Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ostatte vaatteet kaupasta? Miksi ette tee niitä itse?

Vierailija
22.08.2011 |

Ihmettelen vaan, kun vanhemmat käyttävät satoja euroja lasten vaatteisiin kuukaudessa, mutta voisivat säästää ja saada juuri lapsensa rakenteelle sopivia vaatteita tekemällä itse. Nykyään saa teknisiä kankaitakin helposti netistä, joten kosteussuojahaalarin tekemiseen menee vain muutamia päiviä ja tarvikkeet saa kaikki netistä. Mitoitus on varmasti omalle lapselle sopiva, kun kaavoittaa itse tai muokkaa valmista kaavaa.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein 2-vuotiaallemme raakasilkkisen mekon - hintaa tuli alle 20 euroa vuorineen, tarvikkeineen jne. Siihen hintaan ei lasten silkkimekko todellakaan saisi - saatika juuri haluamansa väristä ja mallista.

Vierailija
2/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehden tulee helposti kalliimmaksi kuin kaupasta valmiita ostaen. On vähän nurinkurista valitettavasti. Varsinkin kun kirppareiltakin löytää tosi halvalla hyväkuntoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei itse tekeminen todellakaan kannata. Kun ostat kunnon materiaalit niin kyllä tulee hintaa itsetehdyille.

Vierailija
4/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ehkä säästikin tekemällä itse, nyt ei välttämättä säästäkään. Itse säästän ostamalla kirppiksiltä edullisia ja korjaamalla/tuunaamalla/käyttämällä materiaaleina ilmaiskoreista kerättyjä vaatteita.

En kyllä käytä satoja euroja kuukaudessa lastenvaatteisiin vaikka lapsia onkin neljä. En käyttäisi vaikka olis enempi varaakin.

Vierailija
5/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kangaskaupat ovat kuoleva ala. Keski-Euroopassa niitä ei kuulemma ole.

Mistä luulet keskieurooppalaisten ostavan verhonsa? Siellä on pieniä ihania putiikkeja, joista voi ostaa kankaita. Ja niillä melkein kaikilla on nettikauppa.

Vierailija
6/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

välttämättä tule kalliimmaksi. Kankaat kannattaa hankkia alennusmyynneistä ja tehtaanmyymälöistä. Itse ompelen paljon lapsille vaatteita ja yleensä sisävaatteen(hame, mekko, pusero, housut) hinnaksi tulee vajaa 5e/kpl. Minusta tuo on halpa hinta laadukkaasta ja yksilöllisestä vaatteesta.

Itse tehden tulee helposti kalliimmaksi kuin kaupasta valmiita ostaen. On vähän nurinkurista valitettavasti. Varsinkin kun kirppareiltakin löytää tosi halvalla hyväkuntoista.

Vierailija
7/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne vaatteet joista pidän, ovat ompelutaitoni ulkopuolella..ja kärsvällisyyden.

Vierailija
8/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. en osaa tehdä tarpeeksi hienoja -> 2. ei kelpaa lapsille ja 3. kankaat tulevat kalliimmaksi kuin halvat tai kirpparivaatteet.

Silloin tein, kun olivat ihan vauvoja, mutta silloin ei vielä ollut kirppareita.

Vierailija
9/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvä omassa työssäni ja siksi minun kannattaa tehdä mieluummin sitä vaikkapa tunti enemmän kuin tuhrata kuusi tuntia kankaiden kanssa väsyneenä illalla. Sen yhden ylityötunnin palkalla ostan tuplasti sen määrän vaatteita kuin kuudessa tunnissa saisin aikaan.

Vierailija
10/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten vaatteisiin. Nyt en esimerkiksi ole kesän aikana ostanut yhtäkään vaatekappaletta kenellekään meistä.

Jos tekisin vaatteet itse, pitäisi ihan ekana ostaa ompelukone.

Vierailija
11/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisin ommella kaikki vaatteet itse, mutta ompeluun menee ihan älyttömästi aikaa. Kun käy töissä, ei vapaa-aikaa ole riittävästi. Vaatteiden ompeluun tarvitsee myös kunnollisen ompelukoneen. Mun koneella saa vain suoraa ja siksakkia. Joustinompeleita ei ole. Pitäisi ostaa saumuri, mutta ne on niin kalliita, että ei ole ollut rahaa ostaa.

Helpoimmalla pääsee, kun ostaa vaatteet kaupasta.. Ja tekniset kankaat on niin kalliita, että itse ompelu tulee kalliimmaksi kuin uuden (kiinalaisen) vaatteen ostaminen. Itse suosin alennusmyyntejä.

Kierrätyskankaista ompeleminen on taloudellisesti kannattavaa.

Ompelen silloin tällöin jotain lapsille ja itselle, mutta kyllä pitäisi joka päivä ehtiä ommella, jos koko perhe pitäisi itse ompelemalla vaatettaa..

Vierailija
12/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Get a life.

Ensinnäkin, inhoan vaatteiden tekemistä.

Toiseksi, olen siinä huono.

Kolmanneksi, minulla ei ole aikaa siihen.

Neljänneksi, tienaan siinä ajassa rahat viiteen haalariin kun itse teen yhden.

Viidenneksi, aika hankala olisi työmatkoilla raahata ompelukonetta mukana... illalla hotellissa kerkeäisi ehkä viisi minuuttia ompelemaan.

Riittikö?

Vierailija
13/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun kaikki aikani menee lastenruokien ja puurojen ja vellien valmistamiseen...

Vierailija
14/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ensinnäkin on niin monta lasta, että kaikkien vaatteiden tekeminen itse veisi aikaa aivan järjettömästi. Eikä mulla kyllä riittäisi taidotkaan. Ja toisekseen siksi, että tasan tarkkaan kyllä ne vaatteet, mitä me ostetaan, on niin edullisia että vastaavien tekeminen ei ole järkevää, kun kankaat ja langatkin kuitenkin maksaa... :-D

Onneks saadaan tosi paljon myös kierrätyksestä, siis ystäviltä ja sukulaisilta.

t. viiden 1-8 -vuotiaan äiti

Vierailija
15/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ompelu- ja neuleohjeita. Lisäksi teen ihan paskaa jälkeä, vaikka ompelisin pelkkää suoraa saumaa.

Kaikilla ei ole taito hallussa.

Vierailija
16/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä niin halpoja, että kankaaseen ym.voipi mennä jopa enemmän rahhoo.

Vierailija
17/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä suoraan sanoen juuri kiinnosta opetellakkaan. Enkä viitsi kuluttaa tuollaiseen aikaa, kun vapaa-aikaa ei muutenkaan ole. Paljon helpompaa on hakea sopivaa suoraan kaupasta. Enkä sitäpaitsi todellakaan käytä satoja euroja kuukaudessa lasten vaatteisiin! Meillä ostetaan vain tarpeeseen, myös teineille.

Vierailija
18/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ommellakin, mutta kun en osaa. Eikä ole aikaa. Otan kyllä vastaan linkkejä ohjeisiin täysin vasta-alkajalle. :)

Vierailija
19/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeessä ihmiset ostaa kallita autoja kaupasta kun kolarihajottamolta saa rutussa olevia halvalla. Muuta päivä menee kun oikoo pellit ja vetää maalia pintaan. ja alla on hieno auto halvalla.

Vierailija
20/43 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Get a life.

Ensinnäkin, inhoan vaatteiden tekemistä.

Toiseksi, olen siinä huono.

Kolmanneksi, minulla ei ole aikaa siihen.

Neljänneksi, tienaan siinä ajassa rahat viiteen haalariin kun itse teen yhden.

Viidenneksi, aika hankala olisi työmatkoilla raahata ompelukonetta mukana... illalla hotellissa kerkeäisi ehkä viisi minuuttia ompelemaan.

Riittikö?