Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ostatte vaatteet kaupasta? Miksi ette tee niitä itse?

Vierailija
22.08.2011 |

Ihmettelen vaan, kun vanhemmat käyttävät satoja euroja lasten vaatteisiin kuukaudessa, mutta voisivat säästää ja saada juuri lapsensa rakenteelle sopivia vaatteita tekemällä itse. Nykyään saa teknisiä kankaitakin helposti netistä, joten kosteussuojahaalarin tekemiseen menee vain muutamia päiviä ja tarvikkeet saa kaikki netistä. Mitoitus on varmasti omalle lapselle sopiva, kun kaavoittaa itse tai muokkaa valmista kaavaa.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen ei vain voi panostaa.

Ostamme kiinalaisia vaatteita ja jalkineita.

Vierailija
22/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteet kaupasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kiinalaisesta automaattisesti tekee moraalisesti huonon? Ostatko myös "kotimaista" riisiä? :D

//Eli on moraalisesti oikein ostaa kiinalaisia vaatteita?

Vierailija
24/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kasvaa niin nopeasti, etten viitsi panostaa laatuun sillä tavalla. Jos kulutan lapsen vaatteen tekemiseen parikin päivää, huolella ja rakkaudella sen teen, ja vaatetta pidetään ehkä 3 kk ennen kuin se on pieni, niin kyllä harmittaa.

Kunhan lapsen kasvukäyrä vähän tasoittuu iän myötä, ompelen hänelle varmasti enemmän. Jos äidin tekemät vaatteet kelpaavat. Väkisin en kenellekään tee yhtään mitään, siitä ei tule kuin paha mieli kaikille.

Vierailija
25/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettimättä kaavojen tekoa oman lapsen rakenteelle sopivaksi, itse ompelua, maksaa ne kankaat ja muut tarvikkeet ja mä priorisoin muita asioita kuin lasten vaatteiden itse opelelua.

Jaappa vielä vinkit mistä tilata halvalla kankaat ja kaavat?

t. ompelutaitoinen laiskamato

Nykyään saa teknisiä kankaitakin helposti netistä, joten kosteussuojahaalarin tekemiseen menee vain muutamia päiviä ja tarvikkeet saa kaikki netistä. Mitoitus on varmasti omalle lapselle sopiva, kun kaavoittaa itse tai muokkaa valmista kaavaa.

Vierailija
26/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkaa nro 16

Vierailija
27/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva varmasti käyttää joka kuukausi satoja euroja lasten vaatteisiin. Ja kankaat on sitä paitsi ovat kalliita, ja ompeluun kuluu aikaa. Vaikka ajattelsi itselleen vain 10€ tuntipalkan niin kummasti sitä jo tuleekin haalarille lisää hintaa vaikka tekoon kuluisi vain kolme tuntia yhteensä. Itselleni ompelu on muutenkin ihan täyttä työtä, en pidä siitä lainkaan enkä halua käyttää vapaa-aikaani sellaisen työn tekemiseen, josta en pidä ja jota ei ole pakko tehdä.

Ekologisempaa muutenkin on ostaa kirpparilta kuin aina tehdä uutta.

Vierailija
28/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ajattelsi itselleen vain 10€ tuntipalkan niin kummasti sitä jo tuleekin haalarille lisää hintaa vaikka tekoon kuluisi vain kolme tuntia yhteensä.

Jos teet vaikka kolme tuntia ruokaa niin ajattelet, että "tulipas kalliiksi kun itselleni maksan 10€/h". Apua :D

Vierailija
29/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteita saa ilmaiseksikin etenkin pienille lapsille

Vierailija
30/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä ompelen jonkun verran juhlavaatteita lapsilleni, samoin harrastan melko paljon vaatteiden muokkaamista lapsilleni sopiviksi. Saatan ostaa pieniä kokoja aikuisten vaatteita ja pienentää niitä isoille koululaisille sopiviksi.

Vierailija
31/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee vellejä itse, en tee lastenvaatteita itse.... jne. jne...

Mutta kaikesta tästä huolimatta mulla on todella ihana tytär, joka käyttäytyy nätisti, on hyvä koulussa, on normaalipainoinen jne jne... ja ennenkaikkea on onnellinen ja itseensä tyytyväinen lapsi siksi, että hänestä välitetään ja häntä rakastetaan ja hänestä huolehditaan hyvin. PISTE.

Vierailija
32/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ajattelsi itselleen vain 10€ tuntipalkan niin kummasti sitä jo tuleekin haalarille lisää hintaa vaikka tekoon kuluisi vain kolme tuntia yhteensä.

Siis mitä? Ajatteletko sinä itsellesi kaikista kotitöistä tuntipalkan?

Jos teet vaikka kolme tuntia ruokaa niin ajattelet, että "tulipas kalliiksi kun itselleni maksan 10€/h". Apua :D

Kuka kaikista on puhunut?

Kyllä sitä hieman voi laskea ajan arvon kautta asioita. Joillakin on halu harrastaa jolloin kotitöihin ei ole kiva kuluttaa tunteja joka päivä. Toisille taas on kiva istua kotona kutimet kädessä, sekun voi olla harrastus.

Vierailija
33/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi olin ostamassa valkoista kangasta, josta ajattelin tehdä lapselleni kahdet valkoiset housut (jotta puutiaiset näkyisivät helpommin.)

Kankaat, vetskarit ja langat ja napit maksoivat yhteensä 50 euroa. Järkyttävä hinta.

Kotimatkalla poikkesin halpakauppaan ja järkytyin. Siellä oli tarjouksessa valkoisia farkkuja 1 euro / kpl.

Turhauduin täysin. Ostin niitä farkkuja ja kankaat ovat viidettä vuotta käyttämättä.

Vierailija
34/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä tuntipalkkani on parempi kuin itsetehdyistä vaatteista saatu säästö.

Tietenkin, jos nauttisin vaatteiden tekemisestä, olisi tilanne toinen.

Meillä on neljä lasta ja koko perheen vaatteisiin menee ehkä satanen kuussa, sillä kierrätämme vaatteita lapselta toiselle (ding, ding, ding, ding), eikä aikuisista kumpikaan ole vaatefriikki.

Itse tekeminen taloudellisista syistä ei siis kannata.

Vierailija
35/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ei jaksa kiinnostaa tehä puurot, vellit, soseet, vaatteet ja vaipat itte.. jotkut käyttävät senkin ajan laadukkaaseen yhdessäoloon lastensa kanssa :)

Vierailija
36/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään moraalisesti väärää ostaa ulkomaisia vaatteita. Samalla lailla on kiinalaisellakin äidillä/isällä kotona lapset ruokittavana ja työpaikka tarpeen.

Vierailija
37/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kerrat kun olen vaatekankaita ostanut, olen yllättynyt että ne ovat maksaneet enemmän kuin kaupasta saatava valmis vaate. :-(

Vierailija
38/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä itse vaatteita. Nykyään kankaat ovat kamalan kalliita ja vaatteet (kiinassa ym. tehdyt) kamalan halpoja.

Eli ei ole mitään järkeä tehdä itse.

Vierailija
39/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kangaskaupat ovat kuoleva ala.

Keski-Euroopassa niitä ei kuulemma ole.

Vierailija
40/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli päällyskangas ja mahdollinen vuori. Nepparit, kuminauhat, vetoketjut, heijastimet. Langat. Työtunnit. Heitän villin veikkauksen, ettei ihan kamalasti lyö leiville.