Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1711)
Vierailija kirjoitti:
Se että työpaikka ilmoitetaan avoimeksi vaikka siihen on jo päätetty ottaa joku on todella ärsyttävää.
Hakemukseen ja haastatteluun menee tuntitolkulla aikaa ja töistä pitää ottaa palkatonta vapaata, hommata sijainen, laatia sijaisohjeet vain jotta voi todeta että sen paikan sai se jo talossa oleva.
Tänä keväänä kahdeksaan paikkaan joita hain, valittiin tismalleen se ope sieltä talon sisältä.
Minä tein 5 tuntia kustomoitua hakemusta, videota 4 tuntia, lähdin kesken työpäivän, menetin 2 tunnin palkan jne. Vain kuullakseni että se Annika/Tiina jne. sieltä talon sisältä valittiin. Kaikki Vantaalla.
Koen olevani jossakin näytelmässä, jossa muut tietää roolinsa, mutta mulle ei sitä kerrottu.
Kysyttekö te ennen haastatteluun menoa mitään? Minä olen kysynyt tyyliin 'onko teillä siihen joku vahva ehdokas' tai suoraan, onko haastattelulla merkitystä. Kyllä on kerrottu jos on jo pitkään määräaikaisena ollut hakija.
Vierailija kirjoitti:
Kysyttekö te ennen haastatteluun menoa mitään? Minä olen kysynyt tyyliin 'onko teillä siihen joku vahva ehdokas' tai suoraan, onko haastattelulla merkitystä. Kyllä on kerrottu jos on jo pitkään määräaikaisena ollut hakija.
Ei ole kerrottu.
Ja mistä keksit että pitkään olis ollut?
Miltä opet syksy näyttää, onko töitä tiedossa? 🧐
Vierailija kirjoitti:
Kysyttekö te ennen haastatteluun menoa mitään? Minä olen kysynyt tyyliin 'onko teillä siihen joku vahva ehdokas' tai suoraan, onko haastattelulla merkitystä. Kyllä on kerrottu jos on jo pitkään määräaikaisena ollut hakija.
Kyllä minä kysyin. Oli jopa näöltä tuttu reksikin, koska silloisen kouluni vesot järjestettiin yhteistyössä hänen koulunsa kanssa. Valehteli päin naamaa ja siellä vesossa tapasin sitten sen open, joka hakee sitä omaa paikkaansa ja aina saa sen.
Onko tuollainen edes laillista, että ilmoitetaan mukavapaa työpaikka, joka sitten onkin käytännössä jo varattu. Ihan kuin määräaikaisella opettajalla olisi keväisin aikaa pilvin pimein käyttää kymmeniä tunteja jo ennalta turhiksi todettujen työhakemusten rustaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Miltä opet syksy näyttää, onko töitä tiedossa? 🧐
Ei ole. Muodon vuoksi avoinna olevia paikkoja on tullut tänä keväänä vastaan harvinaisen paljon. Paikkoihin, joihin oikeasti etsitään tekijää, on vähintään reilu parikymmentä, joskus 60–70 hakijaa riippumatta siitä, onko kyseessä vakituinen työ tai vain muutaman kuukauden määräaikaisuus. Sanoisin, että tilanne on jopa pahempi kuin valmistuessani 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopussa, vaikka silloinkin oli juuri syöksytty taantumaan. Olen saanut kartutettua yhteensä muutaman vuoden lukiokokemusta, mutta silti en päässyt haastatteluun alle puolen vuoden pituiseen sijaisuuteen, vaikka olen ko. koulussa joskus aiemmin ollut. Valitulla oli lähes kymmenen vuoden lukiokokemus ja sen lisäksi painottui kokemus ryhmänohjauksesta ja kv-toiminnasta, koska hakijoita oli niin paljon. Työnantajan markkinat siis jatkuvat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin joskus v. 2016 tänne ketjuun tuskastuneena työnhakuun. Sain kuitenkin seuraavana vuonna vuoden määräaikaisuuden ja sen jälkeen vakiviran, eli älkää menettäkö toivoa - ette tarvitse kuin yhden myöntävän vastauksen.
Haku tuntui silloin tosi tuskaiselta, mutta nyt aidan toisella puolen ihmettelen kovasti missä kaikki pätevät (luma-)opettajat ovat. Meillä eteläisen Suomen kaupunkilukiossa on uskomattomia vaikeuksia saada kunnon hakijoita pitkiin sijaisuuksiin tai ihan vakinaisiin paikkoihin. Usein hakijajoukossa vain osalla on pätevyys, ja näistäkin suuri osa saattaa olla ihan kummallisia häröilijöitä. Tavallisen tylsät ja arkiset opettajat loistavat poissaolollaan, ja järkevistä hakijoista kilpaillaan kaupungin sisällä.
Aineenopettajilla on muuallakin kysyntää, riippuen ainekombinaatiosta. He ovat paitsi päteviä opettajia, niin myös korkeakoulutettuja oman pääaineensa/ pitkän sivuaineensa asiantuntioita. Jos opettajanpolku ei avaudukkaan, niin töitä voi aivan hyvin etsiä myös samaista kohteista kuin ilman pedagogisia olevat opiskelutoverit matemamatiikasta, fysiikasta tai kemiasta. Näin myös itselle kävi. Kelpasin kyllä sijaisuuksiin ja muutamiin määräaikaisuuksiinkin, mutta vakkariksi en kelvannut. Neljä vuotta yritin, sitten hyppäsin kelkasta. Asuntolainaa kun ei hevin saa sijausuuksien varaan ja lapset myös kaipaavat säännöllisesti ruokaa.
Eihän monikaan opiskele matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa yliopistossa vaan vaan yhtä tai paria ainetta. Kyse on siis väärästä aineyhdistelmästä alunperinkin.
En tiedä kuinka on asiat muilla aineyhdistelmillä tai muissa yliopistoissa, mutta ainakin itsellä (pääaineena fysiikan aineenopettaja) tutkintoon kuului pakollisena osana toisen opetettavan aineen perus- ja aineopinnot. Uskoisin asian olevan samoin myös muissa yliopistoissa, koska en ole koskaan kohdannut fysiikan opettajaa jolla ei olisi ollut muuta pätevyyttä. Omassa yliopistossa oli vahvana suosituksena käydä lisäksi joka 1)toisen opetettavan aineen syventävät opinnot tai 2)ylimääräisen aineen perus ja aineopinnot. Koska aineiden välillä oli luonnollista synergiaa, niin suosituin yhdistelmä oli juuri ma/fy/ke.
Sain taaaaaaas vuoden määräaikaisen, seitsemän vuotta jo tehnyt näitä. Toki on kiva, että on vuodeksi taas töitä, mutta jatkuva stressi, kun ei tiedä, että jatkuuko työt taas vuodenkuluttua. Vakkareihin on +-50 hakijaa. Luokanope olen.
Minä sain vuoden - siis oikeasti myös kesälomat - mittaisen määräaikaisuuden.
Tarkoitus ja toive on nyt tehdä näitä vielä tuon jälkeen pari vuotta, mutta hyvin vaikeaa oli kyllä nyt keväällä työnhaku. 19 hakemusta tein, sitten lopulta sain tämän ja vielä toisenkin.
En saanut töitä. Tänäkään vuonna. Bluffia koko hakuprosessi. Läpeensä korruptoitunut julkinen sektori.
Minä hain 25 työpaikkaa. Lisäksi lähetin 20 avointa hakemusta sähköpostilla lähialueiden kouluihin ja soitin muutamaan näistä perään. Kävin viidessä haastattelussa. Tuloksena yksi varasija ja yksi sivutoiminen puolen vuoden homma, joka nyt on tietysti sitten parempi kuin ei mitään. Opiskelen samalla lisäpätevyyden sivutoimisesti, nostelen osittaista päivärahaa työttömyyskassasta ja teen sijaisuuksia sen mitä jaksan siinä ohessa sitten, ellei nyt loppukesästä vielä tule joku ylläritarjous. Aiempina kesinä näitä on tullut, mutta koska nyt on ylipäätään ollut hankalampaa työn saaminen, niin en jaksa ehkä uskoa, että sellaista tapahtuisi. Tympäisee kyllä tosi paljon, kun aiempina vuosina on kuitenkin koko lukuvuodelle työtä löytynyt silloin, kun työkokemusta on kuitenkin ollut vähemmän, ja nyt sitten tilanne on tämä. Myös vuosisidonnaisen lisän saaminen siirtyy vuodella eteenpäin, jos/kun päätoimista työtä ei tulevalle lukuvuodelle löydy. Se kun on palkattomien kesien takia siirtynyt jo muutenkin pidemmälle kuin sellaisella, joka olisi saanut palkalliset kesät heti alusta saakka.
Luokanopettajan hommia tehnyt kahdeksan vuotta, keväällä päättyi kahden vuoden määräaikainen pesti. Koululle valittiin vakinaiseen virkaan talon ulkopuolinen hakija, mikä yllätti minut, koska siellä yksi paikkaa hakenut oli ollut talossa jo pitempään. Kyllähän se on välillä vähän raskasta käydä työhaastatteluissa ja sitten kuulla, että valintamme ei tällä kertaa päätynyt sinuun. Kun on ajellut ympäri maakuntia haastatteluissa, niin kyllä se vähän kyynistää ihmistä. Varsinkin kun juuri siitä saa intoa, että voi heittää läppää työkavereiden ja oppilaidenkin kanssa välillä.
Mutta ilmeisesti yhteiskunta ei kaipaa juuri nyt minua luokanopettajaksi, vaikka motivaatiota riittäisi ja työstä nautin. Ehkä pitänee erakoitua mökille tai ryhtyä sossupummiksi sitten. Huomenna pitäisi käydä vielä yhdessä työhaastattelussa, en tiedä kannattaako tämä tilitys siellä haastattelussa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
>Jos oman komptenssin tehtäviä ei ole tarjolla, niin pakko hakea edes vähän kiinnostavia mutta joihin oma pätevyys ei riitä.
jaa että opettajaksi voi hakea, kun ei muita tarjolla? Voisinko hakea lentokapteeniksi, kun kuitenkin opiskellut fysiikkaa yliopistolla, eikä fyysikon paikkoja ole tarjolla?
Julkisia virkoja voi hakea kuka tahansa. Näkeehän sitä, että esim. kunnanjohtajien rekryissä on hakijoina jotain ihan keksittyjä nimiä tai jotain aktivisteja.
johtuu siitä että kunnanjohtajan tehtävään ei ole mitään muuta pätevyysvaadetta kuin että henkilön tulee "olla kuntahallinnon tunteva"
Minulle tarjottiin nyt jo kolmatta paikkaa….
Vierailija kirjoitti:
Sain taaaaaaas vuoden määräaikaisen, seitsemän vuotta jo tehnyt näitä. Toki on kiva, että on vuodeksi taas töitä, mutta jatkuva stressi, kun ei tiedä, että jatkuuko työt taas vuodenkuluttua. Vakkareihin on +-50 hakijaa. Luokanope olen.
50 hakijaa on vähän. Omalla alalla n 1000 hakijaa per vakituinen osa-aikainen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain taaaaaaas vuoden määräaikaisen, seitsemän vuotta jo tehnyt näitä. Toki on kiva, että on vuodeksi taas töitä, mutta jatkuva stressi, kun ei tiedä, että jatkuuko työt taas vuodenkuluttua. Vakkareihin on +-50 hakijaa. Luokanope olen.
50 hakijaa on vähän. Omalla alalla n 1000 hakijaa per vakituinen osa-aikainen paikka.
Opepaikkoihin tuo on jo aika paljon. Tilanne on huonontunut nopeasti. Kaksi vuotta sitten olin ainoa hakija puolen vuoden määräaikaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että työpaikka ilmoitetaan avoimeksi vaikka siihen on jo päätetty ottaa joku on todella ärsyttävää.
Hakemukseen ja haastatteluun menee tuntitolkulla aikaa ja töistä pitää ottaa palkatonta vapaata, hommata sijainen, laatia sijaisohjeet vain jotta voi todeta että sen paikan sai se jo talossa oleva.Tänä keväänä kahdeksaan paikkaan joita hain, valittiin tismalleen se ope sieltä talon sisältä.
Minä tein 5 tuntia kustomoitua hakemusta, videota 4 tuntia, lähdin kesken työpäivän, menetin 2 tunnin palkan jne. Vain kuullakseni että se Annika/Tiina jne. sieltä talon sisältä valittiin. Kaikki Vantaalla.
Koen olevani jossakin näytelmässä, jossa muut tietää roolinsa, mutta mulle ei sitä kerrottu.
Et sitten ole lukenut tätä ketjua kokonaan? Kyllä täällä on kerrottu, että aivan hyvin voi kysyä, onko tällä haastattelulla merkitystä vai onko tiedossa joku vahva ehdokas. Yleensä on sanottu suoraan, että on meillä tämä, joka on ollut 10 vuotta määräaikaisissa. Ei silti tule aina hän valituksi.
Hakemuksiin kannattaa panostaa, mutta haastatteluun lähtöä harkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että työpaikka ilmoitetaan avoimeksi vaikka siihen on jo päätetty ottaa joku on todella ärsyttävää.
Hakemukseen ja haastatteluun menee tuntitolkulla aikaa ja töistä pitää ottaa palkatonta vapaata, hommata sijainen, laatia sijaisohjeet vain jotta voi todeta että sen paikan sai se jo talossa oleva.Tänä keväänä kahdeksaan paikkaan joita hain, valittiin tismalleen se ope sieltä talon sisältä.
Minä tein 5 tuntia kustomoitua hakemusta, videota 4 tuntia, lähdin kesken työpäivän, menetin 2 tunnin palkan jne. Vain kuullakseni että se Annika/Tiina jne. sieltä talon sisältä valittiin. Kaikki Vantaalla.
Koen olevani jossakin näytelmässä, jossa muut tietää roolinsa, mutta mulle ei sitä kerrottu.
Et sitten ole lukenut tätä ketjua kokonaan? Kyllä täällä on kerrottu, että aivan hyvin voi kysyä, onko tällä haastattelulla merkitystä vai onko tiedossa joku vahva ehdokas. Yleensä on sanottu suoraan, että on meillä tämä, joka on ollut 10 vuotta määräaikaisissa. Ei silti tule aina hän valituksi.
Hakemuksiin kannattaa panostaa, mutta haastatteluun lähtöä harkita.
Luin tuon ja vastasinkin siihen. Ei minulle tuollaista kerrottu. Päinvastoin. Itse et tainnut lukea ketjua. Missä tuo yleensä on? Lähde?
Se että työpaikka ilmoitetaan avoimeksi vaikka siihen on jo päätetty ottaa joku on todella ärsyttävää.
Hakemukseen ja haastatteluun menee tuntitolkulla aikaa ja töistä pitää ottaa palkatonta vapaata, hommata sijainen, laatia sijaisohjeet vain jotta voi todeta että sen paikan sai se jo talossa oleva.