Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
541/1500 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaakohan tässä siis edes valmistua kun olen saanut tähän mennessä kolme kertaa lukuvuoden mittaisen sijaisuuden kesken opeopintojeni, ihan noin vain; jos on kutsuttu haastatteluun niin aina on paikka irronnut. Tämä siis pk-seudulla. Tilanneko muuttuu heti kun olet virallisesti pätevä ja pitää maksaa enemmän palkkaa?

542/1500 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakohan tässä siis edes valmistua kun olen saanut tähän mennessä kolme kertaa lukuvuoden mittaisen sijaisuuden kesken opeopintojeni, ihan noin vain; jos on kutsuttu haastatteluun niin aina on paikka irronnut. Tämä siis pk-seudulla. Tilanneko muuttuu heti kun olet virallisesti pätevä ja pitää maksaa enemmän palkkaa?

Kyllä pätevänä saat töitä, mutta et välttämättä vakipaikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1500 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pätevänä saat töitä, mutta et välttämättä vakipaikkaa.

Mutta epäpätevänä virkaa ei ainakaan irtoa.

Vierailija
544/1500 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain vikaa tuntuu olevan noissa opettajissa, jotka tekevät lyhyitä pätkiä koko ajan. Rehtorimme valitteli huonoja haastateltavia kun paikkoja piti täyttää. Pahoitteli muille opettajille, kuinka kehno työtoveri on seuraavaksi vuodeksi tulossa ja toivoi että taas yksi vuosi pärjättäisiin eteenpäin.

Meillä hieman sama tunnelma. Rehtori kertoi valinnoista ja ennakoi, että virkaan valittu oli niin hyvä, että todennäköisesti ei valitse meitä kun todennäköisesti pääsee isompaankin kaupunkiin. Kun tämä valittu sitte peruu tulonsa, valitaan kesken kesää tai vasta syksyllä joku epämääräinen määräaikaiseksi. Seuraavana vuonna taas sama juttu. Tätä on meillä jatkunut muutamien virkojen osalta nyt viitisen vuotta. Valitut hakevat isompaan kaupunkiin.

Kun olen itse hakenut ja saanut lopulta postissa päätökset, niissähän lukee että valitaan x ja tämän kieltäytymisen varalle y. Ja sitten luetellaan, keitä muita oli haastateltu ja paljonko hakemuksia oli jätetty. (Ja se y olen ollut minä jo useita kertoja, mutta aina on x paikan ottanut...) Eli kyllä se virka täytetään eikä muuteta määräaikaiseksi, vaikka ykkösvalittu peruisikin. Miksiköhän teillä vieläpä vuosien kierteessä olevilla ei tehdä näin?

Vierailija
545/1500 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Mieti vähän miksi oot saanut lukuvuoden mittaisen sijaisuuden, vaikka pätevätkin olisivat sitä varmasti halunneet. Jätä joku pilipalikurssi roikkumaan

Vierailija
546/1500 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain vikaa tuntuu olevan noissa opettajissa, jotka tekevät lyhyitä pätkiä koko ajan. Rehtorimme valitteli huonoja haastateltavia kun paikkoja piti täyttää. Pahoitteli muille opettajille, kuinka kehno työtoveri on seuraavaksi vuodeksi tulossa ja toivoi että taas yksi vuosi pärjättäisiin eteenpäin.

Meillä hieman sama tunnelma. Rehtori kertoi valinnoista ja ennakoi, että virkaan valittu oli niin hyvä, että todennäköisesti ei valitse meitä kun todennäköisesti pääsee isompaankin kaupunkiin. Kun tämä valittu sitte peruu tulonsa, valitaan kesken kesää tai vasta syksyllä joku epämääräinen määräaikaiseksi. Seuraavana vuonna taas sama juttu. Tätä on meillä jatkunut muutamien virkojen osalta nyt viitisen vuotta. Valitut hakevat isompaan kaupunkiin.

Hei, täällä yksi "epämääräinen" hakija, joka vielä kesälläkin etsii töitä. Ainoa vikani on kokemuksen puute, joten siksi vaikea päästä edes haastatteluihin. En kuitenkaan koe, että olisin jokin kauhea taakka, jos minut epätoivoissaan päädyttäisiin valitsemaan. Mutta onhan se kiva tietää, että muiden mielessä minut on jo huonoksi luokiteltu

Vierailija
547/1500 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin luonnontieteistä muutama vuosi sitten ilman opettajan pätevyyttä. Työllisyystilanne osoittautui katastrofaaliseksi ja hetken harkitsin että olisin vielä tehnyt päälle pedagogiset opinnot ja yrittänyt sille puolelle töihin. Opettanut en ole kovin paljoa, mutta muuta kokemusta lasten ja nuorten parista piisaa. Loppujen lopuksi päädyin kuitenkin vaihtamaan kokonaan alaa. Nyt viimeistään tämän ketjun luettuani olen vakuuttunut siitä että uudelleenkouluttautuminen oli ainoa järkevä ratkaisu.

Että terveisiä vaan täältäkin liikakouluttamisesta ja säästöistä vastaaville päättäjille! Olipa aivan mahtavaa käydä pitkä ja vaativa koulutus ja pudota sen jälkeen aivan tyhjän päälle.

Vierailija
548/1500 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittakaa, kuinka paljon hakijoita on ollut eri kaupungeissa eri aineissa. Matematiikan opettajan paikkoihin on ollut seuraavanlaiset hakijamäärät keskimäärin (määräaikaiset ja virat):

Helsinki: vähintään 40, joihinkin lukioihin ollut parhaimmillaan reilu 60.

Muu PK-seutu: noin 30-40

Keskisuuret kaupungit (Turku, Oulu, Tampere...): noin 20-30

Keskikokoiset kaupungit (Jyväskylä, Lahti, Kuopio...): noin 10-20

Pienet kaupungit ja kylät: veikkaisin, että 5-10, eivät usein ilmoita hakijamääriä minusta.

Korjatkaa, jos jollakin on ajankohtaisempaa tietoa. Nämä luvut on perustuvat omiin hakuihin, joita olen tehnyt 1,5 vuoden aikavälillä.

Helpoiten töihin pääsee eri valmennuskursseille, mutta ne eivät valitettavasti ole taloudellisesti kovin pitkäaikainen ratkaisu.

Vierailija
549/1500 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin luonnontieteistä muutama vuosi sitten ilman opettajan pätevyyttä. Työllisyystilanne osoittautui katastrofaaliseksi ja hetken harkitsin että olisin vielä tehnyt päälle pedagogiset opinnot ja yrittänyt sille puolelle töihin. Opettanut en ole kovin paljoa, mutta muuta kokemusta lasten ja nuorten parista piisaa. Loppujen lopuksi päädyin kuitenkin vaihtamaan kokonaan alaa. Nyt viimeistään tämän ketjun luettuani olen vakuuttunut siitä että uudelleenkouluttautuminen oli ainoa järkevä ratkaisu.

Että terveisiä vaan täältäkin liikakouluttamisesta ja säästöistä vastaaville päättäjille! Olipa aivan mahtavaa käydä pitkä ja vaativa koulutus ja pudota sen jälkeen aivan tyhjän päälle.

Valintakysymys. Kannattaisi ehkä ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa opiskella. Vaativa koulutus ei välttämättä tarkoita automaattisesti työpaikkaa, vaikka varsinkin nuoret näin virheellisesti luulevat. Nuorena sitä ei vaan tajua ajatella järjellä. Jos markkinoilla ei ole osaamiselle kysyntää, niin ei auta vaikka olisi tohtorisnainen.

Vierailija
550/1500 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintakysymys. Kannattaisi ehkä ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa opiskella. Vaativa koulutus ei välttämättä tarkoita automaattisesti työpaikkaa, vaikka varsinkin nuoret näin virheellisesti luulevat. Nuorena sitä ei vaan tajua ajatella järjellä. Jos markkinoilla ei ole osaamiselle kysyntää, niin ei auta vaikka olisi tohtorisnainen.

Ei nuori voi tietää millainen maailma tulee olemaan 5-6v päästä, kun valmistuu. Samaan aikaan biotieteissä ja vastaavissa hehkutetaan miten kyseessä on tulevaisuuden ala ja kaikki suorastaan revitään töihin. Jonkinlainen vastuu on myös koulutuksen järjestäjällä. Onneksi fysiikan esittelykurssilla sanottiin suoraan tiettyjen pääaineiden kohdalla, että töitä ei tule Suomesta löytymään. Pointsit siitä

eri

Vierailija
551/1500 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nuori voi tietää millainen maailma tulee olemaan 5-6v päästä, kun valmistuu. Samaan aikaan biotieteissä ja vastaavissa hehkutetaan miten kyseessä on tulevaisuuden ala ja kaikki suorastaan revitään töihin. Jonkinlainen vastuu on myös koulutuksen järjestäjällä. Onneksi fysiikan esittelykurssilla sanottiin suoraan tiettyjen pääaineiden kohdalla, että töitä ei tule Suomesta löytymään. Pointsit siitä

eri

Eipä sitä tulevaisuuden näyttävää kristallipalloa ole vieläkään keksitty. Siksi nuoret tekevät valintansa senhetkisten tietojensa ja käsitystensä perusteella. On järkevää lähteä opiskelemaan alaa joka kiinnostaa ja jossa kerrotaan olevan töitä, erityisesti tulevaisuudessa. Jos saatavilla oleva tieto työllisyystilanteesta on vanhentunutta tai suorastaan tahallista paskapuhetta niin se ei todellakaan ole nuoren itsensä vika!

552/1500 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittakaa, kuinka paljon hakijoita on ollut eri kaupungeissa eri aineissa. Matematiikan opettajan paikkoihin on ollut seuraavanlaiset hakijamäärät keskimäärin (määräaikaiset ja virat):

Pienet kaupungit ja kylät: veikkaisin, että 5-10, eivät usein ilmoita hakijamääriä minusta.

Korjatkaa, jos jollakin on ajankohtaisempaa tietoa. Nämä luvut on perustuvat omiin hakuihin, joita olen tehnyt 1,5 vuoden aikavälillä.

Helpoiten töihin pääsee eri valmennuskursseille, mutta ne eivät valitettavasti ole taloudellisesti kovin pitkäaikainen ratkaisu.

Mitä tarkoitat matematiikan paikalla? Pelkkä matematiikka? Vai matemaattisten yhdistelmää, jos se niin mikä kombo?

Nimittäin nuo määrät tosi matalia, varsinkin jos pelkkä matikka ollut vaatimus.

Vierailija
553/1500 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös luokanopettaja, joka jäi äityislomalle 9.1.2012. Jään työttömälle kolme kuukauden jälkeen. Harmittaa tosi paljon. Olen ollut sijaisena vajaa viisi vuotta ja olen hakennut töihin. Ei mihinkään pääse. Meidän vauvalla on hoitaja kotona. Mummo jää eläkkeelle ja hoitaisi häntä. Olen tosi harmittaa!!!! Olen ollut aikaisemmin 16v lasten/sisätauti-kirurginen sairaanhoitaja. Oli vakituinen paikka, jonka sanoin irti kun valmistuin kasvastustieteenmasteri/luokanopettajaksi v. 09/2009. Ylimääräisenä on erityisopettaja cumu ja näyttötutkimus tutkinto 25op.

Järkyttävää, että vaikka kouluttaa itseensä ei saa töitä. Silloin kuin tein epäpätevänä sijaisuukisia sanottiin, että kyllä sitten saat töitä kun olet pätevä. Eipä niitä näy olevan. Paljon myös suhteella pääsee opettajia töihin ja epäpäteviä, joilta puuttuu pätevyys. Tällä hetkellä riittääkö rahkeet enään opiskella perheen keskellä vielä lisää. Meillä on neljä lasta ja ikä alkaa olla minulla on paljon (39v). Tunnen itseni myös tuhaksi ja surkeaksi, kuin sinä!

Kohtalokaveri

Erityisopettajana saat varmasti töitä. Tiedän kuntia, joissa on vuosikausia esim. lähihoitaja tai luokanopettaja hoitamassa erityisopettajan virkaa.

Sijaitsevat 40-50 km säteellä Hgistä.

Vierailija
554/1500 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on ainakin se, että töitä saa, jos on valmis lähtemään pienemmille paikkakunnille tai pääkaupunkiseudulle. Jälleen tänä keväänä hain lähes kaikki virat, jotka Suomessa oli auki alaltani, enkä päässyt yhteenkään haastatteluun. Onneksi sain edellisestä työpaikasta töitä vielä syksyksi, jolloin minulla tulee täyteen 5 vuotta työkokemusta. Saa nähdä, onko siitäkään apua kevään 2013 haussa. Nyt aionkin tehdä niin kuin tuolla neuvottiin, että aloitamme perheen perustamisen. Ei tämä työtilanne voi enää kurjemmaksi juuri muuttua, joten sama keskittyä välillä perheeseen. No, aika näyttää, miten käy...

Mutta virat menee yleensä talon sisältä niille jotka on ollut siellä määräaikaisena. Itse valmistuin 2008 luokanopettajaksi, oli ollut jo 2v töissä samassa talossa epäpätevänä. Seuraavana keväänä en kuitenkaan vielä saanut virkaa, koska meillä vakinaistetaan siinä järjestyksessä kun on taloon tultu lähes poikkeuksetta ja kaksi oli ollut vielä kauemmin määräaikaisena.

Sain viran kuitenkin 2011, jolloin olin ollut talossa jo viisi vuotta määräaikaisena. Ensi syksynä talossamme on mm yksi luokanopettaja koko vuoden sijaisuudessa, jolla ei ole muuta tutkintoa kuin ylioppilastutkinto, mutta siitä huolimatta on tehnyt jo 10v kaupungilla määräaikaisia sijaisuuksia joka vuosi, ilman katkoja, joten töitä kyllä löytyy pätevälle täältä, mutta aluksi määräaikaisena virat ovat kiven alla.

Se on selkeä epäkohta, kun rehtori voi nimittää vuoden sijaisuuksiin ilman paikan avoimeksi laittamista.

Virka olisi kuitenkin laitettava vuosittain avoimeen hakuun. Kaikki koulut eivät tätä välttämättä noudata, jos ei PLM ole tarkkana ja muistuta rehtoria.

Kunnat eivät välitä, koska kelpoisen palkka on aina korkeampi kuin ei koulutetun ja kunta säästää mielellään.

Tuon ymmärtää, että viran saa tavallaan tulojärjestyksessä. Olisit sinäkin luultavimmin älähtänyt, jos joku juuri tullut olisi vienyt viran nenäsi edestä.

Vierailija
555/1500 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ylpeä teistä, jotka olette olleet reippaita ja vaihtaneet alaa! Itse olen roikkunut vuosikausia pätkätöiden mukanaan tuomassa löysässä hirressä. Olen tavallaan alistunut tähän, koska tykkään opettamisesta niin älyttömästi. Silti en suosittelisi tätä kenellekään. Tämä kysyy todella suurta joustavuutta ja epävarmuuden sietokykyä. Juttelin pari päivää sitten naapurimme kanssa, joka valmistuu pian hoitoalan ammattilaiseksi. Puhelin soi kuulemma koko ajan ja joka paikkaan pyydetään töihin. Arvatkaa, kuuntelinko kateudesta vihreänä.. Kuten tämäkin ketju osoittaa, opettajien työtilanne on täydellinen katastrofi ja suuri huijaus. Jonkun olisi syytä ottaa tästä vastuu ja ylikoulutus pitäisi lopettaa välittömästi!

Vierailija
556/1500 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olen itse hakenut ja saanut lopulta postissa päätökset, niissähän lukee että valitaan x ja tämän kieltäytymisen varalle y. Ja sitten luetellaan, keitä muita oli haastateltu ja paljonko hakemuksia oli jätetty. (Ja se y olen ollut minä jo useita kertoja, mutta aina on x paikan ottanut...) Eli kyllä se virka täytetään eikä muuteta määräaikaiseksi, vaikka ykkösvalittu peruisikin. Miksiköhän teillä vieläpä vuosien kierteessä olevilla ei tehdä näin?

Jonkun esim. pääluottamusmiehen pitäisi puuttua siihen, että virka vuosi toisen jälkeen on edelleen määräaikainen, vaikka siihen aina joka vuosi tekijä tarvitaan.

Joitakin vuosia sitten oli joku opettaja voittanut oikeudessa nostettuaan kanteen kuntaa vastaa, jossa hänen virkansa vuosi toisensa jälkeen täytettiin määräaikaisena. No ei tietty enää siihen kuntaan valittu, tuskin muuallekaan. Hänellä oli muut intressit.

Vierailija
557/1500 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taasen lapsen luokanvalvoja on vaihtunut joka vuosi. Työsuhde kestää elokuusta toukokuuhun ja uusi opettaja tilalle.

Lähinnä ihmettelen missä ko. luokan opettajan viran omaava opettaja mahtaa olla, ikuisilla virkavapailla, toki hän kesäksi ilmestyy takaisin, koska sijaisten työsuhteet katkeavat aina? Pitäisi varmaan varata joku kesäkeskustelu että tutustuttaisiin :D

Rinnakkaisluokalla on ollut sama opettaja koko 4 vuoden ajan.

Tuosta opettaja ns. kesäksi töihin palaamisesta oli pitkä ketju keväällä. Se ei ole opettajan oma vika, vaan ikivanhan palkanmaksusopimuksen.

Kun se äitiyslomalla tai vanhempainvapaalla oleva haluaa korvauksen, mikä hänelle kuuluu, täysimääräisenä kuten muutkin ihmiset.

Ja vaikka hän siitä luopuisi, ei kunta rahaa sijaiselle maksa. Kunta maksaa palkkaa sijaisen vain koulupäivien ajaksi. Se ei ole opettajien vallassa vaan kunnan päättäjien.

Muita virkavapaita (siis vauvalomien lisäksi) ei ainakaan pääkaupunkiseudulla myönnetä opettajalle kuin vuodeksi, korkeintaan kahdeksi. Sen jälkeen on virasta luovuttava.

Vierailija
558/1500 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat matematiikan paikalla? Pelkkä matematiikka? Vai matemaattisten yhdistelmää, jos se niin mikä kombo?

Nimittäin nuo määrät tosi matalia, varsinkin jos pelkkä matikka ollut vaatimus.

Monessa ollut yhdistelmänä matematiikka ja fysiikka. Joissain on ollut lisäksi kemia. Tämä ovat siis luvut, joihin itse olen törmännyt, ne eivät ole absoluuttisia faktoja.

Vierailija
559/1500 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:38"]

Virkaan valitaan vastavalmistuneita tai kymmeniä vuosia työkokemusta omaavia, joilla on jos jonkinlaista erityisosaamista. Olen myös nelikymppinen nainen ja edes sijaisuuksiin ei pääse.Julkisuudessa on se kuva,että opettajista on pula ja jos ei ole töitä, on valinnut väärän alan.

Mulle ei ole selvinnyt, miksi nelikymppinen ei kelpaa sijaiseksi, jos vastavalmistunutkin nuorikin kelpaa. Ymmärrän, että työkokemus ratkaisee, mutta jos on kaksi suhteellisen kokematonta, niin luulisi sitten muiden ansioiden tulevan tärkeämmäksi. Ja nelikymppisellä luulisi olevan enemmän sitä muuta osaamista, kun kai se jotain on ennen opettajuutta tehnyt elääkseen.

Kirjoitinko minä jo äsken viestin 77?! En sentään, eihän minulla viittä lasta ole, mutta muuten olisin voinut kirjoittaa saman. Määräaikaisia on löytynyt tähän saakka, mutta tainneet nyt loppua nekin. 

Nelikymppistä eikä varsinkaan viisikymppistä ei oteta siksi, että heille on voinut kertyä jo palvelulisiä. Eihän niistä kovin monta euroa palkkapussiin tule, mutta maksaja laskee joka sentin.

Vastavalmistunut nuori kelpaa, jos on pätevä tai siksi, että on kuitenkin pienempi palkka. Tämä sama ongelma on monilla muillakin julkisen alan työntekijöillä, joille maksetaan määrävuosittain lisiä. Paras työntekijä olisi tietenkin sellainen, joka on vasta valmistunut, mutta jolla on työkokemusta joltakin sellaiselta lähellä olevalta alalta tai eri työnantajilta, jolloin ei tarvitse maksaa palvelulisiä ...

Hah, huijasin, ei sen niin mene vaan otetaan se, joka on ennenkin ollut ja jonka halvimmalla saa.

Ne ovat nykyisiä henkilökohtaisia lisiä. Samoin puhutaan vielä muodollisesti pätevistä opettajista. Sekin nimitys on ollut vuosikymmeniä muodollisesti kelpoinen. Joten pitäisi puhua kelpoisista eikä pätevistä opettajista.

Opettajat ovat hitaita omaksumaan oman alansa uudistuvaa terminologiaa. Monet, varsinkin aineenopettajat puhuvat yhä yläasteista ja ala-asteita, vaikka peruskoululaissakin se on jo vuosia määritelty peruskouluksi, johon kuuluvat vuosiluokat 1-9.

Vierailija
560/1500 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, miksi joillakin luokilla opettaja vaihtuu joka vuosi, johtuu osin siitäkin, että kun työsuhde tehdään aina määräaikaisena, on opettajan haettava muitakin paikkoja. Minulle kävi näin. Olin opettaja yläasteella ja työsuhde katkesi kesälomaan. Hain muualta töitä, sain ja lupauduin ottamaan paikan vastaan. Sen jälkeen tuli auki "minun" paikkani ja rehtori esitti toivomuksen, että hakisin ja jatkaisin. Jatkoin toisaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi