Unelmiemme vuokra-asunto olis 1700 euroa kuussa. Muuttaisitko?
Vastaava maksaisi 470 000 euroa, joten vuokralla asuminen tulisi halvemmaksi kuin omassa asuminen.
Kommentit (31)
Joo, taitaa tulla tosiaan halvemmaksi, ainakin jos lyhyellä tähtäimellä ajattelee. Vaikka vuokra on huima....Paljonkohan mahtaa olla yhtiövastike tuossa asunnossa, onko tietoa?
ja en tosiaan makselisi kenellekään melkein samaa summaa vuokraa.
vaan nuorena ostetaan pienempi, ja parinkymmenen vuoden ja muutaman asunnonvaihdon jälkeen asutte sitten siinä unelmassanne.
Eli ei.
Jos mulla on varaa tuollaiseen vuokraan, on mulla myös varaa saman tasoisiin lainanlyhennyksiin.
ja niissä yhtiövastike + vedet meidän perheeltä olisi 380 euroa kuussa.
Vastaava maksaisi 470 000 euroa, joten vuokralla asuminen tulisi halvemmaksi kuin omassa asuminen.
antaa yli 20000/vuosi vieraalle ihmiselle kuin laittaa se omaan taskuusi?
Ihme logiikkaa.
470 000 euroa velkaa tekisi 1900 euroa kuussa pelkkiin korkoihin korkojen ollessa 5% ja siihen päälle vielä 380 euroa yhtiövastiketta, niin omassa maksaisi noin 2300 euroa kuussa + remontit. Koroista tosin vielä saa hetken vähennellä veroista, mutta sekin lysti loppunee tollaisen laina-ajan voimassaoloaikana.
Vuokra 1700 on toki paljon, mutta on edelleen vähemmän kuin vastaavassa omassa asuminen.
mieluummin karsisin tuossa tilanteessa pikkaisen toivelistaa ja odottaisin että tulee myyntiin sopiva talo.
Vuokralla ei mitään omakseen saa. Joten itse ainakin mieluummin maksan lainaa pankille ja saan sitten loppujen lopuksi oman talon.
470 000 euroa velkaa tekisi 1900 euroa kuussa pelkkiin korkoihin korkojen ollessa 5% ja siihen päälle vielä 380 euroa yhtiövastiketta, niin omassa maksaisi noin 2300 euroa kuussa + remontit. Koroista tosin vielä saa hetken vähennellä veroista, mutta sekin lysti loppunee tollaisen laina-ajan voimassaoloaikana.
Vuokra 1700 on toki paljon, mutta on edelleen vähemmän kuin vastaavassa omassa asuminen.
Siis pääoma? Ollenkaan?
kun lapset on vielä kotona kuin vasta sitten kymmenen, kahdenkymmenen vuoden kuluttua, kun lapset eivät enää kotona asu.
Ei lyhenisi tosiaan tuolla 2300 euron kuukausikustannuksella siis laina yhtään. Jos meinais maksaa lainan pois 25 vuodessa, niin kuukausierä olis 2700 euroa ja siihen yhtiövastike päälle eli 3000 euroa kuussa olisi kulut silloin + vielä mahdolliset remontit päälle, joita varmaan jo 10-20 vuotiaaseen taloon taatusti tulisi.
Laskeskelemalla juurikin samoin kuin Melba. Ja onko kaikkea aina pakko omistaa itse? 1700e kuussa ei ole paljon unelmatalosta, jos miettii, ettei muita asumiskuluja tule! (vain vakuutukset lisäksi)
Ei lyhenisi tosiaan tuolla 2300 euron kuukausikustannuksella siis laina yhtään. Jos meinais maksaa lainan pois 25 vuodessa, niin kuukausierä olis 2700 euroa ja siihen yhtiövastike päälle eli 3000 euroa kuussa olisi kulut silloin + vielä mahdolliset remontit päälle, joita varmaan jo 10-20 vuotiaaseen taloon taatusti tulisi.
eipä unohdeta sitä. yhtiövastiketta ei ole joka talossa, ei meilläkään.
ja vaikka rempattua siitä unelmien asunnon... En todellakaan maksais vuokra-asumisesta enemmän kuin pakko, ja heti ostaisin omistusasunnon kun on vakityö!
kun ovat valmiita ojentamaan rahojaan tutuille ja tuntemattomille.
Just kattelen tässä taloa mikä rakennetaan ens vuonna, kannattaa sunkin vilkasta:
http://www.kastelli.fi/talot/talomallistot/economy
Jos mulla on varaa tuollaiseen vuokraan, on mulla myös varaa saman tasoisiin lainanlyhennyksiin.
470 000 euron lainaa lyhennetä.
muuttaisi, ajattele mikä summa menee toisen taskuun! Ostakaa vaikka ensin jokin pienempi ja sitten miettikää omaa unelmataloa.