IMETTÄJÄT! käytöstapoja?!?
Olin juuri rv35 neuvolassa mieheni kanssa ja siellä oli äiti n.25v ja hänen n.1kk ikäinen lapsensa. Istuimme mieheni kanssa tuolirivissä vierekkäin ja se äiti istui mieheni viereen. Alkoi siinä sitten ottamaan tissiä ihan kunnolla esiin ja imettämään lastaan. En ole itse tajunnut milloinkaan tuollaista käytöstä! Miksi tarvii imettää julkisella paikalla? Itselleni ei tulisi edes mieleen, ainakin olisi voinut mennä sinne odotushuoneen nurkkatuoliin imettämään ja vähän kääntyä ettei tissi näy! Siinä sitten oltiin mieheni kanssa ihan punaisina ja vaivautuneina odottamassa omaa aikaamme. aika mateli huomattavasti..
Kertokaa tälläiset itsensä paljastaja-imettäjät, että mitä teidän päässä liikkuu? Tämä nainen omisti kyllä hyvän rintavarustuksen, halusiko sitten sitä siinä esitellä.. Joo ja kyllä tiedän, että kun vauvalla on nälkä niin silloin ei mikään auta, mutta tässäkin oli se tuoli siellä kauempana ja vauva nukkui turvakaukalossa ihan rauhallisesti eikä edes itkenyt nälkäänsä.. Luonnollinen juttuhan tämä on OMAN MIEHEN EDESSÄ! ei sentään vieraiden miesten vieressä, eikä julkisilla paikoilla. Muita mieleipiteitä kiitos!
Kommentit (140)
Ihan vain mielenkiinnosta, mikä oli tuo imetystilanne jota vieläkin kadut?
Isojen rintojen kanssa piilossa imettäminen on tosiaan hankalaa. Vaikea selittää, mutta on vaan, vaatii harjoittelua :)
Lisättäköön vielä, että itse en sitä oppinut, vaikka imetin esikoista yli vuoden.
ja onhan se normaalia sivistymättömille "emakoille", ehkä he tuntevat yhteyttä luontoon ja alkukantaisuuteen. Ja onhan se niin kätevää, tietenkin se on imettävän äidin oikeus! Yksi tällainen imettäjä istui vastapäisessä pöydässä ravintolassa ja imetti siinä samalla kun söi. Hänellä oli joku imetyspusero, mutta kyllä sen rinnan koko ravintola näki.
Itse hakeudun syrjään ja rauhaan vaikka olisin missä. Ei tulisi mieleenikään julkisesti imettää.
ja onhan se normaalia sivistymättömille "emakoille", ehkä he tuntevat yhteyttä luontoon ja alkukantaisuuteen. Ja onhan se niin kätevää, tietenkin se on imettävän äidin oikeus! Yksi tällainen imettäjä istui vastapäisessä pöydässä ravintolassa ja imetti siinä samalla kun söi. Hänellä oli joku imetyspusero, mutta kyllä sen rinnan koko ravintola näki.
Itse hakeudun syrjään ja rauhaan vaikka olisin missä. Ei tulisi mieleenikään julkisesti imettää.
erityisen sivistynyttä haukkua kanssaihmisiäsi emakoiksi?
mutta ihmettelen kyllä jos aikuinen pariskunta punastuu ja vaivaantuu kun lapsi saa rintaa. Katsoa voi muuhunkin suuntaan, mutta jos pelkkä tieto siitä että iik, tuossa vieressä nyt lapsi syö TISSIÄ jaa olon vaikeaksi on ehkä itsellä kasvun paikka edessä. :D
Olethan itsekkin emakko kun imetät ;)
Saatat myös kuvitella, oot liian kiinnostunutt muiden imetystavoista ;)
Ei välttämättä kohteliasta mutta ihmettelen kyllä jos aikuinen pariskunta punastuu ja vaivaantuu kun lapsi saa rintaa. Katsoa voi muuhunkin suuntaan, mutta jos pelkkä tieto siitä että iik, tuossa vieressä nyt lapsi syö TISSIÄ jaa olon vaikeaksi on ehkä itsellä kasvun paikka edessä. :D
Samaa mieltä.
Paitsi että vähän ihmettelen, mitä epäkohteliasta imettämisessä on. Onko sitten kohteliasta huudattaa sitä lasta siinä, kun se haluaisi tissiä? Vai tuomitaanko äidit tosiaan jonnekin vessoihin koko imetysajaksi?
Kuten tuolla yllä ansiokkaasti selitettiin, imettäminen jää helposti vähiin, jos sen noin hankalaksi tekee. Jos imettää reippaasti ja luonnollisesti, se on hyväksi lapselle eikä äitikään kärsi.
Niin että pysykää kotonanne, ellette kestä imettäviä äitejä. Sori vaan.
Olisko tässä nyt kyse siitä että sua häiritsi enemmän se että miehesi näki toisen naisen rinnan.
Eikä julkinen imettäminen.
Itse pyrin imettämään niin että kukaan ei nää vilaustakaan rinnastani julkisilla paikoilla, mutta ei se minua haittaa jos joku haluaa imettää niin että toiset näkevät rintavarustuksen.
Minä taas en voi tajuta, miksi ukko sinne pitää raahata muiden tissejä tuijottamaan.
Te lapsettomat ette todellakaan voi käsittää (vielä) millaista se vauva-arki on ja miten se siveellisyys jää sinne synnärille kun on ensin haarat levällään maannut kaikkien katseltavana.
Ja miksi tää julki-imetys on niin kauheeta. Onko pako tuijottaa? Tuutteko te tänne huutamaan joka kesä kun tytöt alkaa käyttää niin lyhyitö minihameita että perskarvat näkyy?
Mä en yli 30-vuotisen elämäni ajalta edes muista yhtään imetystapausta jota olisin kadulla nähnyt. Ja liikun kyllä ulkona aika paljon. En vaan kiinnitä niin paljoa huomiota ihmisiin, enkä ainakaan jää mitään erikoisempaa tuijottamaan. Missä TEIDÄN käytöstavat on, jotka imettävää äitiä tuijotatte?
Aluksi minäkin juoksin vessaan tai pusikkoon jos lapsella oli nälkä, sitten sain hieman rohkeutta ja totesin että paskat muista, lapseni tarvitsee ruokaa. Imetän ihan missä tahansa ja milloin tahansa, jos jonkun mielestä se on epäsopivaa niin minusta olisi hyvin epäsopivaa huudattaa lasta vain sen takia että joku tuntematon vastaantulija siitä harmistuu.
Neuvola on paikoista parhain. Ei ole tullut edes mieleeni että siellä joku asiaa paheksuisi.
Otsikko loistava, varsinkin kun ollaan Vauva lehdessä. Jos haluaa vastauksia, voi sitä rintavarustustakin korostaa ja vastapuolen ikää omaan nähden. Nainen ottaa tissin kunnolla esille, kun on ensin istunut miehen viereen. Varmuuden vuoksi tuomitaan vielä neuvolassa imettäminen. Niin ja miehen piti saada istua paikalla. Se kuukauden ikäisen lapsen äidin olisi pitänyt siirtyä imettämään jonnekin nurkkatuoliin kääntyneenä.
Pitäisikö tuohon sanoa jotain? Jos satut olemaan oikeasti se viestisi kuvaama tiukkis, älä vaan päästä miestäsi vahingossa tuollaisiin paikkoihin. Hanki käsiraudat ja silmälaput, kun menette seuraavan kerran neuvolaan, jottei varmasti synny kiusauksia. Ruoskasta voi olla apua, jos ne silmälaput eivät peitä kunnolla, mutta sähköpaimen voi ajaa saman asian. Niin voi sellaiset hevosen silmälaputkin tepsiä kunnon raipan kera.
Itse en tosiaankaan halua esitellä ryntäitäni ulkopuolisille ja en oikein usko, että asia mullistavasti muuttuisi lapsenkaan myötä. En siis ymmärrä miksi kukaan haluaa ehdoin tahdoin imettää näyttävästi ja näkyvästi.
Ihmisiä on toki erilaisia mutta veikkaisin silti, että kunhan sinulla on se vauva ja olet hetken vauva-arkeen totutellut niin turha "ujostelu" imettämisen suhteen katoaa.
t. kokemusta on
katsojasta kiinni onko inhaa vai ei.
Mäkin olen imettänyt neuvolassa, etenki rokotusten jälkeen kipulääkkeeksi ja lohduksi. Mä olen kyllä aina hakeutunut sermin tms taakse, koska pidän tilannetta jotenkin intiiminä - en siis suojatakseni ulkopuolisia vaan luodakseni itselle ja vauvalle mahd rauhallisen hetken. Neuvolassa ja esim vauvauinnissa luulis muunkin väen olevan tottuneita vauvoihin ja imetykseen.. Juhlissa/kylässä imetyksestä: joskus harmittaa kun imetys voi kestää 30-60min, mutta kyllä mä silti olen hakeutunut syrjään. Samasta syystä kuin yllä, eli rauhottumishetki vauvallekin.
Ettei myös edellisellä neuvolareissullasi samaan aikaan odottamaan sattunut imettävä äiti?
Itse en laske neuvolaa kovin julkiseksi paikaksi. Sen lisäksi siellä on lähinnä odottavia äitejä ja pikkulapsia äiteineen.
Jos tuo nainen istui miehesi viereen, niin miehesi on pitänyt varta vasten kääntyä katsomaan. Sekö sinua nyppiikin?
Ei minun tarvinnut itseäni paljastella. Löysän paidan alle vauva ja harso sekä suojaksi, että mahdollisten pulautusten pyyhintään. Näin imetin lähes missä vain.
"sitten kun sinulla on se oma vauva niin imetät missä vain tissi paljaana". Näin ei todellakaan kaikki tee! Itse olen kaksi lasta imettänyt (kumpaakin 8-9 kk), enkä kertaakaan ole koko rintaa julkisesti paljastanut. Kylässä menin makuuhuoneeseen imettämään tai sitten vähän syrjään, jossa käännyin sivuttain muista ja imetyspaidan suojissa sain rauhassa imettää. Myös harsoa käytin joskus. Eikä ne imetystuokiot kyllä mitään tuntia kestäneet, iltaisin ainoastaan alkuaikoina ja silloin oltiin kyllä yleensä kotona. Isompi vauvahan hutasee helposti viidessä minuutissa tarvitsemansa napaan. Kyllä siitä vauvasta pystyy ennakoimaan koska se nälkä mahdollisesti yllättää ja sitten voi mennä vähän sivummalle. Pitäähän vauvan kanssa pystyä kulkemaan talvellakin, eikä sitä tissiä voi kaivaa pakkasessa ulos sillä sekunnilla kuitenkaan. Eli en ymmärrä noita "ei voi huudattaa"-puheitakaan, koska harvoin se kestää muutamaa minuuttia enemmän siirtyä syrjemmälle. Enemmänkin kyse on asenteesta ja siitä viitsiikö nähdä sen vaivan.
Ymmärrän ihan hyvin ap:n pointin, että tuo julki-imettäjä olisi voinut mennä vähän sivummalle, eikä sitä tissiä tarvi kaivaa esiin niin näkyvästi vaikka kuinka neuvolassa oltaisiin. Ainakin meidän neuvolassa on imetystuoleja pari kappaletta, joista toinen on lastenhoitohuoneessa, joten sinne voi mennä rauhassa imettämään. Samoin kaupungilla löytyy aika monta lastenhoitopistettä, jonne mennä imettämään, mutta siitä huolimatta jotkut tykkää kaivaa sen tissin esiin suoraan muiden nähtäväksi. En tykkää itsekään katsoa muiden paisuneita sinisuonisia tissejä, enkä kuvittele että omani olisivat olleet sen kauniimmat. Ja joo, voihan sitä katsoa pois, mutta jos esim. ravintolassa joku suoraan vastapäätä imettää niin vaikea sitä on sokeaksi ryhtyä.
En silti koskaan ole esitellyt rintavarustustani. Itse asiassa harva on edes huomannut, että imetän. Niin huomaamattomasti sen voi tehdä.
jos vauvalla on nälkä. Se on luonnollista missä vain. En kyllä esittele rintaani. Imetyspaidan kanssa pystyy olemaan hienovarainen ja aina voi laittaa myös harson suojaksi
Myös julkisesti. Myös minä. Ärsyttää nämä "julkisesti imettää vain emakot" -kommentit. Tuskin monikaan edes huomaa että imetän ja kokemukseni mukaan vielä harvempia se tuntuu edes kiinnostavan. Älykkäät osaavan tarvittaessa katsoa pois. Ja tämä koskee kaikkea elämässä, ei vain imetystä.
Peace and love vaan kaikille! Älkää repikö hihojanne niin helposti, on paljon hauskempaa kaikilla.
Itselläni on aika isot rinnat, joten niitä en oikein osaa ihan täysin imettäessä peittää (ja loppujenlopuksi ei ihan hirveästi kiinnostakaan, koska en näe asiaa pahana), mutta olen imettänyt ihan "missä vaan", koska siinä vaiheessa se ei tunnu itsestä muulta kuin ruokinnalta. En kamalan mielelläni lähde seurueesta poi imettääkseni, koska yleensä missä olenkin niin haluan nähdä niitä ihmisiä kenen kanssa siellä aikaa vietän, enkä kyhjöttää jossain makuuhuoneessa yksin. Imettäminen kuitenkin kestää jonkin aikaa, jolloin on jo monta hyvää juttua jäänyt kuulematta. Tietysti esim ravintolassa valitsen istumapaikan vähän syrjästä, mutta en todellakaan halua mennä kokonaan pois.
En minäkään halua "esitellä" ryntäitäni, vaan syöttää sen lapsen mahdollisimman vaivattomasti ja terveellisesti. Tosin nyt jälkeenpäin myönnän ainakin yhden ihan täysin käsittämättömän sopimattoman imetystilanteen, jota kyllä kadun ja vieläkin vähän häpeän. Toivon, että muut eivät sitä muista. Sillä hetkellä olin TOSI väsynyt ja en osannut ajatella rintaa muuna kuin ruokana...joten ihan mikä vaan ei omasta mielestänikään käy.
Muutama tuttavani on näitä syrjässä imettäjiä, joka on johtanut siihen, että ovat imetyksen lopettaneet kuukauden -kahden jälkeen. Ovat kokeneet sen hankalaksi, ja sitähän se kieltämättä on, jos ei voi imettää tyyliin kuin kotonaan ja sosiaalisesti rajoittavaa aina seurueesta mennä jonnekin pois. Nykyään elämäntapa on erilainen kuin silloin kuin ei muutenkaan käyty lasten kanssa missään.
Toivoisin tähän asiaan sellaista suvaitsevaisuutta ylipäätään, koska jos imetys ei olisi niin kauhean törkeä rikos yleisen mielipiteen mukaan, niin ehkä useampi lapsi saisi sitä rintamaitoa "terveellisen määrän".