Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat eivät ota hoitoon kahta lasta

Vierailija
18.08.2011 |

kun olisi kaksi lasta tulossa. Esikoista pyydettiin toisinaan hoitoon. Nyt kun kuopuskin on sen ikäinen, että haluaisi mennä, ei hoitokutsuja enää tule :( Esikoinen kävi varmaan kuudesti tai useamminkin hoidossa 1,5-3v yön kerrallaan. Nyt ei ole ollut yökylässä isovanhemmilla liki kahteen vuoteen.

Sinänsä voisivat mennä vuorollaan, mutta siten ei tietysti vanhemmille tule vapaata aikaa. Toisaalta yhtäkään kerrallaan ei ole kutsuttu, enkä viitsisi tyrkyttääkään.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pitänyt vuorollaan, nyt poika 5 ja tyttö 1,7 v oli eka kertaa yksin mummilla pari vkoa sitten. Äitin on sanonut suoraan ettei mielellään ota molempia yhtä aikaa koska molemmat vaativat aika paljon huomiota :) ihan ymmärrettävää.

Vierailija
2/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3,5 v. on ollut paljon hoidossa mummolassa, nyt toinen tulossa. Olen itse jo miettinyt, uskaltavatkohan ottaa kahta tai kehtaanko ehdottaa (siis ei tietenkään heti kun vauva on pieni, mutta joskus 1,5 vuoden kuluttua). Aika näyttää.

Mutta minusta on siis täysin ymmärrettävää, että isovanhemmat eivät välttämättä jaksa tai uskalla ottaa hoitoon kahta lasta, etenkään päiväkoti-ikäisiä. Voivat pelätä, että eivät ehdi vahtia molempia riittävästi. Onhan se aina erilaista hoitaa toisten lapsia kuin omia. Toisen aikuisen aikaa menee kuitenkin ruuanlaittoon yms. Ja ovathan he taas muutaman vuoden iäkkäämpiäkin kuin esikoisen ollessa pieni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpaakin lastamme yhtäaikaa hoitoon. Pyytävät max. kerran vuodessa kummank vuorotellen hoitoon/yökylään.

Siskoni lapset (saman ikäiset kuin meillä) taas ovat vanhemmillamme noin kerran kuukaudessa yöhoidossa, ja näin on ollut jo 10-vuoden ajan.

Tosin minä en ole koskaan pyytänyt hoitoapua, kun taas siskoni pyytää koko ajan, eikä vanhempamme kehtaa kieltäytyä. Minulle sitten puhuvat, kuinka eivät jaksaisi aina ottaa ja niin usein.

Mutta se on heidän häpeä, jos ei kehtaa kieltäytyä, ja heidän menetyksensä kun eivät vastapainoks pyydä meidän lapsia useammin.

Mieheni vanhemmat taas ovat pyytänet meidän lapsia hoitoon AINA ja usein. Ovat olleet 1,5-vuoden ikäisistä lähtien, aina yhtä aikaa heillä hoidossa, vähintään kerran kuukaudessa pitkän viikonlopun, loma-aikoina ihan viikonkin.

Eikä meidän ole koskaan tarvinnut pyytää heiltä hoitoapua, vaan ovat tosiaan aina itse pyytäneet. :)

Vierailija
4/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta harmittaa, ettei sitten kutsuta edes toista kerrallaan enää. Ehkä ei haluta, että toinen pettyy, kun ei pääsekään? Tai ei vaan jakseta sitten muuten enää.

Meillä ei oikein ole muutakaan hoitopaikkaa, joten ehkä pitäisi tilata jokin lastenhoitaja silloin tällöin, että pääsisimme miehen kanssa vaikka elokuviin.

Vierailija
5/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun se aika tulee.

Lapset tehkööt sen verran lapsia, että jaksavat ne hoitaa, eivätkä suunnittele lapsimäärää sen varaan, että "kyllä se meidän äiskä hoitaa ne kun on meidätkin jaksanut hoitaa"

Mielellään varmaan otan yhden kerrallaan, että saan tutustua jokaiseen lapsenlapseen kunnolla ja hemmotella häntä niin kauan kuin minulla on vielä elinpäiviä.

Vierailija
6/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ollut siitä, että haluaisin antaa lapset isovanhempien hoidettavaksi pääsääntöisesti, vaan esimerkiksi kerran, kaksi vuodessa??

Vierailija
7/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta isovanhemmilla pitäisi olla lakisääteinen velvollisuus huolehtia siitä, että heidän lapsillaan (noilla pullamössösukupolven kasvateilla) olisi vapaata aikaa. Miten kukaan kuvittelee, että olisi vanhempien tehtävänä hoitaa omia lapsiaan, ei herranjumala sentään.

Vierailija
8/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kai liikaa vaadittu kerran vuodessa yksi ilta vanhempien kesken.

Ehkä en odota enää sitä isovanhemmilta, vaan järkkään jotenkin muuten. Kolmas lapsi tulossa, niin ei sitten pariin vuoteen ehkä vietetä yhteistä aikaa kahdestaan miehen kanssa.

VArmaan pian ilmoittautuu joku, joka ei ole lapsiaan hoitoon antanut ennen 10v ikää. Voin omasta lapsuuden kokemuksestani kertoa, ettei se välttämättä ole hyvä ollenkaan. Turha siitä on sädekehää kiillottaa.

Vierailija
9/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestämään teille yhteistä yötä vapaaksi. Te itse olette velvollisia tekemään sen jos sitä haluatte tehdä. Ja kannattaako vääntä jo kolmatta lasta jos on katkera kun ei saa vapaata?

Hei, elämä on valintoja täynnä. Ehkäisy on keksitty jos haluaa olla miehensä kanssa vain kahdestaan.

on kai liikaa vaadittu kerran vuodessa yksi ilta vanhempien kesken.

Ehkä en odota enää sitä isovanhemmilta, vaan järkkään jotenkin muuten. Kolmas lapsi tulossa, niin ei sitten pariin vuoteen ehkä vietetä yhteistä aikaa kahdestaan miehen kanssa.

VArmaan pian ilmoittautuu joku, joka ei ole lapsiaan hoitoon antanut ennen 10v ikää. Voin omasta lapsuuden kokemuksestani kertoa, ettei se välttämättä ole hyvä ollenkaan. Turha siitä on sädekehää kiillottaa.

Vierailija
10/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi, että mun pitää itse hoitaa mun lapset. Mää olin niin kuvitellut, että päiväkoti hoitaa ne ja mutsi hoitaa viikonloput ja lomat. Nyt se haahka haluaa lomalla viettää omaa aikaa. Mua on petetty. Ei lapset ookkaan kivoja.

Vierailija
11/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhempien kahdenkeskinen aika on äärimmäisen tärkeää!!!

Meillä tosiaan lapset päässeet todella paljon kumpikin yhtäaikaa hoitoon, ja me vanhemmat olemme saaneet paljon kahdenkeskistä aikaa.

Mutta esim. ystävälläni, jolla on 3 lasta, niin kumpikaan isovanhempi ei ota ollenkaan lapsenlapsiaan hoitoon ei edes yhtä kerralla.

Eli olemme sitten tehneet kerran pari vuodessa siten, että heidän perheen nuorimmainen (alle 2v.) menee hoitoon ystäväni veljelle, ja me olemme sitten ottaneet samaan aikaan ne kaksi vanhempaa, niin ystäväni on saanut miehensä kanssa edes pari kertaa vuodessa viettää yhteisen päivän + yön ihan kahdestaan. Iha hävettää, ettemme ole jaksaneet näiden ruuhkavuosien takia yhtään useammin heille samaa tarjota... kyllä nimittäin kaikille vanhemmille pitäisi tarjota mahdollisuutta kahden keskiseen aikaan.

t:4

Vierailija
12/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhempien kahdenkeskinen aika on äärimmäisen tärkeää!!! Meillä tosiaan lapset päässeet todella paljon kumpikin yhtäaikaa hoitoon, ja me vanhemmat olemme saaneet paljon kahdenkeskistä aikaa. Mutta esim. ystävälläni, jolla on 3 lasta, niin kumpikaan isovanhempi ei ota ollenkaan lapsenlapsiaan hoitoon ei edes yhtä kerralla. Eli olemme sitten tehneet kerran pari vuodessa siten, että heidän perheen nuorimmainen (alle 2v.) menee hoitoon ystäväni veljelle, ja me olemme sitten ottaneet samaan aikaan ne kaksi vanhempaa, niin ystäväni on saanut miehensä kanssa edes pari kertaa vuodessa viettää yhteisen päivän + yön ihan kahdestaan. Iha hävettää, ettemme ole jaksaneet näiden ruuhkavuosien takia yhtään useammin heille samaa tarjota... kyllä nimittäin kaikille vanhemmille pitäisi tarjota mahdollisuutta kahden keskiseen aikaan. t:4

Että yhteiskunta tarjoaisi kahdenkeskistä aikaa niille, jotka ehdoin tahdoin ja tarkoituksella ovat lapsia hankkineet. Siis halunneet siihen suhteeseen sekaantumaan kolmannen osapuolen.

Kahdenkeskinen aika on varmasti äärimmäisen tärkeää, mutta käykö yhtään mielessä, että jos ei olisi hankinnut lapsia, olisi saanut paljon kahdenkeskistä aikaa. Se on täysin oma valinta!

Vierailija
13/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isovanhemmat eivät ole koskaan ottaneet kumpaakaan yökylään. Toiset asuvat liian kaukana, sinne ei voi 3v matkustaa yksin edes ukin kanssa, koska jos tuleekin äitiä ikävä, olen 600km päässä. Toiset isovanhemmat kyllä asuvat lähellä, mutta ovat liian vanhoja ja väsyneitä jaksaakseen. On aika tylsää, kun ei ole kolmeen vuoteen saanut viettää iltaa kahdestaan miehen kanssa, saatikka yötä. Mutta en silti raaski jättää lapsia illaksi tai yöksi jollekin puolituntemattomalle palkatulle hoitajalle. Vaikka olisikin päiväsaikaan jo vähän tutustuttu, niin silti se on iso askel jättää täysin vieraalle ihmiselle pienet lapset yöhoitoon.

Vierailija
14/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä isovanhemmat on? Jos ikää alkaa olla niin, ei sitä vaan jaksa paimentaa vilkasta lasta.Voihan olla jommalla kummalla isovanhemmista on tullut jotain sairautta ja sen takia ei jakseta lapsia enää hoitaa. Eivät kuitenkaan halua sairauksiaan julkisesti toitottaa.

Miten kohtelet lapsen isovanhempia? Ovatko he vain ilmaisia piikoja? Kyläilettekö muuten vai vaan silloin kun perheenne on jotain palvelusta vailla? Autatteko te vastavuoroisesti isovanhempia?

Näitä kysymyksiä tuli vaan mieleen kun viestissä oli hieman kaikki minulle nyt heti minäminäminä sävy.

Vierailija
15/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiani (2- ja 5-vuotiaat) edes päivällä yhtä aikaa hoitoon mikäli isäni ei ole kotona. Yökylään on ottanut isomman pari kertaa vuodessa kun esikoinen on sitä itse kysynyt. Minulle tämä sopii ihan hyvin. Itsekin tiedän lasteni olevan eläväisiä ja ylipäätään pyritään vierailemaan vanhempieni luona vain muutaman tunnin kerrallaan niin että minäkin olen mukana. Siinäkin tuntuu olevan isälleni vähän liikaa. Onneksi asuvat lähellä niin on helppo tehdä pikavierailuita.

Vierailija
16/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhempien kahdenkeskinen aika on äärimmäisen tärkeää!!!

Ja kyllä mä ymmärrän että joillekin on tosi vaikeaa järjestää mitään hoitoa, mutta ai että mua ärsyttää nämä "nokunmutku ei me voida tehdä mitään kun lapset on kotona ja nokunmutku ei se se pari tuntia merkkaa mitään". Miksei arkeen voi sovittaa niitä kahdenkeskisiä hetkiä, esim siihen hetkeen kun lapset on nukkumassa? "nokumutku ei se pari tuntia oo mitään" ja sitten ei sille "romanttiselle kahdenkeskiselle vuorokaudelle" keksitä muutakuin sen että harrastetaan parikertaa seksiä makkarissa (ovi kiinni) ja sitten illalla lähdetään dokaamaan.

Mulla on itselläni periaate että lasten pitää itse saada päättää että haluavatko yöksi jonnekin vai eivät. Siksipä meillä ei alle 4-vuotiaat ole olleet yökylässä.

Ja oikeasti mua ärsyttää kun anoppi ei saa kalloonsa tuota että se yökylässä oleminen lähtee lapsesta itsestään, eikä siitä että milloin hän ne lapset haluaa käymään, vaikka toki sekin vaikuttaa asiaan, mutta jos lapsi ei halua sinne mennä niin silloin ei ole pakko.

Minä ja mieheni ollaan aikuisia ja osataan nauttia niistäkin kahdenkeskeisistä hetkistä joita meillä on iltaisin kun lapset ovat nukkumassa.

Ja ei, en ole mikään curling vanhempi, mutta omalla kokemuksella voin sanoa sen että lapsena niistä yökyläilyistä nauttii enemmän jos sinne haluaa itse, eikä kyläpaikkaan jäädessä ole sellaista oloa että vanhemmat haluavat vain lapsestaan eroon.

Mun omat vanhempani ovat kuolleet niin niitten kanssa ei luonnollisesti ole tuota ongelmaa.

Mutta miksi ei voi kestää sitä vauva-taaperoaikaa ilman että laitetaan lapsi viikottain jollekin isovanhemmalle tai kumminkaimanveljelle hoitoon?

Kai sitä aikuiset ihmiset voivat nauttia toisistaan/hellyydestä ja romantiikasta arjessakin?

Vierailija
17/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulisin hulluksi jo pelkästä ajatuksesta, että joutuisin ottamaan viikonloppuna meille lapsia yökylään. Nyt on aikaa hoitaa sitä omaa parisuhdetta ja olla miehen kanssa yhdessä, nukkua aamulla pitkään, lukea lehteä vaikka 4 tuntia jne.

En halua tähän rauhaan hoitolapsia. Oma parisuhde kesti ihan hyvin, vaikka lapset eivät yökyläilleet enkä ikinä sellaista osannut edes kaivata. Mummolassa käytiin koko perheenä ja saatettiin olla vaikka viikko, joten lapsilla on läheiset välit isovanhempiin. Isovanhemman ja lapsenlapsen suhde ei tarvitse rakennusaineekseen yhteisiä öitä.

Vierailija
18/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen parin pitää saada pari kertaa vuodessa lapset päiväkotiin koko viikonlopuksi hoitoon. Näin liitot kestäisivät ja avieroja ei tulisi.

On itsekkäiden itsevanhempien ja valtion syy kun eroja tulee nykyään niin paljon.

Vierailija
19/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensa lapsille, sillä ovat jo omansa huolehtineet.

Onko se vanhempien vapaa-aika sitten niin tärkeää vai miksei lapset voi olla siinä mukana ja toimitaan lasten ehdoilla.

Vierailija
20/62 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä meidän kukaan lapsi ole ollut isovanhempien luona yksin. Minä kyllä pidin joskus lastenlapsia luonamme, kun olivat pieniä. Vanhemat saivat käydä viikon reissulla ulkomailla ynnä muussa. Nyt saavat tulla meille, ja olla keskenään kun vaikka olemmme mökilä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi