Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia opiskelijoista synnytyksessä?

Vierailija
20.08.2011 |

Olen menossa synnyttämään syyskuussa ja minulle sanottiin sairaalasta, että synnytykseen saattaa tulla sitten mukaan opiskelija lääkäri tai kätilö.

Tästä saa myös kieltäytyä ja haluaisinkin nyt kuulla muiden kokemuksia, jotta voin ratkaista kantani?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli gynen kurssilla viikon synnäriharjoittelu aamusta iltaan ja muutama yökin, eli aika moneen synnytykseen pääsi mukaan. Minulta ei kukaan kieltänyt pääsyä, mutta joillakin miespuolisilla opiskelijoilla oli useampikin kieltäytyjä jostakin syystä ;)

mutta itse valmistauduin jo etukäteen kieltämään sellaisen kandilauman paikalle tulemisen.

Ei se synnyttäminen, varsinkaan ensimmäisellä kerralla, ole sellainen tilanne itselle, että omaa nöyryytystä haluaa hirveästi ylimääräistä yleisöä todistamaan.

Ja noista lääkäriopiskelijoista mulla on huonoja kokemuksia muista toimenpiteistä, olisi kiva esim, että esittäydyttäisiin ja muuten noudatettaisiin jotain käytöstapoja, vaikka potilas heidän silmissään onkin vain lihakasa.

Vierailija
42/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei riipu välttämättä mitenkään kätilön kokemuksesta. Se puudutus vaikuttaa huonosti alapäähän koska niitä hermoja on alueella niin valtavasti. Joillakin vaikuttaa enemmän toisilla vähemmän - joskus vaikuttaa enemmän ja joskus vähemmän. Eipä ole tullut mieleenkään syyttää kätilöiden taitoja siitä että ne tikkaamiset on sattuneet kaikissa kolmessa synnytyksessä.

Mitä ikinä teette niin älkää antako niiden opiskelijoiden tikata.

Kun vastavalmistunut kätilö, joka ei ole ikinä tikannut, hoitaa synnytyksesi ihan yksin.

Minä sanoisin, että antakaa opiskelijoiden tehdä kaikkea, myös tikata, mutta vaatikaa että opiskelijalla on paikalla kokenut ohjaaja (eli vanhempi kätilö) opettamassa ja valvomassa toimenpidettä koko toimenpiteen ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ponnistusvaiheen alkaessa huusin niin julmetusti että pelä'styi ja JUOKSI hakemaan kätilöä

Vierailija
44/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen syntyi alakautta ja olisi ollut ihan hyvä, että mukana olisi ollut joku opiskelijakin.

Kätilöä ei juurikaan näkynyt synnytyksen aikana.

Onneksi sentään juuri syntymähetkellä paikalla oli 2 kätilöä ja lääkäri...

Kuopus syntyi sektiolla ja paikalla olikin sakkia kuin Madonnan konsertissa ;-)

Koko sali vilisi porukkaa maskit naamoilla, opiskelijoitakin useampi.

Siinä taisi anestesialääkärikin(?) jo hermoilla kun joutui pistämään 5 kertaa ennenkuin osui (edes lähes) oikeaan paikkaan. Lopputuloksena puuduin sitten käsiä myöten...

Vierailija
45/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkäänlaista haittaa, päinvastoin. Ei tulisi mieleenkään kieltää opiskelijan läsnäoloa. Jossain heidänkin on opittava asiat ennen kuin lähtevät työelämään.

T. sairaanhoitaja

Vierailija
46/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä mulla oli mukana opiskelija. Kätilö ehti vaihtua kalvojen puhkaisun jälkeen ja synnytyksessä mukana ollut ei ollut niin mukava kun ensimmäinen. Mulle tuli tunne että olin kuin koekaniini. Kätilö kysyi opiskelijalta: "Oletko ollut mukana synnytyksessä jossa synnyttäjä on sivuttain?". Oppilas ei ollut ja niinpä kätilö heilautti minut kylkiasentoon. Olin siinä vaiheessa jo ihan poikki enkä jaksanut ärähtää asiasta vaikka olisi varmaan pitänyt. Vauvan synnyttyä opiskelija kylvetti vauvan liian kylmässä vedessä ja jouduimme pitämään kaksi päivää villapukua vauvalla ja lämpöjä mitattiin koko ajan. Joten mun kokemukset on vain huonoja.

Toista odottaessa ilmoitin heti etten halua opiskelijaa mukaan koska en halunnut kokea mahd. samaa koekaniini fiilistä enää. Toinen synnytys oli ihana, mulla oli todella mukava kätilö ja kaikki meni loistavasti.