Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1500)
Rehtorit shoppailevat erityisesti alennusmyynnissä.
Harhaiset rehtorit kuvittelevat että pätkätyöläiset ratkaisevat heidän johtamiensa koulujen pedagogiset ongelmat. Kun näin ei tapahdu ,luonnollisesti , niin pätkätyöläinen saa lähteä ja seuraava otetaan sisään.
Rehtorien tulisi työstää sitä vakivirkaporukkaa kun koulun toimintaa halutaan uudistaa. Toisaalta kokeneet opettajat kyllä tietävät että uudistushölynpöly syö vain sekä oppilaiden että opiskelijoiden resursseja.
Olen saanut jokaisesta tekemästäni pätkästä hyvää palautetta. Kuitenkin pätkätyö jatkuu. Samaan aikaan kaikissa oppilaitoksissa on niin väsyneitä ja laiskoja tapauksia, että hyvä jos luokkaan asti viitsivät kävellä. Korostan, että tämä ei koske kaikkia opettajia, jokaisessa paikassa on ollut myös todella hyviä sellaisia.
Kyllä vituttaa.
Se on sitä sekoomus ideologiaa säästää kaikessa muussa paitsi herrojen palkoissa ja eduissa, siksi opettajiakin on liian vähän että rikkaille ja johtajille kaupunkien hallinnossa jäisi keskenään enemmin jaettavaa.
Muistakaa äänestää jatkossakin itseänne vastaan wannabe porvarit.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi pätevä aineenope, joka on jo lyönyt hanskat tiskiin. Sinisilmäisenä tuoreena ylioppilaana tuli reilut kymmenen vuotta sitten uskottua, että opettajista on pula. Valmistumisen jälkeen pääsin ihmeellisellä tuurilla töihin, mutta nyt ei tule valituksi, vaikka on työkokemusta, motivaatiota ja innostusta alalle. Häviän paikat aina itseäni 10-15 vuotta vanhemmille ja kokeneemmille. Opettajia on nyt lukuvuoden aikana 8000 työttömänä, eikä tuollaista määrää sijaisuuksia saati virkoja mitenkään aukea kesken lukuvuoden tämän kokoisessa maassa. Siinä ei auta, vaikka jokainen muuttaisi toiselle puolelle Suomea.
Täältä kun lehdet hakevat aiheitaan mitä nostaa esiin, niin mielestäni olisi hyvä jos näin tärkeästä aiheesta viritettäisiin (vihdoinkin) julkista keskustelua. Ylikoulutetaan jatkuvasti uusia työttömiä opettajia, millä he maksavat opintolainansa? Millainen on heidän tulevaisuus, muiden työttömien joukossa?
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä sekoomus ideologiaa säästää kaikessa muussa paitsi herrojen palkoissa ja eduissa, siksi opettajiakin on liian vähän että rikkaille ja johtajille kaupunkien hallinnossa jäisi keskenään enemmin jaettavaa.
Muistakaa äänestää jatkossakin itseänne vastaan wannabe porvarit.
Joo ainakin Espoossa ja Helsingissä riittää rahaa tietokoneisiin ja johdon johtamistaidon kursseihin. Taisivat säilyttää työpaikkansa, mitä nyt pitkillä hermosaikuilla kävivät kohun ollessa suurimmillaan. Ainakin lehtiin oli huonosti kommentoijia koska saikku.
Eikö ensin pitäisi säästää opetusvirastoissa ja sitten vasta opetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi pätevä aineenope, joka on jo lyönyt hanskat tiskiin. Sinisilmäisenä tuoreena ylioppilaana tuli reilut kymmenen vuotta sitten uskottua, että opettajista on pula. Valmistumisen jälkeen pääsin ihmeellisellä tuurilla töihin, mutta nyt ei tule valituksi, vaikka on työkokemusta, motivaatiota ja innostusta alalle. Häviän paikat aina itseäni 10-15 vuotta vanhemmille ja kokeneemmille. Opettajia on nyt lukuvuoden aikana 8000 työttömänä, eikä tuollaista määrää sijaisuuksia saati virkoja mitenkään aukea kesken lukuvuoden tämän kokoisessa maassa. Siinä ei auta, vaikka jokainen muuttaisi toiselle puolelle Suomea.
Täältä kun lehdet hakevat aiheitaan mitä nostaa esiin, niin mielestäni olisi hyvä jos näin tärkeästä aiheesta viritettäisiin (vihdoinkin) julkista keskustelua. Ylikoulutetaan jatkuvasti uusia työttömiä opettajia, millä he maksavat opintolainansa? Millainen on heidän tulevaisuus, muiden työttömien joukossa?
Todennäköisesti juuri valmistuneet saavat työpaikat ale-myynnissä. Kokeneet ja ei niin itseään täynnä olevat tyytyvät hiljenemällä. Kauhea poru siitä nousisikin jos valmistuneet eivät pääsisi töihin. Olihan tässä hiljan juttua hesarissa siitä että uudet opettajat eivät edes hallitse oman aineen sisältöä.
Rehtorit voisi korvata jollain sovelluksella joka tekee työvuorolistat automaattisesti.
Varmaan sellaisen sovelluksen saisi myös jauhamaan pedagogiikkajargonia. Sen voisi sammuttaa heti kun siltä tuntuu.
Työpaikkailmoituksessa oli mainittuna 3 opetusainetta. Ei otsikossa. Nyt minulle on epäselvää vaikka olen 2 kertaa kysynyt oliko valitulla pätevyys kaikkiin aineisiin. En saanut vastausta tähän kysymykseen kummallakaan kerralla. Voidaanko pätevä ohittaa? Itselläni on 3 aineen pätevyys.
Ainaskin teidän loma jatkuu, ahdistuneiden työhön loman jälkeen palaaavien opettajien vertaistukiketju tässä samalla pailstalla.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkailmoituksessa oli mainittuna 3 opetusainetta. Ei otsikossa. Nyt minulle on epäselvää vaikka olen 2 kertaa kysynyt oliko valitulla pätevyys kaikkiin aineisiin. En saanut vastausta tähän kysymykseen kummallakaan kerralla. Voidaanko pätevä ohittaa? Itselläni on 3 aineen pätevyys.
Jos kyseessä ei ole virka niin pätevin voidaan ohittaa.
Opettajaopiskelijalle erittäin surullista luettavaa tämä ketju. Onko tilanne todellakin näin huono? Tiesin kyllä, että tiettyjen aineiden opettajilla on huonompi tilanne, mutta totaalisena yllätyksenä tuli luokanopettajien tilanne. Itse saan valmistuttuani pätevyyden toimia myös erityisopettajana. Toivottavasti niillä sitten oikeasti riittää töitä vai joko heilläkin on huono tilanne? :/
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voidaan, monella tavalla. Oliko sinulle pätevyys sekä historian, yhteiskuntaopin että uskonnon opettamiseen ( esimerkki tavallisesta aineyhdistelmästä, johon on 47 pätevää hakijaa)?
Sinä saat aivan varmasti vastauksen kysymykseen joka kerta kun sen esität. Viet kirjaamon kautta pyynnön saada kopiot kaikista hakemuksista sekä päätökset. Julkisten virkojen hakemukset ovat nimittäin julkisia. En nyt jaksa kaivaa sitä lakia tähän, mutta olikohan se hallintolaki vai laki viranomaistoiminnan julkisuudesta.
AINA kannattaa pyytää hakijoiden ansiovertailu ja valintaperusteet. Ei se aina tule kuin apteekin hyllyltä vaan toisinaan pitää pyytää kolme kertaa ja viimeistään kolmannella lähettää kopio pyynnöstä tasa-arvovaltuutetulle ja avin työsuojeluviranomaiselle.
Kannattaa pyytää siksi, että näkee mikä omassa hakemuksessa oli pielessä. Jollakin 35-vuotiaalla näkyy olevan 42 vuotta työkokemusta, mulla vaan 3 vaikka olisi oikeasti 30 vuotta. Tämä kuntarekryn tiedoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes 8 v kokemusta perusopetuksesta ja lukiosta. Hoidat sijaisuutta moitteettomasti. Työkaverit tykkää, opiskelijat tykkää. Kun virka on haussa et saa kutsua haastatteluun. Väärä pääaine, ei yliopistokontakteja, liian vähän työkokemusta. Asia ilmoitetaan sähköpostilla. Hyvää kesää!
Hain koulunkäyntiavustajaksi ( en ole opettaja, olen avustaja) ja minulta kysyttiin heti haastattelun kättekyssä (rehtori) onnistuuko opettajien sijaistaminen jos opettaja on poissa.
Ei koulunkäyntiavustaja ole opettamista varten. Opettaja (koulutettu ammattiinsa) opettaa, avustaja avustaa oppimisprosessissa oppilasta opettajan opetuksen mukaisesti.
"Me otetaan sinusta kaikki irti!" hihkaisi rehtori.
Onneksi en saanut paikkaa.
Mihin opettajia tarviikaan palkata jos avustajat laitetaan vastuuseen opetustunneista.
Säästöä, säästöä....
Seuraavaksi odotan kun opettajan pätevyyksillä olevia palkataan koulunkäyntiavustajiksi. Voi sitten sopivasti sijaistaa tarpeen mukaan
eri
Minusta tuo on väärin .
Ensisijaisesti AINA opettaja sijaistamaan opetusta. On kyse opetuksen tasosta ja ammatillisista toimenkuvista, hyvänen aika.
Pöyristyin kuin vielä koulun rehtori haastatteli ja kysyi suoraan että pystytkö sijaistamaan....
Avustaja avustaa, opettaja opettaa.
Opettajan pätevyydellä tosiaan kohta joudutte opettajat avustajiksi, jos noin pöljiä rehtoreita piisaa........
Tätä tapahtuu jo.
Tapahtuu jo ? Oletko tosissasi? Kirjoitatko nyt totta?
Palkkaako joku koulu muka koulunkäyntiavustajaksi opettajan ammattipätevyyden omaavia?
Tähän kysymykseen en osaa vastata, palkataanko päteviä opettajia, mutta jo 30 vuotta sitten avustajat tekivät opettajan sijaisuuksia. Sehän oli nuorille ylioppilaille tuottoisaa, kun saivat opetustunneista oman palkkansa lisäksi opettajanpalkan erotuksen.
Jos pätevänä opettajana menette kouluavustajiksi, vaatikaa työsopimukseen pykälä palkasta, eli "opettajien sijaisuuksista maksetaan OVES:n mukainen tuntipalkka". Itseäni vtuttaa kuin pientä oravaa, kun en ymmärtänyt sitä ehtoa pyytää työsopimukseeni, kun sijaistin rehtoria.
Olen lannistunut. Kuulen niin paljon tapauksia, joissa paikkaa ei ole edes laitettu hakuun, vaan sijaisuuksiin on palkattu epäpätevä henkilö ilman avointa rekryä. Toki palkatut ovat maistereita, mutta palkataan opettamaan aineita, joihin ei ole pätevyyttä. Suhteilla paikat siis menevät.
Tänä keväänä olen käynyt kolmessa haastattelussa ja pääsin varasijalle kahteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes 8 v kokemusta perusopetuksesta ja lukiosta. Hoidat sijaisuutta moitteettomasti. Työkaverit tykkää, opiskelijat tykkää. Kun virka on haussa et saa kutsua haastatteluun. Väärä pääaine, ei yliopistokontakteja, liian vähän työkokemusta. Asia ilmoitetaan sähköpostilla. Hyvää kesää!
Hain koulunkäyntiavustajaksi ( en ole opettaja, olen avustaja) ja minulta kysyttiin heti haastattelun kättekyssä (rehtori) onnistuuko opettajien sijaistaminen jos opettaja on poissa.
Ei koulunkäyntiavustaja ole opettamista varten. Opettaja (koulutettu ammattiinsa) opettaa, avustaja avustaa oppimisprosessissa oppilasta opettajan opetuksen mukaisesti.
"Me otetaan sinusta kaikki irti!" hihkaisi rehtori.
Onneksi en saanut paikkaa.
Mihin opettajia tarviikaan palkata jos avustajat laitetaan vastuuseen opetustunneista.
Säästöä, säästöä....
Seuraavaksi odotan kun opettajan pätevyyksillä olevia palkataan koulunkäyntiavustajiksi. Voi sitten sopivasti sijaistaa tarpeen mukaan
eri
Minusta tuo on väärin .
Ensisijaisesti AINA opettaja sijaistamaan opetusta. On kyse opetuksen tasosta ja ammatillisista toimenkuvista, hyvänen aika.
Pöyristyin kuin vielä koulun rehtori haastatteli ja kysyi suoraan että pystytkö sijaistamaan....
Avustaja avustaa, opettaja opettaa.
Opettajan pätevyydellä tosiaan kohta joudutte opettajat avustajiksi, jos noin pöljiä rehtoreita piisaa........
Tätä tapahtuu jo.
Tapahtuu jo ? Oletko tosissasi? Kirjoitatko nyt totta?
Palkkaako joku koulu muka koulunkäyntiavustajaksi opettajan ammattipätevyyden omaavia?
Tähän kysymykseen en osaa vastata, palkataanko päteviä opettajia, mutta jo 30 vuotta sitten avustajat tekivät opettajan sijaisuuksia. Sehän oli nuorille ylioppilaille tuottoisaa, kun saivat opetustunneista oman palkkansa lisäksi opettajanpalkan erotuksen.
Ennen avustajat sijaistivat opettajia. Nykyään opettajat sijaistavat avustajia. Niin ne ajat muuttuvat
Vierailija kirjoitti:
Olen lannistunut. Kuulen niin paljon tapauksia, joissa paikkaa ei ole edes laitettu hakuun, vaan sijaisuuksiin on palkattu epäpätevä henkilö ilman avointa rekryä. Toki palkatut ovat maistereita, mutta palkataan opettamaan aineita, joihin ei ole pätevyyttä. Suhteilla paikat siis menevät.
Tänä keväänä olen käynyt kolmessa haastattelussa ja pääsin varasijalle kahteen.
Näin se nykyään menee. Ketjutetaan sijaisuuksia niin, että saadaan epäpätevä kaveri duuniin ja samalla säästetään rahaa. Tai sitten valitaan joku älytön aineyhdistelmä, johon kenelläkään ei ole pätevyyttä ja voidaan taas palkata kuka halutaan
Olen pahoillani kaikkien niiden puolesta, jotka eivät ole saaneet työtä tulevaksi lukuvuodeksi, saati sitten vakituista työtä. Toivoisin kuitenkin, että se yleinen katkera ilmapiiri, joka työttömien opettajien keskuudessa vallitsee työssä olevia kohtaan, loppuisi. Tuntuu, että "yleinen totuus" työttömien suussa on se, että virassa olevat opettajat ovat aina niitä huonoja lusmuja ja vain ne työtä saamattomat ovat loisto-opettajia. Viran saaneet opettajat ovat ammattitaitonsa hankkineet kokemuksen kautta, ihan niin kuin muutkin, ja esim. kesäpalkkausjärjestelmäkään ei ole opettajien keksimä tai määräämä.
Ei ole yhdenkään opettajan vika, että opettajia koulutetaan määrä X mutta virkoja on määrä Y ja työsopimuksia tehdään ajalle A-B eikä A-C, eikä sekään, että eläkeikää nostettiin yks kaks melkein 10 vuotta.
Ja opettajia kun jää eläkkeelle niin uutta ei palkata tilalle.
Tilalle isompia oppilasryhmiä ja "etäopetusta" eli netin kautta jotain näennäisopintoja.
Hylättyjä ei enää anneta. Tähtiarvosana tai mukautus. Tai pyrkyriopettaja antaa sääliarvosanan eli alimman hyväksytyn.
Just laitoin taas jokakesäsen ansiosidonnaishakemuksen menemään. Masentaa ja vituttaa, vaikka onkin nyt töitä yli 3kk tiedossa ja kerrankin jopa samassa paikassa jossa olin kevään.