Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1649)

Vierailija
1621/1649 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajarekisteri ja heti! Vanhemmilla on oikeus tietää, kuka esiintyy "opettajana" ja missä kouluissa päteviä sorsitaan rahan takia.

Minut on palkattu pariinkin otteeseen luokanopettajaksi pätevien ohi ihan henkilökohtaisten ominaisuuksien perusteella. Osaan opettaa esim. musiikkia ja käsitöitä, mitkä eivät kaikilta luonnistu. Olen myös kokenut ja hyvin pidetty opettaja niin oppilaiden kuin vanhempienkin keskuudessa. Teen työtä rakkaudesta lajiin, en pelkästään sen hyvin pienen epäpätevän open palkan takia. 

Gradu siis puuttuu itseltä. Valmistuessani olen kaksoiskelpoinen. Eivät kaikki muodollisesti epäpätevät ole huonoja ja täysin kouluttamattomia opetustyöhön. Aika monta muuta, mielestäni erittäin paljon pahempaa epäkohtaa opetustyössä on, kuin epäpätevät kollegat. 

No eikä ole palkattu kuin korkeintaan lyhyisiin sijaisuuksiin. Vakituiseen virkaan et pääse ilman kelpoisuutta etkä oikeastaan puolta vuotta pidempiin sijaisuuksiinkaan. Puolen vuodenkin mittaisiin poikkeustapauksissa.

En toki virkaa voikaan saasa, mutta yhtä luokkaa olen opettanut aina useamman vuoden putkeen. Mitään pätkiä ei ole tarvinnut tehdä, tosin ihan aina en ole saanut kesältä palkkaa vaikka lukuvuoden työt olenkin tehnyt. 

Satuilua. Tuollaista kuntaa ei Suomessa ole.

Vierailija
1622/1649 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaisen muutosten ansiosta taitaa olla edessä kesä, jolloin ei tipu ansiosidonnaista. Kerta kaikkiaan mahtava uudistus.

Tämä ja tuhat muuta asiaa. En itse aio tässä nöyryytyslimbossa enää jatkaa. Kesät työttömänä ja ilman rahaa, mutta toiveiden ja vaatimusten kaivo on pohjaton. Olet innostuva ja innostava, sinulla on valmius opettaa myös englanniksi, verkossa, samanaikais- ja yhteisopettajuudessa, osallistut aktiivisesti alasi kehittämiseen, videoiden teko on sinulle tuttua, osaathan opettaa myös koodaamista, kehität näkemyksellisesti tekoälyn käyttöä opiskeluympäristöissä, sinulla on valmius työelämäyhteistyöhön ja vetää projekteja päivittäisen opetustyön ohella, kokemus teatteriproduktioista luetaan eduksi blaa blaa blaa. Tunkekaa nyt se tunkkinne poikittain perseeseenne stanan hullut.

Samaa mieltä, täysin.

Jotain rajaa pitää olla jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/1649 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas kyllä rohkaisevaa lueskella tätä ketjua 10v takaa, kun sielläkin jo puhutaan syntyvyyden laskusta ja lasten määrän vähenemisestä. Nyt alkavat nuo olla karuinta todellisuutta. Lisäksi kun vuorotteluvapaa- ja aikuiskoulutustukimahdollisuudet poistuivat, ei määräaikaisia paikkoja senkään takia ole auki samassa mittakaavassa kuin aikaisemmin. Vakipaikkojakin avataan vain harvakseltaan, kun ennemmin sitten siirretään jostain toisesta koulusta tekijä, kun ei ole kyseiselle henkilölle toisessa koulussa tarvetta enää. 

Olen työskennellyt viimeiset viisi vuotta opettajana ja nyt tänä keväänä tämä töiden hakeminen on ollut painajaismaisen vaikeaa lähtien jo siitä, että paikkoja mitä hakea on ollut tosi paljon vähemmän kuin aiempina vuosina. Viimeiset kolme vuotta olin samassa koulussa yhteensä viidessä määräaikaisuudessa, mutta nyt seuraavalle vuodelle ei riitä siellä enää tunteja minulle, joten syksylle olisi pakko löytyä jotain. Pari ensimmäistä kesää opettajan töiden aloittamisen jälkeen meni puoliksi stressatessa, kun seuraavan syksyn positio selvisi vasta juhannuksen tietämillä. Toivottavasti selviäisi tänäkin vuonna edes silloin, mutta kyllähän se kesäloman pilaa totaalisesti, jos joutuu stressaamaan tulevaisuuden toimeentulosta. Nykyään kun se lomakorvauskin jaksotetaan, niin ei saa siitäkään pienestä bonuksesta kesätekemiseen laittaa, kun sillä täytyy elää siihen saakka, että työttömyysrahaa alkaa saada. Tänä vuonna olen tehnyt vajaata työaikaa, jossa tunnit riittivät juuri ja juuri päätoimisuuteen, joten ei tule olemaan mitenkään kehuttavan kokoinen se ansiosidonnainen päivärahakaan. 

Minusta ei alunperin pitänyt tulla opettajaa, mutta päädyin tekemään pedagogiset opinnot kuitenkin käytänönssä varman työllistymisen takia. Oli jäämässä suuret ikäluokat eläkkeelle ja työpaikkoja tulossa tarjolle pilvin pimein. Noh, eipä ole näkynyt. Ei sillä, että millään muullakaan alalla tällä koulutuksella olisi mitenkään hirveästi töitä tarjolla, ja toki niihin valitaan yleensä joku, jolla on kokemusta juuri niistä töistä. Opettajan tutkinto ei olekaan niin yleispätevä kuin OKL:ssä annettiin ymmärtää. 

Hei! Paljonko sinulla oli tuo tuntimäärä millä ansiosidonnaisen saannin raja ylittyi? Kiitos etukäteen jos vastaat.

En ole tuo, jolta kysyit, mutta ansiosidonnainen kertyy nykyään summaperusteisesti. Tunneilla ei ole väliä, kunhan palkkaa kertyy vähintään 930 euroa kuussa > yksi työssäoloehtokuukausi.

Tuossa kysymyksessä taidettiin tarkoittaa sitä, että millä tuntimäärällä ylittyy se, että ei enää saa ansiosidonnaista siihen tuntiapalkkojen päälle, vaan pitää pärjätä sillä pienellä palkalla.

Eli hän tarkoitti soviteltua päivärahaa? Jokaisellahan raja on yksilöllinen. Riippuu ihan siitä jo ansaitun ansiosidonnaisen määrästä, jääkö maksettavaa. Summa on helppo laskea, kun tietää oman ansiopäivärahansa määrän ja saadun/tulevan palkan määrän.

Ei kyse ollut sovitellusta päivärahasta, vaan sen ansiosidonnaisen määrästä, jonka saa työttömäksi jäätyään. Ansiosidonnaiseen tehdyt muutokset ja työssäoloehdon pidentäminen ovat tuhoisia päätöksiä opetusalalle, koska käytännössä työttömän ei kannata ottaa vastaan töitä, jotka ovat alle vuoden pituisia ja/tai niistä ei ansaitse vähintään 3500 euroa kuukaudessa. Tuo ansaintamäärä tietysti riippuu siitä, millaista ansiosidonnaista itse kukin pitää riittävänä, pienempikin palkka voi olla jollekin OK. Täytyy vain huomoida, että ansiosidonnaisen euroistamisen vuoksi palkka vaikuttaa määrään vielä suoraviivaisemmin kuin aiemmin, eli juuri ja juuri päätoimisuuden ylittävän palkalla ansiosidonnainen jää 70-80 euron tietämille/päivä, josta ansiosidonnaisen porrastus leikkaa heti kahden kuukauden maksamisen jälkeen 20 %. Tässä toinen syy, miksi vajaita tunteja, osa-aikaisuuksia tai lyhyitä sijaisuuksia ei kannata tehdä. Pienempi palkka johtaa pieneen ansiosidonnaiseen, joka pahimmillaan pienenee lähelle peruspäivärahaa todella nopeasti, ja kääntäen: suurempi palkka johtaa suurempaan ansiosidonnaiseen, jossa on edes vähän enemmän leikkuuvaraa. Todella pienipalkkaiset työt eivät kerrytä ansiosidonnaista lainkaan, jos palkka jää alle 930 euroa kuukaudessa. Käytännössä siis vain kokoaikainen, mahdollisimman isopalkkainen työ kannattaa, koska kaikki muut vaihtoehdot vievät ennemmin tai myöhemmin kohti minimituloa. 

Vierailija
1624/1649 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maakunnissa ja muutamassa kaupungissakin on oman aineeni opettajan paikkoja. Mutta koska en viitsi enää nähdä turhaa vaivaa, soitan aina rehtorille ja kysyn hakutilanteesta. Onko tiedossa jo hyvä hakija, toimessa jo sijaisena ollut? Jos on, en hae. Puhelusta on sekin hyöty, että saa käsityksen rehtorista. Tämänpäiväinen koulutuskuntayhtymän rehtori oli puhelimessa töykeä, joten sinne en olisi hakenut vaikkei paikkaa hakemassa olisi ollutkaan virkaa jo määräaikaisena hoitanut hyvä hakija.

Aika saamatonta on olla hakematta paikkaa, jos rehtorin äänensävy puhelimessa ei miellytä. Onneksi sinulle tulee rahaa Kelasta kuin Manulle illallinen!

Pääkaupunkiseudulla on nyt paljon paikkoja, joten niitä vain hakemaan! Lykkyä tykö!

Kyllähän rehtorin vuorovaikutustaidot vaikuttaa työhön paljon. Kunpa olisin itsekin osannut ajoissa tehdä johtopäätökset aikoinani, paljolta olisin säästynyt. Merkit oli kuultavissa jo puhelimessa, kun rehtori soitti ja puhui samaan aikaan jonkun muun, hänen kanssaan samassa huoneessa olevan kanssa välittämättä siitä, että oli itse soittanut minulle. Puhetapakin on jännitteinen.

Pääosin rehtorit ovat ammattitaitoisia ja mukavia, mutta aina joukkoon mahtuu muutamia ongelmallisiakin tapauksia, joiden osaamattomuus johtaa aiheuttaa koulussa laajasti ilmapiiriongelmia ja näkyy opetuksen tasossakin. Yleensä näissä kouluissa on samat virat auki joka vuosi.

Joo yhden tilanteen perusteellahan kannattaakin tehdä sitova päätelmä. Ei. Minäkin saatan olla hetkestä riippuen maailman ihanin tai hirvein, mutta totuus on jotain siltä väliltä.

Ihme jankkausta. Vaikea hyväksyä, että myös työntekijät tekevät valintoja? Miksi hakisin paikkaan, jossa rehtori on töykeä jo puhelimessa, kun on myös paikkoja, missä ei ole? Ei mulla ole mitään pakkomiellettä päästä just siihen paikkaan, jossa ei osata käyttäytyä puhelimessa asiallisesti.

Työnhakijalta kyllä vaaditaan jos jonkinlaista vaikutelmaa ja sen perusteella päätetään, otetaanko töihin vai ei. Kuule, sama juttu toisin päin!

Ensivaikutelmaa kannattaisi uskoa. Jos tulevassa esimiehessä jokin epäilyttää, kannattaa vielä harkita muita vaihtoehtoja. Jos muuttaa uuden työn perässä ja sitten ilmapiiri koulussa on kauhea, niin harmittaa paljon. Suomessa on mukavia kouluja opetustyön työntekemiseen ja kamalia kouluja. Samoin on kuntia, joissa hallinto on hyvä, ja kuntia, joissa hallinto kohtelee opettajia epäasiallisesti.

Vierailija
1625/1649 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas kyllä rohkaisevaa lueskella tätä ketjua 10v takaa, kun sielläkin jo puhutaan syntyvyyden laskusta ja lasten määrän vähenemisestä. Nyt alkavat nuo olla karuinta todellisuutta. Lisäksi kun vuorotteluvapaa- ja aikuiskoulutustukimahdollisuudet poistuivat, ei määräaikaisia paikkoja senkään takia ole auki samassa mittakaavassa kuin aikaisemmin. Vakipaikkojakin avataan vain harvakseltaan, kun ennemmin sitten siirretään jostain toisesta koulusta tekijä, kun ei ole kyseiselle henkilölle toisessa koulussa tarvetta enää. 

Olen työskennellyt viimeiset viisi vuotta opettajana ja nyt tänä keväänä tämä töiden hakeminen on ollut painajaismaisen vaikeaa lähtien jo siitä, että paikkoja mitä hakea on ollut tosi paljon vähemmän kuin aiempina vuosina. Viimeiset kolme vuotta olin samassa koulussa yhteensä viidessä määräaikaisuudessa, mutta nyt seuraavalle vuodelle ei riitä siellä enää tunteja minulle, joten syksylle olisi pakko löytyä jotain. Pari ensimmäistä kesää opettajan töiden aloittamisen jälkeen meni puoliksi stressatessa, kun seuraavan syksyn positio selvisi vasta juhannuksen tietämillä. Toivottavasti selviäisi tänäkin vuonna edes silloin, mutta kyllähän se kesäloman pilaa totaalisesti, jos joutuu stressaamaan tulevaisuuden toimeentulosta. Nykyään kun se lomakorvauskin jaksotetaan, niin ei saa siitäkään pienestä bonuksesta kesätekemiseen laittaa, kun sillä täytyy elää siihen saakka, että työttömyysrahaa alkaa saada. Tänä vuonna olen tehnyt vajaata työaikaa, jossa tunnit riittivät juuri ja juuri päätoimisuuteen, joten ei tule olemaan mitenkään kehuttavan kokoinen se ansiosidonnainen päivärahakaan. 

Minusta ei alunperin pitänyt tulla opettajaa, mutta päädyin tekemään pedagogiset opinnot kuitenkin käytänönssä varman työllistymisen takia. Oli jäämässä suuret ikäluokat eläkkeelle ja työpaikkoja tulossa tarjolle pilvin pimein. Noh, eipä ole näkynyt. Ei sillä, että millään muullakaan alalla tällä koulutuksella olisi mitenkään hirveästi töitä tarjolla, ja toki niihin valitaan yleensä joku, jolla on kokemusta juuri niistä töistä. Opettajan tutkinto ei olekaan niin yleispätevä kuin OKL:ssä annettiin ymmärtää. 

Hei! Paljonko sinulla oli tuo tuntimäärä millä ansiosidonnaisen saannin raja ylittyi? Kiitos etukäteen jos vastaat.

En ole tuo, jolta kysyit, mutta ansiosidonnainen kertyy nykyään summaperusteisesti. Tunneilla ei ole väliä, kunhan palkkaa kertyy vähintään 930 euroa kuussa > yksi työssäoloehtokuukausi.

Tuossa kysymyksessä taidettiin tarkoittaa sitä, että millä tuntimäärällä ylittyy se, että ei enää saa ansiosidonnaista siihen tuntiapalkkojen päälle, vaan pitää pärjätä sillä pienellä palkalla.

Eli hän tarkoitti soviteltua päivärahaa? Jokaisellahan raja on yksilöllinen. Riippuu ihan siitä jo ansaitun ansiosidonnaisen määrästä, jääkö maksettavaa. Summa on helppo laskea, kun tietää oman ansiopäivärahansa määrän ja saadun/tulevan palkan määrän.

Ei kyse ollut sovitellusta päivärahasta, vaan sen ansiosidonnaisen määrästä, jonka saa työttömäksi jäätyään. Ansiosidonnaiseen tehdyt muutokset ja työssäoloehdon pidentäminen ovat tuhoisia päätöksiä opetusalalle, koska käytännössä työttömän ei kannata ottaa vastaan töitä, jotka ovat alle vuoden pituisia ja/tai niistä ei ansaitse vähintään 3500 euroa kuukaudessa. Tuo ansaintamäärä tietysti riippuu siitä, millaista ansiosidonnaista itse kukin pitää riittävänä, pienempikin palkka voi olla jollekin OK. Täytyy vain huomoida, että ansiosidonnaisen euroistamisen vuoksi palkka vaikuttaa määrään vielä suoraviivaisemmin kuin aiemmin, eli juuri ja juuri päätoimisuuden ylittävän palkalla ansiosidonnainen jää 70-80 euron tietämille/päivä, josta ansiosidonnaisen porrastus leikkaa heti kahden kuukauden maksamisen jälkeen 20 %. Tässä toinen syy, miksi vajaita tunteja, osa-aikaisuuksia tai lyhyitä sijaisuuksia ei kannata tehdä. Pienempi palkka johtaa pieneen ansiosidonnaiseen, joka pahimmillaan pienenee lähelle peruspäivärahaa todella nopeasti, ja kääntäen: suurempi palkka johtaa suurempaan ansiosidonnaiseen, jossa on edes vähän enemmän leikkuuvaraa. Todella pienipalkkaiset työt eivät kerrytä ansiosidonnaista lainkaan, jos palkka jää alle 930 euroa kuukaudessa. Käytännössä siis vain kokoaikainen, mahdollisimman isopalkkainen työ kannattaa, koska kaikki muut vaihtoehdot vievät ennemmin tai myöhemmin kohti minimituloa. 

Itselläni oli 4 400 euron palkka perusteena, siitä anssia 100 euroa päivä. Viidesosa leikkaantui kahden kk:n kuluttua ja aika pian loputkin viisi prosenttia, eli neljäsosa anssista lähti. Siinä vaiheessa kun neljäsosa on leikattu, ollaan jo lähellä peruspäivärahaa + asumistukea. Eli ei Suomessa sosiaaliturvamielessä kannata töitä tehdä, ainoastaan palkan takia.

Olen ajatellut siirtyä vanhustyöhön. Miksi yrittää opettaa haluttomia ja kyvyttömiä väkisin, kun jossain kaivataan oikeasti työpanostani? Ei voisi vähempää enää kiinnostaa hemmotellut teinit. Opettajan pitäisi päivästä toiseen olla innostava ja kannustava, vaikka vastassa on tympeät ja välinpitämättömät kasvot, puhelin kädessä valmiina kysymään tekoälyltä ettei vain tarvitse omaa päätä rasittaa. Kukaan ei koskaan innosta ja kannusta opettajaa. Vanhustyössä sentään edes jotkut vanhukset arvostavat auttajan työtä.

Vierailija
1626/1649 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaisen muutosten ansiosta taitaa olla edessä kesä, jolloin ei tipu ansiosidonnaista. Kerta kaikkiaan mahtava uudistus.

Tämä ja tuhat muuta asiaa. En itse aio tässä nöyryytyslimbossa enää jatkaa. Kesät työttömänä ja ilman rahaa, mutta toiveiden ja vaatimusten kaivo on pohjaton. Olet innostuva ja innostava, sinulla on valmius opettaa myös englanniksi, verkossa, samanaikais- ja yhteisopettajuudessa, osallistut aktiivisesti alasi kehittämiseen, videoiden teko on sinulle tuttua, osaathan opettaa myös koodaamista, kehität näkemyksellisesti tekoälyn käyttöä opiskeluympäristöissä, sinulla on valmius työelämäyhteistyöhön ja vetää projekteja päivittäisen opetustyön ohella, kokemus teatteriproduktioista luetaan eduksi blaa blaa blaa. Tunkekaa nyt se tunkkinne poikittain perseeseenne stanan hullut.

Unohdit "oman auton käyttö välttämätön, koska annat opetusta päivittäin useissa eri toimipisteissä". Luonnollisesti maksulliset parkkipaikat jokaisessa.

Elänkö ihan pellossa vai missä kouluissa on maksulliset parkkipaikat? Vai tarkoitetaanko tällä tolppapaikkoja lämmitysjohtoa tarvitseville?

Vierailija
1627/1649 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit "oman auton käyttö välttämätön, koska annat opetusta päivittäin useissa eri toimipisteissä". Luonnollisesti maksulliset parkkipaikat jokaisessa.

Elänkö ihan pellossa vai missä kouluissa on maksulliset parkkipaikat? Vai tarkoitetaanko tällä tolppapaikkoja lämmitysjohtoa tarvitseville?

Meillä päin joutuu maksamaan koulun pihassa pysäköinnistä, jos olet koulussa töissä, vaikka et käyttäisi tolppapaikkaa ja vaikka olisit vakituisessa virassa. Lyhytaikaiset vierailijat saavat ajaa ilmaiselle vieraspaikalle.

Vierailija
1628/1649 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Tampereella opettajilla on ollut maksullinen pysäköinti.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000007432896.html

Vierailija
1629/1649 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
1630/1649 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin joutuu maksamaan koulun pihassa pysäköinnistä, jos olet koulussa töissä, vaikka et käyttäisi tolppapaikkaa ja vaikka olisit vakituisessa virassa. Lyhytaikaiset vierailijat saavat ajaa ilmaiselle vieraspaikalle.

Oho. Selkeästi ei ole pulaa hakijoista.

Vierailija
1631/1649 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virka- ja sijaishaku käy juuri nyt kuumana. Pian saa taas lukea, miten parhaat jäivät ilman paikkoja ja paikat täytettiin huonommilla, tutuilla ym. Vika aina muissa, itsessä ei koskaan mitään.

Vierailija
1632/1649 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kyllä kertakaikkiaan absurdi ajatus, että työnteko ei kannattaisi siinä tapauksessa, että joskus tulevaisuudessa mahdollisesti työttömänä tulisi pienempi määrä ansiosidonnaista. Kyllä ihan mielelläni olen tämänkin lukuvuoden kuitenkin töitä tehnyt sen sijaan, että olisin ollut työttömänä, vaikka ansiosidonnaisesta näin pienempi tuleekin. Toivoakseni sillä ei tarvitsisi kauan elellä. Työkokemus kuitenkin auttaa saamaan lisää töitä ja toivottavasti joskus sen vakituisenkin paikan. Toki jos olisi valinnanvaraa, niin ainahan sitä ottaisi sen hyväpalkkaisen ja vakaan paikan, mutta jos tarjolla on vain osa-aikaista ja pätkää, niin jollainhan se on katto pidettävä pään päällä ja lapset leivän syrjässä kiinni. 

Vierailija
1633/1649 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kyllä kertakaikkiaan absurdi ajatus, että työnteko ei kannattaisi siinä tapauksessa, että joskus tulevaisuudessa mahdollisesti työttömänä tulisi pienempi määrä ansiosidonnaista. Kyllä ihan mielelläni olen tämänkin lukuvuoden kuitenkin töitä tehnyt sen sijaan, että olisin ollut työttömänä, vaikka ansiosidonnaisesta näin pienempi tuleekin. Toivoakseni sillä ei tarvitsisi kauan elellä. Työkokemus kuitenkin auttaa saamaan lisää töitä ja toivottavasti joskus sen vakituisenkin paikan. Toki jos olisi valinnanvaraa, niin ainahan sitä ottaisi sen hyväpalkkaisen ja vakaan paikan, mutta jos tarjolla on vain osa-aikaista ja pätkää, niin jollainhan se on katto pidettävä pään päällä ja lapset leivän syrjässä kiinni. 

Pointtinsa on tuossakin, mutta lähes 17 vuoden aikana minulle on käynyt selväksi, etteivät määräaikaisuudet mitään vakityötä tuo. Näin yli nelikymppisenä ne alkavat olla pikemminkin haitta, kun työhistoria on ollut rikkonaista alusta alkaen. Ei ole myöskään millään lailla omissa käsissä, kuinka kauan ansiosidonnaisella joutuu olemaan, kun hakijoita on kymmeniä, eikä muun alan töihin huolita. Siksi ei todellakaan ole yhdentevää, minkä suuruinen korvaus on. Jos ansiosidonnaisen porrastusta ja euroistusta ei olisi, töitä uskaltaisi hakea ja ottaa vastaan silläkin riskillä, että ansiosidonnainen pienenee, koska se ei sentään katoa vähitellen lähes olemattomiin, kuten nyt voi tapahtua jopa keskituloisella palkansaajalla. Onneksi ei tarvitse huolehtia kuin itsestään.

Vierailija
1634/1649 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtinsa on tuossakin, mutta lähes 17 vuoden aikana minulle on käynyt selväksi, etteivät määräaikaisuudet mitään vakityötä tuo. Näin yli nelikymppisenä ne alkavat olla pikemminkin haitta, kun työhistoria on ollut rikkonaista alusta alkaen. Ei ole myöskään millään lailla omissa käsissä, kuinka kauan ansiosidonnaisella joutuu olemaan, kun hakijoita on kymmeniä, eikä muun alan töihin huolita. Siksi ei todellakaan ole yhdentevää, minkä suuruinen korvaus on. Jos ansiosidonnaisen porrastusta ja euroistusta ei olisi, töitä uskaltaisi hakea ja ottaa vastaan silläkin riskillä, että ansiosidonnainen pienenee, koska se ei sentään katoa vähitellen lähes olemattomiin, kuten nyt voi tapahtua jopa keskituloisella palkansaajalla. Onneksi ei tarvitse huolehtia kuin itsestään.

Samaa mieltä. Toistuvat työttömyysjaksot romuttavat kerta toisensa jälkeen talouden, eikä työttömyysturva ole enää mikään turva. Nyt ei enää ole työhaluja ollenkaan, kun ei ole edes suojaosaa, lyhyestä pätkästä ei kerry uutta ansiosidonnaista ja ansiosidonnaisesta on leikattu niin, että joutuu joka tapauksessa hakemaan toimeentulotukea. Ei todellakaan huvita rysäyttää kaikkea nolliin jonkun muutaman sijaispäivän takia, se sotkee systeemit niin että laskut ehtii mennä perintään, ennen kuin Kelan rahat on tilillä.

Jos taas saisi lukuvuoden työajan mittaisen sijaisuuden, niin lomapäiväkorvaukset "ulosmitataan" työttömyysetuudesta. 

Ei työ itsessään riitä palkinnoksi. Sen pitäisi johtaa vähän leveämpään leipään ja turvallisuuteen. Ei johda enää. Nytkin jäi sata euroa loppukuuksi, kun maksoin vuokran, sähkölaskun, puhelinlaskun, kotivakuutuksen ja opintolainan lyhennyserän ansiosidonnaisesta. Kyllähän sillä aikuinen yhden kuun elää, mutta pitkän päälle on vähän liian raskasta.

Vierailija
1635/1649 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajarekisteri ja heti! Vanhemmilla on oikeus tietää, kuka esiintyy "opettajana" ja missä kouluissa päteviä sorsitaan rahan takia.

Minut on palkattu pariinkin otteeseen luokanopettajaksi pätevien ohi ihan henkilökohtaisten ominaisuuksien perusteella. Osaan opettaa esim. musiikkia ja käsitöitä, mitkä eivät kaikilta luonnistu. Olen myös kokenut ja hyvin pidetty opettaja niin oppilaiden kuin vanhempienkin keskuudessa. Teen työtä rakkaudesta lajiin, en pelkästään sen hyvin pienen epäpätevän open palkan takia. 

Gradu siis puuttuu itseltä. Valmistuessani olen kaksoiskelpoinen. Eivät kaikki muodollisesti epäpätevät ole huonoja ja täysin kouluttamattomia opetustyöhön. Aika monta muuta, mielestäni erittäin paljon pahempaa epäkohtaa opetustyössä on, kuin epäpätevät kollegat. 

Miksi sinä et hanki kelpoisuutta, kun olet niin erinomainen opettaja? Tätä minä aina ihmettelen, miksi juuri kouluttautumattomat ovat parhaita sellaiseen paikkoihin, joissa edellytetään jotain mainitsemaasi erityistaitoa. Siten pystytään ohittamaan pätevät ja kokeneet hakijat, mutta harvemmin sentään vakituiseen virkaan voidaan valita.

Olen kyllä itsekin tavannut nuoren miehen, joka oli parempi opettaja kuin pätevät lukion opettajat. Hän ei jäänytkään roikkumaan iankaikkiseksi epäpäteväksi määräaikaiseksi vaan kouluttautui opettajaksi.

Vierailija
1636/1649 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin käy, ja työhaastattelussa kysytään "miksi sinulla on paljon näin lyhyitä työsuhteita". On niitä, kun on ottanut vastaan kaikki äkkilähdöt muutaman päivän sijaisuuteen. Olen yrittänyt piilottaa ne yhdistämällä saman työnantajan pätkät samalle riville "useita eri jaksoja".

Vierailija
1637/1649 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitit täyttä asiaa. Työtilanne on huolestuttava joka alalla. Hakijoita pilvin pimein, avoimia palkkatyöpaikkoja vain muutama.

Vierailija
1638/1649 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli 4 400 euron palkka perusteena, siitä anssia 100 euroa päivä. Viidesosa leikkaantui kahden kk:n kuluttua ja aika pian loputkin viisi prosenttia, eli neljäsosa anssista lähti. Siinä vaiheessa kun neljäsosa on leikattu, ollaan jo lähellä peruspäivärahaa + asumistukea. Eli ei Suomessa sosiaaliturvamielessä kannata töitä tehdä, ainoastaan palkan takia.

Olen ajatellut siirtyä vanhustyöhön. Miksi yrittää opettaa haluttomia ja kyvyttömiä väkisin, kun jossain kaivataan oikeasti työpanostani? Ei voisi vähempää enää kiinnostaa hemmotellut teinit. Opettajan pitäisi päivästä toiseen olla innostava ja kannustava, vaikka vastassa on tympeät ja välinpitämättömät kasvot, puhelin kädessä valmiina kysymään tekoälyltä ettei vain tarvitse omaa päätä rasittaa. Kukaan ei koskaan innosta ja kannusta opettajaa. Vanhustyössä sentään edes jotkut vanhukset arvostavat auttajan työtä.

Ei ollut minun kokemus opettajuudesta. Ompa kurjaa, että sulle on sattunut tuollaista. Mutta voi varmaan riippua vähän aineestakin mitä opettaa, itse ehkä sitten opetan sellaista ainetta mikä on enemmän oppilaiden mieleen kun kaikki ei malta edes lopettaa tuntia kesken. Matematiikan opettajilla on varmasti vaikeaa, koska se on sellainen aine joka on monelle haastavaa oppia ja ehkä myös äidinkieli/lukeminen nykyisin. Ilmeisesti etenkin Matematiikan opetus jotenkin pilattu ja ei toimi yhtä hyvin kuten ennen, tullut tilalle jokin outo matematiikan opetustapa. Silloin kun itse olin vielä lapsi/nuori, matematiikkaa opetettiin perinteisellä tavalla ja opettaja kävi laskuja seikkaperäisesti ja hitaasti läpi. Siten, että edellellisen kerran tehtävät/läksyt käytiin kunnolla läpi, että miten ne lasketaan ja laskutavat olivat tällaisellekkin kuin minä helpompi ymmärtää. Kurjaa lukea, että opettajille ei ole töitä ja on työttömyyttä valmistuvan tulevan KM näkökulmasta hurjaa luettavaa ja vähän huolestuttavaakin, että entä jos en saakkaan töitä mistään ja ottanut opintolainaa paljon että pääsee opettajaksi ja saa pätevyydet yms. Turhaako? Toivottavasti ei. 

Vierailija
1639/1649 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipä hei kaikille! Täällä on varmaan vanhoja tuttuja monen vuoden takaa. Millainen työtilanne nyt on? 

Näin äsken raflaavan otsikon, että Turku, tuo Suomen per...usteellisen mainos kaupunki palkkaa lisää opettajia! - "Hakijoista tuskin on pulaa." oli sitaattina. Ja mikä olikaan itse uutinen - Turussa palkataan viisi opettajaa lisää! Viisi! Luokanopettajia on yhteensä noin 500 Turussa. 

Onnea jo etukäteen valituille, jotka saavat paikan satojen hakijoiden joukosta. Eiköhän sinne valita joku nuori, jolla on parinkymmenen vuoden kokemus, mutta ikää alle 30v ja lapset jo tehty, tai on steriili. 

Kaiken paskan jälkeen päädyin yksityiseen yritykseen kouluttajaksi. En ole katunut hetkeäkään! En edes silloin, kun muilla on syysloma, koska minä en ole siihen aikaa vuodesta puolikuollut. Kesäkin alkaa tasan silloin, kun on eka vapaa, ei viikko sen jälkeen kun on toipunut jotenkin vuodesta. 

Vierailija
1640/1649 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei ole sivistysvaltio. Suomi on sivistymätön hännystelijöiden hyväveliverkosto. Myös koulualalla.