Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia opiskelijoista synnytyksessä?

Vierailija
20.08.2011 |

Olen menossa synnyttämään syyskuussa ja minulle sanottiin sairaalasta, että synnytykseen saattaa tulla sitten mukaan opiskelija lääkäri tai kätilö.

Tästä saa myös kieltäytyä ja haluaisinkin nyt kuulla muiden kokemuksia, jotta voin ratkaista kantani?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään haittaa ole, mutta kun harjoittelija vähän tikkasi niin oli hyvin arka. Lisäksi tökkäsi minua neulalla perseeseen ja myöhemmin yksi tikki putosi + yksi kasvoi ulos (en tiedä oliko hänen vikansa). :D

Vierailija
22/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkimmäisessä synnytyksessä oli mukana lähes valmis kätilöopiskelija ja oli todella korvaamaton! "Oikea" kätilö ei juuri meidän kanssa ehtinyt olla, mutta opiskelija oli koko ajan kanssamme, jutteli ja hieroi ja teki lämpöpusseja. Oli paljon parempi apu synnytyksessä kuin oma mieheni! Tuli jopa katsomaan meitä lapsivuodeosastolle, kätilöt eivät tule...Näin jälkeenpäin harmittaa, kun en hormonimyrskyssäni tainnut kunnolla kiittää tätä opiskelijaa hänen antamastaan suuren suuresta avusta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni kätilöopiskelijasta synnytyksessä oli hyvä! Opiskelija oli ihan oikeasti avuksi, hieroi hartioitani ja jopa klitoristani lievittääkseni tuskiani.

Ei kaduta opiskelijan päästäminen mukaan siis.

Vierailija
24/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilöopiskelijasta synnytyksessä. Kätilö oli kiireinen ja koko ajan menossa niin tämä opiskelija piti seuraa ja jutteli mukavia. Sain myös itse paljon enemmän tietoa synnytyksestä, kun kätilö neuvoi opiskelijaa.

Vierailija
25/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kieltäydyin lääkäriopiskelijan mukanaolosta. Kätilöopiskelija sai olla paikalla, mutta vannotin että vain yksi. Minulla valitettavasti on huonoja kokemuksia lääkäriopiskeijoista aikaisemmilta lääkärikäynneiltä (eivät esittäydy, ovat tylyjä jne). Kätilöopikelija olikin ihana ja olin todella tyytyväinen että olin hänet päästänyt mukaan synnytykseen. Koen synnytyksen tilanteena olevan sen verran yksityinen, ettei sinne tarvitse "ylimääräisten" ängetä paikalle.

Vierailija
26/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkimmäisessä synnytyksessä oli mukana lähes valmis kätilöopiskelija ja oli todella korvaamaton! "Oikea" kätilö ei juuri meidän kanssa ehtinyt olla, mutta opiskelija oli koko ajan kanssamme, jutteli ja hieroi ja teki lämpöpusseja. Oli paljon parempi apu synnytyksessä kuin oma mieheni! Tuli jopa katsomaan meitä lapsivuodeosastolle, kätilöt eivät tule...Näin jälkeenpäin harmittaa, kun en hormonimyrskyssäni tainnut kunnolla kiittää tätä opiskelijaa hänen antamastaan suuren suuresta avusta!

Mulla oli ekassa synnytyksessä opiskelija ja oli aivan ihanaa että oli siellä.

Vierailija
27/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oli tosiaan aika paljon siinä synnytyssalissa, mikä oli ihan jees. Ainoo harmitus oli se, että kaikki romplaukset tehtiin kahteen kertaan, eikä se sisätutkimus muutenkaan tunnu niin kauheen kivalta siinä supistusten lomassa. Myös tikkejä pistettiin useampi,ja opiskelija laittoi kans ja se sattu! jouduin vetämään ilokaasua,toivottavasti ei jäänyt opiskelijalle paha mieli.

Mun kaverin synnytyksessä oli ollut neljä kandia, se on jo vähän liikaa.

Vierailija
28/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi aina kieltää opiskelijoiden läsnäolon, vaikka miten olisi opetussairaalassa.

Periaatteessa minulla ei ole mitään opiskelijoita vastaan, mutta kun 8 kätilö- ja sairaanhoitajaopiskelijaa halusi mukaan kaksossynnytykseen, ilmoitin, että sinne ei tule yhtäkään. Asiasta nousi niin iso riita, että synnytystä hoitava lääkäri ilmoitti, että potilas saa päättää, hän se suurimman työn tekee. Ja lääkäri oli paikalla ihan siksi, että oli odotettavissa ongelmia.

Vierailija
29/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti ei jäänyt opiskelijalle paha mieli.

Voi sua! Kai sen opiskelijankin on hyvä tietää jos potilasta sattuu. Oppii sitten paremmaksi.

Vierailija
30/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoista synnyttäessäni. Kun en itsekään tiennyt mitä tuleman pitää, en kaivannut ketään mahdollisesti kokematonta henkilöä "sörkkimään".

Toinen lapseni tulikin syöksyllä maailmaan sairaalan valmisteluhuoneessa... Hyvä kun kätilö ehti mukaan ;)

Kolmannen synnytykseni hoiti ranskalainen kätilöopiskelija (ihan siis Suomalaisessa sairaalassa). Tämä kokemus oli hyvä, hän olikin tosin tosin lähes valmis kätilö, koska minun synnytykseni oli viimeinen hänen suomalaisessa harjoittelussaa ja kotimaahan palattuaan hän valmistui.

Vierailija
31/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei Kätilöopistolla ole synnytyksessä ollut opiskelijaa, koska olen synnyttänyt aina yöllä. Osastolla on sitten ollut oma "vastuuopiskelija".

Kätilöopiston äitiyspolilla on ollut lääkäri (joko kandi tai erikoistuva) gynen kanssa tekemässä tutkimuksia. Tämä tapaus oli kyllä jäykkä kuin mikä ;) Ja sisätutkimus meinasi mennä hiplaamiseksi...

Vierailija
32/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse valmistauduin jo etukäteen kieltämään sellaisen kandilauman paikalle tulemisen.

Ei se synnyttäminen, varsinkaan ensimmäisellä kerralla, ole sellainen tilanne itselle, että omaa nöyryytystä haluaa hirveästi ylimääräistä yleisöä todistamaan.

Ja noista lääkäriopiskelijoista mulla on huonoja kokemuksia muista toimenpiteistä, olisi kiva esim, että esittäydyttäisiin ja muuten noudatettaisiin jotain käytöstapoja, vaikka potilas heidän silmissään onkin vain lihakasa.

Vierailija
33/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta olisi kannattanut kieltäytyä. Hän ei tiennyt mistään mitään ja oli ihan pihalla. Kun supistukset alkoivat tuntua pahalta, kysyin voinko mennä suihkuun. Opiskelija näytti järkyttyneeltä ja sanoi, että hänpä käy kysymässä että voiko. Ja viipyi puoli tuntia!

Kun synnytys oli ohi, tämä opiskelija tikkasi minut päin p*tä. Myöhemmässä vaiheessa jouduin näitä aikaansaannoksia sitten korjauttamaan.

Mitä ikinä teette niin älkää antako niiden opiskelijoiden tikata.

Vierailija
34/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hieroi jopa klitoristani"

Eikai synnytyksissä oikeasti kukaan ala klitorista hieromaan????

Vierailija
35/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai kukaan nyt oikeasti ala tuollaista tekemään! Tai kenelle tulee mieleen pyytää opiskelijaa tekemään tuollaista??

Vierailija
36/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mäkin nauroin. Ihan loistohomma, jos siellä saa seksiäkin kaupan päälle.

Mut noista opiskelijoista; onhan se kaikkien etu, jos oppivat mahdollisimman hyvin asiat opiskeluvaiheessa. Toki mitään laumaa ei ole pakko päästää katsomaan tapahtumia.

Vierailija
37/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kieltänyt opiskelijan mukana olon molemmilla kerroilla, esikoisen kohdalla tätä päätöstä kunnioitettiin, toisen ei.

Kuopuksen synnytyksessä oli mukana 2 eri opiskelijaa vuoronvaihdosta johtuen, kätilökin siis vaihtui välillä (luojan kiitos). Opiskelijoista ei ollut vaivaa sen enmpää kuin ekasta kätilöstäkään-> ihan kädettömiä ja homma alkoi sujua vasta kun vuoro vaihtui. Ei heistä seuraakaan ollut pitämään vaan yksin sain olla.

Olisin kuitenkin toivonut, että päätöstäni, kieltää opiskelijan läsnäolo, olisi kunnioitettu. Lähinnä ärsyttää koko toiminta.

Vierailija
38/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei Kätilöopistolla ole synnytyksessä ollut opiskelijaa, koska olen synnyttänyt aina yöllä.

myös silloin kun meidän kaksoset syntyivät keskellä yötä. Ja silloin oli paikalla myös kandi.

Kätilöopiskelijoissa on se hyvä puoli, että ehtivät tosiaan pitämään seuraa ja vastailevat kysymyksiin, jos jotain kysyttävää tulee :)

Vierailija
39/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ottaisi enää. Ilokaasupöllyissäni kuitenkin lupasin ja jälkikäteen harmitti ja välillä siinä tilanteessakin mutten sitten enää kehdannut käskeä niitä pois. Olivat ihan uunona, eka synnytys jokaisella ja yhden kivuliaan ronkkimisen jälkeen todettiin kaikki että parempi ettei tätä synnyttäjää tutkita kahdesti ;) heh, olin varmaan hankala tapaus siis, mutta tutkimukset tosiaan sattuivat ja olisi ollut hirveää jos ne olisi pitänyt tehdä kahdesti. Lisäksi opiskelijat olivat hyvin nuoria ja jotenkin arkoja - pojat vaivautuneita eivätkä puhelleet mitään ylimääräistä ja tyttö joka oli paikalla kun vauva syntyi, oli vaan tosi teini hiuspantoineen. Ei ollut vielä kehittynyt mitään kykyä kohdata ihmistä tai puhella luontevasti. Oli vaan tosi epäluontevaa kaikin puolin, en tykännyt.

Ymmärrän että pakko heidän on jossain opeteltava, mutta synnytyksessä se on aika ongelmallista, etenkin noilla ihan ekakertalaisilla.

Vierailija
40/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ikinä teette niin älkää antako niiden opiskelijoiden tikata.

Kun vastavalmistunut kätilö, joka ei ole ikinä tikannut, hoitaa synnytyksesi ihan yksin.

Minä sanoisin, että antakaa opiskelijoiden tehdä kaikkea, myös tikata, mutta vaatikaa että opiskelijalla on paikalla kokenut ohjaaja (eli vanhempi kätilö) opettamassa ja valvomassa toimenpidettä koko toimenpiteen ajan.