Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1649)

Vierailija
1641/1649 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kertaa tulin kurkkaamaan tähän ketjuun, työtön ope kun olen. Ainakin täällä päin Suomea, missä nyt asustan, on lähestulkoon mahdotonta saada työtä, jos ei ole jo valmiiksi tuttu talossa. Muualla on ollut toisin -olen Suomea kiertänyt töitten perässä. Nyt en enää jaksa muuttaa koko pesuettani uudelle paikkakunnalle. Olen valinnut toisen tien: ensi viikolla perheeseemme muuttaa huostaanotettu lapsi. Ja ajan kuluessa yksi tai kaksi lisää. Olen jo kauan harkinnut perhehoitajaksi (eli sijaisvanhemmaksi) alkamista, mutta nyt vasta olen tarpeeksi rohkea. Tulen kaipaamaan open hommia, mutta sain kyllä niitäkin tehdä jo aika kauan. Pääasia on, että saan työskennellä lasten hyväksi, ja vieläpä kaikkein haavoittuneimpien ja tarvitsevien parhaaksi. 

Vierailija
1642/1649 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas kyllä rohkaisevaa lueskella tätä ketjua 10v takaa, kun sielläkin jo puhutaan syntyvyyden laskusta ja lasten määrän vähenemisestä. Nyt alkavat nuo olla karuinta todellisuutta. Lisäksi kun vuorotteluvapaa- ja aikuiskoulutustukimahdollisuudet poistuivat, ei määräaikaisia paikkoja senkään takia ole auki samassa mittakaavassa kuin aikaisemmin. Vakipaikkojakin avataan vain harvakseltaan, kun ennemmin sitten siirretään jostain toisesta koulusta tekijä, kun ei ole kyseiselle henkilölle toisessa koulussa tarvetta enää. 

Olen työskennellyt viimeiset viisi vuotta opettajana ja nyt tänä keväänä tämä töiden hakeminen on ollut painajaismaisen vaikeaa lähtien jo siitä, että paikkoja mitä hakea on ollut tosi paljon vähemmän kuin aiempina vuosina. Viimeiset kolme vuotta olin samassa koulussa yhteensä viidessä määräaikaisuudessa, mutta nyt seuraavalle vuodelle ei riitä siellä enää tunteja minulle, joten syksylle olisi pakko löytyä jotain. Pari ensimmäistä kesää opettajan töiden aloittamisen jälkeen meni puoliksi stressatessa, kun seuraavan syksyn positio selvisi vasta juhannuksen tietämillä. Toivottavasti selviäisi tänäkin vuonna edes silloin, mutta kyllähän se kesäloman pilaa totaalisesti, jos joutuu stressaamaan tulevaisuuden toimeentulosta. Nykyään kun se lomakorvauskin jaksotetaan, niin ei saa siitäkään pienestä bonuksesta kesätekemiseen laittaa, kun sillä täytyy elää siihen saakka, että työttömyysrahaa alkaa saada. Tänä vuonna olen tehnyt vajaata työaikaa, jossa tunnit riittivät juuri ja juuri päätoimisuuteen, joten ei tule olemaan mitenkään kehuttavan kokoinen se ansiosidonnainen päivärahakaan. 

Minusta ei alunperin pitänyt tulla opettajaa, mutta päädyin tekemään pedagogiset opinnot kuitenkin käytänönssä varman työllistymisen takia. Oli jäämässä suuret ikäluokat eläkkeelle ja työpaikkoja tulossa tarjolle pilvin pimein. Noh, eipä ole näkynyt. Ei sillä, että millään muullakaan alalla tällä koulutuksella olisi mitenkään hirveästi töitä tarjolla, ja toki niihin valitaan yleensä joku, jolla on kokemusta juuri niistä töistä. Opettajan tutkinto ei olekaan niin yleispätevä kuin OKL:ssä annettiin ymmärtää. 

Hei! Paljonko sinulla oli tuo tuntimäärä millä ansiosidonnaisen saannin raja ylittyi? Kiitos etukäteen jos vastaat.

En ole tuo, jolta kysyit, mutta ansiosidonnainen kertyy nykyään summaperusteisesti. Tunneilla ei ole väliä, kunhan palkkaa kertyy vähintään 930 euroa kuussa > yksi työssäoloehtokuukausi.

Tuossa kysymyksessä taidettiin tarkoittaa sitä, että millä tuntimäärällä ylittyy se, että ei enää saa ansiosidonnaista siihen tuntiapalkkojen päälle, vaan pitää pärjätä sillä pienellä palkalla.

Eli hän tarkoitti soviteltua päivärahaa? Jokaisellahan raja on yksilöllinen. Riippuu ihan siitä jo ansaitun ansiosidonnaisen määrästä, jääkö maksettavaa. Summa on helppo laskea, kun tietää oman ansiopäivärahansa määrän ja saadun/tulevan palkan määrän.

Ei kyse ollut sovitellusta päivärahasta, vaan sen ansiosidonnaisen määrästä, jonka saa työttömäksi jäätyään. Ansiosidonnaiseen tehdyt muutokset ja työssäoloehdon pidentäminen ovat tuhoisia päätöksiä opetusalalle, koska käytännössä työttömän ei kannata ottaa vastaan töitä, jotka ovat alle vuoden pituisia ja/tai niistä ei ansaitse vähintään 3500 euroa kuukaudessa. Tuo ansaintamäärä tietysti riippuu siitä, millaista ansiosidonnaista itse kukin pitää riittävänä, pienempikin palkka voi olla jollekin OK. Täytyy vain huomoida, että ansiosidonnaisen euroistamisen vuoksi palkka vaikuttaa määrään vielä suoraviivaisemmin kuin aiemmin, eli juuri ja juuri päätoimisuuden ylittävän palkalla ansiosidonnainen jää 70-80 euron tietämille/päivä, josta ansiosidonnaisen porrastus leikkaa heti kahden kuukauden maksamisen jälkeen 20 %. Tässä toinen syy, miksi vajaita tunteja, osa-aikaisuuksia tai lyhyitä sijaisuuksia ei kannata tehdä. Pienempi palkka johtaa pieneen ansiosidonnaiseen, joka pahimmillaan pienenee lähelle peruspäivärahaa todella nopeasti, ja kääntäen: suurempi palkka johtaa suurempaan ansiosidonnaiseen, jossa on edes vähän enemmän leikkuuvaraa. Todella pienipalkkaiset työt eivät kerrytä ansiosidonnaista lainkaan, jos palkka jää alle 930 euroa kuukaudessa. Käytännössä siis vain kokoaikainen, mahdollisimman isopalkkainen työ kannattaa, koska kaikki muut vaihtoehdot vievät ennemmin tai myöhemmin kohti minimituloa. 

Itselläni oli 4 400 euron palkka perusteena, siitä anssia 100 euroa päivä. Viidesosa leikkaantui kahden kk:n kuluttua ja aika pian loputkin viisi prosenttia, eli neljäsosa anssista lähti. Siinä vaiheessa kun neljäsosa on leikattu, ollaan jo lähellä peruspäivärahaa + asumistukea. Eli ei Suomessa sosiaaliturvamielessä kannata töitä tehdä, ainoastaan palkan takia.

Olen ajatellut siirtyä vanhustyöhön. Miksi yrittää opettaa haluttomia ja kyvyttömiä väkisin, kun jossain kaivataan oikeasti työpanostani? Ei voisi vähempää enää kiinnostaa hemmotellut teinit. Opettajan pitäisi päivästä toiseen olla innostava ja kannustava, vaikka vastassa on tympeät ja välinpitämättömät kasvot, puhelin kädessä valmiina kysymään tekoälyltä ettei vain tarvitse omaa päätä rasittaa. Kukaan ei koskaan innosta ja kannusta opettajaa. Vanhustyössä sentään edes jotkut vanhukset arvostavat auttajan työtä.

Ei ollut minun kokemus opettajuudesta. Ompa kurjaa, että sulle on sattunut tuollaista. Mutta voi varmaan riippua vähän aineestakin mitä opettaa, itse ehkä sitten opetan sellaista ainetta mikä on enemmän oppilaiden mieleen kun kaikki ei malta edes lopettaa tuntia kesken. Matematiikan opettajilla on varmasti vaikeaa, koska se on sellainen aine joka on monelle haastavaa oppia ja ehkä myös äidinkieli/lukeminen nykyisin. Ilmeisesti etenkin Matematiikan opetus jotenkin pilattu ja ei toimi yhtä hyvin kuten ennen, tullut tilalle jokin outo matematiikan opetustapa. Silloin kun itse olin vielä lapsi/nuori, matematiikkaa opetettiin perinteisellä tavalla ja opettaja kävi laskuja seikkaperäisesti ja hitaasti läpi. Siten, että edellellisen kerran tehtävät/läksyt käytiin kunnolla läpi, että miten ne lasketaan ja laskutavat olivat tällaisellekkin kuin minä helpompi ymmärtää. Kurjaa lukea, että opettajille ei ole töitä ja on työttömyyttä valmistuvan tulevan KM näkökulmasta hurjaa luettavaa ja vähän huolestuttavaakin, että entä jos en saakkaan töitä mistään ja ottanut opintolainaa paljon että pääsee opettajaksi ja saa pätevyydet yms. Turhaako? Toivottavasti ei. 

Jeps, voin kertoa, että kun opettaa toista kotimaista seudulla, missä ei sitä puhuvia juuri ole, niin motivoimisen eteen saa tehdä töitä hartiavoimin. Toisaalta minusta ruotsin kieltä on jotenkin tosi mukava opettaa, vaikka oppilaat eivät sen opiskelusta niin kovasti aina nautikaan. Kaipa sitä omituisuutensa on kullakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1643/1649 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan työn, jossa voi kiroilla ja polttaa tauoilla tupakkaa. Ja jossa voi muutenkin olla ihan just sitä mitä on. EI opettajanhommille!

Vierailija
1644/1649 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajarekisteri ja heti! Vanhemmilla on oikeus tietää, kuka esiintyy "opettajana" ja missä kouluissa päteviä sorsitaan rahan takia.

Minut on palkattu pariinkin otteeseen luokanopettajaksi pätevien ohi ihan henkilökohtaisten ominaisuuksien perusteella. Osaan opettaa esim. musiikkia ja käsitöitä, mitkä eivät kaikilta luonnistu. Olen myös kokenut ja hyvin pidetty opettaja niin oppilaiden kuin vanhempienkin keskuudessa. Teen työtä rakkaudesta lajiin, en pelkästään sen hyvin pienen epäpätevän open palkan takia. 

Gradu siis puuttuu itseltä. Valmistuessani olen kaksoiskelpoinen. Eivät kaikki muodollisesti epäpätevät ole huonoja ja täysin kouluttamattomia opetustyöhön. Aika monta muuta, mielestäni erittäin paljon pahempaa epäkohtaa opetustyössä on, kuin epäpätevät kollegat. 

Sinut on palkattu siksi, koska olet halvempi kuin pätevä opettaja. Se on totuus, eivätkä mitkään henkilökohtaiset ominaisuudet.

Vierailija
1645/1649 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajarekisteri ja heti! Vanhemmilla on oikeus tietää, kuka esiintyy "opettajana" ja missä kouluissa päteviä sorsitaan rahan takia.

Minut on palkattu pariinkin otteeseen luokanopettajaksi pätevien ohi ihan henkilökohtaisten ominaisuuksien perusteella. Osaan opettaa esim. musiikkia ja käsitöitä, mitkä eivät kaikilta luonnistu. Olen myös kokenut ja hyvin pidetty opettaja niin oppilaiden kuin vanhempienkin keskuudessa. Teen työtä rakkaudesta lajiin, en pelkästään sen hyvin pienen epäpätevän open palkan takia. 

Gradu siis puuttuu itseltä. Valmistuessani olen kaksoiskelpoinen. Eivät kaikki muodollisesti epäpätevät ole huonoja ja täysin kouluttamattomia opetustyöhön. Aika monta muuta, mielestäni erittäin paljon pahempaa epäkohtaa opetustyössä on, kuin epäpätevät kollegat. 

Sinut on palkattu siksi, koska olet halvempi kuin pätevä opettaja. Se on totuus, eivätkä mitkään henkilökohtaiset ominaisuudet.

Juuri näin! Talous on tiukilla kaikissa kunnissa. Valitaan opettaja halvimmasta päästä. En väitä, että ei olisi koulutettu, voi olla hyvinkin koulutettu, mutta kokematon ja näin ollen halpa. 

Vierailija
1646/1649 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan työn, jossa voi kiroilla ja polttaa tauoilla tupakkaa. Ja jossa voi muutenkin olla ihan just sitä mitä on. EI opettajanhommille!

Olen aivan samaa mieltä! Minulla on koulutus, jonka vuoksi olen kelpoinen opettamaan aineita x ja y. Mutta en ole ihminen, joka on vain opettaja = kansankynttilä. Opettaminen on työtä. Missä muissa töissä pitää uhrata oma persoona työn vuoksi? 

"...olla ihan just sitä, mitä on." Tätä samaa ajattelin usein, että haluan olla se, mikä/kuka olen. Enkä puhu nyt mistään sateenkaarevuuksista, koska nehän on hyväksytty ja on ollut pakko hyväksyä jo ajat sitten. Mutta siihen se tasa-arvoisuus, suvaitsevaisuus ja kehopositiivisuus sitten loppuukin. Opettaja ei saa hyvällä omallatunnolla olla vapettava energiajuomien juoja. 

Vierailija
1647/1649 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eka kertaa tulin kurkkaamaan tähän ketjuun, työtön ope kun olen. Ainakin täällä päin Suomea, missä nyt asustan, on lähestulkoon mahdotonta saada työtä, jos ei ole jo valmiiksi tuttu talossa. Muualla on ollut toisin -olen Suomea kiertänyt töitten perässä. Nyt en enää jaksa muuttaa koko pesuettani uudelle paikkakunnalle. Olen valinnut toisen tien: ensi viikolla perheeseemme muuttaa huostaanotettu lapsi. Ja ajan kuluessa yksi tai kaksi lisää. Olen jo kauan harkinnut perhehoitajaksi (eli sijaisvanhemmaksi) alkamista, mutta nyt vasta olen tarpeeksi rohkea. Tulen kaipaamaan open hommia, mutta sain kyllä niitäkin tehdä jo aika kauan. Pääasia on, että saan työskennellä lasten hyväksi, ja vieläpä kaikkein haavoittuneimpien ja tarvitsevien parhaaksi. 

Onnea, uskon, että teit hyvän valinnan.  

Vierailija
1648/1649 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa yhdessä ketjussa on hyvä linkki juttuun, että opettajia irtisanotaan 4000 vuoteen 2030 mennessä. Syntyvyys on vähentynyt.

Vierailija
1649/1649 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata luoda vastakkainasettelua ja myrkyllistä ilmapiiriä epäpätevien ja pätevien opettajien välille. Täysin yksilöllistä kuka pärjää opettajana. Mutta ei se oikein ole kuitenkaan, että epäpäteviä palkataan halpuuden vuoksi ohi pätevien, vähän sama asia kuin epäpäteviä halpoja lääkäreitä palkattaisiin mielummin. Osin epäpätevät opettajat myös ehkä yrittää kampittaa päteviä opettajia haukkumalla heitä, jotta saisivat itse sen työpaikan. Kannattaa muistaa, että pätevä opettaja joka on Kasvatustieteiden maisteri on myös voinut ottaa paljon opintolainaa, jotta voi opettaa laadukkaasti tutkittuun tietoon perustuen. Ei se ole  mikään läpihuuto juttu. Kouluilla pitää olla aina myös päteviä opettajia, jotta taso pysyy hyvänä ja korkeana. En ainakaan itse halua omia lapsiani kouluihin, joissa ei ole yhtään päteviä opettajia. Epäpätevät opettajatko polkee palkkoja alas suostumalla tekemään halvemmalla, huono juttu. No pian on kaikkien juhlat ohi kun syntyvyys laskee. Olen tosiaan huomannut, että vaikka itselläni on koulutusta niin aina joku muu on saanut enemmän töitä ja vakituisen työn ym ohitseni. Mutta mulle ei tällainen yhteiskunta malli käy, missä koulu käyttää minua varmaa ihmistä hyväkseen siten että valmistun ja hankin koulutuksen mutta sama instanssi ei sitten palkkaa minua vaan jonkun epäpätevän? Ensimmäinen ammattini oli kokki, ja kuinka ollakaan sain olla vain tiskari...ei tämä ei näin voi mennä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi