Yläkerran parvekkeella noin 5v lapsi itkee ja huutelee vaariaan,minne soitan?
Kävin parvekkeella ja pelästyin pientä ääntä tähän aikaan yöstä, joka sanoi varovasti "vaari?". Olin hetken hiljaa ja kuuntelin, pieni itkevä tyttö huutelee yläkerran parvekkeella vaariaan. Kysyin tytöltä, onko hän yksin ja onko kaikki hyvin. Hän ei nähtävästi uskalla puhua minulle, sanoi itkuisella äänellä "vaari tulee kohta". Sanoin, että kaikki on hyvin, hän jatkaa itkuaan :( En voi lähteä käymään oven takana, olen itse pienen vauvan kanssa kotona kaksistaan. Asunto on meidän naapurirapussa. Minne soitan, mitä teen? En usko, että tuon ikäinen vain pelleilisi tähän aikaan yöstä. Vastatkaa äkkiä, ambulanssi, poliisi, sossu, isännöitsijä??
Kommentit (112)
Tämä juttu on provo.
Miksi olen tätä mieltä?
Siksi, että
ap väittää soittaneensa poliiseille, jotka sanoneet, etteivät ennätä tulla.
- tuo ei ole totta. 112 on hätäkeskus, ne eivät yhdistä poliisille, vaan välittävät tiedon lähistöllä olevalle partiolle joka kyllä tulee.. varsinkin jos kyseessä on ap.n kuvaama tilanne: lapsi yksin parvekkeella, ja lukkojen takana, eikä kukaan avaa ovea kun ap soittaa
- soitin itse alakertalaisille samaan rappuun poliisit, kun bilettivät vielä klo 01 ja kyllä partio tuli. Huomasin että olin sanonut talon numeron väärin, näin kun auto ajoi ohi. Soitin uudelleen 112, joka välitti tiedon partiolle välittömästi ja partio kävin oven takana.
Poliisien kanssa en sanaakaan vaihtanut. Hätäkeskuksen kylläkin, joka oli sitä mieltä, että aihetta poliisikäynnille on.
- ap väittää että vaari kertoo tulleensa kaupasta. Ja että huoltoyhtiö on ollut vastassa kun huojuva pappa tulee kotiin. ja ap miettii, soittaisiko jonnekin vai ei.
Poliisit eivät ole tässäkään vaiheessa tulleet paikalle? vaikka epäilynä on lapsen heitteilljättö?
miten ap on kuullut vaarin puhuneen huoltoyhtiön miesten kanssa, hänhän asuu eri rapussa kuin vaari ja tyttö.
- ja nyt on kadonnut koko ap.
myös kämmejä ap:n tarinassa..
Viesti 47 (klo 0.24) ap kertoi soittaneensa isännöitijälle että joku tulis avaamaan. No isännöitsijä ei kyllä vastaa enää siihen aikaan. Mutta olkoot vaikka soittanut huoltoyhtiöön. Sit jo 8 minuutin kuluttua (viesti 72 klo 0.32) paikalla oli 2 huoltoyhtiön tai isännöitsijän miestä avaamassa ovea. Tuskinpa sentään noin pian, enkä usko että kahta.
Yritäpä ap seuraavalla keksiä parempi provo joka ei kuse heti ensimmäisten 80 viestin kohdalla. =D
ellei talonmies asu samassa talossa.
Oma mies helsingin kaupungin huoltomies, ja kyllä päivystävät yleensä nukkuu yöllä, ja jos sitten joku soittaa niin heräävät, pukevat ja lähtevät.
Poliisi tulee varmasti jos lapsi on jätetty yksin. Levottomalla alueella kun asutaan ja mies todellakin se huoltomies, niin näitä on nähty ja kuultu vaikka kuin monia.
Lapsi yksin asunnossa on yleensä aikamoinen syy toimia poliisinkin ripeästi.
Mutta sitten on näitä jotka soittaa huoltomiehelle ensin, että täällä lapsi itkee ja mitä tehdään, tule avaa ovi. Asia on kuitenkin ensisijaisesti poliisin tehtävä, joka hälyyttää sitten huoltomiehen jos ovea ei saada auki.
Sama kun ihmiset soittaa huoltomiehille bileistä. Huoltomiehellä ei ole mitään syytä/valtuuksia lähteä katkaisemaan kenenkään bileitä. se kuuluu poliisille, sekin:)
Ja tosiaan isännöitsijää et saa mistään firmasta kiinni keskellä yötä, se on varma:)
Silti minusta oli hienoa yöllä nähdä että kymmenet ihmiset vauhkoontuivat. Ei naurettavaa vaan hienoa.
Tässä maassa löytyy vielä lähimmäisen hädästä vauhkoontuvia henkilöitä, jotka jaksavat vauhkota vaikka kyseessä onkin lähes 100% varmuudella provo.
Vaan mitä jos ei olisikaan ollut ja olisi ollut se 0,1% mahdollisuus että kyseessä on tosiasia ja ap ei vaan saa itsestään irti soittaa minnekään? Kukaan muu palstalainen kuin ap ei olisi voinut saada apua paikalle tuolle hädässä olevalle lapselle ja siksi on hienoa että niin moni "vauhkoontui" ja älähti. Tuli todella hyvä mieli kun huomasi, että täältä löytyy empatiaa ja lähimmäisenrakkautta eikä pelkkää "v***u, keskity vaan omiin asioihis" hölötystä.
Ei etenkään typeristä, vauhkoontuneista lehmistä, joita tänne jostain rymisti aamuyön pikkutunneillakin.
Ja kyllä ne poliisit saa ihan puhelimenpäähän, vaikka hätäkeskukseen soittaakin. Kerroin tuossa aiemmin tapauksesta, että piti monen ihmisen vaatia ennenkuin lähtivät tarkistamaan tilanteen asunnossa, jossa oli myös pieni vauva. Minun luottamukseni poliisin meni tuon tapauksen myötä.
Ja kyllä ne poliisit saa ihan puhelimenpäähän, vaikka hätäkeskukseen soittaakin. Kerroin tuossa aiemmin tapauksesta, että piti monen ihmisen vaatia ennenkuin lähtivät tarkistamaan tilanteen asunnossa, jossa oli myös pieni vauva. Minun luottamukseni poliisin meni tuon tapauksen myötä.
Meillä oli joku juopunut sekopää hakkaamassa ovea, kesti ja kesti. Mummoni soitti poliiseille, jotka eivät uskoneet. Ilmeisesti ajattelivat, että vanhus hourailee. Juoppo jatkoi huutamistaan, postiluukun rämppäämistä ja oven hakkaamista. Mummo soitti uudestaan, sama juttu. Lopulta minä soitin, ja puhuin poliisien kanssa, en siis hätäkeskuksen. Tulivat ihan 5-10 minuutissa minun soittoni jälkeen...
jos tämä nyt ei ollut provo, niin uskomatonta touhua ap:lta. Miten ihmiset on noin saamattomia??? :O
kenenkään oven taakse keskellä yötä.Mitä jos siellä on joku ryyppyporukka tms.Ihmiset on arvaamattomia ja siinä voi käydä huonosti.
Poliisille soitto ja he päättäkööt mitä tehdä tollasissa tilanteissa.
Ei kannata vaarantaa oman vauvan henkeä vieraan lapsen vuoksi joka saattaa olla vaikka rangaistuksena jäähyllä partsilla.
ja mennä sinne yhdessä oven taakse pimputtelemaan? Jos mitään ei tapahdu soitat poliisit?
Mitä jos lähtee hädissään kiipeämään tms?? Toimi nyt jotenkin!! :(((
tulevat katsomaan onko kaikki ok ja ottavat tarvittaessa yhteyttä sossuun.
vaikkei uskaltaisi vastailla niin ei ainakaan tunne olevansa täysin yksin
Toivon todella, ettet ole provo sillä täällä saatetaan myös aidosti pyytää apua.
ja käydä koittamassa avaako tyttö oven. Tai ota vauva mukaan. Tai käy pimputtamassa toisen naapurin ovikelloa ja kerro tilanne. Tai soita 112 suoraan ja kysy neuvoa.
Miettikää nyt sitä tilannetta, että ap näkee hädissään olevan lapsen parvekkeella, ei soita apua, ei soita kaverille, äidilleen, miehelleen, hätäkeskukseen, poliisille, sossulle eikä minnekään VAAN TULEE AV:LLE!! Ja roikkuu rauhassa puoli tuntia koneella odottelemassa vastauksia?! :D
No, ap puhui jo itsensä pussiin viimeistään silloin kun vaari "tuli kotiin", joten eipä tästä sen enempää. Provosta teki onnistuneen taas kerran se, että sata idioottia kantturaa vauhkoontui, sen seuraaminen on joka kerta yhtä hauskaa.