Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
641/1500 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites opeilla menee?

Itse kyllästyin ja vaihdan alaa. Lähdin opiskelemaan lähihoitajaksi.

Vierailija
642/1500 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun kunnassa, jossa on suorastaan ylpeilty koulupuolen säästöillä. Opettajien sijaisiksi otetaan mahdollisuuksien mukaan niitä,

joille ei tarvitse maksaa täyttä palkkaa.

Siksi tällainen pätevä aineenopettaja on ollut valmistumisesta asti ilman työtä, kun ennen sitä oli tarjolla sijaisuuksia.

Ihan kummalliseksi mennyt tämä työelämä. Hallitus lanseerasi ilmaistyöt niin lahjakkaasti, että joka alalla otetaan se joka halvalla/ilman saadaan. 

Pitäisi mennä töihin ilman palkkaa.

Onko ihan laillista etta ei palkata pätevää ensisijaisesti sijaiseksi? Virkaaanko vain pitää palkata pätevä?

Lain mukaan saadaan epäpätevä ottaa vain silloin, kun ei ole saatavilla kelpoisuusehdot täyttäviä alle vuoden kestävään työsuhteeseen. Tämä pykälä on kuitenkin helppo kiertää. Pikaisiin sijaisuuksiin otetaan opettaja sijaislistalta, jolla harvemmin on päteviä. Pitempiin voidaan paikallisesta työkkäristä kysyä, sattuisiko olemaan esimerkiksi pätevää uskonnon, elämänkatsomustiedon, saksan, teknisen työn ja kotitalouden opettajaa. Jos ei ole kaikissa mainituissa aineissa kelpoista, voidaan ottaa kuka tahansa. Tässä tulikin mainituksi yksi tapa kiertää tuo pykälä, eli laitetaan niin villi aineyhdistelmä, että sitä kenelläkään ole. Paikka voi olla myös haettavana muutaman päivän jossakin sellaisessa julkaisussa, joka ei varmasti päädy pätevän opettajan luettavaksi. Näin on lain kirjain täytetty, eli on selvitetty, onko saatavilla pätevää.  Turha on sitten valittaa, vaikka on laudatur ja opettajan kelpoisuus niin teknisessä työssä, kotitaloudessa, elämänkatsomustiedossa kuin uskonnossa, kun puuttuu se kelpoisuus saksankielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1500 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites opeilla menee?

Itse kyllästyin ja vaihdan alaa. Lähdin opiskelemaan lähihoitajaksi.[/quo

Kiitos kysymästä, tänään ihan mukavasti. Eläkepäivät lähestyvät kaiken aikaa, eikä enää tarvitse tuskailla pätkätöiden kanssa. Opettajana en ole tehnyt kotikunnassani päivääkään töitä sen jälkeen, kun sain aineenopettajan kelpoisuuden. Olen nyt eri alalla töissä, melko vaativassa hommassa jossa opettajakoulutuksesta on paljon hyötyä. Tähän pääsin pitkäaikaiseksi sijaiseksi kun sain työllistämiseen vuodeksi tukea, mikä oli iso raha työnantajalle.  Määräaikaisena olen edelleen, mutta ne eläkepäivät lähestyvät...

Vierailija
644/1500 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoplaa

Vierailija
645/1500 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakkareilla enää 3kk työtä ja sitten yli 2kk kesäloma. Kyllä kelpaisi, mutta minun soppari loppuu taas 31.5.

Masentaa, itkettää ja ottaa Sipilän hallitus päähän...

Vierailija
646/1500 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata opiskella alalle. Työttömiä on ja lapset senkus vähenee.

Vierailija
647/1500 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla on lyhyitä opesijaisuuksia tarjolla usein melkein jokaiselle viikonpäivälle, joten niillä olen elättänyt itseäni. Sain tammikuussa lyhyen opesopparin kevään loppuun asti, mutta syksyn työkuviot täysin auki. Tosin olen valmistunut vasta hiljattain, mutta silti syksy jo ahdistaa, täytyykö palata päiväsijaisuuksiin. Niillä tienaa ok:sti, mutta vakituinen työ olisi vähemmän stressaavaa. Kesälle olen hakenut huonosti palkattua ohjaustyötä, koska ei ole varaa pitää koko kesää lomaa.

Vierailija
648/1500 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa, määeäaikaisuus loppuu toukokuussa ja ei tietoa jatkosta. Olen 3 lapsen yh joten ei paljon naurata.

Kiva kun meitä naisia syrjitään työelämässä ihan surutta, miksei kukaan tee asialle mitään?

Vierailija
649/1500 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään mun opekaverilla (5) ei ole kesälomaa, kaikki pätkätyöläisiä

Vierailija
650/1500 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa kovasti täälläkin. Kevään virkahaut eivät tuottaneet omalta osalta tulosta. En päässyt edes haastatteluun, vaikka hain valehtelematta useaan kymmeneen paikkaan.

Nyt väännän täällä ilman motivaatiota töitä kesäkuuhun asti ja tiedän, että kesälomaa ei tule ja tässäkin paikassa tuurilla jotain osa-aikaista pätkää syksyllä. Mitä minun elämälläni tapahtui, olen mielestäni ollut ahkera ja tehnyt kaiken "oikein"?

Vierailija
651/1500 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hissan ope. Naurattaa koko tilanne, olen saanut sijaistaa YHDEN 75 minuuttisen omaa ainettani valmistumisen (2017) jälkeen. Onko oikeasti niin, että meitä työttömiä maistereita kannattaa kouluttaa yhteiskunnan rahoilla ja jättää kotiin masentumaan?

Vierailija
652/1500 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut työtön niin kauan, että nyt on edessä Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu. TE-virkailija selitti, että nythän minulla on hieno tilaisuus hakea palkkatuettuja töitä ja löytää niiden kautta ihka uusi, oikea työpaikka, kunhan vain näytän taitoni. Tällä hetkellä on haussa reilut kymmenen työpaikkaa, joista puolet on osa-aikaisia toimistotöitä ja puolet erilaisia ohjaajantöitä, joista yhteenkään en missään tapauksessa ole pätevä enkä sopiva.

Ensimmäinen ja ainoa minulle osoitettu palkkatuettu työ oli kuin minulle tehty, koska sen toimenkuva on ollut olennainen osa minun toimenkuvaani noin kaksikymmentäviisi vuotta. En kuitenkaan päässyt edes haastatteluun. Nettihakulomake oli suljettu ennen aikojaan ja haastattelutkin sovittu jo viikkoa ennen haun päättymistä, joten Helsingin kaupungilla taisi olla sopiva ihminen jo katsottuna.

Edessä lienevät ne kuuluisat 9 euron päiväpalkalla tehtävät duunit, joista en käytännössä voi kieltäytyä. Ehkä olen onnekas, saan pakollisesta alkuinfotilaisuudesta koronan ja kuolen pois. Ei tätä torjuntaa ja kelpaamattomuuden kalvamista enää jaksa.

Vierailija
653/1500 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hissan ope. Naurattaa koko tilanne, olen saanut sijaistaa YHDEN 75 minuuttisen omaa ainettani valmistumisen (2017) jälkeen. Onko oikeasti niin, että meitä työttömiä maistereita kannattaa kouluttaa yhteiskunnan rahoilla ja jättää kotiin masentumaan?

Täällä ilmoittautuu yhteiskuntaopin opettaja, joka ei ole opettanut minuuttiakaan omaa ainettaan vuosikymmeneen valmistumisen jälkeen. Vain epäpätevänä luokanopettajan sijaisena olen ollut.

Vierailija
654/1500 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistämistä edistävä monialainen palvelu ei ehtinyt tavoittaa minua, kun sain ennen sitä palkkatuetun työn sellaisen henkilön sijaisena, joka on ollut nyt poissa jo kohta 3 vuotta. Tämä onkin pisin yhtäjaksoinen työpätkä koko työurallani ja sellaiseksi tulee jäämään, vaikka tässäkin työn suorituspaikka ja työnantajan nimi on välillä vaihtunut.

t. se alaa vaihtanyt ex-ope.

Vierailija
655/1500 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä virassa oleva historian- ja yhteiskuntaopin opettaja. Oletteko olleet yhteydessä kyseisten aineiden opettajiin? Monen pitää hankkia itse sijaisensa loman ajaksi, joten siinä saisi pätkätöitä omalta alalta. Valitettavasti minulla ei ole varaa lomailla kouluaikoina, mutta varmasti on olemassa aineenopettajia, joilla on.

Vierailija
656/1500 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkettäää kirjoitti:

Mua ahdistaa, määeäaikaisuus loppuu toukokuussa ja ei tietoa jatkosta. Olen 3 lapsen yh joten ei paljon naurata.

Kiva kun meitä naisia syrjitään työelämässä ihan surutta, miksei kukaan tee asialle mitään?

Naisia syrjitään? Opehuoneissa on lähes aina naisenemmistö ja jos yksityisopetuksessa opiskelija esittää toivomuksen (vaatimuksen) opettajan sukupuolesta, haluaa hän 99% todennäköisyydellä naisen

Vierailija
657/1500 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon et ymmärtänyt yhtään mistä on kyse.

Vierailija
658/1500 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin mitä tahansa että saisin palkallisen kesäloman, tuntuu joltain 60-luvun unelmana. Miten ihanaa olisi levätä pari kuukautta olen niin kateellinen!!!

Vierailija
659/1500 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa töitä...

Vierailija
660/1500 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan dokaa ku ei oo röitä!!!!