Miksi ostatte vaatteet kaupasta? Miksi ette tee niitä itse?
Ihmettelen vaan, kun vanhemmat käyttävät satoja euroja lasten vaatteisiin kuukaudessa, mutta voisivat säästää ja saada juuri lapsensa rakenteelle sopivia vaatteita tekemällä itse. Nykyään saa teknisiä kankaitakin helposti netistä, joten kosteussuojahaalarin tekemiseen menee vain muutamia päiviä ja tarvikkeet saa kaikki netistä. Mitoitus on varmasti omalle lapselle sopiva, kun kaavoittaa itse tai muokkaa valmista kaavaa.
Kommentit (43)
Ei ole mitään moraalisesti väärää ostaa ulkomaisia vaatteita. Samalla lailla on kiinalaisellakin äidillä/isällä kotona lapset ruokittavana ja työpaikka tarpeen.
Niin eihän tuossa mitään.
Mutta moraalinen ongelma onkin siinä, jos lapsi onkin itse siellä hikipajassa työssä. Get it?
Ne kerrat kun olen vaatekankaita ostanut, olen yllättynyt että ne ovat maksaneet enemmän kuin kaupasta saatava valmis vaate. :-(
Nyt 7 lapsen äitinä ei yksinkertaisesti aika riitä. Kesällä tosin innostuin ompelemaan lapsille t-paitoja, ja totta, kankaiden hinnat on kallistuneet. Ensi kesänä menen suosiolla Lindexille ja ostan paidat sieltä.
Kyllä on kangaskauppoja Keski-Euroopassa, ihan samalla tavalla kuin Suomessakin. Se on totta, että kangaskaupat (kivijalkakaupat) todennäköisesti kuolevat pois jossain vaiheessa - eihän siitä ole kuin 10-15 vuotta, kun oli itsenäisiäkin kangaskauppoja. Nykyään on lähes pelkästään Eurokankaita. Kankaiden myynti on siirtynyt nettiin.
Ompelu on nykyään sitä paitsi muodikasta, jatkuvasti ilmestyy uusia ompelukirjoja (ei ehkä suomeksi mutta englanniksi). Tietenkään se ei paikkaa sitä, että ennen ommeltiin oletuksena paljon enemmän, mutta ei ala kuole niin kauan kun tekijöitä on ja heillä rahaa mitä kuluttaa.