Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1711)
Vierailija kirjoitti:
Nyt niitä raportteja, miten ehdottomasti paras jätettiin valitsematta ja välistä annettiin paikka tutulle.
Hyllyssäni on päätös, jossa katsottiin sopivaksi palkata sijaiseksi sosionomi 3 kuukauden opettajakokemukselle. Aineyhdistelmä oli sen verran mahdoton, että kukaan ei ollut täysin kaikkiin kelpoinen ja mm. pätevä englanninopettaja ohitettiin koska sosionomi harrasti musiikkia niin, että kykeni huolehtimaan koulun musiikkiesityksistä (käytännössä suvivirren säestyksestä kevätjuhlassa).
Eipä ollut kyse sijaisuudesta, vaan avoimen viran hoidosta, joka olisi tulossa julkiseen hakuun ensi vuoden puolella. Noh, minnepä tuosta nyt valittaakaan viitsii, jos joskus vielä mielisi tässä kaupungissa työllistyä...
Nyt 42-vuotiaana aineenopettajana sain ensimmäisen vakipaikkani. Yliopistokaupungin vierestä. Koville otti. Tuntuu epätodelliselta.
”Hauska” yksityiskohta: lapseni ovat lähihoitajia, vakityöt. Vuosiansiot samat/vain hieman alle kuin minun.
Vierailija kirjoitti:
Nyt 42-vuotiaana aineenopettajana sain ensimmäisen vakipaikkani. Yliopistokaupungin vierestä. Koville otti. Tuntuu epätodelliselta.
”Hauska” yksityiskohta: lapseni ovat lähihoitajia, vakityöt. Vuosiansiot samat/vain hieman alle kuin minun.
Onneksi olkoon! Lapsillesi maksetaan lisiä epämukavista työajoista, joita opettajilla ei ole. Meillä on aika kivat työajat, uskomattomat lomat ja mielestäni hyvä palkka (3700€/kk minulla ilman ikälisiä, yhdellä ylitunnilla ja tva:lla).
T. Luokanope
Virkaan valitaan aina tuttu, jo määräaikaisia työsuhteita tehnyt. Määräaikaisiin töihin palkataan mieluiten halvin (epäpätevä/ opiskelija) tai ketjutetaan samaa työntekijää. Avoimista hauista suurin osa on vain muodon vuoksi auki, mikä vääristää tilastoja ja kuvaa työllisyystilanteesta. Jos olet työtön ope, et tule töitä saamaan ilman suhteita. Eläköityvien tilalle ei palkata ketään.
Vierailija kirjoitti:
Virkaan valitaan aina tuttu, jo määräaikaisia työsuhteita tehnyt. Määräaikaisiin töihin palkataan mieluiten halvin (epäpätevä/ opiskelija) tai ketjutetaan samaa työntekijää. Avoimista hauista suurin osa on vain muodon vuoksi auki, mikä vääristää tilastoja ja kuvaa työllisyystilanteesta. Jos olet työtön ope, et tule töitä saamaan ilman suhteita. Eläköityvien tilalle ei palkata ketään.
No eikös se halvin määräaikainen saa sitten aikanaan viran, jos siihen aina valitaan se talossa jo ollut ketjutettu määräaikainen?
Viran voi saada vain pätevä. Määräaikaisuuksia hoitaa yhä enemmän epäpätevät. Valtavasti opettajia työttöminä tämänkin takia ja koska lapsimäärät vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Viran voi saada vain pätevä. Määräaikaisuuksia hoitaa yhä enemmän epäpätevät. Valtavasti opettajia työttöminä tämänkin takia ja koska lapsimäärät vähenee.
Kyllä niitä määräaikaisia on päteviäkin ja niiden kautta saa kyllä jalan oven väliin.
Mitä olen seurannut, niin täällä missä itse vaikutan, virkoihin ei viime aikoina niinkään ole valittu jo tuttuja määräaikaisena tehtävää hoitaneita, vaan sellaisia konkareita, joilla on ollut virka jo jossain toisaalla. Muutaman vuoden kokemuksella on paha kilpailla, jos toisella on kokemusta kymmenen vuotta enemmän. Lisäksi rehtorit tuntuvat suosivan sellaisia sanavalmiita ja assertiivisia, jopa hyökkääviä persoonia haastatteluissa. Kiltti tavisope kelpaa niihin kesäpalkattomiin määräaikaisuuksiin, joita muut eivät suostu tekemään, mutta virkahaussa jää sitten tyhjän päälle kuitenkin. Se on ankeaa se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viran voi saada vain pätevä. Määräaikaisuuksia hoitaa yhä enemmän epäpätevät. Valtavasti opettajia työttöminä tämänkin takia ja koska lapsimäärät vähenee.
Kyllä niitä määräaikaisia on päteviäkin ja niiden kautta saa kyllä jalan oven väliin.
Tätä on hoettu jo vuosikymmeniä, mutta ei ainakaan enää pidä paikkaansa. Positiivinen palaute tai rehtorin kehut ja lupaus ottaa yhteyttä, jos tarvetta ilmenee ovat yhtä tyhjän kanssa, kun seuraavana vuonna opettajalistaan ilmestyy oman aineyhdistelmän kohdalle uusi nimi, vaikka mitään julkista rekryä ei ole tehty, ja tämä nimi saattaa pysyä siellä vuoden jos toisenkin. Toisin sanoen: aina löytyy niitä, jotka saavat jalan oven väliin, mutta toiset saavat sen oven aina vain kipeästi jalalleen ilman mitään selityksiä. Voi hyvin olla, etten ole opena tarpeeksi hyvä, mutta mielelläni kuulisin sen suoraan. No, samapa se tässä vaiheessa, pyyhe lentää kehään nyt. Yli nelikymppisenä olen pätkätyötaustaisena liian vanha kilpailemaan vakiviroista, enkä todellakaan alennu enää anelemaan muutaman päivän sijaisuuksia siellä täällä, koska nekään eivät mihinkään ole koskaan johtaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viran voi saada vain pätevä. Määräaikaisuuksia hoitaa yhä enemmän epäpätevät. Valtavasti opettajia työttöminä tämänkin takia ja koska lapsimäärät vähenee.
Kyllä niitä määräaikaisia on päteviäkin ja niiden kautta saa kyllä jalan oven väliin.
Tätä on hoettu jo vuosikymmeniä, mutta ei ainakaan enää pidä paikkaansa. Positiivinen palaute tai rehtorin kehut ja lupaus ottaa yhteyttä, jos tarvetta ilmenee ovat yhtä tyhjän kanssa, kun seuraavana vuonna opettajalistaan ilmestyy oman aineyhdistelmän kohdalle uusi nimi, vaikka mitään julkista rekryä ei ole tehty, ja tämä nimi saattaa pysyä siellä vuoden jos toisenkin. Toisin sanoen: aina löytyy niitä, jotka saavat jalan oven väliin, mutta toiset saavat sen oven aina vain kipeästi jalalleen ilman mitään selityksiä. Voi hyvin olla, etten ole opena tarpeeksi hyvä, mutta mielelläni kuulisin sen suoraan. No, samapa se tässä vaiheessa, pyyhe lentää kehään nyt. Yli nelikymppisenä olen pätkätyötaustaisena liian vanha kilpailemaan vakiviroista, enkä todellakaan alennu enää anelemaan muutaman päivän sijaisuuksia siellä täällä, koska nekään eivät mihinkään ole koskaan johtaneet.
Oletko kysellyt pestien perään vai vain odottanut, että otetaan yhteyttä, jos on tarvetta? Ne aktiivisimmat ovat yhteydessä toistuvasti ja yleensä saavat ne ostit juurikin sen aktiivisuuden kautta, rehtori ei välttämättä lähde kaivelemaan henkilö x:n yhteystietoja, jos tarjolla on jo tyyppi tehtävään.
Toisekseen, kyllä ne sijaisuudet ja määräaikaisuudet ovat usein tie vakivirkaan.
Kannattaa olla aktiivinen ja muistutella itsestään.
kuinka paljon luokanopettaja tai vaikka lukion aineenopettaja tienaa bruttona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viran voi saada vain pätevä. Määräaikaisuuksia hoitaa yhä enemmän epäpätevät. Valtavasti opettajia työttöminä tämänkin takia ja koska lapsimäärät vähenee.
Kyllä niitä määräaikaisia on päteviäkin ja niiden kautta saa kyllä jalan oven väliin.
Tätä on hoettu jo vuosikymmeniä, mutta ei ainakaan enää pidä paikkaansa. Positiivinen palaute tai rehtorin kehut ja lupaus ottaa yhteyttä, jos tarvetta ilmenee ovat yhtä tyhjän kanssa, kun seuraavana vuonna opettajalistaan ilmestyy oman aineyhdistelmän kohdalle uusi nimi, vaikka mitään julkista rekryä ei ole tehty, ja tämä nimi saattaa pysyä siellä vuoden jos toisenkin. Toisin sanoen: aina löytyy niitä, jotka saavat jalan oven väliin, mutta toiset saavat sen oven aina vain kipeästi jalalleen ilman mitään selityksiä. Voi hyvin olla, etten ole opena tarpeeksi hyvä, mutta mielelläni kuulisin sen suoraan. No, samapa se tässä vaiheessa, pyyhe lentää kehään nyt. Yli nelikymppisenä olen pätkätyötaustaisena liian vanha kilpailemaan vakiviroista, enkä todellakaan alennu enää anelemaan muutaman päivän sijaisuuksia siellä täällä, koska nekään eivät mihinkään ole koskaan johtaneet.
Oletko kysellyt pestien perään vai vain odottanut, että otetaan yhteyttä, jos on tarvetta? Ne aktiivisimmat ovat yhteydessä toistuvasti ja yleensä saavat ne ostit juurikin sen aktiivisuuden kautta, rehtori ei välttämättä lähde kaivelemaan henkilö x:n yhteystietoja, jos tarjolla on jo tyyppi tehtävään.
Toisekseen, kyllä ne sijaisuudet ja määräaikaisuudet ovat usein tie vakivirkaan.
Kannattaa olla aktiivinen ja muistutella itsestään.
Ei millään pahalla, mutta tämäkään ei ole uusi neuvo. Olen koko urani ajan ilmoittanut itsestäni aina kun olen jäänyt työttömäksi, joskus jopa muutaman kuukauden välein, ja myös lukuvuoden alussa, jos ei ole töitä tiedossa. Lähes 100-prosenttisesti vastaukset ovat eioota, ja jos jotain on kyselemällä saanut, ovat ne pelkkiä muruja, muutamaa päivää. Niillä ei virkahauissa kilpailla, eikä niissä pidemmissä määräaikaisuuksissakaan. Pätkätyö tuottaa vain lisää pätkiä, useimmiten ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
kuinka paljon luokanopettaja tai vaikka lukion aineenopettaja tienaa bruttona?
Lukion aineenopettajana tienaan noin 4500 e/kk bruttona. Kokeneet opettajat tienaavat tietysti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viran voi saada vain pätevä. Määräaikaisuuksia hoitaa yhä enemmän epäpätevät. Valtavasti opettajia työttöminä tämänkin takia ja koska lapsimäärät vähenee.
Kyllä niitä määräaikaisia on päteviäkin ja niiden kautta saa kyllä jalan oven väliin.
Tätä on hoettu jo vuosikymmeniä, mutta ei ainakaan enää pidä paikkaansa. Positiivinen palaute tai rehtorin kehut ja lupaus ottaa yhteyttä, jos tarvetta ilmenee ovat yhtä tyhjän kanssa, kun seuraavana vuonna opettajalistaan ilmestyy oman aineyhdistelmän kohdalle uusi nimi, vaikka mitään julkista rekryä ei ole tehty, ja tämä nimi saattaa pysyä siellä vuoden jos toisenkin. Toisin sanoen: aina löytyy niitä, jotka saavat jalan oven väliin, mutta toiset saavat sen oven aina vain kipeästi jalalleen ilman mitään selityksiä. Voi hyvin olla, etten ole opena tarpeeksi hyvä, mutta mielelläni kuulisin sen suoraan. No, samapa se tässä vaiheessa, pyyhe lentää kehään nyt. Yli nelikymppisenä olen pätkätyötaustaisena liian vanha kilpailemaan vakiviroista, enkä todellakaan alennu enää anelemaan muutaman päivän sijaisuuksia siellä täällä, koska nekään eivät mihinkään ole koskaan johtaneet.
Oletko kysellyt pestien perään vai vain odottanut, että otetaan yhteyttä, jos on tarvetta? Ne aktiivisimmat ovat yhteydessä toistuvasti ja yleensä saavat ne ostit juurikin sen aktiivisuuden kautta, rehtori ei välttämättä lähde kaivelemaan henkilö x:n yhteystietoja, jos tarjolla on jo tyyppi tehtävään.
Toisekseen, kyllä ne sijaisuudet ja määräaikaisuudet ovat usein tie vakivirkaan.
Kannattaa olla aktiivinen ja muistutella itsestään.
Ei millään pahalla, mutta tämäkään ei ole uusi neuvo. Olen koko urani ajan ilmoittanut itsestäni aina kun olen jäänyt työttömäksi, joskus jopa muutaman kuukauden välein, ja myös lukuvuoden alussa, jos ei ole töitä tiedossa. Lähes 100-prosenttisesti vastaukset ovat eioota, ja jos jotain on kyselemällä saanut, ovat ne pelkkiä muruja, muutamaa päivää. Niillä ei virkahauissa kilpailla, eikä niissä pidemmissä määräaikaisuuksissakaan. Pätkätyö tuottaa vain lisää pätkiä, useimmiten ei mitään.
Muutaman kuukauden välein on kuitenkin aika harvoin. Meillä ne aktiivisimmat soittelevat todella aktiivisesti ja yleensä myös ovat niitä, jotka palkataan.
Pätkät ovat kurjia, mutta niitä oikeastaan jokainen joutuu tekemään uran alkupuolella. Ja aika usein niiden pätkien kautta työllistyy pysyvämmin, ts. kun saa sen jalan oven väliin ja osoittautuu hyväksi. Sitten vielä tarvitaan onnea, että on oikeaan aikaan oikeassa paikassa.
Mutta jos ei kestä niitä ensimmäisten vuosien pätkää pätkän perään niin ehkei ole oikealla alalla?
Ja ymmärrän rehtoreita, että palkkaavat jo ennestään tuttuja, jotta oikeasti tietää, mitä saa (hoitaako ope oikeasti hommansa hyvin ja vastuullisesti, sopiiko työyhteisöön ja omaako hyvät yhteistyötaidot, osaako hoitaa asiat huoltajien kanssa hyvin jne).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpäs olette mieltä sellaisesta, että avoimesta määräaikaisesta työpaikasta ilmoitetaan vain Facebookin opettajaryhmässä ja ensin rehtorin kiinni saanut saa paikan? Olikohan tämä nyt ihan oikeaoppinen rekrytointitapa?
Ratkaisevaa lienee, kuinka pitkästä määräaikaisuudesta on kysymys. Jos työ kestää alle vuoden, pelkät epäviralliset kanavat riittävät, olivat ne sitten FB-ryhmiä tai paikallinen puskaradio, ja myös kelpoisuutta vailla oleva voidaan palkata. Äkillisissä ja lyhyissä sijaistarpeissa some-ryhmät voivat olla tehokkaampiakin kuin virallinen ilmoitus, jota on pidettävä avoinna tietty minimiaika. Vähintään vuoden pituiset pitäisi käsittääkseni laittaa julkiseen hakuun, paino kuitenkin sanalla pitäisi, sillä aivan varmasti tapahtuu sitäkin, että sijaisuuksia jatketaan vuodesta toiseen samalle henkilölle.
Eräällä epäpätevällä on ollut läksiäiset joka kevät jo minun kouluajoistani alkaen mutta niin vain ilmestyy joka syksy opettamaan vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Nykyään eivät enää viitsi pitää kovin kummoista läksiäispuhetta, koska kaikki tietävät, mikä tän jutun juoni oikein on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viran voi saada vain pätevä. Määräaikaisuuksia hoitaa yhä enemmän epäpätevät. Valtavasti opettajia työttöminä tämänkin takia ja koska lapsimäärät vähenee.
Kyllä niitä määräaikaisia on päteviäkin ja niiden kautta saa kyllä jalan oven väliin.
Tätä on hoettu jo vuosikymmeniä, mutta ei ainakaan enää pidä paikkaansa. Positiivinen palaute tai rehtorin kehut ja lupaus ottaa yhteyttä, jos tarvetta ilmenee ovat yhtä tyhjän kanssa, kun seuraavana vuonna opettajalistaan ilmestyy oman aineyhdistelmän kohdalle uusi nimi, vaikka mitään julkista rekryä ei ole tehty, ja tämä nimi saattaa pysyä siellä vuoden jos toisenkin. Toisin sanoen: aina löytyy niitä, jotka saavat jalan oven väliin, mutta toiset saavat sen oven aina vain kipeästi jalalleen ilman mitään selityksiä. Voi hyvin olla, etten ole opena tarpeeksi hyvä, mutta mielelläni kuulisin sen suoraan. No, samapa se tässä vaiheessa, pyyhe lentää kehään nyt. Yli nelikymppisenä olen pätkätyötaustaisena liian vanha kilpailemaan vakiviroista, enkä todellakaan alennu enää anelemaan muutaman päivän sijaisuuksia siellä täällä, koska nekään eivät mihinkään ole koskaan johtaneet.
Oletko kysellyt pestien perään vai vain odottanut, että otetaan yhteyttä, jos on tarvetta? Ne aktiivisimmat ovat yhteydessä toistuvasti ja yleensä saavat ne ostit juurikin sen aktiivisuuden kautta, rehtori ei välttämättä lähde kaivelemaan henkilö x:n yhteystietoja, jos tarjolla on jo tyyppi tehtävään.
Toisekseen, kyllä ne sijaisuudet ja määräaikaisuudet ovat usein tie vakivirkaan.
Kannattaa olla aktiivinen ja muistutella itsestään.
Ei millään pahalla, mutta tämäkään ei ole uusi neuvo. Olen koko urani ajan ilmoittanut itsestäni aina kun olen jäänyt työttömäksi, joskus jopa muutaman kuukauden välein, ja myös lukuvuoden alussa, jos ei ole töitä tiedossa. Lähes 100-prosenttisesti vastaukset ovat eioota, ja jos jotain on kyselemällä saanut, ovat ne pelkkiä muruja, muutamaa päivää. Niillä ei virkahauissa kilpailla, eikä niissä pidemmissä määräaikaisuuksissakaan. Pätkätyö tuottaa vain lisää pätkiä, useimmiten ei mitään.
Muutaman kuukauden välein on kuitenkin aika harvoin. Meillä ne aktiivisimmat soittelevat todella aktiivisesti ja yleensä myös ovat niitä, jotka palkataan.
Pätkät ovat kurjia, mutta niitä oikeastaan jokainen joutuu tekemään uran alkupuolella. Ja aika usein niiden pätkien kautta työllistyy pysyvämmin, ts. kun saa sen jalan oven väliin ja osoittautuu hyväksi. Sitten vielä tarvitaan onnea, että on oikeaan aikaan oikeassa paikassa.
Mutta jos ei kestä niitä ensimmäisten vuosien pätkää pätkän perään niin ehkei ole oikealla alalla?
Ja ymmärrän rehtoreita, että palkkaavat jo ennestään tuttuja, jotta oikeasti tietää, mitä saa (hoitaako ope oikeasti hommansa hyvin ja vastuullisesti, sopiiko työyhteisöön ja omaako hyvät yhteistyötaidot, osaako hoitaa asiat huoltajien kanssa hyvin jne).
Ai minkä ensimmäisten vuosien? Valmistuin reilut 16 vuotta sitten, enkä ennestään tuttunakaan kelpaa, kun on kunnollisen pituinen työ haussa, joten en tosiaan taida olla oikealla alalla. Mutta kuten tuossa aiemmin totesin, nyt riittää.
Piiri pieni pyörii. Samat naamat valitaan uudestaan eikä työpaikat ole oikeasti auki hakijoille. Jos syystä tai toisesta olet jäänyt töitä vaille, et saa jalkaasi enää oven väliin. Syynä ei ole se, että olisit vääränlainen alalle. Työelämä, rekryt, arvomaailma ja opetustyö on vain pilattu ja rikottu.
vain setalaiset lespot saavat nykyään töitä kouluista opena ja kirkosta pappina
Tarkennus: tekoälyn mielestä ratkaisevaa on määräaikaisuuden luonne: jos kyseessä on sijaisuus, rehtori voi palkata sijaisen suoraan (tai vaikka sitten FB:ssa kyselemällä), mutta jos määräaikaisuuteen on muu syy, pitää järjestää avoin haku. Tiedä sitten, miten todellisuudessa menee.