IMETTÄJÄT! käytöstapoja?!?
Olin juuri rv35 neuvolassa mieheni kanssa ja siellä oli äiti n.25v ja hänen n.1kk ikäinen lapsensa. Istuimme mieheni kanssa tuolirivissä vierekkäin ja se äiti istui mieheni viereen. Alkoi siinä sitten ottamaan tissiä ihan kunnolla esiin ja imettämään lastaan. En ole itse tajunnut milloinkaan tuollaista käytöstä! Miksi tarvii imettää julkisella paikalla? Itselleni ei tulisi edes mieleen, ainakin olisi voinut mennä sinne odotushuoneen nurkkatuoliin imettämään ja vähän kääntyä ettei tissi näy! Siinä sitten oltiin mieheni kanssa ihan punaisina ja vaivautuneina odottamassa omaa aikaamme. aika mateli huomattavasti..
Kertokaa tälläiset itsensä paljastaja-imettäjät, että mitä teidän päässä liikkuu? Tämä nainen omisti kyllä hyvän rintavarustuksen, halusiko sitten sitä siinä esitellä.. Joo ja kyllä tiedän, että kun vauvalla on nälkä niin silloin ei mikään auta, mutta tässäkin oli se tuoli siellä kauempana ja vauva nukkui turvakaukalossa ihan rauhallisesti eikä edes itkenyt nälkäänsä.. Luonnollinen juttuhan tämä on OMAN MIEHEN EDESSÄ! ei sentään vieraiden miesten vieressä, eikä julkisilla paikoilla. Muita mieleipiteitä kiitos!
Kommentit (140)
tee kuten minä: jos mies jostain syystä tulee mukaan, niin hän laittaa tummat aurinkolasit päähän, ja minä käyn vielä edeltä varmistamassa ettei tissejä ole näkyvissä. Sitten istumme odotustilan nurkassa, josta voi kätevästi kääntyä seinään päin jos joku yllättävä imettäjä siihen tissit paljaana kuitenkin tulee!
Ruokaillessa on oksettavaa katsoa imetystä.
Mulla menee ainakin ruokahalu.
Ei auta katsoa sivulle jos vahinko on jo tapahtunut.
Muuten ihan sama vaikka joku imettäisi keskellä toria.
Minä imetin missä huvitti mm. Ikeassa sohvahuoneessa yhdellä sohvalla ja toisaalla syödessäni lihapullia. Jos tämä jotakuta häiritsee, niin saa tulla sanomaan ihan suoraan, eikä täällä palstailla :) Aika estynyttä porukkaa. Apn nuorella parilla varmaan käsitykset muuttuvat lapsen syntymän jälkeen :)
Imettää voi sohvaosastossa
Jos on tottunut imettämään vuoteessa, niin makkariosastolla, samalla voi halutessaan vertailla patjoja, kätevää!
Kylppärimaailmasta löytyy tasoja, jolla voi kätevästi vaihtaa vaipan. Kassa/tietsikkapisteissä on roskikset, niin että käytetyt vaipat voi jättää niihin.
Maitopärskeiset sohvat Ikea myy alennuksella kerran vuodessa, jopa -90%!!
Tottakai täytyy ajatella muitakin ihmisiä, eikä kaivella tissejä esiin missä vaan ja kenen edessä tahansa. Järki käteen naiset! Juu, vauva tarvii ruokaa, mutta vain täysin avuton äiti ei ehdi katsoa nurkkaa, reunapaikkaa, sivumpaa tuolia jne. Kyllä se vauva muutaman minuutin odottaa. Ja harsot tai huivit peittämään se iso tissi.
Itse olen imettänyt pitkään kaksi lasta. Ihan yleisillä paikoilla imetin, mutta en ikinä niin, että tissit olivat esillä, ja aina etsin sivumman paikan, enkä varsinkaan miesten vieressä imettänyt.
Naiset ottavat asiakseen toitottaa, että imetys on luonnollista missä vaan ja mitä väliä vaikka olisi tusina miehiä vieressä. Olen nähnyt ja kuullut monista miehistä, jotka punaisina tai enemmmän tai vähemmän vaivautuneina ovat vierailla kun joku mamma alkaa imettää tissi siinä kaikkien nähtävissä.
Imetys on luonnollista, mutta yrittäkää muistaa käytöstavat, vaikka kuinka olisivat äitihormoonit pinnalla.
imettäviltä. Olen itse kaksi lasta imettänyt yli 30 vuotias. Imetin toki siellä missä olin, mutta käännyin selin muihin tai muulla tavalla huolehdin, etten ole katseiden alla. Kylässä imetin rauhallisemmassa huoneessa mahdollisuuksien mukaan ja kotona menin makuuhuoneeseen imettämään, jos oli vieraita.
Ja kyllä minusta on kiusallista, jos joku tulee viereen imettämään. En tykkää, että minun täytyy katsella toisen imettämistä enkä samoin tykännyt, että minua katseltiin kun imetin. Ihmiset ovat erilaisia tämän asian suhteen. Olisi kohteliasta ottaa toiset huomioon, jos se vain on mahdollista, eikä aina vain miettiä sitä, mitä itsellä on oikeus tehdä muista välittämättä.
Ja itselläni on mies mukana juuri noilla lyhyemmillä loppuraskauden neuvolakäynneillä. Syy: pääsen autolla. Miehen on turha ajaa kotiin lyhyen ajan vuoksi ja sitten hakea minut. Minulla ei ole autoa käytössä, enkä enää loppuraskaudesta kykene kävelemään lantionlöystymisen ja supistelujen vuoksi neuvolaan.
tuore äiti halunnut esitellä rintojaan, vaan tulla tekemään tuttavuutta samalla alueella asuvan toisen tulevan lapseperheen kanssa. Itse olen näissä aatoksissa mennyt usein toisten viereen siellä neuvolassa (en kyllä imettämään)
Ehkä äiti ajatteli, että vauvasta olisi jutun juurta. Eihänhän voinut tietää, että ap ja miehensä eivät tykkää julki-imetyksestä. (Eikä mamma tosiaan ollut varmaan vielä mikään pro siinä puuhassa).
Miksi pitää aina ajatella pahinta? Aika pieni todennäköisyys, että tuore äiti olisi neuvolassa miehiä vikittelemässä...
Katsotaan missä SINÄ imetät ja ketä on näkemässä kuhan vauva syntyy...Taitaa vaan vähän mammalla hormoonit hyrrätä kun on noin pitkällä raskaus.
onko ap sitä mieltä, että se mamma oli pervo ja yritti iskeä sun miestä? Vai miksi aloitus? Varmaan törmäätte vielä esim. ensi kesänä hiekkiksellä, siellä sitten voit kuittailla tästä ;)
on ruma vanha nainen, joka ei kykene kestämään edes sellaista pientä asiaa, että mies näkee imettävän äidin tisut. Voi voi, sääliksi käy sun miestäsi ja syntyvää lastasi. Kaikenlaiset niitä lapsia saavatkin ja hankkivatkin...
kaveriperhe kylässä taannoin muutaman kuukauden ikäisen vauvan kanssa. Kesken ruokailun perheen äiti kaivoi tissin esiin ilman mitään ennakkovaroitusta ja siinä minua ja miestä vastapäätä alkoi imettää kesken ruokailun, ilman mitään harsoja tai muuta suojaa. Hiukan hämmentyneinä yritimme katsoa muualle, mutta aika vaikeaa se on jos toinen on siinä metrin päässä suoraan vastapäätä. Ihmetytti miksei hän voinut imettää ennen ruokailua, kun ruuanlaitossa kuitenkin meni aikaa ja hän lähinnä odotteli olkkarissa vauva sylissä. Tai sitten olisi voinut mennä vähän sivummalle imettämään, kun ei kuitenkaan voinut imettäessä syödä.
Olen täsmälleen samaa mieltä siitä, että toiset pitäisi ottaa huomioon imetyksen aikana, eikä vaan ajatella mikä on itselle luonnollista tai normia. Ei tulisi mieleenkään paljastella rintaani miehen kavereille tai sukulaismiehille!
mielenkiinnosta kyselen teiltä julki-imettäjiltä, että oletteko imettäneet ihan avoimesti myös miehen kavereiden ja miespuolisten sukulaisten kuten appiukon edessä? Tissi vaan esiin ja vauvalle suuhun? Musta olisi todella noloa jos appiukko tai miehen veli näkisi mun rinnat..
Olisi hauska tietää, muuttuuko ap.n kanta, kun itse synnyttää.
Minulla on imetysaikana tosi isot tissit, eikä todellakaan mitkään mallikelpoiset. Harsoa kokeilin, mutta se meni vain sotkemiseksi, kun isojen tissien vuoksi pitää pitää pitää tissistä kiinni, ettei vauva tukehdu tissiin ja auttaa pientä vauvaa imuotteeseen. Kahdessa ekassa raskaudessa jaksoin aina mennä toiseen huoneeseen tai peränurkkaan imettämään, mutta en enää kolmannessa, eikä se ole mahdollistakaan, jos muut lapset ovat myös mukana ja heitä pitää vahtia. Nyt otan tissin esiin (ei ole imetyspaitaa), kumarrun kyttyrään ja peitän kädellä mitä pystyn. Minusta on epämiellyttävää imettää vessan vieressä, en itsekään söisi siinä hajussa mitään. Tosin tilannetajua pitää olla, eli ollaan otettu ravintolasta sellainen pöytä, missä saa vähän käännyttyä muista poispäin. En ymmärrä imettämisen vertaamista vessajuttuihin, sillä kyse on syömisestä.
Mä olen myös kolme lasta imettänyt, ja kyllä olen yrittänyt ottaa muut huomioon. Kerran kun esikoisen ollessa pieni tapasin nuorta miespuolista ystävääni, menin jopa julkiseen vessaan imettämään. Se oli kyllä eka ja vika kerta, ei kenenkään, edes vauvan tarvitse syödä paskahuussissa.
Mutta siis mua ei kyllä häiritse kenenkään muun tavat imettää tai olla imettämättä. En traumatisoidu jos näen jonkun imettävän tai vaikka jonkun HUI tissin. Tai siinä tissin päässä kiinni vauvan. Aika ihmeellistä, että aikuiset naiset tästä näin kovin kierroksia ottaa.
Jos olen kylässä vauvojeni kanssa ollut, niin aina olen kysynyt että voinko mihin mä voisin mennä imettämään. Kukaan ei ole mua vessaan ikinä ajanut. Olen saanut imettää olohuoneessa ja makuuhuoneessa, mutta kahvipöydässä ei oo onneksi ikinä tarvinnut ruveta rintaa kaivamaan esiin.
Niin se on ollut mulle ja vauvalle mukavampaa ja ihan varmasti myös isäntä perheelle. Ravintolassa en oo imettänyt ikinä, en yksinkertaisesti käynyt vauvan kanssa ravintolassa kun sitä imetin.
neuvolat nyt ainakin ole niitä paikkoja joissa voi imettää vauvaa?!! Jos sinua tai miestäsi asia vaivasi, niin miksette itse siirtyneet vaikka sinne nurkkaan? Kaikenlaiset jeeustelijat ne vanhemmiksi hankkiutuvatkin...
Eikös neuvolat nyt ainakin ole niitä paikkoja joissa voi imettää vauvaa?!! Jos sinua tai miestäsi asia vaivasi, niin miksette itse siirtyneet vaikka sinne nurkkaan? Kaikenlaiset jeeustelijat ne vanhemmiksi hankkiutuvatkin...
Itse olen imettänyt vessassakin,mutta se vasta olikin etovaa.Harso eteen vaan ja vauvalle maitoa
Mä jopa mietin sitä kotona. Meidän vanhin on teini ja sillä käy paljon kavereita meillä kylässä. En rupea nolaamaan tyttöäni sillä että paljastan turpeet tissini sen tyttö ja poikakavereiden nähden. Jos ne on meillä kylässä niin meen imettämään makkariin ja vedän oven kiinni, siitä tyttöni tietää että vauva saa nyt ruokaa ja ei ihmettele kun se ovi on kiinni tai auo sitä miettimättä ketä sen selän takana on.
Jätskitötterötkin sotkee sohvia, siitäkin huomautan.
Ja olen kolmen lapsen äiti, jonka ei ole koskaan tarvinnut julkisella paikalla imettää. Ja ihan on kaikki itse imetetty. Ja ikää 38v.
Voihan puklaus!
Jospa kaikki eivät halua lukkiutua neljän seinän sisälle vauva aikana? Ja vauva ei huoli pulloa.
täyteen tissienpaljasteluun kaikkialla.
Mihin se huomaavaisuus jäi?
Se ei vaadi juurikaan enempää vaivannäköä, vain lähinnä pelisilmää.
Jos miestäsi ujostuttaa, saa miehesi poistua neuvolasta. Kaikissa neuvoloissa ei ole sopivia tilojakaan imetykselle. Imetys on luonnollisin ja paras tapa ruokkia vauva, myös vaivattomin ja hygieenisin. Tuntuu erikoiselta, että ikäisesi nainen miettii tuollaisia asioita.
Vähän nyt epäilen provoa, yleensä ikäisesi odottajat suhtautuvat tällaisiin asioihin luonnollisesti/luonnollisemmin.t
neuvolantäti