Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla loppuu keinot

Vierailija
03.07.2025 |

Sisko ilmoitti, että sähköt lähtivät. Ilmeisesti on ollut jo viikon ilman sähköjä. Meillä on ollut erittäin traumatisoiva lapsuus. Lisäksi vakavaa koulukiusaamista. Siskoni ei juuri puhu näistä asioista, joten en tiedä miten hän sitten kokee mitkäkin asiat oikeasti. Nyt on ollut jo monta vuotta peruskoulun jälkeen toimettomana. Laskut ovat ulosotossa ja vapaa-aika taitaa mennä lähinnä päihteiden käyttöön. En tiedä, kun hänellä ei tunnu olevan yhtään elämänhallinnan taitoja. Toki iso syy tästä on vanhemmillani, mutta... En tiedä haluaako hän edes muutosta. Olen suoraan sanonut, että hän kuolee, jos hän jatkaa tätä. Siis, kun hänen pitäisi mennä töihin. Ei siksi, että hän olisi tuottavainen yhteiskunnan jäsen vaan siitä hän saisi rahaa ja arkirytmiä ja niin se elämä vaan toimii. En vaan tiedä. Aika taitaa hänen kohdallaan loppua kesken. Minusta tuntuu, että hän odottaa minulta jotain suurta rahapottia. Ei ole tulossa, jos olisi varaa niin toki ostaisin hänelle vaikka kuun taivaalta, mutta tuloni riittävät hyvin omiin menoihini. Olen auttanut toki jo, mutta mitään tuhansia euroja minulla ei ole hänelle antaa. Rakastan häntä ja toivon hänelle parasta, mutta minulla ei ole voimia auttaa häntä ja kannatella häntä tässä kohtaa. Kymmenen vuoden päästä voisi ollakin, mutta se on pitkä aika se. 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee hoitoon!

Vierailija
2/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti tässä elämässä tärkeintä on oma itse. Kun kaikki vain ymmärtäisivät sen, että kannattelisivat itse itseään. Toki siis apua tarvitsee jokainen, mutta jos odottaa jonkun muun tekevän oman elämän niin ei se vaan toimi... Ja kuinka paljon tämä helpottaisi läheistenkin taakkaa, kun omat resurssit olisivat täysin omassa käytössä niin kuin suurimmaksi osaksi. Toki väliaikaisesti niitä voi jakaa, mutta ei kukaan voi uhrata omaa elämää toisen puolesta, jos ymmärrätte yhtään mitä tarkoitan. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee hoitoon!

Mitä tarkoitat? Tai siis olenko sinusta väärässä? 

ap

Vierailija
4/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee hoitoon!

ap

Tarina taitaa olla sinusta?

Vierailija
5/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea ymmärtää sitä ajatusprosessia, että maksetaan esimerkiksi viinat ja tupakat, mutta sähkölasku päästetään ulosottoon. Toki varmasti jonkinlaista riippuvattahan siinä on, mutta... Ja jos annan rahaa niin ne menevät taas siihen viinaan ja tupakkaan, eivät sähkölaskun maksamiseen... 

ap

Vierailija
6/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ei tuota ratkaisisi muutenkaan: vaikka antaisit miljoonan, ei siskosi yhtäkkiä muutu päihteettömäksi ja elämänhallintakykyiseksi. 

Vierailija
7/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on vaikea ymmärtää sitä ajatusprosessia, että maksetaan esimerkiksi viinat ja tupakat, mutta sähkölasku päästetään ulosottoon. Toki varmasti jonkinlaista riippuvattahan siinä on, mutta... Ja jos annan rahaa niin ne menevät taas siihen viinaan ja tupakkaan, eivät sähkölaskun maksamiseen... 

ap

Pyydä se sähkölasku, ja maksa se, äläkä anna rahaa. Aika yksinkertaista.

Vierailija
8/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et auta, koska se raha menee päihteisiin ei sähköön. Luultavasti vuokra on hoidettu yhtä hyvin ja kohta on myös häätö edessä.

Vika ei ole vanhempien, vaikka olisi miten huonot taustat voi omasta elämästään rakentaa hyvän. Oma motivaatio siihen pitää olla. 

Eikä sinun vastuulla ole huolehtia aikuisesta siskosta.

Vierailija
9/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee hoitoon!

ap

Osittainhan se onkin. Minä, jos kuka ymmärrän siskoani, mutta menneisyyttä ei vain voi enää muuttaa. Mutta vielä on mahdollisuus elää hyvää elämää. Mutta hän valitsee aina sen vanhan. Hän voisi muuttaa pois tuolta vanhoista kuvioista, mutta hän valitsee jäädä. Hän voisi maksaa sen sähkölaskun tupakka-askin sijasta. Hän voisi mennä töihin, että valittaa rahojen loppuvan. En vain ymmärrä mikä häntä nyt estää. Ihan kuin hän haluaisi jäädä sinne vanhaan elämään, vaikka ei enää tarvitse. En ymmärrä sitä ja minun on vaikea katsoa vierestä toisen tuhoavan itsensä. 

ap

Vierailija
10/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuollainen saa töitä kun ei kunnolliset ihmiset jolla on koulutus niin eivät saa töitä. Onko sillä jotain osaamista jotta voi ohittaa ne sadat työnhakijat joilla on ammatillinen koulutus ja muu osaaminen. Ei tule olemaan helppoa tuo sun siskon tie työpaikalle. Eka juttu mitä se voi tehdä on lopettaa päihteiden käyttö ja alkaa harrastaa jotain järkevä kuten kuntosalia. Siten saa itselleen elämänhallintaa ja kuntoa tehdä sitten sitä työtä jos joskus siihen pääsee. Osta sille kuntosalikortti ensiksi jos haluat auttaa.

Vierailija
11/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sossu nää muutenkin näille pummeille maksaa, että jos ei sitä laskua oo edes voinut sinne lähettää en todellakaan auttaisi.

Vierailija
12/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sossu nää muutenkin näille pummeille maksaa, että jos ei sitä laskua oo edes voinut sinne lähettää en todellakaan auttaisi.

Justhan ap kertoi, että sähköjä ei ole maksettu. Onko kehno lukutaito?

Vierailija
13/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei se ole ap:n lasku. Onneksi on kesä ja valoisaa ja lämmintä, niin sisko pärjää kyllä vähän aikaa ilman sähköjäkin. 

Vierailija
14/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP. Voit halutessasi maksaa suoraan esim. sähkö- tai puhelinlaskun, mutta älä anna rahaa. On raskasta seurata sivusta, kun läheinen tuhoaa elämäänsä. Älä anna siskosi ongelmien vallata sinun elämääsi. Onko hän tekemisissä sosiaalihuollon kanssa? Vain ja vain hän itse voi halutessaan muuttaa tulevaisuutensa. Vahvista itseäsi äläkä ole missään tilanteessa manipuloitavissa. Tarvittaessa hae itsellesi keskusteluapua, että jaksat.

Vierailija
15/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee hoitoon!

ap

Osittainhan se onkin. Minä, jos kuka ymmärrän siskoani, mutta menneisyyttä ei vain voi enää muuttaa. Mutta vielä on mahdollisuus elää hyvää elämää. Mutta hän valitsee aina sen vanhan. Hän voisi muuttaa pois tuolta vanhoista kuvioista, mutta hän valitsee jäädä. Hän voisi maksaa sen sähkölaskun tupakka-askin sijasta. Hän voisi mennä töihin, että valittaa rahojen loppuvan. En vain ymmärrä mikä häntä nyt estää. Ihan kuin hän haluaisi jäädä sinne vanhaan elämään, vaikka ei enää tarvitse. En ymmärrä sitä ja minun on vaikea katsoa vierestä toisen tuhoavan itsensä. 

ap

Sun pitää hyväksyä asia. Sun sisko haluaa tehdä itse nämä huonot valinnat uudelleen ja uudelleen. Sä voit pistää välit poikki, monesti se on läheisille ainoa keino turvata oma elämä. Moni alkaa sitä rahaa vaatia väkivalloin, kun ongelmat pahenevat...

Vierailija
16/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Maksanko sen sitten joka kuukausi tästä eteenpäin? Kun kyse ei ole siitä, että hänelle olisi nyt tapahtunut jotain traagista ja yllättävää vaan, että hän on valinnut ostaa jotain muuta sähkölaskun sijasta. Minusta hänen pitää ymmärtää, että teoilla on seuraukset. Nyt ei sitten ole sähköjä ja kun hän aina odottaa, että joku muu tulee ja pelastaa hänet. Ja siis totta kai meillä kaikilla on vaikeita hetkiä ja väliaikaisesti voi tarvita apua, mutta tämä jatkuu tällaisena sitten vuosikausia...

ap 

Vierailija
17/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No ei varmasti ole jos ei niitä itse ennen eräpäivää sossuun vie. Ei se mikään edunvalvonta ole!

Vierailija
18/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli ilmoitus ois ainoa järkevä teko, hän voi ottaa apua vastaan jos suostuu.

Vierailija
19/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuessa huomioidaan sähkölasku, mutta sisko on nyt todennäköisesti käyttänyt rahat muuhun kuin sähkölaskuun. On ehkä vuokrakin maksamatta, se selviää todennäköisesti seuraavaksi. Ei ap. voi alkaa maksaa siskonsa laskuja. Jos sisko saa häädön, voi tarjota tilapäisesti nukkkumapaikan sohvalta, jos ei ole vaaraa että sisko varastaisi ap:n kotoa. 

Vierailija
20/24 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et maksa yhtään mitään laskua etkä anna rahaa. Joskus se ainoa syy haluta tehdä itse elämänmuutos on pudota ihan kertakaikkiaan pohjalle. Kylmää ehkä, mutta ihan oikeasti: ap: sisko on aikuinen. Kukaan ei häntä katkolle väkisin voi viedä tai sen jälkeen opiskelemaan tms.