Mitkä ruuat ovat kiellettyjä raskaanaolevalta?
Tällainen kysymys, sillä en ole löytänyt mistään mitään listaa. Ainakin ulkolaiset raa'at marjat ja juurekset, tyhjiöpakattu kala ja pehmeät juustot listerian takia. Niin ja tietenkin alkoholi, mutta sitä nyt ei tarvine mainita erikseen.
Mitä muita tiedätte?
Kommentit (12)
Pitäisikö minun ulkomailla asuvana tuottaa marjat yms. Suomesta että ne olisivat turvallisia? Täyttä paskaa.
Ja mikä on pehmeä juusto, en ole moista käsitettä kuullutkaan. Onko joku syönyt joskus kivikovaa juustoa? Ihan oikeasti, niitä pästoroidaan myös täällä ulkomailla...
Alkoholi,
Kahvia, max 3 kuppia päivässä
Kola ja energiajuomat
Patsöroimaton maito ja siitä valmistetut juustot, home ja tuorejuustot
Hauki, ahven kuha made silakka lohi ja kalavalmisteet.... lista ohjetta perässä. Eli omegat purkista näköjään
Maksa. maksamakkaraa ja -pasteijaa enintään 200 g viikossa.
Suola lakritsija salmiakki, salmiakki ja lakritsi kerta-annos alle 50 g
Pellavansiemenet
Sakariini ja syklamaatti
Merilevävalmisteet
idätetyt tuotteet
rohdosvalmisteet, luontaistuotteet yrttiteet jne.
vakuumikalaa, suolasin sitten itse omat graavikalani. Muita ei tarvinut varoa, kun en syö maksaa, enkä ulkolaisia marjoja.
tarkoittaa erityisesti puolalaisia pakastevadelmia ja muitakin marjoja, koska siellä marjat kastellaan ei niin puhtaalla vedellä. Kypsennyksen jälkeen noitakin voi käyttää. Mulle terkkari sanoi, että puolalaisia marjoja suosittelisi kellekään kypsentämättä.
Listeriaa VOI olla pastöroiduissakin juustoissa. Joskin Suomessa se on harvinaista.
Lakua kannattaa syödä kohtuudella, sillä se nostaa verenpainetta.
Kofeiinia kohtuudella myös.
Ainoastaan Itämeren lohta (ns. villilohta) ei suositella usein syötäväksi raskaana. Tavallinen kaupasta saatava norjalainen lohi sen sijaan on hyvää ravintoa. Kalaahan raskaana pitäisi syödä vähintään 2 kertaa viikossa.
Pitäisikö minun ulkomailla asuvana tuottaa marjat yms. Suomesta että ne olisivat turvallisia? Täyttä paskaa.
Ja mikä on pehmeä juusto, en ole moista käsitettä kuullutkaan. Onko joku syönyt joskus kivikovaa juustoa? Ihan oikeasti, niitä pästoroidaan myös täällä ulkomailla...
http://kaksplus.fi/sisalto/20-kysymysta-odottajan-ruokavaliosta-437
Tästä löysin nuo varoitukset ulkolaiseen pehmeään juustoon ja marjoihin.
ei kyllä pidä paikkaansa. Jos tuolle tielle lähtee, niin niitä ulkolaisia marjoja ja juustoja voi kyllä vetää ihan kohtuuttomastikin.
Kaikkea voi syödä, mutta kohtuudella.
Ainoastaan Itämeren lohta (ns. villilohta) ei suositella usein syötäväksi raskaana. Tavallinen kaupasta saatava norjalainen lohi sen sijaan on hyvää ravintoa. Kalaahan raskaana pitäisi syödä vähintään 2 kertaa viikossa.
Mietin jo että pitääkö oikeasti alkaa ostaan kalaöljyä... se kun tahtoo jäädä syömättä... 2 kertaa viikossa on aika paljon... kertakin on lujassa. Vaikka isommat kyllä syövät (jos paistan voissa ja haudutan kermassa) keittona menee ihan hyvin.
Mietin jo että pitääkö oikeasti alkaa ostaan kalaöljyä... se kun tahtoo jäädä syömättä... 2 kertaa viikossa on aika paljon... kertakin on lujassa. Vaikka isommat kyllä syövät (jos paistan voissa ja haudutan kermassa) keittona menee ihan hyvin.
vakuumikalaakin voi syödä, jos on kypsennetty. Listeria kuolee 70 asteessa. Itse puhuin graavilohesta, joka on mun herkkua ja jonka suolasin itse norjanlohesta.
Kiinteyden mukaan
erikoiskovat
kovat
puolikovat
puolipehmeät
pehmeät
Juustoissa on luokitukset, löytyy pehmeitä (esim. tuorejuustot), puolikovat ja kovat juustot. Riippuu juuston kypsytysajasta miten kovaa juusto on. Tuorejuustoja ei kypsytetä joten ovat pehmeitä juustoja joita voi levittää.
Parmesan olkoon esimerkkinä kovasta juustosta.
http://www.elisanet.fi/kokkaaja/perustietoa_juustosta.html#juustotyypit
Marjoista sen verran että Suomeen tuoduista mansikoista ja vadelmista on löydetty noro-virusta ja seurauksena ollut useita epidemioita.
Kyllä ne kuumentamissuositukset ovat ihan eviralta tulleet ja opetetaan kaikille kokkioppilaille.
http://www.evira.fi/portal/fi/evira/
Pitäisikö minun ulkomailla asuvana
tuottaa marjat yms. Suomesta että ne olisivat turvallisia? Täyttä paskaa.Ja mikä on pehmeä juusto, en ole moista käsitettä kuullutkaan. Onko joku syönyt joskus kivikovaa juustoa? Ihan oikeasti, niitä pästoroidaan myös täällä ulkomailla...
Siinä muun muassa lista ruuista joita ei suositella raskaana ollessa.