Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
341/1500 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten menee?

Vierailija
342/1500 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko opet saanet syksyksi töitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/1500 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On saatu töitä, mutta ei oman alan! Toimistorottana ollaan.

Rahaa paloi haastattelumatkoihin tossa keväällä, aivan turhaan. Eipä poikinut sijaisuutta, kun ei ole kokemusta. Ja kokemusta ei saa, kun ei saa sijaisuutta jne. Onneksi on jotain töitä. Mutta ylikouluttamisesta pitäisi joku kyllä hirttää munista lyhtypylvääseen. Ei saisi luoda ihmisille turhaa toivoa ja antaa niille kallista koulutusta, kun kerran alan töitä ei ole entisillekään.

Vierailija
344/1500 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole saanut edes yhtään haastattelukutsua. Viime vuonna pyydettiin sentään näyttäytymään. Aion vaihtaa alaa, en jaksa enää hakata päätä seinään. 

Vierailija
345/1500 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään kuulin, että ei ole töitä ensi syksyksi tiedossa. Luokanopettajan ja lastentarhanopettajan pätevyys on. Molemmista vuosien työkokemus. Pirkanmaalla sellaisiinkin sijaisuuksiin, joista ei saa kesäajan palkkaa, oli n. 80-100 hakijaa/ paikka. Mitäköhän sitä sitten seuraavaksi alkaisi tekemään? Täysin toivottomalta ja naurettavalta tämä alkaa vaikuttamaan.

Vierailija
346/1500 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi vuotta oon tehny sijaisuuksia. Tänä keväänä pääsin kolmeen virkahaastatteluun, mutta en tullut valituksi. Onneks on sijaisuus vähintään jouluun asti.

Vierailija
347/1500 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes 8 v kokemusta perusopetuksesta ja lukiosta. Hoidat sijaisuutta moitteettomasti. Työkaverit tykkää, opiskelijat tykkää. Kun virka on haussa et saa kutsua haastatteluun. Väärä pääaine, ei yliopistokontakteja, liian vähän työkokemusta. Asia ilmoitetaan sähköpostilla. Hyvää kesää!

Vierailija
348/1500 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae liikkuvuusavustusta työhaastattelun matkakustannuksiin:

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kustannukset_ja_avustus/in…

Vierailija
349/1500 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä menee?

Vierailija
350/1500 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun kunnassa, jossa on suorastaan ylpeilty koulupuolen säästöillä. Opettajien sijaisiksi otetaan mahdollisuuksien mukaan niitä, joille ei tarvitse maksaa täyttä palkkaa. ...

Lähdetään poimimaan marjoja ja sieniä, säilötään niitä talven varalle, ja kun illat pimenevät, ryhdytään opiskelemaan taas jotain omaksi iloksi ja muiden kauhuksi. Vaikka sitten hopeakorujen tekoa tai kuntonyrkkeilyä kansalaisopistossa, tai tähtitiedettä avoimessa yliopistossa.

Äläs unta näe.

Nyt joudutte kolmen kuukauden välein arviointihaastatteluihin joissa katsotaan mihin aktivointitoimenpiteisiin , kuten kuntouttavaan tai palkattomaan työ"kokeiluihin" teidät työnnetään karenssin uhalla. Kas työttömyyshän on nykyhallituksen mukaan työnhakijan omaa saamattomuutta .

Kiitos työttömiä idioottimaisesti syyllistävän suomalisen työllistämispolitiikan joudutte vielä ilmaiseksi "työkokeiluun" noita tuntejanne pitämään.....

Vierailija
351/1500 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun okl-paikkakunnalla. Poismuutto ei perhesyistä mahdollinen. Olen ollut kahden vuoden sisään kaksi pitempää pätkää (n.4 kk) töissä vuorotteluvapaan sijaisuuksia hoitamassa. Muutoin lyhyitä pätkiä. Ainakaan täällä päin (Itä) ei palkata 1-3 päivän poissaoloihin käytännössä koskaan sijaista. Pienemmillä paikkakunnilla löytyy lyhyitäkin pätkiä, jos on valmis ajamaan sen 2-3 tuntia päivässä.

Tänä keväänä huomattavan monessa paikassa haluttiin musiikin osajaa. Toisaalta tuntuu siltä, että monet tutut ovat saaneet ensi talvelle töitä suoraan rehtorin soiton kautta.

Itse olen kyllästynyt tilanteeseen ja olen päättänyt vaihtaa alaa. Viisi vuotta valmistumisesta ja työkokemus omalta alalta olematon. Olin pari vuotta valmistumisen jälkeen eskan tätinä päiväkodissa. Minäkin joka paikassa saanut niin lapsilta, huoltajilta kuin työkavereilta kiitosta, mutta sepä ei pitkälle näytä kantavan.

Vierailija
352/1500 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes 8 v kokemusta perusopetuksesta ja lukiosta. Hoidat sijaisuutta moitteettomasti. Työkaverit tykkää, opiskelijat tykkää. Kun virka on haussa et saa kutsua haastatteluun. Väärä pääaine, ei yliopistokontakteja, liian vähän työkokemusta. Asia ilmoitetaan sähköpostilla. Hyvää kesää!

Hain koulunkäyntiavustajaksi ( en ole opettaja, olen avustaja) ja minulta kysyttiin heti haastattelun kättekyssä (rehtori) onnistuuko opettajien sijaistaminen jos opettaja on poissa.

Ei koulunkäyntiavustaja ole opettamista varten. Opettaja (koulutettu ammattiinsa) opettaa, avustaja avustaa oppimisprosessissa oppilasta opettajan opetuksen mukaisesti.

"Me otetaan sinusta kaikki irti!" hihkaisi rehtori. 

Onneksi en saanut paikkaa.

Mihin opettajia tarviikaan palkata jos avustajat laitetaan vastuuseen opetustunneista.

Säästöä, säästöä....

Vierailija
353/1500 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain koulunkäyntiavustajaksi ( en ole opettaja, olen avustaja) ja minulta kysyttiin heti haastattelun kättekyssä (rehtori) onnistuuko opettajien sijaistaminen jos opettaja on poissa.

Ei koulunkäyntiavustaja ole opettamista varten. Opettaja (koulutettu ammattiinsa) opettaa, avustaja avustaa oppimisprosessissa oppilasta opettajan opetuksen mukaisesti.

Mihin opettajia tarviikaan palkata jos avustajat laitetaan vastuuseen opetustunneista.

Säästöä, säästöä....

Seuraavaksi odotan kun opettajan pätevyyksillä olevia palkataan koulunkäyntiavustajiksi. Voi sitten sopivasti sijaistaa tarpeen mukaan

eri

Vierailija
354/1500 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöä, säästöä....

Seuraavaksi odotan kun opettajan pätevyyksillä olevia palkataan koulunkäyntiavustajiksi. Voi sitten sopivasti sijaistaa tarpeen mukaan

eri

Minusta tuo on väärin .

Ensisijaisesti AINA opettaja sijaistamaan opetusta. On kyse opetuksen tasosta ja ammatillisista toimenkuvista, hyvänen aika.

Pöyristyin kuin vielä koulun rehtori haastatteli ja kysyi suoraan että pystytkö sijaistamaan....

Avustaja avustaa, opettaja opettaa.

Opettajan pätevyydellä tosiaan kohta joudutte opettajat avustajiksi, jos noin pöljiä rehtoreita piisaa........

Vierailija
355/1500 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tää hakurumba on vaan aiheuttanut sen, että olen katkera. Vihaan rehtoreita, vihaan kollegoja (niitä virallisia) ja vihaan melkein kaikkea koulussa paitsi oppilaita. Mietin koko ajan, miten pääsisin tästä nöyryytyksestä pois. Aiemmassa elämässä tein toista työtä ja siellä sai työpaikkoja, ihmisiä ei juoksutettu turhaan ja ennen kaikkea homma ei ollut jatkuvaa pätkää ja uuden hakemista.

Vastenmielisyyden huippu on nää shoppailureksit, jotka on keksineet, että sijaisiakin voi vaihtaa parin vuoden välein. Vanhalle sijaiselle vaan osoitetaan ovea ja otetaan jotain "uutta ja mielenkiintoista" tilalle. Nämä voisi joskus pysähtyä miettimään, miltä tuntuu joutua pullautetuksi ulos vakipaikastaan toisen tieltä. Millainen ihminen on, joka ei yhtään mieti toisen tunteita ja ajatuksia? Miltä reksistä tuntuisi, että hänet vaihdettaisiin muutaman vuoden välein ilman mitään syytä hakemaan uusia työpaikkoja? Itselle näin ei ole käynyt, mutta joillekin kollegoille ja tutuille. Kaikki ovat hoitaneet hyvin työnsä, olleet napakoita opettajia ja kaikin puolin pidettyjä. Kysymys on vain, että on mukava saada vaihtelua... Sitten näiden ihmisten pitäisi säilyttää mielenterveytensä, olla reippaita ja tsemppaavia taas seuraavassa paikassa. Nöyristellä ja ryömiä, että saavat peräti tehdä sitä pätkätyötään.

Vierailija
356/1500 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöä, säästöä....

eri

Minusta tuo on väärin .

Ensisijaisesti AINA opettaja sijaistamaan opetusta. On kyse opetuksen tasosta ja ammatillisista toimenkuvista, hyvänen aika.

Pöyristyin kuin vielä koulun rehtori haastatteli ja kysyi suoraan että pystytkö sijaistamaan....

Opettajan pätevyydellä tosiaan kohta joudutte opettajat avustajiksi, jos noin pöljiä rehtoreita piisaa........

Tätä tapahtuu jo.

Vierailija
357/1500 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöä, säästöä....

eri

Minusta tuo on väärin .

Tätä tapahtuu jo.

Tapahtuu jo ? Oletko tosissasi? Kirjoitatko nyt totta?

Palkkaako joku koulu muka koulunkäyntiavustajaksi opettajan ammattipätevyyden omaavia?

Vierailija
358/1500 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tää hakurumba on vaan aiheuttanut sen, että olen katkera. Vihaan rehtoreita, vihaan kollegoja (niitä virallisia) ja vihaan melkein kaikkea koulussa paitsi oppilaita. Mietin koko ajan, miten pääsisin tästä nöyryytyksestä pois. Aiemmassa elämässä tein toista työtä ja siellä sai työpaikkoja, ihmisiä ei juoksutettu turhaan ja ennen kaikkea homma ei ollut jatkuvaa pätkää ja uuden hakemista.

Vastenmielisyyden huippu on nää shoppailureksit, jotka on keksineet, että sijaisiakin voi vaihtaa parin vuoden välein. Vanhalle sijaiselle vaan osoitetaan ovea ja otetaan jotain "uutta ja mielenkiintoista" tilalle. Nämä voisi joskus pysähtyä miettimään, miltä tuntuu joutua pullautetuksi ulos vakipaikastaan toisen tieltä. Millainen ihminen on, joka ei yhtään mieti toisen tunteita ja ajatuksia? Miltä reksistä tuntuisi, että hänet vaihdettaisiin muutaman vuoden välein ilman mitään syytä hakemaan uusia työpaikkoja? Itselle näin ei ole käynyt, mutta joillekin kollegoille ja tutuille. Kaikki ovat hoitaneet hyvin työnsä, olleet napakoita opettajia ja kaikin puolin pidettyjä. Kysymys on vain, että on mukava saada vaihtelua... Sitten näiden ihmisten pitäisi säilyttää mielenterveytensä, olla reippaita ja tsemppaavia taas seuraavassa paikassa. Nöyristellä ja ryömiä, että saavat peräti tehdä sitä pätkätyötään.

Näin mäkin ajattelen just nyt. Olipa osuvasti muotoiltu. Hiukan solidaarisuutta olen toivonut mutta EI...

Vierailija
359/1500 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään "shoppailurehtorin" sammakot:

Kollegion keski-ikä tulisi puolittaa

Halusin siihen jonkun muun kuin 'bulkkiopen"

Muut hyvät hakijat olivat sinua huomattavasti nuorempia

Tämä rehtori on täysin epärealistinen pyrkimyksissään uudistaa opetusta. Haaveilee tietysti itse jostain oikeasta johtajantyöstä. Oikeasti siihen hänestä ei olisi sillä siellä hän saisi kenkää nopeasti. Lillerilalleripelle...

Vierailija
360/1500 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin mäkin ajattelen just nyt. Olipa osuvasti muotoiltu. Hiukan solidaarisuutta olen toivonut mutta EI...

Samat ajatukset täälläkin. Oppilailta ja kotiväeltä olen saanut aina enimmäkseen myönteistä palautetta työstäni,tehnyt pätkiä siellä sun täällä mutta nyt ei vuoteen mitään. Ahdistaa hitosti. Vaihtaisin alaa lennossa, jos vaan tietäisi mihin ja miten opinnot rahoittaa. Pessimistinä uskon, että tuskin sittenkään saisin töitä: lähtisin nollasta ilman uuden alan työkokemusta ja ikämittariin kilahtaa koko ajan lisää vuosia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan