Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
561/1500 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain vikaa tuntuu olevan noissa opettajissa, jotka tekevät lyhyitä pätkiä koko ajan. Rehtorimme valitteli huonoja haastateltavia kun paikkoja piti täyttää. Pahoitteli muille opettajille, kuinka kehno työtoveri on seuraavaksi vuodeksi tulossa ja toivoi että taas yksi vuosi pärjättäisiin eteenpäin.

Meillä hieman sama tunnelma. Rehtori kertoi valinnoista ja ennakoi, että virkaan valittu oli niin hyvä, että todennäköisesti ei valitse meitä kun todennäköisesti pääsee isompaankin kaupunkiin. Kun tämä valittu sitte peruu tulonsa, valitaan kesken kesää tai vasta syksyllä joku epämääräinen määräaikaiseksi. Seuraavana vuonna taas sama juttu. Tätä on meillä jatkunut muutamien virkojen osalta nyt viitisen vuotta. Valitut hakevat isompaan kaupunkiin.

Kun olen itse hakenut ja saanut lopulta postissa päätökset, niissähän lukee että valitaan x ja tämän kieltäytymisen varalle y. Ja sitten luetellaan, keitä muita oli haastateltu ja paljonko hakemuksia oli jätetty. (Ja se y olen ollut minä jo useita kertoja, mutta aina on x paikan ottanut...) Eli kyllä se virka täytetään eikä muuteta määräaikaiseksi, vaikka ykkösvalittu peruisikin. Miksiköhän teillä vieläpä vuosien kierteessä olevilla ei tehdä näin?

Jonkun esim. pääluottamusmiehen pitäisi puuttua siihen, että virka vuosi toisen jälkeen on edelleen määräaikainen, vaikka siihen aina joka vuosi tekijä tarvitaan.

Joitakin vuosia sitten oli joku opettaja voittanut oikeudessa nostettuaan kanteen kuntaa vastaa, jossa hänen virkansa vuosi toisensa jälkeen täytettiin määräaikaisena. No ei tietty enää siihen kuntaan valittu, tuskin muuallekaan. Hänellä oli muut intressit.

Tämä henkilö on nykyään yksi Tampereen kaupungin apulaispormestareista.

Vierailija
562/1500 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat, kertokaahan tuoreimpia kuulumisia työtilanteestanne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1500 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat, kertokaahan tuoreimpia kuulumisia työtilanteestanne!

Roikun maakuntani koulujen sijaislistoilla. Useampi koulu on siirtynyt Kuntarekryn tekstiviestisijaisvälitykseen, joka on kaiketi rehtoreille helpompi, mutta meille työnhakijoille erittäin rassaava. Jos sijaisuuksia tosissaan haluaa, pitäisi puhelinta päivystää melkein 24/7, sillä kutsu voi tulla milloin vain. Kunnan rekisteriin siis ilmoitetaan, minkä kouluasteen ja aineen sijaisuuksia haluaa tehdä, ja sen mukaan saa tekstareita, kun sijaisuus on tarjolla. Hyvin usein kyse on seuraavasta tai jopa samasta päivästä. Tekstarissa on numerokoodi, jolla tarjoukseen vastataan, ja ken sen nopeimmin lähettää, saa sijaisuuden. Kyse voi siis olla sekuntipelistä, eli jos viestin huomaa vasta parin tunnin päästä, on todennäköisesti myöhässä. Toki on mahdollista missata rehtorin puhelinsoittokin, mutta tekstarin kanssa sellaista tapahtunee vielä helpommin. Ei ole myöskään aikaa kysellä lisätietoja, jos viesti on puutteellisesti täytetty, esim. maininnalla "aineenopettajan sijaisuus", eikä itse ainetta mainita. Järjestelmä ei myöskään ole aivan aukoton, sillä minulle on tullut tarjous esimerkiksi teknisen työn tai liikunnan opettajan sijaisuudesta, vaikka opetan kieliä.

Vielä pari vuotta sitten sijaisuuksien tekeminenkin tuntui hermolevolta verrattuna niitä edeltävään pidempään työsuhteeseen kaikkine kuormitustekijöineen, mutta nyt totisesti haluaisin jo eroon tästä korvauksettomasta päivystysvelvollisuudesta.

Vierailija
564/1500 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ottaa päähän se väärä mielikuva, että opetusalalla töitä riittää. Saa kuulla opettajienkin suusta ihmettelyjä, että oletko yrittänyt hakea töitä.! Maailma on muuttunut, ja sitä eivät ymmärrä viroissaan istuvat kolleegatkaan. Opettajien työttömyydestä ei puhuta. OAJ torpaa keskustelun heti, koska ongelmaa ei ole, jos sitä ei tunnusta ja siitä ei puhuta.

Vierailija
565/1500 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, miksi joillakin luokilla opettaja vaihtuu joka vuosi, johtuu osin siitäkin, että kun työsuhde tehdään aina määräaikaisena, on opettajan haettava muitakin paikkoja. Minulle kävi näin. Olin opettaja yläasteella ja työsuhde katkesi kesälomaan. Hain muualta töitä, sain ja lupauduin ottamaan paikan vastaan. Sen jälkeen tuli auki "minun" paikkani ja rehtori esitti toivomuksen, että hakisin ja jatkaisin. Jatkoin toisaalla.

Mun pojan luokan opettajalle kävi näin.

3 v oli tehnyt vuoden sijaisuuksia. Koululla jäi rehtori eläkkeelle alkukeväästä ja uusi rehtori ei ottanutkaan paikkaa. Uusi rehtori aloitti elokuun alussa ja oli pihalla, kun lumiukko.

Ei tietenkään poikani opettaja odottanut siihen asti, vaan anoi muitakin paikkoja.

Vierailija
566/1500 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
567/1500 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaupitus ja samalla kyselen, kuinka monta hakijaa on ollut etelässä / pääkaupunkiseudulla äikänmaikan paikkoihin.

Vierailija
568/1500 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakohan tässä siis edes valmistua kun olen saanut tähän mennessä kolme kertaa lukuvuoden mittaisen sijaisuuden kesken opeopintojeni, ihan noin vain; jos on kutsuttu haastatteluun niin aina on paikka irronnut. Tämä siis pk-seudulla. Tilanneko muuttuu heti kun olet virallisesti pätevä ja pitää maksaa enemmän palkkaa?

Kyllä pätevänä saat töitä, mutta et välttämättä vakipaikkaa.

jos on yksi pätevä hakija hänet on valittava. Mutta kuten aiemmin kerrottu, on monia keinoja kiertää tämä. Vakituiseksi ei voi epäpätevää valita koskaan.

Vierailija
569/1500 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät luuserit, hähähä!

Vierailija
570/1500 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakohan tässä siis edes valmistua kun olen saanut tähän mennessä kolme kertaa lukuvuoden mittaisen sijaisuuden kesken opeopintojeni, ihan noin vain; jos on kutsuttu haastatteluun niin aina on paikka irronnut. Tämä siis pk-seudulla. Tilanneko muuttuu heti kun olet virallisesti pätevä ja pitää maksaa enemmän palkkaa?

Kyllä pätevänä saat töitä, mutta et välttämättä vakipaikkaa.

jos on yksi pätevä hakija hänet on valittava. Mutta kuten aiemmin kerrottu, on monia keinoja kiertää tämä. Vakituiseksi ei voi epäpätevää valita koskaan.

Mutta kun niitä päteviäkin hakijoita on kymmeniä...

Vierailija
571/1500 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien lapsilla ei ole äitejä, vain pelkkiä koululuokkiinsa rakastuneita puoskareita.. Suutarin lapsilla ei ole kenkiä. Rakasta Omia lapsiasi, niin he kiittävät vielä sinua. Muiden lapset menevät menojaan ja omasi joko kiittävät sinua aikuistuttuaan tai jäätyvät suhteesi, miten heitä itse kohtelit. Olivatko he sinulle pelkkää ilmaa ihana opettajanroolisi ohella, sen ollessa sinun pääroolisi kotona kääntymisesi jälkeen.

Vierailija
572/1500 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajien lapsilla ei ole äitejä, vain pelkkiä koululuokkiinsa rakastuneita puoskareita.. Suutarin lapsilla ei ole kenkiä. Rakasta Omia lapsiasi, niin he kiittävät vielä sinua. Muiden lapset menevät menojaan ja omasi joko kiittävät sinua aikuistuttuaan tai jäätyvät suhteesi, miten heitä itse kohtelit. Olivatko he sinulle pelkkää ilmaa ihana opettajanroolisi ohella, sen ollessa sinun pääroolisi kotona kääntymisesi jälkeen.

Mitä aktuaalista vittua nyt taas?

Vierailija
573/1500 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan tätä ketjua. Mikähän on työttömien opettajien määrä nyt 2018 syksyllä? Näkeeköhän jostain?

Itse sain töitä sivutoimisena opettajana mutta vain syyslukukaudeksi (n. 70% opetusvelvollisuudesta, onneksi saa soviteltua päivärahaa päälle). Tämän paikan sain suhteilla, koska nykyinen työnantaja oli kysellyt edellisestä paikasta, olisiko ketään aineeni opettajaa tiedossa. Mistään lähettämästäni työhakemuksesta ei ole ollut hyötyä aikoihin. Tekisin mielelläni muitakin töitä, jotka edes suurinpiirtein liittyisivät koulutukseeni, mutta ei tätä aineenopettajan maisterintutkintoa näytetä arvostettavan muilla aloilla. Mielestäni opettajilla on kuitenkin taitoja työskennellä muissakin ammateissa, joissa vaaditaan vuorovaikutuskykyjä, itsenäistä työskentelyä tms.

Kiinnostaisi kuulla muiden pätkätyöopettajien kuulumisia.

Vierailija
574/1500 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain suhteilla repeää palkallista duunia. Muu on pakottamista kokeiluihin ja muuhun orjaduuniin 9€ päiväpalkalla! Laittomuus loputtava!

Vierailija
575/1500 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vuodeksi töitä. Ei opetustyötä mutta peda-alaa kuitenkin. Eikä tarvitse tehdä töitä sijaisen lomien vuoksi.

Vierailija
576/1500 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sanottiin uutisissa, että 32% luokanopettajista jää eläkkeelle 10 vuoden kuluessa.

Vierailija
577/1500 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottiinko mitään aineenopettajista?

Vierailija
578/1500 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei..

Vierailija
579/1500 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri sanottiin uutisissa, että 32% luokanopettajista jää eläkkeelle 10 vuoden kuluessa.

Eläkkeelle jäävien paikkoja ei enää sen jälkeen ole, vaan virat poistuu, kun lapsimäärät vähenee, luokkakoot kasvaa ja samanaikaisopetus yleistyy entisestään. Tätä eläkepommia on toitotettu 20 vuotta mutta opettajien työttömyys sen kuin kasvaa. Opettajien avoimet työpaikkalistat on suuri vitsi ja sen tietää kaikki alalla olevat: paikat ei siis ole oikeesti auki vaan pedattu tietylle: mitä suurta näytelmää ja työnhakijoiden nöyryyttämistä! Ja ei muuten ole helppoa työllistyä muullekaan alalle, kun joka tehtävään vaaditaan täsmäkoulutus.

Vierailija
580/1500 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäluokatkin pienenevät vastaavasti.