Olen häpäisty työpaikallani. Pitkä vuodatus. En jaksa enää :o(
Tämä on niin noloa ja itsetuntoa syövää.. Olen lähihoitaja, ja kaupunki testaa kaikkien hoitajien lääkelaskutaidot tentillä. Kymmenen laskua, ja kaikkien tulee olla luonnollisesti oikein.
Mulla on paha oppimishäiriö matematiikassa, joka juontaa juurensa ihan lapsuuteen. Ongelma on jo ihan psyykessä. Isäni hakkasi mua lapsena samalla kun tein läksyjä. Jos en tajunnut jotain laskua, sain selkääni. Istuin tuntitolkulla ja itkin ja laskin. Olin paniikissa ja pelkäsin.
Sain matikasta pahan kammon, ja se on seurannut mua aikuisuuteen asti. Lähihoitajakoulussa sain tukea oppimiseen, lääkelaskutkin menivät läpi jossain vaiheessa. Itkin ja laskin.
Olen pärjännyt elämässä muuten, luin ylioppilaaksi kirjoittamatta matikkaa. Pääsin yliopistoonkin. Luen aivan eri alaa. En koe että olisin sanan varsinaisessa merkityksessä tyhmä.
Olen nyt kaksi kertaa yrittänyt päästä tenttiä läpi siinä onnistumatta, kolmas ja viimeinen yritys on jäljellä. Sen jälkeen kaupunki alentaa minut kodinhoitajaksi tai hoitajaksi, jolloin palkka tippuu ja työtehtävät vaihtuu avustaviin tehtäviin.
Ongelma on siinä, että laskut eivät ole vaikeita, vaan vajoan tentissä kuin johonkin tyhjään tilaan, jossa pää lyö tyhjää ja meinaan vain itkeä. Käytännössä, ja erilaisissa näytöissä olen todistetusti jakanut ja antanut lääkkeet oikein. Itse tenttitilanne saa mut niin lukkoon ja paniikinomaiseen tilaan, etten kykene muuta kuin tärisemään. Aivan hullua, tiedän :o(
Ja kuinka työkavereita naurattaa! Olen ainoa yo-opiskelija koko työyhteisössä, ja minusta kuvitellaan että olen mielettömän älykäs ja kaikkitietävä. No, kun asia ei ole niin. Siitä ovat ihmiset saaneet kivan herkkupalan mässättäväksi kahvikeskusteluihin. Mua taivastellaan ja naureskellaan: "Herranen aika, meidän YLIOPISTO-OPISKELIJA ei pääse tuollaisesta läpi!"
Olen tehnty viisi vuotta töitä samassa paikassa ilman ongelmia, ja nyt minulta on alettu viemään systemaattisesti aiempia tehtäviäni pois. Olen hirveän ahdistunut; en nuku, syö, ja itken töihin mennessä ja sieltä palatessa. Tämä vaikuttaa jo koko elämääni, on saanut mut vihaamaan itseäni. Itsetuntoni on ropissut alas ja nöyristelen työpaikalla kaikkia, ja yritän olla huomaamaton.
Ymmärrän tietysti, että kaikkien on tentti suoritettava. Siksi en enää tiedä mitä tekisin. Vaihtoehtoina on siirtyä oman uuden alani sijaisuuksia tekemään, jättäytyä kokonaan opiskelijaksi. Hyvä puoli siinä olisi se, että valmistuisin nopeammin. Olen kolmen pienen lapsen yh, ja tarvitsen kuitenkin rahaa.
Omassa työpaikassani olen jo niin häpäisty ja omanarvontunnoton, etten tiedä kykenenkö siellä enää jatkamaan missään työtehtävissä. Auttakaa joku jotenkin, mitä tekisin? Aikaa ei ole juosta terapiassa tms, olen aivan kädet täynnä työtä totaali yh:na, työssäkayvänä ja opiskelijana :o(
Kommentit (66)
hoitajat.netissä ne sairaanhoitajatkin kyselee toisiltaa laskukaavoja joskus..
Satunnaisista syistä luin kuitenkin hoitajaksi. Ja reppasin ekan lääkelaskun tentin:)
Ja olen tällä hetkellä osastomme lääkevastaava.
Ap, tsemppiä. Tuohon ongelmaan löytyy ratkaisu ja uskon, että tenttitilaisuus saadaan järjestettyä vaikka suullisena tms,.
kun joutuu tilanteeseen, että lääkkeitä pitäisi laskea. Yhtä laillahan se on tenttitilanne, vieläpä sellainen jossa ei saa epäonnistua.
Taas joku lukutaidoton mamma linjoilla
Olet vaarallinen lähihoitaja, jos työhäsi kuuluu lääkkeiden annostelua. On omaksi ja muiden parhaaksi, että jos tuon merran et osaa laskea, teet sellaista työtä jossa ei tarvitsekaan.
lääkepurkki kädessä että hmmm... tässä on tabletteja joissa on 500 mg lääkettä/tabletti ja potilaalle pitäisi antaa 250 mg lääkettä, annanpa siis puolikkaan pillerin... Kuin jos hiki päässä ja itku kurkussa yrittää laskea ja järki seisoo paikallaan tentissä paniikin takia. Lääkekaapilla laskeminen on konkreettista ja luontevaa, toisin kuin tentissä.Ap:lle suosittelen reilusti avointa puhetta työyhteisössä tilanteen selittämiseksi ja kyllä, terapeuttista apua tarvitset tuollaisesta kohtelusta selvitäksesi. Jos olisit mun työkaveri, toivoisin että kertoisit asiasta!
T: sh
Herranen aika, se on ISO ONGELMA ja tekee sinut kykenemättömäksi toimimaan sellaisessa työssä, jossa pitäisi osata laskea sen verran. Jos saisit tuosta lääkärintodistuksen ja lausunnot, niin voisit ehkä työskennellä jotenkin niin, että sinun ei tarvi laskea koskaan. Eli työskentelisit jotenkin rajoitetusti.
joka ei ole itse laskeminen, vaan sen TILANNE??
Herranen aika, se on ISO ONGELMA ja tekee sinut kykenemättömäksi toimimaan sellaisessa työssä, jossa pitäisi osata laskea sen verran. Jos saisit tuosta lääkärintodistuksen ja lausunnot, niin voisit ehkä työskennellä jotenkin niin, että sinun ei tarvi laskea koskaan. Eli työskentelisit jotenkin rajoitetusti.
Sulla on ISO ONGELMA luetun ymmärtämisessä, ihan valtaisa.
perustuva pelko, joka täytyy saada hallintaan. Olet saanut hyviä neuvoja. Tsemppii!
Kysyy hämmentynyt kotihoidon terveydenhoitaja
Eikä se ole ap. Joskus kannattaisi vähän miettiä mitä näppäimistöstään päästelee.
pompollesi? sanot että tuollainen tilanne saa sinut paniikin valtaan(koe/testi) ja pääsi hakkaa tyhjää ihan täysillä. Jospa ymärtäisi?
Itse olen miettinyt että mitenhän osaisin enää lääkelaskuja jos nyt aloittaisin taas vanhustenpuolella. Valmistuin 4v sitten enkä ole sen jälkeen tarvinnut lääkelaskuja ollenkaan,kun sh on aina kirjoittanut lääkkeenjako ohjeen valmiiksi,ei tarvitse itse laskea! En oikeasti osaisi YHTÄÄN ja olen matemattisesti todella huono..nykyiseltään kun tosiaan vaaditaan nuo testit,tein jonkin aikaa kotihoidossa,lopetin juuri kun nuo testit alkoivat tulla työpaikoille,jäin äitiylomalle..nyt olen päiväkodissa ja välillä mietin vanhus puolelle palaamista,en usko että saa lääkelaskuja läpi..joten ei taida onnistua.
että meidän kunnassa esim kaikki avoterveydenhuollossa työskentelevät lähihoitajat, terkat ja sh:t joutuvat suorittamaan lääkelaskutentin vaikkei koskaan lääkkeisiin työssään koskisikaan.
Terv. sh avoterveydenhuollosta
Olen joskus kuullut, että paperitesteissä paniikin saaville tai jatkuvasti niissä mokaaville on kokeiltu suullisia testejä. Eli samat kysymykset mutta enempi ainakin muka-käytännössä. Olisiko siitä tässä apua. No enpä tiedä olisiko mahdollista mutta kuitenkin.
Luulisi naureskelijoilta menevän suut tukkoon. Jos ei mene, eivät kuuluisi hoitoalalle. Ei sinun tarvitse hävetä. Olet tästä traumasta huolimatta selvinnyt hienosti.
hänen velvollisuus on järjestää sulle tukea tai terapiaa. Jos ei tee mitään ota yhteyttä työsujeluveltutettuun ja kerro hänelle sama asia. Tua alkaa kulostamaan työpaikkaKIUSAAMISELTA, joka on heti saatava kuriin.
Tsemppiä!
Hoitajasisareni kertoi, että on työntekijöitä, jotka eivät edes ole uskaltaneet mennä koko tenttiin. Tentti ei kuulemani mukaan todellakaan ole helppo. Sisarenikin valmistautui siihen todella huolella. Lisäksi sinulla on lapsuuden painolasti. Siksi toivon, että saat tentin läpi, koska uskon sen auttavan ongelmaan.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2011 klo 13:16"]
Tämä on niin noloa ja itsetuntoa syövää.. Olen lähihoitaja, ja kaupunki testaa kaikkien hoitajien lääkelaskutaidot tentillä. Kymmenen laskua, ja kaikkien tulee olla luonnollisesti oikein.
Mulla on paha oppimishäiriö matematiikassa, joka juontaa juurensa ihan lapsuuteen. Ongelma on jo ihan psyykessä. Isäni hakkasi mua lapsena samalla kun tein läksyjä. Jos en tajunnut jotain laskua, sain selkääni. Istuin tuntitolkulla ja itkin ja laskin. Olin paniikissa ja pelkäsin.
Sain matikasta pahan kammon, ja se on seurannut mua aikuisuuteen asti. Lähihoitajakoulussa sain tukea oppimiseen, lääkelaskutkin menivät läpi jossain vaiheessa. Itkin ja laskin.
Olen pärjännyt elämässä muuten, luin ylioppilaaksi kirjoittamatta matikkaa. Pääsin yliopistoonkin. Luen aivan eri alaa. En koe että olisin sanan varsinaisessa merkityksessä tyhmä.
Olen nyt kaksi kertaa yrittänyt päästä tenttiä läpi siinä onnistumatta, kolmas ja viimeinen yritys on jäljellä. Sen jälkeen kaupunki alentaa minut kodinhoitajaksi tai hoitajaksi, jolloin palkka tippuu ja työtehtävät vaihtuu avustaviin tehtäviin.
Ongelma on siinä, että laskut eivät ole vaikeita, vaan vajoan tentissä kuin johonkin tyhjään tilaan, jossa pää lyö tyhjää ja meinaan vain itkeä. Käytännössä, ja erilaisissa näytöissä olen todistetusti jakanut ja antanut lääkkeet oikein. Itse tenttitilanne saa mut niin lukkoon ja paniikinomaiseen tilaan, etten kykene muuta kuin tärisemään. Aivan hullua, tiedän :o(
Ja kuinka työkavereita naurattaa! Olen ainoa yo-opiskelija koko työyhteisössä, ja minusta kuvitellaan että olen mielettömän älykäs ja kaikkitietävä. No, kun asia ei ole niin. Siitä ovat ihmiset saaneet kivan herkkupalan mässättäväksi kahvikeskusteluihin. Mua taivastellaan ja naureskellaan: "Herranen aika, meidän YLIOPISTO-OPISKELIJA ei pääse tuollaisesta läpi!"
Olen tehnty viisi vuotta töitä samassa paikassa ilman ongelmia, ja nyt minulta on alettu viemään systemaattisesti aiempia tehtäviäni pois. Olen hirveän ahdistunut; en nuku, syö, ja itken töihin mennessä ja sieltä palatessa. Tämä vaikuttaa jo koko elämääni, on saanut mut vihaamaan itseäni. Itsetuntoni on ropissut alas ja nöyristelen työpaikalla kaikkia, ja yritän olla huomaamaton.
Ymmärrän tietysti, että kaikkien on tentti suoritettava. Siksi en enää tiedä mitä tekisin. Vaihtoehtoina on siirtyä oman uuden alani sijaisuuksia tekemään, jättäytyä kokonaan opiskelijaksi. Hyvä puoli siinä olisi se, että valmistuisin nopeammin. Olen kolmen pienen lapsen yh, ja tarvitsen kuitenkin rahaa.
Omassa työpaikassani olen jo niin häpäisty ja omanarvontunnoton, etten tiedä kykenenkö siellä enää jatkamaan missään työtehtävissä. Auttakaa joku jotenkin, mitä tekisin? Aikaa ei ole juosta terapiassa tms, olen aivan kädet täynnä työtä totaali yh:na, työssäkayvänä ja opiskelijana :o(
[/quote]
Eli valitat siitä että olet itse mokannut elämäsi. Miksi olet hankkinut kolme lasta jos et ole vielä käynyt edes koulujasi loppuun?
Miksi menit tuollaiselle alalle kun tiedät että siellä tarvitaan matematiikkaa?
[quote author="Vierailija" time="19.08.2011 klo 13:23"]
Mene psykologin juttusille. Sinun älyssä ei ole vikaa. SINULLA ON TRAUMA!!! Mene työterveyslääkärille ja sitä kautta hae apua. Saat oppia kuinka pääset yli paniikkireaktiosta.
[/quote]
Vali vali vali. Aikuinen ihminen Ei itke koskaan. Matematiikka pittää luonnistua täysin tuolla alalla. Olkoot vaikka raiskattu joka päivä lapsuudessa.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2011 klo 14:02"]
kun joutuu tilanteeseen, että lääkkeitä pitäisi laskea. Yhtä laillahan se on tenttitilanne, vieläpä sellainen jossa ei saa epäonnistua.
Taas joku lukutaidoton mamma linjoilla
Olet vaarallinen lähihoitaja, jos työhäsi kuuluu lääkkeiden annostelua. On omaksi ja muiden parhaaksi, että jos tuon merran et osaa laskea, teet sellaista työtä jossa ei tarvitsekaan.
Oletkos tahallasi noi saakelin puupäinen kanttura? Siis ap on ihan hyvä laskemaan laskuja ja lääkkeiden laskussa ei ole ollut mitään ongelmia. Tenttiminen, ilmeisesti tilanne, paperi edessä, kynä kädessä, laukaisevat todella pahan traumaperäisen paniikkikohtauksen.
Voitko jo ymmärtää ettei tuo vaikuta ap.n työhön muutakuin tämä tentti voi nyt hänet siitä erottaa.
Pelkkiä tekosyitä. Jos ei kykene pääsemään tentistä läpi niin pitääkin erottaa. Miten itseä täynnä oleva ihminen voi olla jos luulee että hänen pitäisi saada jotain erityisoikeuksia. Jos ei pääse koetta läpi niin voi etsiä toisia töitä
[quote author="Vierailija" time="19.08.2011 klo 14:55"]
työterveyshuollon lisäksi. On tärkeää, että nuo tahot ovat perillä asiasta ja tilanteestasi. Heillä on vaitiolovelvollisuus ja voit vielä painottaa esimiehelle ja luottamusmiehelle, että halust pitää tämän näiden seinien sisäpuolella - mikä heille on kuitenkin itsestäänselvää.
Kaikki eivät ymmärrä selvästi, että sinulla ei ole ongelmia laskea niitä laskuja vaan että saat stressiperäisen paniikkikohtauksen koetilanteessa. Sinun on oikeus saada apua tähän asiaan.
Lähihoitajat varmasti ilakoivat, kun joku "ylempi" ei pärjää heidän silmissään niin hyvin kuin he. Ihminen on hyvin raadollinen ja heikko lyö lyötyä. Älä anna periksi, hae apua jo tänään!!
Ja tosiaan - kerroit erittäin selkeästi ja hyvin tilanteestasi ja taustoistasi tässä viestissä, joten kopioi ja printtaa tekstisi mukaan työterveyshuollon tapaamiseen sekä pomollesi ja luottamusmiehelle annettavaksi keskustelun tueksi.
[/quote]
Noilla ei ole mitään merkitystä. Jos ei läpäise koetta niin menettää virkansa. Millään muulla ei ole merkitystä.
Näitä tarjoan myös minä.