Mulla todettiin raskausdiabetes, nyt kotona arvot näyttää tosi alhaista, miksi>?
Eli rasituksessa paastoarvo oli koholla, 5,3 (tai ymmärtääkseni just siinä rajalla) joten sain mittarin kotiin. Olen nyt neljän päivän ajan mitannut ja ennen aamupalaa arvot on ollu 4,3-4,9 ja ruuan jälkeen 4,7-5,7.
Mistä johtuu että arvot noin hyvät? Mutta silti kärähdin paastoarvossa noin pahasti? Ruokatottumuksia en ole kauheesti muuttanut kun alun alkaen oon syönny suht terveellisesti.
Ennen sokerirasitustestiä (12h) kyllä söin ihan mahottoman paljon ettei tuu sit aamul nälkä -> huono olo. Voisko johtuu siitä että verensokeri oli silti paastoarvossa noin paljon?
Kommentit (6)
että on hyvä tietää, että sinun kannattaa välttää raskaana erityistä mässäämistä. Tosin en usko, että hetkelliset korkeammat verensokeriarvot aiheuttavat mitään haittaa vauvalle, jos normaalilla ruokavaliollasi pysyvät arvot normaaleina. Mutta eipä siitä seurannasta mitään haittaakaan ole, joten turha sitä on murehtia.
Itselläni on käynyt ekassa raskaudessa noin, sokerirasituksessa tuli arvo, joka oli aavistuksen koholla (tosin alle nykyisten raja-arvojen) ja seuranta-aikana ei ollut yhtään kohonnutta arvoa sen jälkeen.
Kävin sokerirasituksessa viime keväänä ja myös minulla oli paastoarvo juuri siinä rajalla, muistaakseni 5,1 tai 5,3. Sain myös käyttööni mittarin jolla arvoa piti tarkkailla 3-4 viikon välein.
Arvoni olivat joka kerralla hyvät ja matalat, noudatin tosin saamaani ruokaohjeistusta todella tarkkaan ja en syönyt edes niitä sallittuja pullaviipaleita silloin tällöin. Hedelmät ja marjatkin pidin tarkkaan sallituissa rajoissa ja mikäli käytin valmisruokaa, tarkastin ettei siinä ollut käytetty yhtään sokeria (aika haastavaa muuten sellaista valmistetta löytää!).
Ruokavalion seuraaminen oli aika helppoa ja säännöllisillä ruoka-ajoilla pahoinvointikin pysyi pois ja raskauskilot pysyivät kohtuudessa oikein hyvin, olivat poissa viikko synnytyksestä (se nyt ei kuitenkaan ole mikään merkittävä/tärkeä asia). Olen jo tehnyt päätöksen mikäli vielä raskaaksi tulen, jätän sokerinsyönnin heti pois, niin hyvä oli olo tuona ruokavalion aikana. Nyt kun en raskaana ole, tulee vieläkin aika hyvin seurattua tuotteiden sokeripitoisuuksia, niitä raskausaikana seuratessani havahduin siihen miten karmean määrän nykyihminen helposti tietämättään piilosokeria syö. Tähän kotiin ei enää maustettuja jukurtteja tms osteta :)
Kokeile D-vitamiinia, se on toiminut tutkimuksissa sekä ykkös- että kakkostyypin diabeteksen estämiseen. Esim. 100µg/päivä.
Paitsi että raskausaikana d-vitamiini aiheuttaa sikiövaurioitahelosti, eli ei saa ylittää annostuksia!
Mun eka arvo tunnin kuluttua oli liian korkea, kahden tunnin arvo oli ok. Mä en saanut mittaria kotiin, vaan kävin kontrolleissa äitiyspolilla ja arvot oli aina oikein alhaiset, hyvät. Söin suositusten mukaan. Viikolla 32 lekuri sanoi, että jos pidän dietistä kiinni ja muuta ei ilmen, en tartte enää tarkkailla sokeriarvoja. ´Kivaa tässä sinäsnsä oli, että ultarttiin aina, ja lekuri kertoi halutessani lapsen sukupuolenkin:-)
Mutta positiivista on, että arvot on ok, jos syöt normaalisti. Rasituksen tarkoitus on, että elimistöä "rasitetaan", jotta mahdolliset toimintahäiriöt tulevat esiin.