Isovanhemmat eivät ota hoitoon kahta lasta
kun olisi kaksi lasta tulossa. Esikoista pyydettiin toisinaan hoitoon. Nyt kun kuopuskin on sen ikäinen, että haluaisi mennä, ei hoitokutsuja enää tule :( Esikoinen kävi varmaan kuudesti tai useamminkin hoidossa 1,5-3v yön kerrallaan. Nyt ei ole ollut yökylässä isovanhemmilla liki kahteen vuoteen.
Sinänsä voisivat mennä vuorollaan, mutta siten ei tietysti vanhemmille tule vapaata aikaa. Toisaalta yhtäkään kerrallaan ei ole kutsuttu, enkä viitsisi tyrkyttääkään.
Kommentit (62)
vanhempien vapaa-aika vaan se, että lapset pääsevät mummolaan yökylään, vaikka sitten vuorotellen.
Eipä ole tullut mieleenkään kysyä äidiltäni, ottaisiko kaikki kolme hoitoon. Varmaan ottaisi jossain hätätilanteessa muttei muuten kyllä jaksaisi eikä se olisi lapsillekaan reilua, jokainen kun haluaa huomion sillä ollessaan.
Ihan älyttömän tyhmää valitusta. Itse ne lapset pitää hoitaa, anna vanhempiesi nauttia elämästään, he ovat lapsensa jo hoitaneet. Ei vanhat ihmiset jaksa hoitaa lapsenlapsia niinkuin nuoret.
Itse en ole kun kylässä käynyt lasten kanssa mummoilla ja papoilla, silloin he saavat nauttia lapsista, eikä niitä tarvitse hoitaa.
kaikki isovanhemmat yli 50 ja he, miltei kilpailevat, kuka saa ottaa meidääm kuusi lasta hoitoon. että meiää kahdestaankin aikaa. ei kertaakaan ole tarvinnut kysyä, tarjoavat itse. tosin he itse saaneet saman aikoinaan.
sanoi, että mun pitää itse hoitaa mun lapset. Mää olin niin kuvitellut, että päiväkoti hoitaa ne ja mutsi hoitaa viikonloput ja lomat. Nyt se haahka haluaa lomalla viettää omaa aikaa. Mua on petetty. Ei lapset ookkaan kivoja.
Ai että sain hyvät naurut, kiitos. Päivä on ollu jotenki tympeä mutta tämä kirjoitus pelasti! Oot varmasti tosi hyvä tyyppi, tultais hyvin toimeen!
Juttelin psykologin kanssa, ja hänestä lapsen turvallisuuden tunnetta yöpoissaoloissa lisää nimenomaan sisaruksen läsnäolo.
Joten tietysti sisaruksilla on OIKEUS olla yhdessä yön yli ja saada ruavaa toisistaan.
Isovanhemmille tiukka kuri: otatte nämä kaksi hoitoon. Eihän se ole muuten teille edes mikään vapaailta.
teillä on muita läheisiä, jonne molemmat lapset voivat mennä yhtä aikaa yökylään. Silloin tuo isovanhempien asenne ei kirpaise niin kovasti.
Paljon tietysti riippuu isovanhempien iästä, kunnosta, elämäntavasta jne. Isovanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta hoitaa lapsenlapsiaan, se on heille oikeus ja huvi.
Mää oon niin pettynyt kun mun mutsi sanoi, että mun pitää itse hoitaa mun lapset. Mää olin niin kuvitellut, että päiväkoti hoitaa ne ja mutsi hoitaa viikonloput ja lomat. Nyt se haahka haluaa lomalla viettää omaa aikaa. Mua on petetty. Ei lapset ookkaan kivoja.
Ihan sama täällä. Milloin mulla muka on vapaa-aikaa, siis millekään niin ku liikunnoille tai niille, kun mun äiti ei hoidakaan sen lapsenlapsia? Ne on kuitenkin sen omia lapsenlapsia? Hiton hoitopihtari.
sanoi, että mun pitää itse hoitaa mun lapset. Mää olin niin kuvitellut, että päiväkoti hoitaa ne ja mutsi hoitaa viikonloput ja lomat. Nyt se haahka haluaa lomalla viettää omaa aikaa. Mua on petetty. Ei lapset ookkaan kivoja.
Ai että sain hyvät naurut, kiitos. Päivä on ollu jotenki tympeä mutta tämä kirjoitus pelasti! Oot varmasti tosi hyvä tyyppi, tultais hyvin toimeen!
aika surullista.säälin sen lapsia.
aika surullista.säälin sen lapsia.
Ensinnäkin lapset haluaisivat yökylään. Nyt isompikin kysellyt sitä vähemmän, kun on niin pitkä aika edellisestä kerrasta. Ei varmaan pian muista, että siellä on ollut joskus. Lähinnä tarkoitukseni oli ihmetellä, että mahtaako johtua pyyntöjen puute siitä, että tulijoita olisikin kaksi. Täytynee kysyä suoraan mummolta. Kukas muu sen tietää - te ette ainakaan edes auttaneet tätä asiaa pohtimaan :). Kamala syyllistäminen siitä, että haluaisi vaikka käydä leffassa miehen kanssa ja nukkua yön heräämättä kerran vuodessa.
Välit mummoon ovat lapsilla hyvät, mummo nuorehko ja terve (59v), ja rakastaa kyllä lapsia ja hemmottelee liikaakin.
Ja tosiaan, muita tällaisia hyviä tuttuja meillä ei ole. Huono me. Tai ehkä pari ystävää, mutta kynnys kysyä on korkea. Sisarukset yms. asuvat kaukana.
Ensinnäkin lapset haluaisivat yökylään. Nyt isompikin kysellyt sitä vähemmän, kun on niin pitkä aika edellisestä kerrasta. Ei varmaan pian muista, että siellä on ollut joskus. Lähinnä tarkoitukseni oli ihmetellä, että mahtaako johtua pyyntöjen puute siitä, että tulijoita olisikin kaksi. Täytynee kysyä suoraan mummolta. Kukas muu sen tietää - te ette ainakaan edes auttaneet tätä asiaa pohtimaan :). Kamala syyllistäminen siitä, että haluaisi vaikka käydä leffassa miehen kanssa ja nukkua yön heräämättä kerran vuodessa.
Välit mummoon ovat lapsilla hyvät, mummo nuorehko ja terve (59v), ja rakastaa kyllä lapsia ja hemmottelee liikaakin.
Ja tosiaan, muita tällaisia hyviä tuttuja meillä ei ole. Huono me. Tai ehkä pari ystävää, mutta kynnys kysyä on korkea. Sisarukset yms. asuvat kaukana.
Muutamaa pässinpäätä lukuunottamatta olet saanut ihan asiallisia vastauksia.
Kyllä minä oletan, että kun lapseni ovat täysi-ikäisiä, he itse vastaavat yöunistaan ja minun ei enää tarvitse siitä huolehtia.
tarkoitin kysellä, onko muita samassa tilanteesssa olevia. Tai niitä, joiden lapsia ei ole hoitoon pyydetty ollenkaan tai jotka ovat usein, esim. kerran kuussa yökylässä, kuten joku vastasi. Ehkä nuo ilkeilyt vain jäivät päällimmäisenä sitten mieleeni.
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille, teitäkin oli!
ap
"Kyllä minä oletan, että kun lapseni ovat täysi-ikäisiä, he itse vastaavat yöunistaan ja minun ei enää tarvitse siitä huolehtia."
Oletkohan miettinyt, että aikuinen voi väsyä ja oikeasti tarvita APUA, ja hyvä yöuni on erinomainen apu lastenhoidossa?
Et ole tainnut paljon joutua valvomaan. En uskokaan, että kukaan muu tätä ymmärtää kuin sellainen, joka on valvonut vuosia.
sinulla tosiaan ole turhempaa valituksen aihetta? Hoida itse lapsesi, niin me muut teemme.
vastuulla vielä aikuisenakin, on pullamössö, joka ei osaa ajatella, että se hänen äitinsäkin saattaa olla jo väsynyt ja ei jaksa enää.
Olen edelleen sitä mieltä, että jos haluaa parisuhdeaikaa niin hommaa palkallisen lapsenvahdin tai ei tee niitä lapsia niin paljon. Ei voi olettaa, että tehdään lapsia ja kyllä ne mummot ne hoitaa. Isovanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta ottaa hoitovastuuta lapsenlapsistaan.
Jos vielä kolmikymppinen akka itkee, että äiti on vastuussa hänen ja hänen miehensä yöunista niin jotain on todella mennyt kasvatuksessa tai aikuiseksi kasvamisessa pieleen.
"Kyllä minä oletan, että kun lapseni ovat täysi-ikäisiä, he itse vastaavat yöunistaan ja minun ei enää tarvitse siitä huolehtia."
Oletkohan miettinyt, että aikuinen voi väsyä ja oikeasti tarvita APUA, ja hyvä yöuni on erinomainen apu lastenhoidossa?
Et ole tainnut paljon joutua valvomaan. En uskokaan, että kukaan muu tätä ymmärtää kuin sellainen, joka on valvonut vuosia.
pane mies vahtimaan lapsia. Missä miehesi on kun et voi nukkua ilman mummoja.
Ota hotellihuone kerran vuodessa ja mene nukkumaan. En ymmärrä, miksi palstamman pitää saada nukkua juuri miehensä kanssa se yksi yö vuodessa. Eikö olisi helpompaa, että hoitaisitte lapsia vuorotellen välillä ja te kumpikin saisitte nukutuksi.
Elokuvissa pääsee käymään kun palkkaa vaikka jonkun naapurin tyttären lapsenvahdiksi pariksi tunniksi. Ei siihenkään isovanhempia tarvita.
Ihmeellistä uusavuttomuutta.
En ole aikaisempi kirjoittaja, mutta kommentoisin sen verran, että toki vanhempien yhteinenkin aika on tärkeää. Meillä lapsi on ollut hoidossa n. 1 v 3 kk ikäisestä lähtien mm. mummolassa. MUTTA ymmärrän täysin myös sen, että (iäkkäät) ihmiset eivät vaan jaksa tai uskalla hoitaa useampaa lasta kerralla, eikä mielestäni sitä voi heiltä vaatia! Vaikka yksi esikoinen vielä menisi, niin kun mummolle tulee lisää ikää, lapsenlapsia alkaa olla useammasta perheestä, olisi monta pientä kyläilijää yhtä aikaa jne. niin kyllä silloin vanhempien velvollisuus on hankkia se hoitaja muualta, vaikka maksullisena.