Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1500)
Kokenut ja pätevä opettaja ei saa edes päivän pätkiä... en suosittele opettajaksi opiskelua, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Asun kunnassa, jossa on suorastaan ylpeilty koulupuolen säästöillä. Opettajien sijaisiksi otetaan mahdollisuuksien mukaan niitä, joille ei tarvitse maksaa täyttä palkkaa. ...
Lähdetään poimimaan marjoja ja sieniä, säilötään niitä talven varalle, ja kun illat pimenevät, ryhdytään opiskelemaan taas jotain omaksi iloksi ja muiden kauhuksi. Vaikka sitten hopeakorujen tekoa tai kuntonyrkkeilyä kansalaisopistossa, tai tähtitiedettä avoimessa yliopistossa.
Äläs unta näe.
Nyt joudutte kolmen kuukauden välein arviointihaastatteluihin joissa katsotaan mihin aktivointitoimenpiteisiin , kuten kuntouttavaan tai palkattomaan työ"kokeiluihin" teidät työnnetään karenssin uhalla. Kas työttömyyshän on nykyhallituksen mukaan työnhakijan omaa saamattomuutta .
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todella masentavaa luettavaa. Vaihdoin jo alaa työttömyyden takia ja opiskelen nykyään opettajaksi. En kestä, jos tämäkään ei työllistä. Mitähän sitten?
Ei huolta. Teidät kyllä "aktivoidaan" erilaisin työllistämistä edistävin toimenpitein.
Vierailija kirjoitti:
Kokenut ja pätevä opettaja ei saa edes päivän pätkiä... en suosittele opettajaksi opiskelua, valitettavasti.
Tiedäthän syyn. Pätevän ja kokeneen opettajan tuntipalkassa on huima ero verrattuna epäpätevään. Kuukausipalkassa voi olla jopa 2000 euron ero ja sotut ym. sivukulut huomioon ottaen enemmänkin. Tuntipalkassa lyhyissä työsuhteissa ero on monta euroa, eli ei kannata ottaa sitä, joka saa ylemmän korkeakoulututkinnon ja opettajan pedagogisia suorittanutta 20 vuoden kokemuksella, jos voi siirtää kouluavustajan tai oman teinin opettajan sijaiseksi puolta pienemmällä palkalla.
Täällä yksi Varsinais-Suomen alueella pätkätöitä tekevä aineenopettaja. Kyllä niin paljon ketuttaa tämä surkea tilanne. Ei auta, vaikka olen työni aina hoitanut ihan viimeisen päälle. Tyhjästä on paha nyhjästä.. Mitenkäs teillä muilla opeilla menee?
Täällä kans yks aineenope, jonka määräaikainen työ päättyy kesäkuussa (tietenkään kesältä ei saa palkkaa).
Muistan sen päivän, kun sain tietää, että pääsen opiskelemaan opettajaksi. "JES, tulevaisuuteni on turvattu!" ajattelin.
Sain tänään tiedon kolmesta mafyke-opettajan viran täytöstä Oulussa. Hakijoita 76, 84 ja 78.
NORJASSA on töitä.
Minä en ole vielä edes valmistunut (tuleva aineenope), mutta nyt jo vähän kylmää hikeä puskee, kun ajattelee sitä työllistymisen vaikeutta. Monet opiskelijakaverit ovat jo valmistuneet ja jotkut heistä kipuilee työllistymisen kanssa. Osa taas on löytänyt heti töitä. Se tuntuu olevan niin sattumankauppaa.
Minullekin kävi viime syksynä järkyttävä mäihä, kun elokuussa tutun koulun opettaja soitti ja kysyi sijaiseksi. Sijaisuus lopulta vain venyi ja venyi, ja olen edelleen koululla sijaisena. Onneksi olen ns. gradua vaille valmis, joten olen pystynyt sijaisuutta tekemään. Kiitän taivaallisia työkokemusjumalia tästä sijaisuuspätkästä. Toivottavasti tästä on sitten hyötyä, kun lähden "oikeita töitä" valmistumisen jälkeen hakemaan.
Hei kehtaako hakea samaan kouluun uudestaan, jossa on käynyt jo haastattelussa, mutta ei tullut valituksi?
Yt. Epätietoinen ope.
Vierailija kirjoitti:
Hei kehtaako hakea samaan kouluun uudestaan, jossa on käynyt jo haastattelussa, mutta ei tullut valituksi?
Yt. Epätietoinen ope.
Hei ilman muuta haet! Olet takuulla loistava opettaja, mutta kuin viimehausssa oli 5 loistavaa, niin niistä nyt yksi piti vain valita.
Valinta on aina subjektiivinen. Monesta hyvästä yksi.
Tässä ketjussa näyttäisi olevan paljon aineenopettajia. Mites luokanopettajilla menee?
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole vielä edes valmistunut (tuleva aineenope), mutta nyt jo vähän kylmää hikeä puskee, kun ajattelee sitä työllistymisen vaikeutta. Monet opiskelijakaverit ovat jo valmistuneet ja jotkut heistä kipuilee työllistymisen kanssa. Osa taas on löytänyt heti töitä. Se tuntuu olevan niin sattumankauppaa.
Minullekin kävi viime syksynä järkyttävä mäihä, kun elokuussa tutun koulun opettaja soitti ja kysyi sijaiseksi. Sijaisuus lopulta vain venyi ja venyi, ja olen edelleen koululla sijaisena. Onneksi olen ns. gradua vaille valmis, joten olen pystynyt sijaisuutta tekemään. Kiitän taivaallisia työkokemusjumalia tästä sijaisuuspätkästä. Toivottavasti tästä on sitten hyötyä, kun lähden "oikeita töitä" valmistumisen jälkeen hakemaan.
Siinäpä se, et ole vielä valmis! Olet erinomainen työnantajalle, jonka ei tarvitse maksaa sinulle kunnon palkkaa, koska et ole pätevä. Onko sinulla kuitenkin alempi korkeakoulututkinto ja opettajan pedagogiset, joilla jo monissa paikoissa saa vähän paremman palkan.
Älä sitten ihmettele, kun et enää pääse sijaiseksi silloin, kun todistuksessasi on päiväys ja leima.
Millä perusteella nämä työpaikat menevät? Jonnekin lähes 80 hakijaa (Helsingissä) ja paikan saa sellanen, jolla hädintuskin kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella nämä työpaikat menevät? Jonnekin lähes 80 hakijaa (Helsingissä) ja paikan saa sellanen, jolla hädintuskin kokemusta.
Tiedän yhden viran, joka meni sellaiselle, joka opetti samassa koulussa melkein 10 vuotta vuoden pätkissä.
Millainen on mielestänne hyvä työhakemus, kun hakee aineenopettajan paikkaa?
Tää on ainakin Pirkanmaalla täysin arpapeliä. Tänä keväänä on ollut normalia vähemmän sijaisuuksia auki ja opettajien määrä vaan kasvaa koko ajan. Ihan sama, mistä opettajasta kyse pl. jotkut erityisluokanopettajat. Itse en ole saanut edes haastattelukutsua tänä keväänä. Hakijamäärät on kolmessa vuodessa tuplaantuneet. Vielä 2014 oli luokanopen virkaan esimerkiksi 80-100 kelpoista hakijaa, nyt on 200. Enkä ole ainoa samassa tilanteessa. Eräs ystävä on tehnyt useamman vuoden määräaikaisuuksia ja aina löytänyt minua helpommin työn. Viime vuoden oli äitiyslomalla ja tänä keväänä nolla haastattelua. Aika monella muullakin, kokeneellakin sijaisella, tuntuu olevan työllistyminen entistä vaikeampaa. Toissa vuonna jo rehtorit sanoi suoraan, että hakijamäärät on lisääntyneet rajusti, mutta se oli vasta alkua nykyiseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Tähän ehti jo joku vastata: otettiin se, joka oli pakko vakinaistaa, kun ei enää ollut perustetta märäaikaiselle sopimukselle.
Toiseen paikkaan taas otetaan se, jolla on hädin tuskin kokemusta,koska hänelle ei tarvitse maksaa mitään kokemuslisiä. Ja ehkä hänen äitinsä / isänsä on myös opettaja.
Minulla on sekä aineenopettajan että luokanopettajan pätevyys. Mitähän hakemuksiin pitäisi laittaa, jotta pääsisi edes haastatteluun?
Tämä on todella masentavaa luettavaa. Vaihdoin jo alaa työttömyyden takia ja opiskelen nykyään opettajaksi. En kestä, jos tämäkään ei työllistä. Mitähän sitten?