös muistaa joitakin ristiäisiin liittyviä perinteitä, vaikka Jumalaa ei halutakaan niihin juhliin liittää. Monille ristiäisetkin ovat vain perinne, ei niinkään uskonnollinen tilaisuus, vaikka siellä pappi onkin.
Nimiäiset voi siis hyvinkin muistuttaa ristiäisiä monelta osaltaan, koska molemmat ovat kuitenkin hyvin samantyyppinen juhla.
Lapsen kastaminen ei ole mitenkään riippuvainen kastemekosta. On vain tapana käyttää sitä kastemekkoa, ihan hyvin sitä voi siis käyttää myös nimiäisissä.
nimiä, tietenkään. Jos haluat jonnekin merkinnän lapsesi kasteesta, anna lapsesi kastettavaksi.
Toki sitä mekkoa voi päälle sovitella, jos siitä jotain iloa saa, mutta jos kirjataan ylös ne, jotka on siinä kastettu, niin aika kummallista olisi sinne väliin jotain vääriä nimiä laittaa.
kirjoitetaan niiden nimet, jotka on sitä mekkoa käyttäneet, ei vain kastettujen? Tää on nykyaikaa, yhä suurempi osa lapsista jätetään kastamatta. Ihan yhtä arvokkaita lapsia he ovat silti, ja ihan yhtä lailla heidät voidaan suvun perinteisiin liittää.
koska ei halua kastettakaan. Aikamoinen ristiriita.
Tuollaiset vaatimukset tulkitsen pelkäksi kiusanteoksi uskovaisia ( tai kristilliset perinteet säilyttää haluavia) kohtaan.
Kaupasta saa kyllä nättejä vaatteita mielin määrin.