Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntijatehtävät ja osa-aikainen hoitovapaa?

Vierailija
16.08.2011 |

Löytyykö av-mammoista asiantuntijatehtävissä toimivia, jotka tekevät 80 % työaikaa? Miten on toiminut?

Olen siis aatstossa työskentelevä juristi. Lapsi on jo 4,5 vee, mutta on alkanut tuntua siltä, että aikaa yhdessä voisi olla enemmänkin...

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittainen hoitovapaa. Sorry typo.

Kokemuksia?

Vierailija
2/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen sitten tietää itse kukin parhaiten.

En ihan tajunnut, että mikä _asiantuntija_ sinä siellä olet. Siis onko siellä käytännön töitä tekevät erikseen ja jotkin taustahenkilöt erikseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa tutkijan työtä 60% työajalla eli kolme päivää viikossa ja lisäksi päivän kirjoitan apurahalla tietokirjaa. Mulla on kans 4,5-vuotias lapsi. Olen tyytyväinen :)

Vierailija
4/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja kyllä suhtautui asiaan myönteisesti, mutta eihän ne työt mihinkään häviä. Eli loppupeleissä päädyin tilanteeseen, että tein samat työt pienemmällä työajalla (meni sitten muina päivinä ylitöiksi tai kotitöiksi) ja palkka tietty sen 80 % vähemmän. Eli minun tapauksessani ei kannattanut. Nykyisin teen töitä ihan normaalisti, mutta pyrin tulemaan töihin jo ennen seitsemää. Olen siis hakemassa lasta päiväkodista jo ennen neljää. Tämä toimii paremmin.

Vierailija
5/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen nyt aloittanut 80% työajan, käytännössä se on siis 6 h työpäivä. Työnantajan puolelta ei oikein voida muuta kuin suostua, kun se on lakisääteinen oikeus. Töitähän mulla riittäisi vaikka miten paljon, mutta pidän nyt itse huolen, että teen 6 h ja lähden.

Ja tämä on ihanaa! Kotona jää aikaa vaikka kuinka paljon enemmän, elämä on paljon mukavampaa, kun ei ole koko ajan kiire ja ehtii esim. itsekin harrastamaan liikuntaa. suosittelen!

Vierailija
6/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt lähes koko ajan lasten syntymän jälkeen lyhennettyä työpäivää. Siitä pitää itse tietenkin pitää huolta, että lähtee töistä kotiin, koska eihän tämä tekeminen koskaan lopu eikä pomo tietenkään patistele lähtemään kotiin. Liian kiltti ei saa olla, vaan pitää olla valmis sanomaan ei. Pomon kanssa on sovittu, että jos on jokin kiireinen juttu tekeillä, voin tehdä tunteja sisään ja pitää ne sitten myöhemmin vapaana.

Ja tosiaan, on tosi kiva, kun ehtii vähän lastenkin kanssa työpäivän jälkeen olla ennen kuin tulee nukkumaanmenoaika vastaan.

Vierailija
7/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan tajunnut, että mikä _asiantuntija_ sinä siellä olet. Siis onko siellä käytännön töitä tekevät erikseen ja jotkin taustahenkilöt erikseen?

Ks. http://www.akava.fi/akavan_linjaukset/tyoelaman_kehittaminen_-_turvaa_j…

HTH

Vierailija
8/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

töitä, mutta vaan 80% palkkaa - ei taida olla ihan hyvä yhdistelmä..

Vierailija
9/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja kyllä suhtautui asiaan myönteisesti, mutta eihän ne työt mihinkään häviä. Eli loppupeleissä päädyin tilanteeseen, että tein samat työt pienemmällä työajalla (meni sitten muina päivinä ylitöiksi tai kotitöiksi) ja palkka tietty sen 80 % vähemmän.

Vierailija
10/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap on normaali rivilakimies.

Eikös tuo sellainen kirjoittanut olevansa? Ovatko sinulle termit "asiantuntijatyö" ja "suorittava työ" uusia?

Vierailija
11/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on aika kornia esittäytyä asiantuntijaksi, kun kuitenkin on suorittavassa työssä...

Vierailija
12/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja kyllä suhtautui asiaan myönteisesti, mutta eihän ne työt mihinkään häviä. Eli loppupeleissä päädyin tilanteeseen, että tein samat työt pienemmällä työajalla (meni sitten muina päivinä ylitöiksi tai kotitöiksi) ja palkka tietty sen 80 % vähemmän. Eli minun tapauksessani ei kannattanut. Nykyisin teen töitä ihan normaalisti, mutta pyrin tulemaan töihin jo ennen seitsemää. Olen siis hakemassa lasta päiväkodista jo ennen neljää. Tämä toimii paremmin.

itsella ihan sama kokemus; olen kokeillut seka 80%, 90% etta 50% ja aina on ollut 100% tyot edessa mutta vahemman palkaa... Eli mielestani ei sovi asiantuntijatehtaviin noin yleensa, poikkeuksiakin ehka loytyy.

Vierailija
13/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on aika kornia esittäytyä asiantuntijaksi, kun kuitenkin on suorittavassa työssä...

Jaaha, käsite asiantuntijatyö on sinulle tosiaan uusi, jos pidät juristin työtä suorittavana työnä. Asianajotoimistossa suorittavaa työtä taitavat tehdä lähinnä siivoojat.

Vierailija
14/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmäärää ei vähennetty pyynnöistä huolimatta, työaika lyheni ja palkka laski. Käytännössä työstressi kasvoi järkyttävästi, uuvuin täysin. Esimiehen mielestä hän teki parhaansa vähentääkseen työtaakkaani, mutta pitihän minun nyt ymmärtää, että työnantaja oli jo aika paljon joustanut vapaan antaessaan. Ei ole oikein vaatia, että sen lisäksi töitäni olisi annettu muille, kun minä sain vapaata.

Vierailija
15/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittaisesta hoitovapaasta. Työskentelen itse rahoitusalalla, enkä asianajotehtävissä, mutta lienee kuitenkin enemmän työnantajasta ja kollegoista kuin alasta kiinni, miten osittainen toimii.

Omalla kohdallani nelipäiväinen työviikko oli hyvä ratkaisu. Kaikki tiesivät, että perjantaisin olen poissa ja palaverit saatiin sovittua muille päiville. Koska aloitin lyhyen viikon tekemisen heti vanhempain- ja hoitovapaalta töihin palattuani, sain töiden määränkin sovitettua työaikaani melkein kuin itsestään. Toki on hankalampaa karsia töitä, kun jää lyhennetylle normaalilta työviikolta, mutta eiköhän se onnistu noinkin. Tärkeää on, että muistuttelet esimiestä ja kollegoita aina tarvitaessa siitä, että teet lyhennettyä työaikaa pienemmällä palkalla, etkä siksi voi joustaa ihan vanhaan tapaan.

Vierailija
16/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai osa-aikaeläkkeestä sen saman, että sitten vaan on tehtävänä samat työt kuin ennen, mutta niiden tekemiseen on käytettävissä vain 80 % työajasta (tai mikä se vähennys nyt onkaan).

Ja varsinkin asiantuntijatehtävissä tuo työajan vähennys on monesti haastavaa järjesteää, ainakin toimivasti.

Vierailija
17/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimieskin sanoi, että jutellaan priorisoinnista, jos alkaa tuntua, että hommia on liikaa. Mä hoidan nyt ne asiat, mitkä on ihan pakko hoitaa ja muut odottaa, jos joku muu ei tee niitä.

Mä katson, että on työnantajan tehtävä järjestää tekijä niille asioille, jotka jää tekemättä. Mulla ei ole valtaa resurssoida muiden työaikaa. On totta, että kun yksi tai kaksi työntekijää jää osa-aikaiselle hoitovapaalle, niin eihän siihen yleensä ketään uutta oteta paikkaamaan, vaan vähemmillä resursseilla on hoidettava samat hommat kuin aikaisemminkin. Silti on aika paljon itsestä kiinni, miten työnsä organisoi. Ei mulla täyttä päivää tehdessäkään ole ikinä töistä lähtiessä se tilanne, että pöytä on "tyhjä", kyllä mä voisin silloinkin istua vaikka 12 h työpaikalla, jos haluaisin, ja tekemistä riittäisi.

t.6

Vierailija
18/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanhanaikainen kulunvalvontajärjestelmä, joten jos lyhennetty työaika ylittyy, niin sitten tulee saldoa, jonka sitten voi liukuman puitteissa tai vapaina hyödyntää. Luulisin siis, ettei työajan kanssa tule suurtakaan ongelmaa pidemmän päälle.

Vierailija
19/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhden päivän viikosta kotona.

Päivät ovat pitkät lapsella muutenkin (pk-seudulla työpaikka ei aina ole samalla suunnalla kuin koti) ja se kyllä sattuu. (Nielen täällä töissä kyyneleitä).

Lapsi on hieman alle 3-vuotias.

Tällä hetkellä tuska on aikamoinen lapsen takia. Olenkin hänen kanssaa mielelläni illat. Ei tulisi mieleenkään venyttää päivää salilla tms.

Vierailija
20/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittaisesta hoitovapaasta. Työskentelen itse rahoitusalalla, enkä asianajotehtävissä, mutta lienee kuitenkin enemmän työnantajasta ja kollegoista kuin alasta kiinni, miten osittainen toimii. Omalla kohdallani nelipäiväinen työviikko oli hyvä ratkaisu. Kaikki tiesivät, että perjantaisin olen poissa ja palaverit saatiin sovittua muille päiville. Koska aloitin lyhyen viikon tekemisen heti vanhempain- ja hoitovapaalta töihin palattuani, sain töiden määränkin sovitettua työaikaani melkein kuin itsestään. Toki on hankalampaa karsia töitä, kun jää lyhennetylle normaalilta työviikolta, mutta eiköhän se onnistu noinkin. Tärkeää on, että muistuttelet esimiestä ja kollegoita aina tarvitaessa siitä, että teet lyhennettyä työaikaa pienemmällä palkalla, etkä siksi voi joustaa ihan vanhaan tapaan.

Hoitovapaan jälkeen olen tehnyt nelipäiväistä työviikkoa ja kokemus on ollut positiivinen. Paljon riippuu tietysti siitä, että pystyn itse vaikuttamaan työjärjestelyihini ja siihen, että en ole sopinut oikeudenkäyntejä, palavereja tms. vapaapäivälleni perjantaille.

Välillä tuntuu siltä, että töitä ei neljässä työpäivässä ehtisi tehdä, mutta niitä kiireviikkoja (ja viikonlopputöitä) tuppaa tällä alalla olemaan muutenkin. Puheluita, sähköposteja ym. tulee perjantaisinkin hoidettua tilanteen mukaan, mutta mielestäni olen aika hyvin saanut sitäkin puolta rajoitettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän