Mikä on kauhein menkkakokemuksesi? EI MIEHILLE!
Omani tältä päivältä:
Olen sontinut, oksentanut, itkenyt, meinannut pyörtyä ja syönyt aika monta särkylääkettä päänsärkyyn ja vatsakipuun. Verenpaineet on niin alhaalla, että sanojen muodostaminen on vaikeaa.
Olen 28-vuotias. Syön e-pillereitä.
Mikä on sinun kamala kokemuksesi?
Kommentit (54)
neljännella luokalla, uimahallissa
Eipä ehkä tarvitse sanoa muuta:(
Tai no jaa, en tainnut kertoa siitä kenellekään... Oli kesäloma. Kurja kun en päässyt uimaan. Lisäksi vuoto oli niin runsasta että yöside piti vaihtaa vajaan tunnin välein, ja silti sotki vaatteita.
Pari päivää sitten mietin että hetkinen, sehän vois auttaa... Olis varmaan ihan hyvä sijoitus jos toimis myös menkkakipuihin. Ja miksi ei toimisi?
kolmantena kiertopäivänä vuoto yltyi aivan saatanalliseksi. Valehtelematta voin sanoa, että 90% vuodosta tuli ulos kolmen tunnin aikana sinä aamupäivänä. Jouduin vaihtamaan sidettä neljä kertaa sinä aikana - ja jouduin käyttämään yösiteitä. Luojan kiitos mulla oli etätyöpäivä juuri silloin... muuten en tiedä, miten olisi käynyt.
kuudennella koulussa onneksi sentään viimeisiä tuntia vietiin, kun tuli veret läpi pepun puolelta. Kaiken lisäksi silloin kuviksen tunnilla piti mennä aina luokan eteen esittelemään piirustuksensa. Vetelin siinä paniikissa paidanhelmaa alemmas, oli kyllä hemmetin ikävää. Lainasin kaverilta kotimatkaksi pidempää takkia ja kuurasin sitten kotona farkkujani itse.
Ne tulivat n. 4 kuukautta synnytyksestä. Ne olivat aivan järkyttävän runsaat ja kestivät yli viikon. Öisin piti käydä vaihtamassa monta kertaa isoin yöside uuteen. Päivällä piti vaihtaa isointa tamponia vähintään tunnin välein. Mutta kipuja ei ollut yhtään, jos jotain hyvää etsitään.
Toinen kamala kokemus oli teininä, jolloin oli kivuliaat menkat jos en ottanut särkylääkettä ajoissa. Jos pääsi lipsahtamaan kivut tietyn pisteen ohi niin oksensin kivusta. Oppipahan ottamaan buranansa ajoissa...
vuodin kuukauden, ja sitten sai jonkun hirmu hormonipiikin peffaan sairaalan poliklinikalla. Verta imettiin putkitolkulla, vaikka veriarvojen takia sinne jouduin. Tilanne huvitti mua, ja mut kumautettiin paareille pitkälleni. Luulivat että pyörryn kohta;-). Seuraavia kuukausia ei sitten tullut yli puoleen vuoteen ja alkoi hormonirumba. Sen jälkeen osasin mennä heti lekuriin, kun vuoto pitkittyi ja sain hiukan vähemmän stydyn hormonikuurin.
Olisinkohan ollut seiskalla tai kasilla ja kotona pikkusisarusteni kanssa. Yhtäkkiä iski järkyttävä mahakipu ja kävelin ympäri taloa mahaa pidellen. Välillä koitin maata mutta lopulta oli pakko mennä vessaan. Taisin mennä juuri oikeaan aikaan, koska pönttöön tuli kunnon verinen limakimppu. Tuon jälkeen ei tarvinut enää itkeä kivusta ja siinä olikin sen kuukauden menkat. Verta tuli ainoastaan sinne pyttyyn. En vieläkään käsitä miten ne saattoivat olla tuollaiset. Jos olisin aloittanut seksielämän tuolloin, niin olisin uskonut saaneeni keskenmenon.
Onneksi mulla on enimmäkseen siedettäviä, ei useinkaan kauheita kipuja eikä useinkaan kovaa vuotoa. Tässä kuitenkin top3:
- Ekat menkat. Alkoivat kun oltiin kesämökillä, heräsin verilammikosta. Totta kai tiesin mitä menkat on, ja terkka oli varoitellut, että voivat alkaa kohta, mutta menin silti ihan paniikkiin. 11-vuotiaana luulin, että jokin on ratkennut sisältä ja kuolen. Onneks äiti hoiti homman lunkisti kotiin.
- Kirkonpenkissä, just kun Bachin Matteuspassio alkoi, iski kivut. Side oli housuissa, joten ei tarvinnut nolostella, mutta aivan kauheita tuskia kärsin, ja seuralaisen takia ei voinut pois lähteä. Kylmä hiki otsalla samaistuin Kristuksen kärsimyksiin...
- 17-vuotiaana kesätöissä lainasin hetkeksi pomon konetta ja työhuonetta (luvan kanssa) yhteen juttuun. Vuosin veret miespomon työtuolille. Helkkarinmoisessa paniikissa putsasin tuolia, ei ainakaan tullut kommenttia jälkeenpäin.
Kauheita mutta huvittavasti myös niin tutun kuuloisia juttuja. Ei totisesti ole helppoa olla nainen...
Inhoan tota kuukuppia, vaikka olen synnyttänyt niin ei toimi kyl yhtään mulla. kerran (ja viimeisen) yritin saada sitä fuckung kapistusta ulos niin eihän se tullut millään, sormet verillä ja veressä kiskoin sitä mutta ei. ja vaikka yritin rentoutua ja kaikkea niin EI! sain sen sitten lopulta jotenkin omin avuin mutta ikinä en enää takas laittanut.
toinen kokemus yläasteelta kun oli niin runsaat menkat et jouduin yhtenä päivänä käymään joka välkkä ja kerran tunnin aikana vaihtaa supertamponin. kotimatkalla vuodin silti pyörän satulan vereen.
Etenkin yöt oli vaikeita, kun mikään side ei suojannut tarpeeksi ja aamulla sit hinkkailin verta pois lakanoista. Vielä niin, ettei muu perhe huomaisi - äiti kun oli opettanut, että menkat pitää salata muilta. Silloin ei ollut kaupoissa vielä isoja yösiteitä ja tamponeja en saanut sopimaan millään. Tungin housuun kahta sidettä peräkkäin + pikkuhousunsuojia ja usein jostain vuoti silti yli.
Hoh niitä aikoja. Nyt on niin helppoa kuukupin ja normaalin vuodon kanssa. Omalle tyttärelleni ainakin opetan, että menkat on normaali juttu, joiden kanssa ei tarvi jäädä yksin!
kun menkat laittoivat vatsan niin sekaisin, että paskoin housuun...
Kotona oli tiukka kielto, äidin mihinkään tavaroihin ei saanut koskea, ei hiuskiinteeseen, dödöön, kasvonpuhdistusaineisiin yms. Tästä opin sen lyömisen ja remmin kautta, että en koske. Kun menkat alkoivat, heräsin yöllä ja joka paikka oli verestä sotkussa. En uskaltanut ottaa sidettä, vaan tungin paperia housut täyteen ja sotkin tietysti vielä lisää niin, että meni patjallekin. Parin päivän kuluttua äitini hokasi, että sänkyni on veressä ja sain läimäyksen siitä hyvästä että olin sotkenut.
Nykyiset vatsan turvotukset, migreeni kuukautisten aikaan, ripuli yms ovat pientä tuohon muistoon kun vertaan.
mä olen niin pahoillani sun puolestasi. :(
Mukana vain panadolia, olin ottanut buranat kotona.
Iski endo-kipukohtaus, paita oli märkänä tuskanhiestä, otsalta valui hiki ja ylähuuli märkä. Hiivin vessaan (pystyin juuri ja juuri kävelemään), olin siellä lattialla kippurassa sen ajan, että mieheni tuli hakemaan. Noloa, kun akat kävivät kyselemässä oven takana, että mikä tuli.
Olin diskossa 13-vuotiaana. Olin huomannut päivällä että vessassa käydessä paperiin jäi ruskeaa ja olin superylpeä että Nyt Musta Tulee Nainen, koska samana iltana oli elämäni eka disco!
Mä olin Cool, viihdyin ja flirttailin kuten söpö 13v voi tehdä, kävin kerran vessassa ja.
Mun housut oli puoleen reiteen veressä. Vaaleat farkut.
En osannut puhua äidin kanssa, mutta ei ollut mitään suojaa. Mä istuin vessassa viimeisiin hitaisiin asti ja juoksin sen jälkeen ulos takki kiedottuna vyötäisille takamusta peittämään. Kotona yritin kaksi kertaa sanoa jotain äidille, mutta en voinut, ja vein vain farkut pesuun. Ei äitikään koskaan mulle mitään puhunut. Sen kaapista aina salaa pihistin terveyssiteistä.
Mä olen vannonut siitä lähtien että puhun oman tyttäreni kanssa asioista niiden nimillä.
Mutta voi jumankauta sitä vuodon määrää! Käytän kuppia, ja se oli aika uusi. Tyhjensin kotona ja lähdin tyttären kanssa bussilla liikenteeseen, olimme menossa kirjamessuille. Olin istunut bussissa jonkun 15 minuuttia, kun luulin, että kuppi putosi. Tunsin, miten lämmin veri valuu housuihini ja niiden läpi pehmeään bussinpenkkiin. Jäin pois ja marssin mieheni työpaikan vessaan. Olin yltäpäältä veressä ja tyhjensin kupistani jättimäisen hyytymän: kuppi muistutti jäätelötötteröä, hyytymää oli yhtä paljon yli kupin kuin on jätskiä yli vohvelin. Lisäksi siis kaikki tuo, mikä oli tullut housuihini ja bussinpenkkiin. Tuon jälkeen en ole uskaltanut lähteä mihinkään pelkän kupin kanssa.
Kuulostaa hyvin samalta nuo kivut kuin minulla. Tosin minulla on nykyään hyvin vähän niitä perinteisiä kuukautiskipuja, joihin auttaa buranat hyvin. Eniten vaivaa se kun vatsaa polttaa ja aristaa liikkuessa ja koskettaessa, tuntuu kuin kaikki elimet olisi tulehtuneet ja sattuu hirveästi kun ne osuvat toisiinsa. Lisäksi kipu säteilee koko lantion alueelta polviin saakka. Eikä siihen oikein auta mikään. Minulla on endometrioosi todettu 10v sitten lapsettomuustutkimusten yhteydessä ja nyt odottelen kutsuä sairaalaan jos saisin tähän jotain apua. Tilanne on paljon pahentunut viimeisen vuoden aikana. Vaadi että sinut otetaan tosissaan, ei kenenkään tarvitse tuollaista jaksaa, ainakin pitää saada paremmat kipulääkkeet
johtuva migreeni, eli menkkojen aikaan se iskee.
Monta kertaa herään migreeniin ja kouristeluun, mutta avioliittoaikana mies pahensi olotilani maksimiin monta kertaa.
Noina aamuina kun heräsin migreeniin saatoin joskus oksentaa _paljon. Ja koska migreenin takia ylhäällä olo oli kammottavaa, yleensä konttasin mahdollisimman pimeässä vessaan, jossa oksentelin pyttyyn, välillä lattialla maaten enkä ymmärrettävistä syistä ollut läheskään siinä kunnossa että olisin lähtenyt töihin saati vienyt lasta hoitoon.
Mies tuli noina aamuina huutamaan mun viereeni vessaan miten laiska paska olen ja miten tahallani teeskentelen olevani kipeä ettei mun tarvitsisi viedä lasta hoitoon vaan että hänen pitää mennä. Ja tuon kaiken kruunasi räpsäyttämällä valot päälle.
Noina kertoina, itkien, oksentaen ja maha menkoista kivuliaasti kouristellen on olotilani ollut h i r v e ä.
Onneksi mies on nykyään ex.