Mikä on kauhein menkkakokemuksesi? EI MIEHILLE!
Omani tältä päivältä:
Olen sontinut, oksentanut, itkenyt, meinannut pyörtyä ja syönyt aika monta särkylääkettä päänsärkyyn ja vatsakipuun. Verenpaineet on niin alhaalla, että sanojen muodostaminen on vaikeaa.
Olen 28-vuotias. Syön e-pillereitä.
Mikä on sinun kamala kokemuksesi?
Kommentit (54)
Kauhein kokemukseni on meneillään. Menkat on kohta kolme viikkoa myöhässä ja rinnat arat, mutta en ole raskaana. Ilmeisesti pitäisi kohta lähteä lääkäriin...
Kotona oli tiukka kielto, äidin mihinkään tavaroihin ei saanut koskea, ei hiuskiinteeseen, dödöön, kasvonpuhdistusaineisiin yms. Tästä opin sen lyömisen ja remmin kautta, että en koske. Kun menkat alkoivat, heräsin yöllä ja joka paikka oli verestä sotkussa. En uskaltanut ottaa sidettä, vaan tungin paperia housut täyteen ja sotkin tietysti vielä lisää niin, että meni patjallekin. Parin päivän kuluttua äitini hokasi, että sänkyni on veressä ja sain läimäyksen siitä hyvästä että olin sotkenut.
Nykyiset vatsan turvotukset, migreeni kuukautisten aikaan, ripuli yms ovat pientä tuohon muistoon kun vertaan.
multa jäi stressin ja surun takia yhdet menkat väliin ja seuvaat oli niin runsaat että melkein vuosin kuiviin. Heräsin yöllä todella isosta verilätäköstä. Alkkarit oli täysin veressä ja samoin peti :(luulin että teen kuolemaa...mitään sellaista en oo ennen kokenu...
kaupan isoin tamponi vuotaa läpi viidessä minuutissa ekoina vuotopäivinä, joka kerta yhtä saamarin sotkua
mutta vielä kauheampana muistuu mieleen se kerta kun töistä kotiin ajaessa valui tamponin ja siteen läpi, ja farkkujen läpi auton istuimelle. Hirveä hinkkaaminen että sai tahran pois, niin auton penkistä kuin farkuistakin.
Kärsin siis todella voimakkaasta vuodosta.
Ylästeikäisenä superrunsaat menkat, huonot siteet kamalat kivut ja vähättelevä th-äiti
vai
aikuisen niin kovat kivut, että sairaalaan joutui ja tulehdusarvot pilvillä (endo ärsytti vatsakalvoja)?
Kerran olin niin lähellä pyörtyä että jouduin pysähtymään ollessani pyöräilemässä kauppaan, ja menemään makaamaan ojanpenkkaan kunnes näkö ja tasapaino taas palasi. Tuolloin en syönyt pillereitä.
Sen jälkeen olen melkein koko aikuiselämäni joko syönyt pillereitä, ollut raskaana, imettänyt tai nyt viimeksi *aaaaah* sisältänyt hormonikierukan.
olin koko kuukauden maastotöissä ulkomailla. Tosi raskasta työtä, ja olin ihan peräkorvessa, siis kirjaimellisesti. Menkat alkoivat viikon etuajassa kun olin töissä saaressa, eikä tietenään mitään siteitä mukana. Nuorena menkat olivat tosi kipeitä, ja nämä kuului siihen sarjaan että päässä humisi. Siellä mä kiipeilin vaikeassa maastossa, housut aivan veressä (oli onneksi sadevaatteet ettei tarvinnut ihan hävetä, olin ainoa nainen tuossa ryhmässä), vatsa sekaisin ja kylmä hiki valuen pitkin niskaa. Se oli kammottava päivä, mut hyvä kuitenkin etten telonut itseäni - olen usein tosi kömpelö ekana menkkapäivänä, en tiedä miksi.
Makasin vuorokauden kippurassa sohvalla kovissa tuskissa eikä mikään särkylääke auttanut. Myöhemmin mietin et oisko voinut olla keskenmeno, jos ois ollut todella alussa raskaus silloin.. Ikinä ei oo toiste sellasta ollut.
Normaalisti eka päivä menee tuskissa, vatsa sekaisin ja oksettaa. Päätä saattaa särkeä todella paljon, migreenityyppisesti ja siihen ei sit auta kuin se että pääsee nukkumaan. Mua sattuu koko alakroppaan ja viiltelee lantionpohjasta joka suuntaan se kipu. :/ Ihanaa kun oli raskaana ja imetti, ei ollu menkkoja piiitkään aikaan. :)
olin muistaakseni ala-asteella ja tulossa pyörällä kotiin, niin tunsin miten farkkujen haarukset olivat jotenkin kosteat ja kun pyörän selästä nousin, oli koko satulakin veressä. Kamalaa, onneksi pääsin huomaamatta kotia asti.
Minulla on menkkojen aikana muuten aina kauhea ripuli mutta se ei onneksi ole johtanut vielä nolompiin tilanteisiin.
Kuukuppi on nykyään ihan ehdoton ja helpottanut menkkaongelmia kun sitä voi pitää 12 tuntia putkeen eikä vuoda mistään tai tunnu mitenkään.
lähes synnytyssupistuksiin verrattavat kramppimaiset kivut, jolloin on tajukin lähtenyt. Laatta on lentänyt tuskissa, vaikka on jo ottanut lääkettä minkälaista. Monella gynekologilla olen käynyt eikä mitään patologista ole löytynyt, joillakin vain on ilmeisesti hormonaalisista syistä voimakkaat kivut. Itselläni on lisäksi erittäin runsas viikon kestävä vuoto.
Onneksi nuo kivut ovat rajoittuneet pariin ekaan vuotopäivään.
..minä siis kuulun siihen ryhmään, jolle hormonaalinen ehkäisy on taivaan lahja. Kipeitä tai muuten hankalia menkkoja en ole kärsinyt kymmeneen vuoteen.
Lukioikäisenä pyöräilin kouluun, matka kesti n. 20-25 min. Vähän ennen koulua alkoi ihan karseat kivut, taju meinasi lähteä. Laskin pyörän maahan ja menin jonnekin penkalle makaamaan kippurassa. Joku ohikävelevä täti tuli kysymään, että tarvitsenko apua...
mun piti lukea joku rukous tms. siellä edessä. Mulla oli just tosi runsaat menkat, ja tunsin kun lukemisen aikana valui ja valui...housut kastuivat. Onneksi oli aika pitkä paita, joka luultavasti peitti pahimmat vuotojäljet. Oli aika vaikea kävellä takaisin penkkiin...
Menkkojen alkamisen yhteydessä tuli niin kova kipu, että huusin kaksin kerroin lattialla. Jouduin päivystyksen kautta naistenpolille, jossa todettiin, että mulla oli puhjennut endometriooma. Kipu oli niin kamalaa, että epäilivät aluksi umpisuolen puhkeamista.
Normaalistikin kuukautiset saattavat olla niin kipeät, että monta päivää menee ihan sumussa, kun on pakko vetää kaksin käsin nappia naamaan, ettei itkisi koko ajan.
ei toiminut ihan niin hyvin minulla.
Olin sairaalassa lasteni kanssa, siis osastolla, ja menin yksin vessaan, kun lapset jäivät leikkihuoneeseen. Yritin ottaa täyttä kuukuppia pois, kun se jotenkin lipesi sormistani ja veri roiskahti pitkin vessan valkeaa seinää. Kuppi putosi tietysti pönttöön.
Olipa tosi mahtavaa hinkata seiniä ja putsata kuukuppia, kun lapset samaan aikaan rynkytti ja huusi äitiä oven takana.
johtuva migreeni, eli menkkojen aikaan se iskee.
Monta kertaa herään migreeniin ja kouristeluun, mutta avioliittoaikana mies pahensi olotilani maksimiin monta kertaa.
Noina aamuina kun heräsin migreeniin saatoin joskus oksentaa _paljon. Ja koska migreenin takia ylhäällä olo oli kammottavaa, yleensä konttasin mahdollisimman pimeässä vessaan, jossa oksentelin pyttyyn, välillä lattialla maaten enkä ymmärrettävistä syistä ollut läheskään siinä kunnossa että olisin lähtenyt töihin saati vienyt lasta hoitoon.
Mies tuli noina aamuina huutamaan mun viereeni vessaan miten laiska paska olen ja miten tahallani teeskentelen olevani kipeä ettei mun tarvitsisi viedä lasta hoitoon vaan että hänen pitää mennä. Ja tuon kaiken kruunasi räpsäyttämällä valot päälle.
Noina kertoina, itkien, oksentaen ja maha menkoista kivuliaasti kouristellen on olotilani ollut h i r v e ä.
Onneksi mies on nykyään ex.
Kipuilu alkaa viikkoa ennen, toinen vuotopäivä on kuin olis synnyttämässä. Syön buranaa 4x600mg ja panadolia 3x1000mg. Vievät vain pahimman terän kivusta ja nekin pitää ottaa tasaisesti. Jos väli jää liian pitkäksi niin kipu ottaa vallan, eikä lääkkeet enää auta yhtään. Kivun lisäksi on paha olo, oksettaa ja vatsa on sekaisin, vessaan saa juosta monta kertaa päivässä. Kun kipu viimein loppuu on vatsa edelleen kosketusarka pari-kolme päivää, kiva kun ei voi kunnolla edes lapsia sylitellä. Lääkärit ei osaa sanoa mistä tää johtuu, mitään kunnon selitystä ei löydy. Tosin tuntuu ettei sitä syytä edes kovin ponnekkaasti etsitä, asenne on se että kaikkihan nyt on vähän kipeitä kun on kuukautiset, se on ihan normaalia, ota vähän buranaa niin kyllä se siitä. Tää kipuilu alkoi kolmannen lapsen jälkeen, sitä ennenkin olin kipeä, mutta se oli sitä normaalia kipua johon burana auttoi hyvin.
että en pystynyt puhumaan. Lisäksi olin ihan sekaisin kivusta. Joskus aikuisena olen joutunut ottamaan taksin kaupungilta kotiin, kun ei enää pystynyt miettimään, että millä pääsee kotiin.