Asiantuntijatehtävät ja osa-aikainen hoitovapaa?
Löytyykö av-mammoista asiantuntijatehtävissä toimivia, jotka tekevät 80 % työaikaa? Miten on toiminut?
Olen siis aatstossa työskentelevä juristi. Lapsi on jo 4,5 vee, mutta on alkanut tuntua siltä, että aikaa yhdessä voisi olla enemmänkin...
Kommentit (26)
Osittaisella hoitovapaalla olen ollut niin, että työaika on ollut ollut 80%, ma-to normaalisti töissä ja perjantait vapaat.
Kohtalaisen hyvin tuo on toiminut. Esim. työnantajan minulle asetttamat taloudelliset tavoitteet on kohdallani määritelty aina olemaan 80% "normaalista". Kiireellisimpien asiakasprojektien kanssa on välillä ollut hankalaa (sitä hankalampaa, mitä enemmän vastuuta itsellä on ko. toimeksiannosta) ja välillä olen kyllä vapaapäivinäni joutunut vastailemaan työpuheluihin ja sähköposteihin.
Aika paljon tuo osittaisen hoitovapaan onnistuminen käytännössä riippuu esimiehestä ja lähimmistä työkavereista ja siitä, miten se korvataan, jos vapaapäivänä jostain syystä kuitenkin joudut tekemään jotain työjuttuja. Onko työpaikallanne jotain työaikapankkisysteemiä johon nuo ylimääräiset tunnit kirjataan, voitko korvaukseksi pitää vapaata jonain toisena päivänä tms.
kenelläkään kokemusta taloushallinnon alalta (tilintarkastus, kirjanpito yms) osittaisesta hoitovapaasta, miten onnistuu?
t. KTM
Ap varmaan tarkoitti asiantuntijatehtävällä sitä, että hänellä on tietyt työtehtävät, esim. asiakkuudet, jotka on hoidettava. Eli toimiiko osittaisella hoitovapaalla se, että saa sitten oikeasti myös tehdä 20 % vähemmän töitä.
Esimerkiksi kaupan kassalla tai vaikka sairaanhoitajana tehdään ne tietyt työtehtävät sen työvuoron aikana, mutta jos homma jää kesken, seuraavaan vuoroon tuleva jatkaa.
Itse olen samaa asiaa miettinyt (olen psykologi) ja ystävien kokemuksista ymmärtänyt, että esimerkiksi perjantaivapaa toimii paremmin kuin se, että olisi joka päivä töissä 6 tuntia. Helposti oletetaan, että kuuden tunnin aikana hoitaa saman kuin 8 tunnin aikana ja lähinnä tauot jää pitämättä. Sen sijaan jos on perjantain poissa, on kaikkien helpompi mieltää, että työtä annetaan vain neljälle päivälle. Ja ehkä maanantaivapaa toimisi vielä paremmin, koska useinhan perjantai on esimerkiksi asiakastapaamisissa hiljaisempi päivä joka tapauksessa.
nimenomaan tekee sitä sen alan _suorittavaa_ työtä. Sitä työtä, jolla firman laskutus pyörii.
Siivooja taas tekee ylläpitävää työtä, joka mahdollistaa sen suorittavan työn tekemisen.
nimenomaan tekee sitä sen alan _suorittavaa_ työtä. Sitä työtä, jolla firman laskutus pyörii. Siivooja taas tekee ylläpitävää työtä, joka mahdollistaa sen suorittavan työn tekemisen.
Oletko vaikka ikinä täyttänyt mihinkään rekisterihin, luottohakemuksiin tms. lippuihin ja lappuihin ammattiasi?
Onko niissä luokittelut "suorittava työ, ylläpitävä työ, asiantuntija työ"?
Vai oisko niissä luokittelut "työntekijä, asiantuntija, alempi johtotaso, ylempi johtotaso" tms.?
Tai "työntekijä, alempi toimihenkilö, ylempi toimihenkilö, päällikkötaso, johto"?
tms.
YLeensä tarkoitetaan asiantuntijalla esim. ylempänä toimihenkilönä työskentelevää, joka ei ole esimiesasemassa. Eli esim. myyntipäällikkö/asiakkuuspäällikkö/markkinointpäällikkö.
Alemmat toimihenkilöt ovat yleensä vaikkapa sihteereitä. Eli esim. lakifirmassakin ne alemmat toimihenkilöt / suorittajat ovat sihteereitä (tiedän kun olen itse ollut lakifirman sihteerinä).
Ja kyllä lakimiehet nimenomaan ovat asiantuntijoita.
Mutta ihan miten vaan, tämä inttäjä nyt taitaa itse olla joku kouluttamaton kuitenkin...
asiantuntijatehtävissä? Olen projektijohtajana mainostoimistossa, ei pk-seudulla eikä valtakunnallinen ketju tai mikään suurista ja kuuluisista. No, vastaan kuitenkin.
Olen tehnyt jo 3 vuotta osittaisella hoitovapaalla päivää 9-15 ja se on toiminut hyvin, tosin joskus kiireen keskellä joudun kyllä puhelimen päässä olemaan ja päivystämään. Lisäksi joustan suht usein tunneissa, mutta koska meillä on työajanseuranta, pidän ja pystyn pitämään tekemäni ylitunnit vapaina. Tämä on varmasti osa organisaatiokulttuuriakin, meillä kaikki pitävät vapaat pois ennen kuin niitä kertyy tyyliin 40 h.
Tämä on sopinut minulle hyvin, koska aina on sellaisia tarpeita, että pitää päästä lähtemään vaikka puolilta päivin tai pitämään vaikka perjantain vapaata. Tänäänkin tulin töihin klo 7:15 ja eilen tein klo 19 saakka, mutta päivän iso presentaatio on nyt ohi ja olen jo vapaalla esikoululaisen kanssa kotona.
En koe, että tekisin 8 h työt kuudessa tunnissa, joskin tuntuu kyllä että teen tehokkaammin sen ajan töitä kun työpaikalla olen ja jotkut ideointipäivät rassaavat, kun tiedän että sillävälin rutiinihommat kasaantuvat. Mutta en ole tuota asiaa oikeastaan edes kauheasti rahanäkökulmsta pohtinut, koska meillä elämänlaatu on niin paljon parempaa näin.
Teen osa-aikaisena niin kauan kuin suinkin saan, eli vaikka sen yli kun tuo esikoululaisemme menee kolmannelle.